2023-11-22, 21:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tror det är just pga Teslas ställning man valt dem. Detta är sannolikt en del i en större kampanj.

Så är det säkert, ja. Jag hade nog hellre sett att dom lobbat för att Tesla bygger en bilfabrik i Sverige.

Varför inte städa där det behövs istället? Sverige är idag nedlusat med företag som drivs mer eller mindre med svart arbetskraft, till slavlöner, utan sjukersättning eller pensionsgrundande inkomst.

En skam för vårt land, men ingen ids göra något åt det.
Citera
2023-11-22, 22:12
Medlem
slutaletas avatar
Kan inte någon sammanfatta? Jo

-Full rulle på verkstäderna
-Ett fåtal fackligt anslutna på verkstäderna som går hemma
-Strejkvakter står i kylan med gul väst
-IF metall ger sig inte
-Tesla ger sig inte
-Sympatiåtgärder med skral framgång
-3:e person drabbas hårdast
-Tesla är det mest populära bilmärket i Sverige
-IF Metall vaskar pengar
Citera
2023-11-22, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Om man inte tycker som du har man fel alltså?

Varför har du så svårt att låta de anställda på Tesla och deras arbetsgivare förlängdes fram de avtal de vill ha?

Ingen som jobbar där har haft kollektivavtal som krav. De som har det har dessutom massor av andra arbetsgivare att gå till.

Kollektivavtal är frivilligt säger facket, men vissa det då och tvinga inte fram det.
Därför att det blir början på slutet på något som är väldigt bra för båda faktiskt, underlättar mycket för mig tex.

Arbetstagarna på tex Tesla dom ser bara så långt näsa räcker, just nu är Tesla hett så dom premieras och dom är glada, men faller glorian på Tesla då vill dom garanterat ha kollektivavtal!!
Citera
2023-11-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskar1987
Därför att det blir början på slutet på något som är väldigt bra för båda faktiskt, underlättar mycket för mig tex.

Arbetstagarna på tex Tesla dom ser bara så långt näsa räcker, just nu är Tesla hett så dom premieras och dom är glada, men faller glorian på Tesla då vill dom garanterat ha kollektivavtal!!

Men du ska väl inte bestämma vad de ska välja.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jag tror mer på att if metall inte visste vad dom gav sig in på, än så länge verkar inget bita på Tesla, jag menar Tesla nyanställer under strejken, man säljer nya bilar, service verkstäder är ännu öppna och har inga förlängda köer, det mesta verkar ännu fungera Tesla får intäkter osv.

If metall snackar om nordiskt samarbete, men det gäller bara norden, dvs vi vet tesla rullar in bilar från övriga länder som inte är nordiska, dvs inte från norrmannen ,dansken, finnen,
Vi vet bilar kommer från tysken Nederländerna, Litauen osv.
Klart man visste, tror du dom är inkompetenta? Men sådant här blir ofta långdragna konflikter, förhoppningsvis så ger sig Tesla eller dom lämnar landet och en ny tar över, Hedins kanske.

För oss spelar det ingen roll vilket det blir, däremot blir det negativt för Tesla om dom drar.

Tyskland knakar också så där är dom inte säkra det minsta

Senaste!! Men jag vet mer som trasslar där
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-workers-germany-join-union-health-safety-issues-grow-union-2023-10-09/
Senast redigerad av oskar1987 2023-11-22 kl. 22:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Även om pts text bara skulle vara svammel och önsketänkande (inget ovanligt från dem i så fall) så måste en vägran att dela ut post internt på Postnord vara en skälig grund för uppsägning?

Förr hade det väl varit tjänstefel och åtalbart till och med.
Det kan man tycka, men det verkar som om ledningen inte fattar allvaret i detta.
Citera
2023-11-22, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Alla bilar har chassinummer som identifierar att fordonet är godkänt globalt eller regionalt, samt specifikationer, tillverkare osv.

Varav man även kan hitta en gammal jänkare i Usa, ta hit den registrera in den som svensk. dvs bilen måste ha varit godkänd även för sveriges krav, på den tiden det gällde. Då är det bara beställa en skylt.

Chassinumret är globalt men det har ingenting att göra med om bilen är godkänd eller ej.

Den måste vara typgodkänd för respektive marknad.

Och tar du hem en bil själv så står det "privat import" i papperna och bilens marknadsvärde är minst 10% mindre direkt.

Mycket ovanligt att en bil inte har anpassningar för olika marknader
Senast redigerad av oskar1987 2023-11-22 kl. 22:39.
Citera
2023-11-22, 22:41
Bannlyst
Citat:
Men du ska väl inte bestämma vad de ska välja.
Nej inte jag men facket, och absolut inte individen.

Du verkar rätt ung och framåt eller?
Citera
2023-11-22, 22:45
Medlem
Citat:

Facket ska företräda medlemmarna men det gör de inte. De som jobbar på Tesla har valt bort kollektivavtal.

Jag är tvärtom senior och har varit med om att min tidigare arbetsgivare tvingades att teckna kollektivavtal. Det blev kraftiga försämringar för oss anställda som direkt följd av fackets krav.
Senast redigerad av expat2021 2023-11-22 kl. 22:57.
Citera
2023-11-22, 23:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Facket ska företräda medlemmarna men det gör de inte. De som jobbar på Tesla har valt bort kollektivavtal.

Jag är tvärtom senior och har varit med om att min tidigare arbetsgivare tvingades att teckna kollektivavtal. Det blev kraftiga försämringar för oss anställda som direkt följd av fackets krav.
Du blev ju lurad av din arbetsgivare. Avtalet är ett golv, inte ett tak. Och din arbetsgivare skyllde på facket för att komma billigare undan, begriper du inte det?
Citera
2023-11-22, 23:05
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:

Facket ska inte välja.
Det är frivilligt att teckna kollektivavtal.

Att ni gamla kommunister och gråsossar inte kan få in det i era trånga huvuden.
Citera
2023-11-22, 23:09
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du blev ju lurad av din arbetsgivare. Avtalet är ett golv, inte ett tak. Och din arbetsgivare skyllde på facket för att komma billigare undan, begriper du inte det?

Men om och om igen kommer vi tillbaks till pudelns kärna. Att ingå kollektivavtal innebär ett tvingande in i Fora försäkringar och SAF-LO pension där LO är delägare. Vi har redan haft diskussionen om att det kanske går att förhandla sig bort från det, men änsålänge har inget företag lyckats med det. Varför skulle Tesla kunna göra det när ingen annan har gjort det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in