Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Sam Altman framstår som en omtyckt VD. Han är relativt ung på en sådan position. Född 85, alltså samma generation som uppskattningsvis majoriteten av hans anställda. Det är inte förvånande att han är populär som chef. Men att vara generös med remote work, mocca milkshakes och bonusprogram räcker kanske inte när vi börjar fundera på
AI Alignment och en för hela mänskligheten
existentiell risk. En ung, driven, teknikoptimistisk entreprenör är kanske inte rätt person på rätt plats för uppdraget.
Men vill de anställda teknikoptimisterna (för de anställer väl inte
konspirationsteoretiker?) väldigt gärna erkänna den
existentiella risken, när deras häftiga drömjobb på Open AI står på spel?
Jag vet inte vad som borde göras med Open AI men jag lutar väl mer åt "
Shut it all down".
Äh, jag borde sluta bry mig, det är kört för oss ändå. Jag tror inte att AI Alignment
går att lösa och när vi har AGI inom några år kan vi bara hoppas på att den
vill vara snäll mot oss. Den kommer inte gå att kontrollera mer än i max ett år. Ola, du har kanske haft rätt ändå. Det är väl bara att skicka fram socialpskykologerna nu då. Mänsklighetens sista försvarslinje.
Det spelar alltså ingen roll hur duktig eller populär någon chef är, eller hur ansvarsfullt något företag är. Hundratals företag kommer att pressa fram AGI nu och några kommer att lyckas. Alla kommer inte vara lika ansvarsfulla och alla kommer inte ha perfekt IT-säkerhet i sina system varje dag.
Frågan är nog mer vad de inte säger publikt, och att "hela havet stormar" inte var den allra bästa händelseutvecklingen just nu.
Trots allt nuvarande kaos på OpenAI så är det ändå ett faktum att jorden smartaste hjärnor arbetar aktivt för att skapa ett säkert AGI.
I detta nu försöker Anna Makanju att ena OpenAI. Och tar du reda på mer om henne så kommer du att finna att hon är ytterst kvalificerad för att göra detta, och för det internationella arbetet med att skapa ett säkert AGI.
Den nu tillsatta VD på OpenAI verkar däremot vara en fanatisk "doomer" i din smak. Och skulle OpenAI läggas ner så är det, precis som du skriver, ingen lösning av AI-säkerhetsproblemet. Tvärtom skulle jag säga: Det skulle snarare
försämra möjligheterna för det! Och, ja, socialpsykologer skulle behöva arbeta på OpenAI, inte enbart för AI-säkerhetens skull, de skulle dessutom kunna hjälpa till att lösa de knutar som verkar finnas i OpenAI:s företagskultur och som ledning och anställda verkat oförmögna att lösa upp.