2023-11-21, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TV69
Håller med er båda, och en jvla soppa detta.
Musk verkar inte ha gillat vägen OpenAI tagit och Sam verkar vara den som valt denna mer stängda kommersiella väg.
Citera
2023-11-21, 10:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Sam Altman framstår som en omtyckt VD. Han är relativt ung på en sådan position. Född 85, alltså samma generation som uppskattningsvis majoriteten av hans anställda. Det är inte förvånande att han är populär som chef. Men att vara generös med remote work, mocca milkshakes och bonusprogram räcker kanske inte när vi börjar fundera på AI Alignment och en för hela mänskligheten existentiell risk. En ung, driven, teknikoptimistisk entreprenör är kanske inte rätt person på rätt plats för uppdraget.

Men vill de anställda teknikoptimisterna (för de anställer väl inte konspirationsteoretiker?) väldigt gärna erkänna den existentiella risken, när deras häftiga drömjobb på Open AI står på spel?

Jag vet inte vad som borde göras med Open AI men jag lutar väl mer åt "Shut it all down".

Äh, jag borde sluta bry mig, det är kört för oss ändå. Jag tror inte att AI Alignment går att lösa och när vi har AGI inom några år kan vi bara hoppas på att den vill vara snäll mot oss. Den kommer inte gå att kontrollera mer än i max ett år. Ola, du har kanske haft rätt ändå. Det är väl bara att skicka fram socialpskykologerna nu då. Mänsklighetens sista försvarslinje.

Det spelar alltså ingen roll hur duktig eller populär någon chef är, eller hur ansvarsfullt något företag är. Hundratals företag kommer att pressa fram AGI nu och några kommer att lyckas. Alla kommer inte vara lika ansvarsfulla och alla kommer inte ha perfekt IT-säkerhet i sina system varje dag.

Frågan är nog mer vad de inte säger publikt, och att "hela havet stormar" inte var den allra bästa händelseutvecklingen just nu.

Trots allt nuvarande kaos på OpenAI så är det ändå ett faktum att jorden smartaste hjärnor arbetar aktivt för att skapa ett säkert AGI.

I detta nu försöker Anna Makanju att ena OpenAI. Och tar du reda på mer om henne så kommer du att finna att hon är ytterst kvalificerad för att göra detta, och för det internationella arbetet med att skapa ett säkert AGI.

Den nu tillsatta VD på OpenAI verkar däremot vara en fanatisk "doomer" i din smak. Och skulle OpenAI läggas ner så är det, precis som du skriver, ingen lösning av AI-säkerhetsproblemet. Tvärtom skulle jag säga: Det skulle snarare försämra möjligheterna för det! Och, ja, socialpsykologer skulle behöva arbeta på OpenAI, inte enbart för AI-säkerhetens skull, de skulle dessutom kunna hjälpa till att lösa de knutar som verkar finnas i OpenAI:s företagskultur och som ledning och anställda verkat oförmögna att lösa upp.
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-11-21 kl. 10:25.
Citera
2023-11-21, 12:26
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Trots allt nuvarande kaos på OpenAI så är det ändå ett faktum att jorden smartaste hjärnor arbetar aktivt för att skapa ett säkert AGI.
Självklart arbetar de aktivt för "säker AI". Men det betyder inte att vi får säker AI. För att få säker AI måste man lösa AI Alignment & Control och det har ingen gjort än, inte ens i form av en idé om hur.
Citat:
I detta nu försöker Anna Makanju att ena OpenAI. Och tar du reda på mer om henne så kommer du att finna att hon är ytterst kvalificerad för att göra detta, och för det internationella arbetet med att skapa ett säkert AGI.
Har någon av alla dessa kvalificerade personer som du gillar AI Aligment på sitt CV? Om de inte har det är de ju inte kvalificerade att leda AGI.
Citera
2023-11-21, 13:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Självklart arbetar de aktivt för "säker AI". Men det betyder inte att vi får säker AI. För att få säker AI måste man lösa AI Alignment & Control och det har ingen gjort än, inte ens i form av en idé om hur.

Har någon av alla dessa kvalificerade personer som du gillar AI Aligment på sitt CV? Om de inte har det är de ju inte kvalificerade att leda AGI.

Jag skulle nog säga att hon har en hel del på sitt CV som rör AI-aligment, plus mycket annat som gör henne till en utmärkt förhandlare både inom och utom OpenAI. 🙂 Plus att hon också borde bli involverad i framtida förhandlingar med ett Medelstarkt AGI.
https://time.com/collection/time100-ai/6309470/anna-makanju/

Har du AI-alligement på ditt eget CV? Eller "tänkte" du bara över Yudkowskys slutsats "att vi inte kan kontrollera något som är mer intelligent än oss", i typ två minuter. Visst han har rätt i den slutsatsen. Men just därför är det viktigt att vi blir vänner till ett starkt ASI, så fort det blir möjligt, helst redan nu innan vi får AGI/ASI!
Citera
2023-11-21, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Frågan är ju om Sam ens vill komma tillbaks, eller om han nu känner att han hellre vill fortsätta arbete på Microsoft. Delvis beror väl detta också på vilken deal han har.
Sam Altman’s surprise move to Microsoft after his shock firing at OpenAI isn’t a done deal. He and co-founder Greg Brockman are still willing to return to OpenAI if the remaining board members who fired him step aside, multiple sources tell The Verge.
https://www.theverge.com/2023/11/20/23969586/sam-altman-plotting-return-open-ai-microsoft
Citera
2023-11-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Sam Altman’s surprise move to Microsoft after his shock firing at OpenAI isn’t a done deal. He and co-founder Greg Brockman are still willing to return to OpenAI if the remaining board members who fired him step aside, multiple sources tell The Verge.
https://www.theverge.com/2023/11/20/23969586/sam-altman-plotting-return-open-ai-microsoft

Ja jag utesluter inte att Sam kan gå tillbaks, endast han själv vet vilka känslor han har kring det och vad han skulle kräva för att återvända. Spännande.
Citera
2023-11-21, 15:42
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag skulle nog säga att hon har en hel del på sitt CV som rör AI-aligment, plus mycket annat som gör henne till en utmärkt förhandlare både inom och utom OpenAI. 🙂 Plus att hon också borde bli involverad i framtida förhandlingar med ett Medelstarkt AGI.
https://time.com/collection/time100-ai/6309470/anna-makanju/
Ordet "alignment" finns inte med i den text du refererar till.
Har vi kommit dit hän nu, att du har börjat ljuga om AI Alignment?
Vad är det som driver dig till detta beteende?
Gissa vad jag kom att tänka på nu:
"Mr. Altman’s departure follows a deliberative review process by the board, which concluded that he was not consistently candid in his communications with the board, hindering its ability to exercise its responsibilities,"
Citat:
Har du AI-alligement på ditt eget CV? Eller "tänkte" du bara över Yudkowskys slutsats "att vi inte kan kontrollera något som är mer intelligent än oss", i typ två minuter. Visst han har rätt i den slutsatsen. Men just därför är det viktigt att vi blir vänner till ett starkt ASI, så fort det blir möjligt, helst redan nu innan vi får AGI/ASI!
Du hoppas på det ja, men du kan ju inte redovisa hur. Vilket ingen annan heller kan, och det är därför ingen människa har det på sitt CV. Och ja, det har ju så klart att göra med att vi inte kan kontrollera något som är mycket smartare än oss. Det är den nöten som måste knäckas innan någon försöker utveckla en AGI. Jag lutar åt att det är omöjligt. Det kan ha med mig att göra: att jag inte är smartare än något som är smartare än mig. Men jag hoppas inte att det är omöjligt. Jag hoppas att någon människa kan bli smartare än något som är smartare än den människan. Men jag har inte sett något litet tecken på hur det skulle kunna vara möjligt. Plus att påståendet faller lite på sin egen orimlighet. Men det tycker inte du - eftersom du har en positiv inställning - du är inte "en doomer"?
Senast redigerad av Cyborg2030 2023-11-21 kl. 15:53.
Citera
2023-11-21, 19:09
Medlem
wedonthavetimes avatar
Det är ju lite problematiskt att hans 9 år yngre lillasyster Annie Altman anklagar honom för att ha utsatt henne för sexuella övergrepp och psykisk misshandel under uppväxten.

Kan detta ligga bakom att han blev sparkad tro? Pressmeddelandet var ju minst sagt diffust.
Citera
2023-11-21, 21:22
Medlem
Ruskigbusss avatar
För helvete.
VI har ett helt forum ägnat åt AI, men likt förbannat måste en del breda ut sig om AI i allmämhet i en tråd om en specifik händelse. För att inte tala om de som vill diskutera Java eller Windows i största allmänhet.

Skärpning.

OT raderat.
Varningar utdelade.

/Mod
Citera
2023-11-22, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Sam Altman får sparken, det var minst sagt en överraskning. Den såg man inte komma.
Undra om kommer starta en OpenAI 2 vid sidan om ? Han bör ha en massa kunskap om detta
Citera
2023-11-22, 02:46
Medlem
Iskallt av styrelsen att sparka grundaren och ägaren av företaget. Det är så extremt så det finns inte, oavsett åsikter som går isär.

Sen att nästan alla anställda också vill säga upp sig. Hela företaget dör ju då. Vad är som gör att dom står bakom sin chef att dom är villiga att säga upp sig.

Skiter faktiskt i detta men det som oroa mig mest är alla är så livrädda för AI, det där tar jag på högsta allvar. Det är inga idioter som har gått ut och varnat om denna utveckling- Har själv alltid varnat för denna utveckling sen jag var liten grabb såg det ganska snabbt att det går inte kontrollera något sådant, lägg på alla domedagsfilmer på det så man numera super paranoid. Alla skrattar innan åt tanken nu är samma människor tysta.

Men ändå om jag tolkar det rätt så vill Sam fortsätta att pressa utvecklingen framåt. Någon som vet hur han resonera kring detta som folk är livrädda för?
Citera
2023-11-22, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Iskallt av styrelsen att sparka grundaren och ägaren av företaget. Det är så extremt så det finns inte, oavsett åsikter som går isär.

Sen att nästan alla anställda också vill säga upp sig. Hela företaget dör ju då. Vad är som gör att dom står bakom sin chef att dom är villiga att säga upp sig.

Skiter faktiskt i detta men det som oroa mig mest är alla är så livrädda för AI, det där tar jag på högsta allvar. Det är inga idioter som har gått ut och varnat om denna utveckling- Har själv alltid varnat för denna utveckling sen jag var liten grabb såg det ganska snabbt att det går inte kontrollera något sådant, lägg på alla domedagsfilmer på det så man numera super paranoid. Alla skrattar innan åt tanken nu är samma människor tysta.

Men ändå om jag tolkar det rätt så vill Sam fortsätta att pressa utvecklingen framåt. Någon som vet hur han resonera kring detta som folk är livrädda för?

Det har ju hänt tidigare också med Steve Jobs, det gick inte så bra den gången heller. Att underskatta betydelsen av den som grundat bolaget och gjort det till vad det är kan vara tveksamt., speciellt när de som tar beslutet inte alls har samma insikter.

Man bör nog heller inte bara utgå ifrån att de officiella förklaringarna är de egentliga orsakerna till att de sparkade honom. Kan vara men också fullt möjligt att det finns helt andra orsaker. Styrelsen vill förstås rädda sitt eget skinn och säger det de tror har störst chans att gå hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in