2023-11-22, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon42
Så.. Hamas ledare uppmanade europeiska palestinier till Jihad idag efter fredagsbönen..

Någon som håller sig hemma?

Hur gick det med den Globala Jihaden ? Har jag missat den ?

Miljoner Araber skulle ju resa till Gaza och ansluta sig. Vart tog dom vägen ?
Citera
2023-11-22, 11:02
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Av dom 53 jornalisterna var 50 palestinier från " Radio Hamas " och Al-Ahram Hamas
Nej dina siffror stämmer inte.
Hör är listan.

https://cpj.org/2023/11/journalist-casualties-in-the-israel-gaza-conflict/
Citera
2023-11-22, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nu är den artikeln en dryg vecka gammal, men ganska bra skrivet faktiskt.
https://www.thesun.co.uk/news/24751436/horror-hamas-israel-war-gaza-massacre-shifa-hospital/

Douglas Murray skulle aldrig citeras av svenska PK-MSM, just på grund av att han lutar starkt åt det neokonservativa hållet ?

Jag ser journalisen Douglas Murray som ett föredöme när han alltid kommer till rätt slutsatser om det han ser och rapporterar.

När man anfaller ett land, på så sätt som Hamas gjorde så finns det inga ursäkter. När andra journalister relativiserar och hittar på olika kontext för att låtsas att de är objektiva, tar jag inte deras nyhetsförmedling på allvar.

Det Hamas gjort är att ta sjukhus, ambulanser, skolor och övrig infrastruktur på Gaza i sin besittning för sin krigsföring. Det är att undergräva krigets lagar i folkrätten för den egna befolkningens räkning. Det är deras civila som drabbas hårt av kriget, när den civiliserade delen av världens folkrätt tillämpas av Israel med folkvett. Men det är självförvållat lidande och inget som kan lastas fienden.

I detta krig har vi lärt oss, att vissa folks möjlighet att göra sig hörda är skadligt för välordnade länder och samhällen. Vi noterar att västerländsk teknik i shit hole länder måste begränsas till ett minimum. Där den viktigaste lärdomen är att vapen inte ska säljas till araber!
Citera
2023-11-22, 11:11
Medlem
är inte jude ditt spån
jag är pro israelisk, kristen SDare

så försök igen... med ditt kassa antagande
som sagt du kan inte bevisa de är judar lika mkt som du inte kan veta vilken bakgrund folk har i en vanlig kör

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det märks vilka skyddsmekanismer som omedelbart aktiveras när judar kritiseras. Flickorna sjunger en fruktansvärd sång om att utplåna Gazas befolkning och det som vissa postare hänger upp sig på är om verkligen alla är judar!
Citera
2023-11-22, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hamas siffror kan man torka sig i röven med.

Däremot är 53 döda journslister (!) under sex veckor ganska fantastiskt. Vilken källa har du?

Om 53 journalister strukit med, antar jag att de dödats pga att de är journalister. Skulle inte förvåna mig om både Israel och Hamas skjuter prick på journalister.

Du kan ha rätt. Antal palestinier dödade är högre enligt vissa israeliska källor. Redan 5 nov pratade de om 20 000+

https://www.ynet.co.il/blogs/gazawar29eve

Den här källan är bättre och klargör att det är även inkluderar andra media arbetare, samt jag gissar även i Libanon. Men 46 palestinier.

"53 journalists and media workers were confirmed dead: 46 Palestinian, 4 Israeli, and 3 Lebanese."

https://cpj.org/2023/11/journalist-casualties-in-the-israel-gaza-conflict/
Citera
2023-11-22, 11:14
Medlem
bläckis det vat inte igår

Hur mår dina vännet i Gaza? och vad anser vi om våran modiga statsminister som satte pallarna på plats när de trodde att han skulle ge vika ?

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Israelerna har gjort sitt bästa för att se till att Gaza och Västbanken inte är ett normalt land Så länge som ockupation, landstöld och folkfördrivning med våld pågår så kommer det alltid finnas ett motstånd.
Som man sår får man skörda.
Citera
2023-11-22, 11:26
Medlem
MasterBaits avatar
Hur många tror fortfarande att Israels mål i Gaza är att utplåna Hamas?

De flesta borde väl förstå att ett uppsåtligt folkmord pågår och att Israels mål är att utplåna och fördriva hela befolkningen i Gaza.
Citera
2023-11-22, 11:28
Medlem
Gubben
Du vet under militära operationer kommer de inte visa allt.

Fienden ska ju inte veta var krigen är och var IDF letar , men oroa dig inte dina vänner i FN svettas och Hamas för de tunnlar har man funnit i sjukhuset samt vapen. Så hittar de en AK47 där så är sjukhuset inte längre fredat område.

Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
De har visat öppningen till en tunnel den påstår finns i närheten av sjukhuset. Hade de verkligen hittat det omfattande tinnelsystemet och kommandocentralen de påstår finns under sjukhuset hade de visat det för världen för att vända opinionen. Det har vi dock inte sett, så man kan med säkerhet säga att de inte hittat något som stärker deras lögner.

Den inhemska opinionen börjar vända. Fler röster hör om "its time to talk stopping about killing arabs, and start talking about saving jewish lives", med hänvisning till gisslan som toppen i Israel verkar vilja offra för att få döda lite civila palestinier.
Citera
2023-11-22, 11:31
Medlem
Så om så är fallet så kanske 7/10
var en dålig idé eller hur? samt folkskaran (kvinnor och barn) hyllade när Hamas tog gisslan in...

Nästa ggn jävlas inte med Israel

Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Hur många tror fortfarande att Israels mål i Gaza är att utplåna Hamas?

De flesta borde väl förstå att ett uppsåtligt folkmord pågår och att Israels mål är att utplåna och fördriva hela befolkningen i Gaza.
Citera
2023-11-22, 11:34
Medlem
Hade miljardärtopparna i Hamas ledning spenderat sina pengar på det palestinska folket istället för att mörda israeler hade det varit fred nu.

Varje förlorat liv i Gaza är på Hamas och ingen annan.
Citera
2023-11-22, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
De har visat öppningen till en tunnel den påstår finns i närheten av sjukhuset. Hade de verkligen hittat det omfattande tinnelsystemet och kommandocentralen de påstår finns under sjukhuset hade de visat det för världen för att vända opinionen. Det har vi dock inte sett, så man kan med säkerhet säga att de inte hittat något som stärker deras lögner.

Den inhemska opinionen börjar vända. Fler röster hör om "its time to talk stopping about killing arabs, and start talking about saving jewish lives", med hänvisning till gisslan som toppen i Israel verkar vilja offra för att få döda lite civila palestinier.

Du ser på nyheterna och kommer till fel slutsatser eller så identifierar du dig med fel sida i konflikten.Jag ser att de ena utesluter inte det andra.

Jag ser föräldrar som vill ha hem sina barn, folk som vädjar för sina anhörigas liv. En avvägning där Israels regering lyssnar och förhandlar. Men jag ser inte det du ser. Jag ser människor som är beslutsamma att detta ska inte få ske en gång till att Hamas går över gränsen och mördar folk i Israel.

Jag ser en regering som balanserar allas intressen. Det är enkelt att inte vilja förhandla med terrorister om man själv inte har barn i gisslan.

En vapenvila i detta skede av kriget med tunnlar i norra Gaza som är säkrade, har begränsat sökområdet. Det finns inget att hämta i Gaza City och på terrorcentralen i sjukhuset för Hamas. Hamas rörlighet på Gaza har begränsats, där dessa terrorister måste vara i dåligt psykiskt och fysiskt skick, med tanke på att de var inte som riktiga militärer när de härjade i Israel. Ingen kan ha missat att det var en oorganiserad pöbelhop som anföll festivalen och kibbutzerna.

50 personer ur gisslan har viktig information för att hitta övriga gisslan och Hamasnästen. För Hamas är det omöjligt att bunkra upp med mer vapen från sina hålor och ta sig fram i det sönderbombade Gaza. Olika terrorist grupper är isolerade från varandra. Avloppen stinker, det är brist på vatten, mat, kommunikation och utrustning.

Min slutsats är att Hamas har satt sig själva som gisslan. De är i en situation de själva inte kan komma ur. Hamas är idioter som förlitade sig på mänskliga sköldar och de trodde i sin enfald att främlingar bryr sig om deras kvinnor och barn mer än vad de gör själva.
Citera
2023-11-22, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Varför vågar aldrig någon svensk journalist följa med?😊 IDF har en talesman som pratar flytande svenska som nyss rapporterade från Al Shifa-sjukhuset. De hade nog fått följa med om de visat intresse.

Det kan vara så enkelt att de är rädda för sina liv, här i Sverige. Vi har sett otäcka saker som får pågå i det förr så trygga Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in