Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Jag har redan skrivit att "vårt" engagemang i för oss främmande folk och deras öden leder oss i fördärvet. Jag vet mycket väl att det är stormakterna som varit där och petat, och jag vet också att det är våra europeiska folk som tar den demografiska smällen.
Det är värre än så det var NF och FN som har varit där och petat. Det är hela världen som har misslyckats sedan 1948.
1 Först lyckades inte NF (Britterna) hålla fred där - se alla incidenter mellan 1918-1948
2 Sen lyckades inte FN dela landet korrekt. 1948
3 Till sist FN har inte lyckats fått fred på 75 år.
Problemet med att försöka "isolera sig" går inte längre. Världen är global, speciellt efter uppfinningen av containern 1956 och nu internet. Vi måste lära oss att samarbeta bättre annars är det ute med mänskligheten.
Hela den är konflikten visar på det. Tittar vi på undersökningar så är jag pessimistisk. 60-90 procent av varje sida tror inte den andra sidan vill världen väl. Lägg där till den stora andelen religiösa som tror att de är de goda och andra är onda (även om de inte säger det). Det är i princip bara buddhismen som är riktigt inkluderande och även de har sina tokar. Hamas är islamistiskt bara det är en en extrem varningsflagga. På den israeliska sidan har du religösa och toknationalister (Se på deras valresultat - De var nära ett inbördeskrig)
Så din önskan går inte genomföra och samtidigt har världen misslyckats för mänskligheten är egentligen en massa treåringar i en sandlåda.
Enda möjligheten för fred mellan de två är att båda inser att de inte kan maximera sin vinst. Al Fatah på den palestinska sidan har fattat det. Delar av Israelerna har fattat det. Men det är treåringarna som styr på båda sidorna och risken är att det finns inga vuxna som kan ta över.
Hur som helst det ovan är komplicerat så jag håller mig till två frågor som jag hoppas få svar på:
1 Hur kunde Hamas lyckas att infiltrera och anfalla Israel?
2 Vad är Hamas verkliga mål?
När detta är över hoppas jag få svar på dessa två frågor. Frågor hur vi ska få fred och vem som har rätt till sandlådan lämnar jag till de frånvarande föräldrarna.
De vidriga är att jag på en basal nivå kan förstå båda sidors vidriga beteenden och alla tokstollar här som önskar blod. Vi alla är tre år.