Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-21, 21:19
Medlem
rosa_humlas avatar
Jag skaffade en airfryer, modell större och rätt dyr för ett drygt år sedan. Har testat en hel del i den men har inte varit så imponerad. Sedan gjorde jag sötpotatis frites i den, herregud! Smakar som på krogen, i ugnen lyckas jag alltid få hälften brända och hälften degiga, men de blir perfekt krispig i airfryer. Samma sak med vanliga pommes. Tycker även att mozzarella sticks och liknande snacks blir goda i airfryer, dessa penslar jag dock lätt med olja.

I övrigt blir hel kyckling som man marinerat i något dygn toppen i airfryer, otroligt saftlig och kommer ganska nära butikernas egna grillade kyckling, men snäppet godare.

Med det sagt använda den kanske 2-3 ggr/månaden, men de gångerna är det värt det.
Citera
2023-11-21, 21:42
Medlem
Skulle nog tro på handhavarfel om du inte får bra resultat i en airfryer. Det är lite teknik om man vill få det riktigt bra. Sök på youtube.
Citera
2023-11-21, 22:09
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Jag anser att en airfryer är rätt överskattad om man har en varmluftsugn. Mindre tillagningsyta, och det blir ytterligare en maskin i köket som tar plats.

Det finns mikrovågsugnar med inbyggd varmluftsfunktion och grill. Det känns som en smartare produkt; mikro behöver man ändå, och då får man extrafunktioner inbyggda i samma pryl. Kanske blir en sådan när mikron går sönder. Men de kanske blir extremt varma?

Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Skönt att jag inte är den enda som anser airfryern vara en skitprodukt. Som någon skrev, hade de salufört den som en portabel varmluftsugn hade jag kunna acceptera att det fanns någon enstaka som hade användning för en sådan, väldigt nischad produkt. Att däremot försöka marknadsföra den som ett ”nyttigare alternativ till den klassiska fritösen” är en ren bluff då det möjligtvis är nyttigare, men knappast ett alternativ.

En bluff är det inte, men airfryern har i princip bara två fördelar: extremt snabb uppvärmning och möjlighet att laga mat snabbt och oövervakat. Man kan säga att marknadsföringen har fått människor att återupptäcka att laga mat i ugn, men airfryern är antagligen mycket mer energieffektiv än en traditionell ugn eftersom den jobbar med en liten, ständigt återcirkulerande luftvolym. Dessutom är airfryern säkert bra för mindre hushåll eftersom man kan steka allt i samma bytta i princip (vilket förstås också går att göra i vanlig ugn) och delarna är maskindiskbara.
Citera
2023-11-21, 22:24
Medlem
FloppyAsHells avatar
Jag fick en airfryer i present. Jag tycker den är rätt menlös, det enda jag använder den till är att tina bröd från frysen, vilket blir väldigt bra.
(Jag har ingen micro och kommer aldrig skaffa en)
Jag har såklart försökt laga annat i airfryern också men tycker inte det blir bra.
Citera
2023-11-21, 22:45
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag käkar mycket ris. Jag har lärt mig hur man kokar perfekt ris på en vanlig spis med en vanlig kastrull. Rekommenderar du en riskokare även till mig?

Absolut. Finns en anledning till varför asiater avgudar sina riskokare
Det är ett väldigt praktisk köksredskap och riset blir alltid perfekt. Förutsatt att du sköljt ditt ris och har rätt mängd vatten förstås men tid och temperaturen är inget man behöver tänka på.
Har märkt att många indiska take away har en skvätt olja i när de kokar ris. Då är det mindre risk att basmatiris och liknande inte klibbar. Bara ett bonustips om du gör långkornigt vitt ris någon gång. Du får en rätt bra riskokare för ca 500 kr jämfört med en stor otymplig airfryer som kostar ett par tusen. Inte för att de är substitut till varandra men en riskokare är en bättre investering enligt mig.
Citera
2023-11-21, 22:47
Medlem
jessewn372s avatar
Vi använder vår mycket - bakad potatis, potatisbullar, klyftpotatis, hamburgare, fish'n'chips, vitlöksbröd, värma hamburgerbröd och tortillas... den är ju som en micro men med varmluftsugneffekt - en snabb-varmluftsugn helt enkelt.
Citera
2023-11-21, 22:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Absolut. Finns en anledning till varför asiater avgudar sina riskokare
Det är ett väldigt praktisk köksredskap och riset blir alltid perfekt. Förutsatt att du sköljt ditt ris och har rätt mängd vatten förstås men tid och temperaturen är inget man behöver tänka på.
Har märkt att många indiska take away har en skvätt olja i när de kokar ris. Då är det mindre risk att basmatiris och liknande inte klibbar. Bara ett bonustips om du gör långkornigt vitt ris någon gång. Du får en rätt bra riskokare för ca 500 kr jämfört med en stor otymplig airfryer som kostar ett par tusen. Inte för att de är substitut till varandra men en riskokare är en bättre investering enligt mig.

Jag är en stor motståndare till för många prylar i köket men det är möjligt att en riskokare skulle passa mig. Jag har stor respekt för de asiatiska köken.
Citera
2023-11-21, 23:23
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Köpte en bänkugn för ngt år sedan och tycker den har samma funktion som en airfryer, värmerören ser ut som små ljusrör, men vill jag fritera då är det i olja.

Menar du halogenugn?
https://swe.grandado.com/products/1pc-1300w-halogenugnar-12l-turbougnar-220v-konventionell-infrarod-supervagsugn?variant=UHJvZHVjdFZhc mlhbnQ6Mjc4NDQ0ODEy&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAx_G qBhBQEiwAlDNAZh4WxWNYb3trIf01gv43yCXYAwiQzHR1uEP62 TB-YIWy5mncBZmSHBoCM14QAvD_BwE

Den är riktigt bra, den använder vi ofta, grilla kyckling blir perfekt.
Pommes gör vi bara i en gryta med olja.

Vi funderar på att skaffa en airfryer, kanske mest för att den är lättstädad, energisnål och tidsbesparande.
Inget man drar fram för finmiddagen…
Citera
2023-11-21, 23:33
Medlem
snutans avatar
Satsa på en vanlig fritös, varken jag eller någon jag känner som haft airfryer har varit nöjda och har gått tillbaka till vanlig.
Citera
2023-11-21, 23:47
Medlem
Det blir knaprigt men torrt. Bra om man inte kan mycket med ugnar och bara vill ha något som är enkelt.
Citera
2023-11-21, 23:58
Avstängd
Xer0s avatar
Använder den för att rosta bröd i och tillaga köttbullar och dylikt. Mest för att det är smidigt och man slipper diska en stekpanna.

Resultatet är väl inte alltid lika bra som med andra metoder, men man får ju i sig mindre fett också som en bonus.
Citera
2023-11-22, 00:16
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Därefter körde jag den ena i airfryern enligt tillverkarens instruktioner och den andra i ugnen på 200C varmluft i ca 1 timme och 10 minuter. Avslutade med att dra på grillfunktionen en stund och lät den sedan vila drygt en kvart.

Kyckligen som tillagades i ugnen hade mycket krispigare skinn, såg betydligt vackrare ut, var saftigare och smakade mer än den jag tillagde i airfryern.

Jag upplever precis tvärtom. Har aldrig fått så fin och saftig kyckling som i Airfryern.

Citat:
Om airfryer enbart handlar om att tjäna några minuter i köket och det är viktigare än allt annat förstår jag om någon använder den, men att påstå att den minst lika bra eller bättre resultat än att använda traditionella redskap och metoder är uppenbart felaktigt.

Jag använder min ganska ofta, ett par gånger i veckan. Visst, den sparar tid absolut men behållningen är, tycker jag, en liten smidig varmluftsugn som blir varm supersnabbt. Jag får ofta bättre resultat i den än i traditionell ugn.

Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Vem har jämfört airfryers med en varmluftsugn med grillfunktion? Om man tänker så förstår jag att den förstnämnda kan tyckas överskattad. Men då har man ju inte koll på vad det är för något.

Om man vet att airfryers finns som ett alternativ till fritöser,

Nja, en airfryer är ju just en varmluftsugn, vad många gör fel är att de tror att det enkom är en fritös, vilket är felaktigt. Jag behandlar den som en liten, mer effektiv varmluftsugn. En ugn som blir varm på nån minut, man inte behöver plåtar och grejer till och som ger (enligt mig) ofta ett bättre resultat än vanlig ugn/varmluftsugn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in