Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-21, 19:56
Medlem
BigFloppaFlippers avatar
Det som gör den överskattad är att den heter "fryer". Kalla den portabel varmluftsugn så kanske jag kan hålla med i vissa avseenden men av allt jag testat med airfyern så har det bokstavligen alltid varit godare att fritera det som vanligt i olja. Den är liten, smidig, snabb och drar mindre el än en ugn, skulle kunna tänka mig att leva utan ugn med den MEN jag hade aldrig i livet fått för mig att kasta i pommes i den, det friterar jag.
Citera
2023-11-21, 20:11
Medlem
JayJayAdamss avatar
Överskattad, de flesta är svåra att rengöra, rymmer inte särskilt mycket och är rätt dyra med tanke på vad man får.
En ugn med varmluftsfunktion funkar utmärkt, är lättare att rengöra och rymmer betydligt mer. När jag är sugen på friterat då friterar jag på riktigt.

Sålde min efter en dag och köpte en riskokare istället. Rekommenderar alla att ha en riskokare hemma. Speciellt om ni lagar mycket ris.
Citera
2023-11-21, 20:15
Medlem
Tack för all respons. Uppenbart ett ämne som berör. Skönt att jag inte är den enda som anser airfryern vara en skitprodukt. Som någon skrev, hade de salufört den som en portabel varmluftsugn hade jag kunna acceptera att det fanns någon enstaka som hade användning för en sådan, väldigt nischad produkt. Att däremot försöka marknadsföra den som ett ”nyttigare alternativ till den klassiska fritösen” är en ren bluff då det möjligtvis är nyttigare, men knappast ett alternativ. Det är som att jämföra grönsaker med majonäs.

All funktionalitet du har en en av dessa så kallade airfryers finns ju redan i de flesta moderna och halvmoderna varmluftsugnar. Fritera går inte att göra i vare sig en airfryer eller en ugn (om du inte vill vara extremt omständig), men kräver egentligen bara en kastrull som du helst har ett lock till, och termometer och du vill vara väldigt noga.

Har för mig att någon organisation varje år brukar utse årets bluffprodukt. Det har vad jag minns endast varit matvaror, men de borde faktiskt ha en kategori även för andra varor. Då hade jag varit först med att nominera airfryern till decenniets bluff. Precis före ”bakmaskinen” som för typ 10 år sedan kom in i de svenska köket nästa lika snabbt som den åkte ut igen då folk förhoppningsvis förstod hur dålig den var på att göra det den var byggd för, dvs baka bröd.
Citera
2023-11-21, 20:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Ska börja med att säga att jag måhända har ganska stora fördomar mot användandet av airfryer. Trots det så äger jag en av de vanligaste modellerna från Philip som jag köpte i ett svagt ögonblick.

Har testat att göra både fisk, kyckling och olika former av potatis/pommes i den men i jämförelse med mer traditionella metoder är den alltid underlägsen när det kommer till resultat.

Enda fördelen är att vissa rätter går snabbare, men så bråttom har jag sällan eller aldrig i köket.

Gjorde själv ett experiment med två hela kycklingar av bra kvalitet (gröna gårdar) inför en middagsbjudning. Den ena tillagade jag i airfryern och den andra i ugnen.

Marinerade båda på samma sätt med en marinad av vitt vin, lättbrynt smör och citron. Saltade och pepprade generöst, stoppade in en halv vitlök, den urkramade citronen och färsk rosmarin i skrovet och trycke in vitlök och smör under skinnet.

Därefter körde jag den ena i airfryern enligt tillverkarens instruktioner och den andra i ugnen på 200C varmluft i ca 1 timme och 10 minuter. Avslutade med att dra på grillfunktionen en stund och lät den sedan vila drygt en kvart.

Kyckligen som tillagades i ugnen hade mycket krispigare skinn, såg betydligt vackrare ut, var saftigare och smakade mer än den jag tillagde i airfryern.

Middagsgästerna var av liknande uppfattning även om alla menade att båda varianterna var goda.

Om airfryer enbart handlar om att tjäna några minuter i köket och det är viktigare än allt annat förstår jag om någon använder den, men att påstå att den minst lika bra eller bättre resultat än att använda traditionella redskap och metoder är uppenbart felaktigt.

Ska skänka bort min till någon som är mer stressad i köket än jag, men helt seriöst? Hur kan denna manick blivit så jäkla populär?

En god vän har en airfryer och det enda jag lagat i den är fryspommes. Det tog typ 40 min att få färdigt ett kilo pommes alltså precis lika lång tid som i vanlig ugn. Utifrån denna erfarenhet skulle jag aldrig köpa en egen då mitt kök inte är så stort. Har ingen micro heller. Tycker det räcker bra med en vanlig ugn.
Citera
2023-11-21, 20:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Överskattad, de flesta är svåra att rengöra, rymmer inte särskilt mycket och är rätt dyra med tanke på vad man får.
En ugn med varmluftsfunktion funkar utmärkt, är lättare att rengöra och rymmer betydligt mer. När jag är sugen på friterat då friterar jag på riktigt.

Sålde min efter en dag och köpte en riskokare istället. Rekommenderar alla att ha en riskokare hemma. Speciellt om ni lagar mycket ris.

Jag käkar mycket ris. Jag har lärt mig hur man kokar perfekt ris på en vanlig spis med en vanlig kastrull. Rekommenderar du en riskokare även till mig?
Citera
2023-11-21, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Ska börja med att säga att jag måhända har ganska stora fördomar mot användandet av airfryer. Trots det så äger jag en av de vanligaste modellerna från Philip som jag köpte i ett svagt ögonblick.

Har testat att göra både fisk, kyckling och olika former av potatis/pommes i den men i jämförelse med mer traditionella metoder är den alltid underlägsen när det kommer till resultat.

Enda fördelen är att vissa rätter går snabbare, men så bråttom har jag sällan eller aldrig i köket.

Gjorde själv ett experiment med två hela kycklingar av bra kvalitet (gröna gårdar) inför en middagsbjudning. Den ena tillagade jag i airfryern och den andra i ugnen.

Marinerade båda på samma sätt med en marinad av vitt vin, lättbrynt smör och citron. Saltade och pepprade generöst, stoppade in en halv vitlök, den urkramade citronen och färsk rosmarin i skrovet och trycke in vitlök och smör under skinnet.

Därefter körde jag den ena i airfryern enligt tillverkarens instruktioner och den andra i ugnen på 200C varmluft i ca 1 timme och 10 minuter. Avslutade med att dra på grillfunktionen en stund och lät den sedan vila drygt en kvart.

Kyckligen som tillagades i ugnen hade mycket krispigare skinn, såg betydligt vackrare ut, var saftigare och smakade mer än den jag tillagde i airfryern.

Middagsgästerna var av liknande uppfattning även om alla menade att båda varianterna var goda.

Om airfryer enbart handlar om att tjäna några minuter i köket och det är viktigare än allt annat förstår jag om någon använder den, men att påstå att den minst lika bra eller bättre resultat än att använda traditionella redskap och metoder är uppenbart felaktigt.

Ska skänka bort min till någon som är mer stressad i köket än jag, men helt seriöst? Hur kan denna manick blivit så jäkla populär?
För pommes är den ju helt överlägsen, det blir krispigare och fräschare än på det bästa av gourmetburger-hak, med nästan inget fett alls. Nästan mirakulöst.
Citera
2023-11-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
För pommes är den ju helt överlägsen, det blir krispigare och fräschare än på det bästa av gourmetburger-hak, med nästan inget fett alls. Nästan mirakulöst.

Det där stämmer inte alls, och du jämför med restauranger som tyvärr allt för ofta tar stora genvägar. Att jämföra pommes gjorda i en airfryer med pommes du friterar på vanligt vis är ett av exemplen på när en airfryer är som absolut sämst. Hur det är med färdiga fryspommes vet jag inte, men om vi skippar halvfabrikat för en stund och börjar prata om vanlig hederlig matlagning så är en airfryers enda starka kort att den i vissa situationer tillagar maten något snabbare. Att påstå att den gör det bättre är en direkt lugn, eller åtminstone en åsikt byggd på okunskap.
Citera
2023-11-21, 20:53
Medlem
Airfryer är sjukt överskattat, visst det är smidigare men det går inte att jämnföra med en riktig fritös.
Citera
2023-11-21, 21:04
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Pommes blir godare än i ugn. Har nog inte tillagat så mycket annat.

Ja, precis! Betydligt godare än i ugn.

Sedan är det såklart inte tokigt i fritös med. Men en flottig historia!

Även om man inte gör pommes osv konstant så är det så gott i airfryer ändå att man inte saknar fritös nämnvärt, kan jag tycka.

Och hel kyckling i airfryer. Mmmm. Äter det väldigt ofta!

Hade inte varmluftsugn när man skaffade airfryer. Har det nu efter flytt. Använder airfryern ofta ändå, till kanske främst potatis och kyckling.

Även lax blir riktigt toppen.

Känns praktisk, händigt, snabbt + man behöver inte massa olja när man gör vissa rätter/tillbehör och smakar lika bra!

Många nämner att de inte har något emot att stå i köket hela dagen, pyssla och ha sig! Jag är precis likadan! Älskar det!

Men airfryern är en praktisk liten livräddare i trötta stunder och är supernöjd med smak och resultat när det kommer till allt man slängt i, till och med.

Så ja, man kan älska att laga mat hela dagarna och även uppskatta sin airfryer.

Det ena utesluter inte det andra... Måste det alltid göra det?
Senast redigerad av WitchcultToday 2023-11-21 kl. 21:10.
Citera
2023-11-21, 21:07
Medlem
En underbar produkt!
Jättebra till det mesta.
Citera
2023-11-21, 21:07
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shitnugget
Underskattade. Jag lagar allt i aifryer, steker större partier i stekpannan och ugnen använder jag ett par gånger i månaden numera tack vare den.
Smakar bättre, går snabbare och framför allt: den drar mindre ström. Det är banne mig huvudskälet till att köra den över spisen.

Det är ju dock i princip en varmluftsugn i mindre format, så att säga att den skulle vara "bättre" än en reguljär varmluftsugn känns lite fel.

Fast den är bättre.
En bil är inte en bil, samma logik där.
Resultatet blir mycket bättre i en airfryer.
Citera
2023-11-21, 21:08
Medlem
Skribentminimums avatar
Sluta leka med elden omg..
Ni kan redan värma upp maten med en jävla ugn. Varför ens någonsin lägga sig på risker såsom fritös kan vara för hela kroppen?
Där går gränsen för mig. Kommer personligen aldrig att tillåta fritös. Den kan ramla och skada oss med brännskador hur lätt som helst.
Airfryer vet jag inte ens vad det är men om den är säkrare än ugnen så blir jag såld på det. Däremot är jag mer trodd på att den är lika mobila såsom fritöser. Inte så kul då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in