2023-11-21, 20:56
  #16801
Medlem
Intressant, nu utökar Elektrikerna blockaden till *allt* som handlar om el till Tesla.

Citat:
Detta innebär att vi inte kommer att laga om något går sönder i Teslas transformatorstationer eller tillhörande matarledning, det vill säga all inkommande el till Teslas laddstationer.

https://www.sef.se/om-oss/nyheter/2023/elektrikerna-utokar-teslakonflikten/
Citera
2023-11-21, 22:02
  #16802
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Suck. Så här skrev du i det inlägg jag kommenterade:



Inget om att det skulle vara ”officiell siffra”, eller länk. Det var därför jag frågade var du fått siffran ifrån.

Din retorik är väldigt tröttsam, så nu ger jag upp.

Skrev bokstavligen att det var officiellt, det vill säga oficciella uppgifter från Tesla. Och om det är det så tar det bokstavligen sekundrar att hitta det själv. Nä visst, du orkar inte MIN retorik. Kanske för att du måste kämpa för att få ihop det i ditt eget huvud för att landa i ett scenario där det inte är DU som är helt kass.
Citera
2023-11-21, 22:56
  #16803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Skrev bokstavligen att det var officiellt, det vill säga oficciella uppgifter från Tesla. Och om det är det så tar det bokstavligen sekundrar att hitta det själv. Nä visst, du orkar inte MIN retorik. Kanske för att du måste kämpa för att få ihop det i ditt eget huvud för att landa i ett scenario där det inte är DU som är helt kass.

Din ”retorik” består uppenbarligen av att inte läsa och inte kunna hålla isär vad du själv skriver, trots bokstavliga citat av dina egna inlägg. adjö.
Citera
2023-11-27, 14:24
  #16804
Medlem
gladihattens avatar
Tesla stämmer svenska staten (transportstyrelsen) och Postnord!

Börjar bli riktigt juicy detta nu. Kan den snart hundraåriga arbetsrättslagstiftningen få sig en omgång inom kort? Eller får skattebetalarna, via stämningen, börja betala kontinuerligt till Tesla p.g.a IF metalls maffiaåtgärder?
Citera
2023-11-27, 14:41
  #16805
Medlem
wwrs avatar
Musk förlorar ju praktiskt taget aldrig en rättegång. Vi européer skall även betala en halv miljard till honom för att en svensk skall åka två veckor på rymdsemester i januari. Nu stämmer väl Musk ...... ur den svenska staten och vi får ta lån för att ha råd att betala Musk.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-11-27 kl. 14:45.
Citera
2023-11-27, 15:26
  #16806
Medlem
schweden bnp hits rock bottom. Snart!
Citera
2023-11-27, 20:53
  #16807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Musk förlorar ju praktiskt taget aldrig en rättegång. Vi européer skall även betala en halv miljard till honom för att en svensk skall åka två veckor på rymdsemester i januari. Nu stämmer väl Musk ...... ur den svenska staten och vi får ta lån för att ha råd att betala Musk.

Semester? Fan kan jag också få gratis Semester?
Citera
2023-11-27, 23:52
  #16808
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Semester? Fan kan jag också få gratis Semester?
Det nämnde jag som ett exempel på Musks ökande makt.

Rymdresan kan diskuteras här:

(FB) SpaceX - Uppskjutningar med mera

Musks ökande makt diskuteras här

(FB) Håller Musk och X på att ta kontrollen över USA?

Teslastrejken diskuteras ju i denna tråd och även här:

(FB) Tesla vägrar kollektivavtal i Sverige - sätter in strejkbrytare (2023-10-27)

Det rör sig fort och är lite rörigt. Vad jag sett så blockerar svenska facket Tesla eftersom Tesla inte tecknar kollektivavtal. Tesla får inte registreringsskyltar levererade. En domstol säger preliminärt att Tesla får hämta dem själva.

Min uppfattning är att facket har fått order att ta smällen för elbilarnas vikande försäljning.

Tesla passar även på att stämma Trafikverket som ger ut skyltarna.

Som vanligt med internationella storföretag så attackeras de instanser som skall kontrollera dem, dvs fack och myndigheter.

Framtiden för elbilar ser dyster ut.
Citat:
After years of accelerating growth, Europe's electric car sales appear to be entering a go-slow zone as drivers wait for better, cheaper models that are two to three years down the road.

Fully-electric sales in Europe were up 47% in the first nine months of 2023, but instead of celebrating, automakers including Tesla (TSLA.O), Volkswagen (VOWG_p.DE) and Mercedes-Benz (MBGn.DE) sounded a sombre note.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/electric-car-demand-set-stall-europes-valley-death-2023-11-13/

Citat:
Ford pausing work on $3.5 billion Michigan electric vehicle battery plant
https://edition.cnn.com/2023/09/25/business/ford-battery-plant-pause/index.html

Tesla försöker med tidningarnas hjälp skylla på fack och myndigheter, när elbilsmarknaden ser ut att vända ned.

Musks kamp mot facket är välkänd. Musk hotade i ett Twitter att inte ge bonus till fackanslutna Teslajobbare. Amerikanska myndigheter beordrade Musk ta bort Twittret men han vägrade så länge jag följde det i alla fall. Numera kontrollerar Musk även mediet, Twitter!
Citat:
The National Labor Relations Board ordered Tesla to make Elon Musk delete a tweet that was seen as threatening to labor organizers within the company.
https://www.cnbc.com/2021/03/25/tesla-elon-musk-anti-union-tweet-must-be-deleted-nlrb.html

Här är hans uppfattning om facket:
Citat:
They drove GM & Chrysler to bankruptcy & lost 200,000+ jobs for people they were supposed to protect, incl abandoning NUMMI plant workers.Tesla took over & now it has 10k+ jobs.UAW destroyed once great US auto industry & everyone knows it.
https://x.com/elonmusk/status/998996397570441216?s=20

Storföretagen har redan satt politikerna på företagens lönerullor genom styrelseposter. Nu attackeras fack och myndigheter. Teslastrejken i Sverige och dess följder är typiska för hur våra demokratier monteras ned.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-11-28 kl. 00:02.
Citera
2023-11-28, 09:04
  #16809
Medlem
[quote=wwr|86536494]
Det rör sig fort och är lite rörigt. Vad jag sett så blockerar svenska facket Tesla eftersom Tesla inte tecknar kollektivavtal. Tesla får inte registreringsskyltar levererade. En domstol säger preliminärt att Tesla får hämta dem själva.
/QUOTE]

Mja. En domstol säger väl preliminärt att Tesla får hämta nya skyltar som tillverkas direkt *hos *tillverkaren utan att gå via Postnord, till dess att domstolsbeslut kommer, dvs. ett interimsbeslut.

Postnord påverkas inte direkt av detta beslut vad jag vet förutom att de isåfall inte får fler skyltar från tillverkaren, så vad som händer med de skyltar som Postnord redan sitter på är däremot lite mer oklart.
Citera
2023-11-28, 12:29
  #16810
Medlem
Regeringsbildares avatar
[quote=RoyBatty|86538249]
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det rör sig fort och är lite rörigt. Vad jag sett så blockerar svenska facket Tesla eftersom Tesla inte tecknar kollektivavtal. Tesla får inte registreringsskyltar levererade. En domstol säger preliminärt att Tesla får hämta dem själva.
/QUOTE]

Mja. En domstol säger väl preliminärt att Tesla får hämta nya skyltar som tillverkas direkt *hos *tillverkaren utan att gå via Postnord, till dess att domstolsbeslut kommer, dvs. ett interimsbeslut.

Postnord påverkas inte direkt av detta beslut vad jag vet förutom att de isåfall inte får fler skyltar från tillverkaren, så vad som händer med de skyltar som Postnord redan sitter på är däremot lite mer oklart.

Låter som egenmäktigt förfarande av Postnord om de fortsätter hålla skyltarna. Postnord ansvarar bara för transporten och de kan mycket väl vägra frakta skyltar som är adresserade Tesla, men någonstans där slutar deras inflytande.
__________________
Senast redigerad av Regeringsbildare 2023-11-28 kl. 12:31.
Citera
2023-11-28, 17:15
  #16811
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Postnord skall tillhandahålla en tjänst åt alla som inte är frihetsberövade. Vi kan inte ha statliga institutioner som godtyckligt väljer vem som får lov att nyttja dem. Det gäller elnät, vägar, postutdelning public service och allemansrätt. Markeras det inte mot sånt här tidigt så närmar vi oss Nordkorea.

Bryter vi upp genom $238-242 så kan det bli fart, och då kan blankarna få det hett om öronen.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2023-11-28 kl. 17:19.
Citera
2023-11-28, 18:03
  #16812
Medlem
Analyserar man teslas tillväxt kontra de andra i branschen börjar de bli uppenbart att Teslas tillväxt har stagnerat rejält. Svårt att skylla på makro när andra elbilstillverkare slår rekord varenda kvartal.

https://twitter.com/AnchorInvestor/status/1729399343659077919
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in