2023-11-03, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Tror du vi passerar 2000 snart ?

Trodde inte vi skulle vara så här nära redan.
Guldet har verkligen kraschat in i det där betydande motståndet vid 2 000, så jag menar, det hela bottnar i frågan om inflationen verkligen är besegrad eller inte.

Powell sa under den senaste presskonferensen att han inte är säker på att räntorna är tillräckligt höga för att döda inflationen, men han sa också att han inte är säker.

Jag undrar varför man ska ha något förtroende för FED överhuvudtaget.

Innerst inne inser nog FED att de vet att räntorna är för höga för deras ekonomi. Jag tror inte att de är dumma, de vill verkligen inte höja räntorna längre, men de kan inte rimligtvis säga att de är färdiga med räntehöjningarna när de fortfarande har en inflation långt över målet på 2%. Så jag tror att de verkligen håller tummarna och tårna just nu och hoppas på att de kommer att fortsätta se CPI sjunka, och kanske, om de har tur, får de riktigt bra CPI framöver, och sedan kan de officiellt pausa räntehöjningarna.

Men tills dess tror jag att de bara kommer att fortsätta på den här vaga linjen med att de är "databeroende" och " kommer att ta det månad för månad eftersom vi verkligen inte vet"

Och jag vet verkligen inte heller, men jag är mer benägen att tro att FED bara kommer att fortsätta så här tills något går sönder i ekonomin. Det är då de kommer att börja med QE igen.

Under den senaste veckan så tog sig guldet faktiskt över 2 000 två gånger, men det höll inte. 2000 är ett betydande motstånd och jag tror verkligen att det är där vi kommer att behöva se ett övertygande genombrott, och hålla den nivån en relativt betydande period. Det kan krävas något som att något går sönder i ekonomin.

Om USA blir mer inblandat i Mellanöstern, vem vet vad som kommer att hända då.

När marknaderna kommer på vad som faktiskt händer, när de räknar ut att inflationen inte har försvunnit, och när något faktiskt går sönder i ekonomin, det är då guld och silver kommer att skina.

Samtidigt fortsätter centralbankerna att sluka upp guld kvartal efter kvartal, med Kina, Polen, Ryssland, Singapore i framkant. Indien och Turkiet fortsätter också att sluka upp guldet.
https://www.gold.org/goldhub/research/gold-demand-trends/gold-demand-trends-q3-2023
Citera
2023-11-04, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Bra inlägg, jag tänker så där jag med att mycket ser ljust ut för de ädla metallerna även om mycket är mörk i övriga världen.

Det där med billiga gruvbolag tyckte jag redan 2022 och många är mycket billigare nu. Det enda jag köper nu är att jag snittar in mig i ett junior mining bolag, bära eller brista.

Och angående JP Morgan och silver. Törs de fortsätta med silverfuffens. Banken fick ju böta nästan en miljard USD pga sitt fulspel.
Jag slår vad om att om någon inom staten med tillsyn skulle undersöka JP Morgans handel, skulle de lätt kunna hitta hur de var ansvariga för mycket av överdriften/effekten på silverfallet t.ex 2020. Jämfört med hur det nu ser ut, att de tjänar på långsidan som de drar nytta av. För stor för att misslyckas trots allt!

Bli inte förvånad om silver får ett massivt rally i framtiden. Jamie Dimon behöver trots allt få betalt!

Om man tittar på silver/guld ration ligger den på runt 86 just nu, silver är mycket undervärderat!

Det finns en del betydande dynamik i efterfrågan i silvermarknaden som de flesta inte är uppmärksamma på. Det kan bli mycket efterfrågan. Jag tänker t.ex på hur AI verkligen kommer att öka efterfrågan på en hel del ädelmetaller, särskilt silver, eftersom det är en viktig komponent i chip. Och allt eftersom AI fortsätter att utvecklas, kommer folk vilja ha snabbare bearbetningshastighet. Så det är en bra tid att tänka på det. Silver är köparens marknad!
Citera
2023-11-20, 20:32
Medlem
Många här som har fysiskt guld?
Citera
2023-11-20, 20:57
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Bli inte förvånad om silver får ett massivt rally i framtiden. Jamie Dimon behöver trots allt få betalt!

Om man tittar på silver/guld ration ligger den på runt 86 just nu, silver är mycket undervärderat!

Det här tycker jag man har hört i många år nu, men det verkar aldrig komma något rally. Om det verkligen råder fysisk brist på silver borde det märkas bland producenter som tillverkar produkter med silverinnehåll. Jag har inte sett något.
Citera
2023-11-20, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Det här tycker jag man har hört i många år nu, men det verkar aldrig komma något rally. Om det verkligen råder fysisk brist på silver borde det märkas bland producenter som tillverkar produkter med silverinnehåll. Jag har inte sett något.
Jag förstår din skepsis, du är inte ensam, och du har rätt i att ifrågasätta narrativet. Silvermarknaden är verkligen komplex, och rallyn kanske inte alltid sker så snabbt eller dramatiskt som vissa förväntar sig. Det finns dock några faktorer att ta hänsyn till.

Oron över marknadsmanipulation, särskilt av stora institutioner som JP Morgan, har väckts tidigare. Som en tidigare skribent skrev, har de redan åkt fast tidigare. Utredningar av sådan verksamhet kan belysa om vissa marknadsaktörer påverkar priserna.

Ädelmetaller, inklusive silver, uppvisar ofta långsiktiga trender som kanske inte är direkt uppenbara. Även om kortsiktiga rörelser kan påverkas av olika faktorer, kan grunderna för utbud och efterfrågan driva på betydande förändringar på lång sikt. Den ökande användningen av silver i industrin, särskilt i framväxande teknologier som AI och eldrivna fordon, kan bidra till en ökad efterfrågan. Silvers unika egenskaper gör det essentiellt i olika högteknologiska tillämpningar.

Fysiska brister på tillgång kanske inte heller alltid märks direkt, särskilt om de uppstår inom specifika nischer på marknaden eller om det finns utmaningar i leveranskedjan som påverkar tillgången på silver för slutprodukterna.

Att förutsäga starten för ett rally är svårt, och marknadsdynamiken kan förändras gradvis. Undervärderingen av silver, som indikeras av förhållandet silver/guld, antyder t.ex potentialen för en förändring till förmån för silver på lång sikt.
Citera
2023-11-20, 23:24
Medlem
Citat:

Silver är lägre värderat nu i USD än toppen i början på 1980-talet, det är väldigt speciellt. Ingen annan råvara är i närheten av det.

Jag har haft silver ganska länge (nästan för länge, men ser det som pensionssparande lite granna), hypen som var runt den där lite töntiga silverqueezen driven av finninga ungdomar i karantär tror jag gjorde mera ont för caset med silver än gott.

Och på tal om det så verkar Wallstreet Silver det sista jag såg innan jag glömde bort mitt lösenord på twitter totalt ha ballat ur till en konspirationsnöt/rysstroll/qanon/brics kommer krossa dollarn i morgon lölj.

Så mycket brus om BRICS(som för övrigt får en knäpp på näsan från Argentina idag )och konspirationsteorier, blandat med sunda åsikter om att vårat system inte är bra och att skuldsättningen är hög.

Och ser man på dem där guld till silver ration riksbankganstern skriver om så är ju det en bra indikator som tex fondförvaltare Eric Strand som nog är Sveriges mest kända goldbug/silberbug pratar om en hel del.
Citera
2023-11-21, 16:06
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Ädelmetaller, inklusive silver, uppvisar ofta långsiktiga trender som kanske inte är direkt uppenbara. Även om kortsiktiga rörelser kan påverkas av olika faktorer, kan grunderna för utbud och efterfrågan driva på betydande förändringar på lång sikt. Den ökande användningen av silver i industrin, särskilt i framväxande teknologier som AI och eldrivna fordon, kan bidra till en ökad efterfrågan. Silvers unika egenskaper gör det essentiellt i olika högteknologiska tillämpningar.

Jag har tittat på ädelmetaller som investering under en tid och för egen del känns silver som det lite bättre alternativet eftersom det har ett bredare användningsområde än guld. Jag tror du har helt rätt i att det kommer ske en ökad efterfrågan på silver framöver i och med all ny teknologi och elektrifiering. Sen brukar råvarumarknader bestå av så mycket mer än enbart ekonomisk fundamenta. Politik spelar periodvis nästan en större roll i vissa marknader vilket gör det väldigt knepigt.

Just nu har jag allt mitt börssparande i en global indexfond men jag skulle vilja ha nåt lite mer spännande. Ädelmetaller tenderar att korrelera svagt med börsen vilket jag tycker gör det intressant. Sen är frågan vilken ägandeform man väljer för ädelmetaller. Jag har landat i att jag nog föredrar gruvbolag men det komplicerar saken ännu mer känns det som. Jag håller mig på sidlinjen än så länge men om jag hittar nåt är jag inte främmande för att hoppa in.
Citera
2023-11-21, 16:11
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Och ser man på dem där guld till silver ration riksbankganstern skriver om så är ju det en bra indikator som tex fondförvaltare Eric Strand som nog är Sveriges mest kända goldbug/silberbug pratar om en hel del.

Ja det är en intressant indikator men än så länge har det inte visat sig säga så mycket om prisutvecklingen. Jag har följt debatten lite på avstånd och det finns många engagerade personer som gillar ädelmetaller, men framtiden kommer få utvisa om de har rätt eller inte. I grunden är jag också positivt inställd till ädelmetaller så jag försöker följa utvecklingen.
Citera
2023-11-21, 20:06
Medlem
Citat:
Vilka sprider de ryktena? Är det goldbugs så ta dem med en nypa salt för de skriker alltid om att det är nära nu. Domedagsprofeterna bland guldförespråkarna finns det 13 på dussinet av. Själv trodde jag att det var nära för flera år sedan och gick ur börsen Mitt livs största misstag ekonomiskt sett, fast det blev en skön guldhög så jag sover inte jättedåligt vid aktiekrasch ifall guldet stiger vill säga.

Satt och läste igenom delar av allt sjukt man skrivit genom åren och hittade mitt första inlägg i denna tråd som är skriven för sju år sedan, dvs det jag citerat. Verkar som att den som väntar på något gott inbland väntar ganska länge.....

Men under dessa år har guldet ökar och sek gått ner, skulderna har exploderat och det geopolitiska läget har förvärrats rejält och då är det nästan en underdrift.
Citera
2023-11-22, 09:24
Medlem
Citat:
Satt och läste igenom delar av allt sjukt man skrivit genom åren och hittade mitt första inlägg i denna tråd som är skriven för sju år sedan, dvs det jag citerat. Verkar som att den som väntar på något gott inbland väntar ganska länge.....

Men under dessa år har guldet ökar och sek gått ner, skulderna har exploderat och det geopolitiska läget har förvärrats rejält och då är det nästan en underdrift.

Precis. Man har sagt länge att ädelmetaller ska flyga och att krisen är ett faktum. Men faktum ÄR precis som du säger: krig, inflation, lågkonjunktur, bankerna har tryckt sedlar på ett sätt man aldrig gjort, och skulderna är i höjden. Det är sannerligen en perfekt storm vare sig man vill det eller inte.
Citera
2023-11-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinatra10
Precis. Man har sagt länge att ädelmetaller ska flyga och att krisen är ett faktum. Men faktum ÄR precis som du säger: krig, inflation, lågkonjunktur, bankerna har tryckt sedlar på ett sätt man aldrig gjort, och skulderna är i höjden. Det är sannerligen en perfekt storm vare sig man vill det eller inte.

Kriser är något som kommer och går, oavsett så går nog solen upp imorgon.

Jag brukar ofta kolla in sk doom and gloom kanaler på youtube och är ganska många som ropat varg länge nu, och menar inte enbart goldbugs nu utan främst alla som tror att USA kommer att gå under vilken dag som helst.

20-talet blir intressant helt klart.
Citera
2023-11-23, 21:29
Bannlyst
Citat:
Jag har tittat på ädelmetaller som investering under en tid och för egen del känns silver som det lite bättre alternativet eftersom det har ett bredare användningsområde än guld. Jag tror du har helt rätt i att det kommer ske en ökad efterfrågan på silver framöver i och med all ny teknologi och elektrifiering. Sen brukar råvarumarknader bestå av så mycket mer än enbart ekonomisk fundamenta. Politik spelar periodvis nästan en större roll i vissa marknader vilket gör det väldigt knepigt.

Just nu har jag allt mitt börssparande i en global indexfond men jag skulle vilja ha nåt lite mer spännande. Ädelmetaller tenderar att korrelera svagt med börsen vilket jag tycker gör det intressant. Sen är frågan vilken ägandeform man väljer för ädelmetaller. Jag har landat i att jag nog föredrar gruvbolag men det komplicerar saken ännu mer känns det som. Jag håller mig på sidlinjen än så länge men om jag hittar nåt är jag inte främmande för att hoppa in.
Det är lite som att ha en välfylld verktygslåda -du använder inte varje verktyg varje dag, men varje verktyg tjänar sitt syfte vid olika tillfällen. Det handlar om att lägga till ett lager av skydd till ditt sparande utan att göra saker alltför komplicerade.

En av de största fördelarna med att investera i gruvbolag är potentialen för hög avkastning. Framgångsrik gruvdrift, särskilt under perioder med höga råvarupriser, kan generera betydande vinster. Du har möjlighet att dra nytta av gruvbolagets operativa framgång, vilket potentiellt leder till betydande kapitalvinster. Dessutom delar vissa gruvbolag ut en utdelning, vilket kan geen extra inkomstkälla.

Det kommer dock inte utan risker, såklart. För gruvbolag är de främst de operativa riskerna och marknadsriskerna. Dessa faktorer kan påverka lönsamheten och hållbarheten för ett gruvbolag. Dessutom är aktiekurserna för gruvbolag ofta mycket känsliga för geopolitiska händelser. Det är avgörande att genomföra noga research och förstå de specifika riskerna förknippade med branschen.

Det finns så många olika ägandeformer att välja på. Att äga fysiskt guld eller silver i form av mynt eller tackor ger en påtaglig verklig tillgång som du kan hålla i till exempel. Det fungerar som en direkt ägarandel utan att förlita sig på tredjepart, vilket ger en känsla av säkerhet. En nackdel kan vara att du behöver förvara det någonstans.

Det handlar om dina investeringsmål, risktolerans och preferenser!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in