Citat:
Guldet har verkligen kraschat in i det där betydande motståndet vid 2 000, så jag menar, det hela bottnar i frågan om inflationen verkligen är besegrad eller inte.Powell sa under den senaste presskonferensen att han inte är säker på att räntorna är tillräckligt höga för att döda inflationen, men han sa också att han inte är säker.
Jag undrar varför man ska ha något förtroende för FED överhuvudtaget.
Innerst inne inser nog FED att de vet att räntorna är för höga för deras ekonomi. Jag tror inte att de är dumma, de vill verkligen inte höja räntorna längre, men de kan inte rimligtvis säga att de är färdiga med räntehöjningarna när de fortfarande har en inflation långt över målet på 2%. Så jag tror att de verkligen håller tummarna och tårna just nu och hoppas på att de kommer att fortsätta se CPI sjunka, och kanske, om de har tur, får de riktigt bra CPI framöver, och sedan kan de officiellt pausa räntehöjningarna.
Men tills dess tror jag att de bara kommer att fortsätta på den här vaga linjen med att de är "databeroende" och " kommer att ta det månad för månad eftersom vi verkligen inte vet"
Och jag vet verkligen inte heller, men jag är mer benägen att tro att FED bara kommer att fortsätta så här tills något går sönder i ekonomin. Det är då de kommer att börja med QE igen.
Under den senaste veckan så tog sig guldet faktiskt över 2 000 två gånger, men det höll inte. 2000 är ett betydande motstånd och jag tror verkligen att det är där vi kommer att behöva se ett övertygande genombrott, och hålla den nivån en relativt betydande period. Det kan krävas något som att något går sönder i ekonomin.
Om USA blir mer inblandat i Mellanöstern, vem vet vad som kommer att hända då.
När marknaderna kommer på vad som faktiskt händer, när de räknar ut att inflationen inte har försvunnit, och när något faktiskt går sönder i ekonomin, det är då guld och silver kommer att skina.
Samtidigt fortsätter centralbankerna att sluka upp guld kvartal efter kvartal, med Kina, Polen, Ryssland, Singapore i framkant. Indien och Turkiet fortsätter också att sluka upp guldet.
https://www.gold.org/goldhub/research/gold-demand-trends/gold-demand-trends-q3-2023
)och konspirationsteorier, blandat med sunda åsikter om att vårat system inte är bra och att skuldsättningen är hög.
Mitt livs största misstag ekonomiskt sett, fast det blev en skön guldhög så jag sover inte jättedåligt vid aktiekrasch ifall guldet stiger vill säga.