2016-01-03, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ja, precis, det verkar som att allt mer tyder på att det är nära nu. Därför tycker jag att det är intressant att ädelmetallerna fortsätter dala neråt, trots att det borde vara nu som folk förbereder sig. Men jag antar att det helt enkelt är så att folkmassan tror på FED när de säger att USA är på väg in i en ny högkonjunktur (efter deras längsta återhämtning i historien).

Eller så är det tvärtom mot vad du tror och snarare mer som brukligt att i sura tider så säljs både aktier, pappersguld, obligationer och en hel del stannar vid likvida medel, främst USD.
Citera
2016-01-03, 09:23
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Eller så är det tvärtom mot vad du tror och snarare mer som brukligt att i sura tider så säljs både aktier, pappersguld, obligationer och en hel del stannar vid likvida medel, främst USD.
Tänker mig att FED drar igång QE på nytt om de kommer in i en lågkonjunktur igen, eftersom att det inte finns så mycket att skala bort på räntan. Då antar jag att det vore rationellt att köpa guld som inflationsskydd.
Citera
2016-01-06, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Det ryktas att en amerikansk recession är på G. Sedan vet man ju inte om sådana rykten är värda att ta på allvar. Men jag tycker det känns rimligt.

Citat:
Ja, precis, det verkar som att allt mer tyder på att det är nära nu. Därför tycker jag att det är intressant att ädelmetallerna fortsätter dala neråt, trots att det borde vara nu som folk förbereder sig. Men jag antar att det helt enkelt är så att folkmassan tror på FED när de säger att USA är på väg in i en ny högkonjunktur (efter deras längsta återhämtning i historien).

Vilka sprider de ryktena? Är det goldbugs så ta dem med en nypa salt för de skriker alltid om att det är nära nu. Domedagsprofeterna bland guldförespråkarna finns det 13 på dussinet av. Själv trodde jag att det var nära för flera år sedan och gick ur börsen Mitt livs största misstag ekonomiskt sett, fast det blev en skön guldhög så jag sover inte jättedåligt vid aktiekrasch ifall guldet stiger vill säga.
Citera
2016-01-06, 22:44
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Vilka sprider de ryktena? Är det goldbugs så ta dem med en nypa salt för de skriker alltid om att det är nära nu. Domedagsprofeterna bland guldförespråkarna finns det 13 på dussinet av. Själv trodde jag att det var nära för flera år sedan och gick ur börsen Mitt livs största misstag ekonomiskt sett, fast det blev en skön guldhög så jag sover inte jättedåligt vid aktiekrasch ifall guldet stiger vill säga.
Enkelt att vara efterklok. Men om du trodde på guld måste det väl idag finnas ännu större anledning till att äga guld? Eller hur tänker du idag?

Nu håller jag inte med om ordvalet "rykte," men jag tycker det finns anledning att vara orolig p.g.a. världens centralbankers allt mer aggressiva penningpolitik. Visst har kreditexpansionen bl.a. skapat rally på börserna, men personligen håller jag mig hellre något utanför och sover lugnt.
Citera
2016-01-06, 23:24
Medlem
Citat:
Enkelt att vara efterklok. Men om du trodde på guld måste det väl idag finnas ännu större anledning till att äga guld? Eller hur tänker du idag?

Nu håller jag inte med om ordvalet "rykte," men jag tycker det finns anledning att vara orolig p.g.a. världens centralbankers allt mer aggressiva penningpolitik. Visst har kreditexpansionen bl.a. skapat rally på börserna, men personligen håller jag mig hellre något utanför och sover lugnt.

Jag tycker fortfarande att det är klokt att äga guld, sen har det ju blivit lite mera myntsamlande med tiden. Har dock för hög andel guld och silver, var inget äggen i olika korgar utan det var äggen i en korg. Har dock bra gav på det mesta av mitt för det är köpt innan "guld- och silverbubblan" sprack. Börsen är ju bara uppblåst, men hoppas att de blåser upp den mer. Klart att det inte ser jättebraell ut, men det gjorde det inte runt 2011 heller men det löste sig. Verkar nästan som om folk glömt eurokrisen, den kan komma som en riktigt sur bris när som helst. Lägg sedan på migrationen från MENA på det och alla tänkbara politiska förändringar pga detta, glöm ej heller konflikten i Ukraina. Huset Saudi har retat upp Iran häromdagen också(hoppas det drar upp oljepriset lite).

Så jag anser att det är MYCKET vettigt att äga guld, ville mest varna för alla "gulddårar" som är domedagsprofeter, att de kommer att få rätt någon gång är ju helt säkert men jag tror att det kan dröja allt mellan imorgon tills 70 år. Nu drog det iväg lite här...
Citera
2016-01-07, 09:32
Bannlyst
Guldet steg lite. Kan någon ge ett exempel på när t.ex silvret skulle kunna stiga mer än guld. Har det hänt någonsin?
Citera
2016-01-07, 23:00
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Även ett sådant samhälle kommer att fungera som alla andra samhällen i mänsklighetens historia. Vissa samlar på sig ett överskott som de på ett bekvämt sätt vill ackumulera. Dessutom krävs någon gemensam värdesättande för att inte fastna i en alltför klumpig byteshandel. I båda fallen har ädla metaller visat sig kunna fylla de uppgifterna.
Om civilisationen plötsligt går under kommer vi att få ett samhälle som inte liknar något annat vi tidigare sett. Vi har gjort oss helt och hållet beroende av civilisationen, utan den klarar vi inte av att föda oss själva, inte på långa vägar. Alla som inte är självförsörjande kommer att svälta, och det är antagligen bara ett fåtal procent av jordens befolkning som är självförsörjande idag. Och många av dem kommer ha kolossala svårigheter med att försvara sina tillgångar mot de enorma massor av desperata, svältande och tungt beväpnade personer och sammansvärjningar av personer som kommer driva runt på jakt efter mat och andra förnödenheter. Vapen och ammunition kommer att vara hårdvalutan #1, ingen kommer att vilja byta ens så mycket som en kalasjnikov mot om det så vore alla guldtackor i hela världen.

Tror man på ett full blown Mad Max-scenario så är ädelmetaller bland det sista man ska satsa på. Prio ett borde vara en vapenarsenal, en gömd lya, gärna en bunker eller liknande, samt att bli självförsörjande.
Citera
2016-01-08, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim-reaper
Guldet steg lite. Kan någon ge ett exempel på när t.ex silvret skulle kunna stiga mer än guld. Har det hänt någonsin?
Det kanske hände när Hunt bröderna drog upp priser ca 1980 då steg silvret rejält. Guldet steg då också, men vad som steg mest vet jag inte. Men du kan väl söka på det och se hur det var.

Det finns mer silver än guld ovan jord om jag minns rätt så silvret har en potentiellt stor framtida uppgång där. Sen så har ration mellan guld och silver historiskt sett varit lägre än nu.
Citera
2016-01-09, 16:17
Medlem
Finns något ställe i stockholm där man kan köpa guldtackor över disk? (till samma pris som hos nätdistributörerna)
Citera
2016-01-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lbxxman
Finns något ställe i stockholm där man kan köpa guldtackor över disk? (till samma pris som hos nätdistributörerna)

Tavex har ett gäng med kontor där.

https://tavex.se/sv/kontakta/
Citera
2016-01-10, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Tavex har ett gäng med kontor där.

https://tavex.se/sv/kontakta/

Tavex tar inte kort sist jag handlade där
Jag har köpt någon ounce där och då fick jag betala via deras hemsida sen hämta ut i deras små butiker. Men det funkade bra.
Citera
2016-01-18, 17:17
Bannlyst
En sak jag undrar över. Ni erfarna här inne, skulle ni kunna svara på en fråga? Jag kanske har ställt frågan tidigare och den är säkert jättedum. :P

I praktiken, spelar det någon roll om man köper tackor eller mynt? Jag menar, när man smälter det så blir ju resultatet samma sak, eller hur? Men det är ju lättare att bära runt på mynt än tackor, därför kallas de för "investeringsmynt". Och det är lättare att investera i tackor eftersom att det är en stor klump med nedsmält guld. Och om det är silver eller guld spelar ju ingen roll, eftersom att processerna är kopior av varandra. Tänker jag fel här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in