Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-21, 16:06
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Pommes blir godare än i ugn. Har nog inte tillagat så mycket annat.
Citera
2023-11-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Pommes blir godare än i ugn. Har nog inte tillagat så mycket annat.
Men har du då smakat nyfriterad pommes? Alltså inte den som ligger i värmeskåp på någon hamburgerrestaurang?

Alltså, jag har otroligt svårt att förstå att någon kan tycka sådan är god.

Köper jag något på typ McDonalds så ber jag om att få pommesen osaltad, vilket gör att de får fritera min portion. Pommes är något man ska äta a la minute.

Pommes i ugn är riktigt vidrigt.
Citera
2023-11-21, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Hur kan denna manick blivit så jäkla populär?
Ja den känslan fick jag med, när jag provade. För mig gav det inte större resultat än varmluftsugn ens.

Populär är nog fel att säga. Omskriven är nog mer rätt. Den är en rätt ny leksak, med hälso- och natur-vänligare egenskaper. Lätt att skriva mycket om den då. Inte lika 'inne' att skriva man har köpt en så jäkla härlig oljefritös, lite samma som att skriva att man träffat på så inåt helsike goda cigaretter liksom. Alla vet att det är på utgående, ohälsosamt osv.

Tycker luftfritösen verkar överhajpad. Lite som light-läsk, eller i värsta fall alkohol-fri vodka. Jag köper inte light-läsk, för jag köper läsk ifall jag vill ha mig en socker-bomb. Vill jag inte ha mig en socker-bomb så köper jag inte läsk, eller juice eller nåt sånt. Då dricker jag vatten.
Samma sak med att fritera. Vill jag fritera, då friterar jag, med dom fördelar och nackdelar det innebär. Luftfritös känns lite som alkohol-fri vodka liksom.
Citera
2023-11-21, 16:15
Medlem
lunarluddes avatar
Jag har en billig från Jula som kostade 200 riksdaler när dom rea ut den, tycker det blir bättre i min än kompisen som har den största och dyraste airfryer med märket philips. Kanske har att göra med att det är en mindre bytta? Jag gör enbart hemmagjorda pommes/klyftpotatis/råstekt potatis i min och tycker det blir mkt godare än ugnen. Kanske är placebo men hur som helst så tycker jag det blir godare så funkar det med=)
Citera
2023-11-21, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Kanske är placebo men hur som helst så tycker jag det blir godare så funkar det med=)
Jag tror mer det handlar om att många jämför med ugnspommes och inte med friterad pommes a la minute.

Men om man tycker det är gott så är det väl okej. Bara trist att man inte fått smaka något ännu godare.

Nu har jag aldrig provad airfrier, men det finns väl någon anledning till att restauranger inte använder det.
Citera
2023-11-21, 16:22
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Men har du då smakat nyfriterad pommes? Alltså inte den som ligger i värmeskåp på någon hamburgerrestaurang?

Alltså, jag har otroligt svårt att förstå att någon kan tycka sådan är god.

Köper jag något på typ McDonalds så ber jag om att få pommesen osaltad, vilket gör att de får fritera min portion. Pommes är något man ska äta a la minute.

Pommes i ugn är riktigt vidrigt.

Ha smart, det ska jag prova nästa gång på McDonalds.
Citera
2023-11-21, 16:24
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Jag tror mer det handlar om att många jämför med ugnspommes och inte med friterad pommes a la minute.

Men om man tycker det är gott så är det väl okej. Bara trist att man inte fått smaka något ännu godare.

Nu har jag aldrig provad airfrier, men det finns väl någon anledning till att restauranger inte använder det.

Just klyftpotatis blir extremt gott i den, jag är verkligen ingen mästare i köket direkt men som jag skrev så misstänker jag att det är en mindre "yta" av värma än i ugnen så det blir annan smak? Vanlig fritös är såklart mycket bättre men fan så mycket onyttigare i längden.

Och så går det snabbare. Inte speciellt dyrt att lägga 200 på en som fortfarande fungerar klockrent efter 3 år.
Citera
2023-11-21, 16:25
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Vem har jämfört airfryers med en varmluftsugn med grillfunktion? Om man tänker så förstår jag att den förstnämnda kan tyckas överskattad. Men då har man ju inte koll på vad det är för något.

Om man vet att airfryers finns som ett alternativ till fritöser, så blir det ju mest sådan mat man använder den till.
En airfryer är en varmluftsugn, om än liten, ingen fritös.
För mig som har en gammal ugn utan varmluft är den grym för pommes, både snöiga och sötpotatis, liksom vissa grönsaker.
Citera
2023-11-21, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
För mig som har en gammal ugn utan varmluft är den grym för pommes, både snöiga och sötpotatis, liksom vissa grönsaker.
Kanske du har fattat tricket att öppna ugnsluckan för att få igång grillelementen?
Citera
2023-11-21, 16:29
Bannlyst
Var väl samma sak med ”crock pot”, som om det vore omöjligt att köra kastrullen på plattan med låg värme..

Har du testat att göra pommes? Det är jag peppad på! Jag gillar att göra hemmagjorda pommes som snacks..
Citera
2023-11-21, 16:30
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Kanske du har fattat tricket att öppna ugnsluckan för att få igång grillelementen?
Det blir ändå ingen varmluftsugn. Jag hade en i min förra lägenhet, det var fantastiskt, men tyvärr inte i min nya.
Skulle dock inte ge mig på kyckling i min airfryer, den gör jag i lergryta.
Men potatis, särskilt söt, blir bra eftersom airfryern tar bort mer fult än min vanliga ugn, alltså blir det torrare och krispigare. Oljan hälls på när de är klara. Win.
Citera
2023-11-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det blir ändå ingen varmluftsugn. Jag hade en i min förra lägenhet, det var fantastiskt, men tyvärr inte i min nya.
Skulle dock inte ge mig på kyckling i min airfryer, den gör jag i lergryta.
Men potatis, särskilt söt, blir bra eftersom airfryern tar bort mer fult än min vanliga ugn, alltså blir det torrare och krispigare. Oljan hälls på när de är klara. Win.
Testa att ha ugnsluckan halvöppen.

Stänger man ugnsluckan så stänger ugnen av grillelementen. Salamander kallar man det på krogen. Då i och för sig mest för att få grillyta. Och knaprigt skinn på fjäderfä.

Salamander,
Citat:
Salamandrar är en typ av ugn som används främst i restaurangkök för att snabbt hetta upp ytan på en maträtt.
https://www.kitchenlab.se/k/grillar-spisar-ugnar/ugnar/salamandrar/
Senast redigerad av Pillerarm 2023-11-21 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in