Citat:
Ursprungligen postat av
Dicktherick
Frågan har säkert redan avhandlats i denna tråd, men det är på tok för många inlägg för att orka ta sig igenom, och en googling gav mig inte heller svar:
Oaktat Teslas inställning till kollektivavtal,
Vilka nackdelar finns det för en arbetsgivare (i Sverige) att teckna ett kollektivavtal?
Kostar det pengar? På vilket sätt i så fall?
Upplys mig, snälla.
Varnar på förhand för långtext, men jag kan ge ett par exempel från verkligheten.
Det kostar inte pengar att teckna ett kollektivavtal, däremot kräver det mycket resurser framförallt för större organisationer. Facket kräver full insyn i din organisation och varje chefstillsättning ska MBL-förhandlas med facket.
Det finns egentligen två anledningar till att inte vilja teckna kollektivavtal, för oseriösa företagare som inte betalar sina anställda skälig lön med tillhörande villkor blir det i regel väldigt dyrt.
Men det är även svårt att attrahera och behålla kompetent personal, det är framför allt denna anledningen till att företag som Spotify/Google mfl vägrar att teckna ett kollektivavtal. Hur Tesla förhåller sig till kollektivavtal vet nog vi alla, men varför är inte riktigt tydligt. Jag tror det är en kombination av Elo's förakt mot kollektivavtalsrörelsen i kombination att det är svårt att konkurrera om kompetens ifall man signerar ett kollektivavtal.
Ponera att vi har en avdelning med 10st anställda elektriker med blandad erfarenhet.
Grundlönen för en elektriker ligger på 30 000kr som går dagskift, utöver grundlönen finns det en rörlig(individuell del) del som normalt ligger mellan 5-10% av grundlönen.
På våran avdelning finns det folk som stämplar in och ut och gör bare minimum, dom gör sitt jobb men sällan mer än så.
Sedan har vi Adam med 8 års erfarenhet, han är driven och ambitiös. Han tar stort ansvar för det löpande förbättringsarbetet och ställer alltid upp när nyanställda ska introduceras.
Jag som arbetsgivare är väldigt mån om att behålla Adam, men Adam slog i taket på sin rörliga del för 3 år sedan. Skulle jag höja Adams grundlön behöver jag höja grundlönen för hela yrkeskategorin enligt kollektivavtalet, alternativet som jag har för att få upp Adams lön för att behålla honom är att göra om honom till ingenjör eller chef.
Adam är en otroligt duktig elektriker och det är där han behövs, han är varken ingenjör eller har ambitioner att bli chef. Så vilka alternativ har jag för att lyckas behålla Adam eftersom han ständigt får erbjudande från andra håll?
Det är denna utmaningen som 99% av alla chefer brottas med som jobbar på företag ansluta mot kollektivavtal, arbetstagarna går besviket ifrån löneförhandlingen och cheferna ännu mer besvikna. För det är sällan en löneförhandling såvida inte arbetsgivaren gått med på att höja grundlönen för en hel yrkeskategori. Det är här facket kommer in och lyckas förhandla upp kollektivanställdas lön med några hundralappar per månad.
Ett annat exempel från byggbranschen för många år sedan, jag satt som personalchef för 15 anställda installatörer. Det kom ett krav från våra kunder att vi måste vara anslutna till kollektivavtal för att fortsätta få förfrågningar på jobb.
Sagt och gjort anslöt vi oss till byggnads, i samband med revision uppmärksammades att 4 av våra installatörer hade högre lön(av bra anledningar) än de övriga installatörerna. Vi fick ett par månader på oss att korrigera detta och fick såklart sänka lönen för dessa 4, företaget hade inte råd att höja lönen för resterande installatörer. Det blev såklart väldigt grinigt och två av dom lämnade företaget kort därpå.
Jag tror i grund och botten på kollektivavtal för det håller oseriösa företagare borta från marknaden, däremot behöver det finnas verktyg i kollektivavtalet för att företag ska kunna behålla attraktiv personal.