2023-11-21, 11:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Man kan väl tycka vad man vill om det men ofta är det förhandlingar om nån ändring eller nåt som ska anmälas lång tid innan. Sedan tar förhandlingar som ibland sker på central nivå väldigt lång tid.
Om nu företagarna tycker att just detta är orsaken varför inte rikta in diskussionerna på detta för att få till en lösning båda parter gillar?

Att som en del fack gå ut med att de ska bestämma vad som gäller ger ingen förståelse hos motparten.

Varför tror du de har obetald övertid som de tvingas göra? Antar att du menar utan ersättning? Jag har haft bortförhandlad övertid själv mot högre lön i ett företag med kollektivavtal så det är inget unikt om det nu är så.
Tjänstemän brukar förhandla bort sin övertidsersättning ja, men behöver alltmer sällan vara på plats på jobbet.
Undrar hur många Tesla-mekaniker som har möjlighet att jobba hemifrån...
Citera
2023-11-21, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dicktherick
Frågan har säkert redan avhandlats i denna tråd, men det är på tok för många inlägg för att orka ta sig igenom, och en googling gav mig inte heller svar:

Oaktat Teslas inställning till kollektivavtal,
Vilka nackdelar finns det för en arbetsgivare (i Sverige) att teckna ett kollektivavtal?
Kostar det pengar? På vilket sätt i så fall?

Upplys mig, snälla.

Varnar på förhand för långtext, men jag kan ge ett par exempel från verkligheten.

Det kostar inte pengar att teckna ett kollektivavtal, däremot kräver det mycket resurser framförallt för större organisationer. Facket kräver full insyn i din organisation och varje chefstillsättning ska MBL-förhandlas med facket.

Det finns egentligen två anledningar till att inte vilja teckna kollektivavtal, för oseriösa företagare som inte betalar sina anställda skälig lön med tillhörande villkor blir det i regel väldigt dyrt.

Men det är även svårt att attrahera och behålla kompetent personal, det är framför allt denna anledningen till att företag som Spotify/Google mfl vägrar att teckna ett kollektivavtal. Hur Tesla förhåller sig till kollektivavtal vet nog vi alla, men varför är inte riktigt tydligt. Jag tror det är en kombination av Elo's förakt mot kollektivavtalsrörelsen i kombination att det är svårt att konkurrera om kompetens ifall man signerar ett kollektivavtal.

Ponera att vi har en avdelning med 10st anställda elektriker med blandad erfarenhet.

Grundlönen för en elektriker ligger på 30 000kr som går dagskift, utöver grundlönen finns det en rörlig(individuell del) del som normalt ligger mellan 5-10% av grundlönen.

På våran avdelning finns det folk som stämplar in och ut och gör bare minimum, dom gör sitt jobb men sällan mer än så.

Sedan har vi Adam med 8 års erfarenhet, han är driven och ambitiös. Han tar stort ansvar för det löpande förbättringsarbetet och ställer alltid upp när nyanställda ska introduceras.

Jag som arbetsgivare är väldigt mån om att behålla Adam, men Adam slog i taket på sin rörliga del för 3 år sedan. Skulle jag höja Adams grundlön behöver jag höja grundlönen för hela yrkeskategorin enligt kollektivavtalet, alternativet som jag har för att få upp Adams lön för att behålla honom är att göra om honom till ingenjör eller chef.

Adam är en otroligt duktig elektriker och det är där han behövs, han är varken ingenjör eller har ambitioner att bli chef. Så vilka alternativ har jag för att lyckas behålla Adam eftersom han ständigt får erbjudande från andra håll?

Det är denna utmaningen som 99% av alla chefer brottas med som jobbar på företag ansluta mot kollektivavtal, arbetstagarna går besviket ifrån löneförhandlingen och cheferna ännu mer besvikna. För det är sällan en löneförhandling såvida inte arbetsgivaren gått med på att höja grundlönen för en hel yrkeskategori. Det är här facket kommer in och lyckas förhandla upp kollektivanställdas lön med några hundralappar per månad.

Ett annat exempel från byggbranschen för många år sedan, jag satt som personalchef för 15 anställda installatörer. Det kom ett krav från våra kunder att vi måste vara anslutna till kollektivavtal för att fortsätta få förfrågningar på jobb.
Sagt och gjort anslöt vi oss till byggnads, i samband med revision uppmärksammades att 4 av våra installatörer hade högre lön(av bra anledningar) än de övriga installatörerna. Vi fick ett par månader på oss att korrigera detta och fick såklart sänka lönen för dessa 4, företaget hade inte råd att höja lönen för resterande installatörer. Det blev såklart väldigt grinigt och två av dom lämnade företaget kort därpå.

Jag tror i grund och botten på kollektivavtal för det håller oseriösa företagare borta från marknaden, däremot behöver det finnas verktyg i kollektivavtalet för att företag ska kunna behålla attraktiv personal.
Citera
2023-11-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tjänstemän brukar förhandla bort sin övertidsersättning ja, men behöver alltmer sällan vara på plats på jobbet.
Undrar hur många Tesla-mekaniker som har möjlighet att jobba hemifrån...
Vad har frågan om att Vara på plats med övertiden att göra?
Blanda inte ihop olika frågor.
Citera
2023-11-21, 11:29
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
"Flexibilitet" brukar man hävda ja. Det betyder att företaget skall få göra hur det vill utan att det finns en motpart som det skall förhandlas med.

I Teslas fall kan jag tänka mig att det handlar mycket om de enorma mängderna obetald övertid som de anställda tvingas göra.

Pratar vi om USA eller Sverige?

I USA har jag för mig att de inte får betalt för övertid, precis som hos många andra amerikanska bolag, men i Sverige så får de betalt för övertid, precis som alla normala svenska bolag.

Om jag minns rätt så är både löner och övertidsersättningar bättre hos Tesla Sverige, än hos andra svenska verkstäder med kollektivavtal. Men andra som har bättre koll får gärna rätta mig om jag minns fel här.
Citera
2023-11-21, 11:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vad har frågan om att Vara på plats med övertiden att göra?
Blanda inte ihop olika frågor.
Jo det har faktiskt en viss betydelse, även om det är olika frågor.

Vad jag menar är att arbetare generellt har övertidsersättning, medan tjänstemän har andra förmåner.
Citera
2023-11-21, 11:35
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scania2018
Varnar på förhand för långtext, men jag kan ge ett par exempel från verkligheten.

Det kostar inte pengar att teckna ett kollektivavtal, däremot kräver det mycket resurser framförallt för större organisationer. Facket kräver full insyn i din organisation och varje chefstillsättning ska MBL-förhandlas med facket.

Det finns egentligen två anledningar till att inte vilja teckna kollektivavtal, för oseriösa företagare som inte betalar sina anställda skälig lön med tillhörande villkor blir det i regel väldigt dyrt.

Men det är även svårt att attrahera och behålla kompetent personal, det är framför allt denna anledningen till att företag som Spotify/Google mfl vägrar att teckna ett kollektivavtal. Hur Tesla förhåller sig till kollektivavtal vet nog vi alla, men varför är inte riktigt tydligt. Jag tror det är en kombination av Elo's förakt mot kollektivavtalsrörelsen i kombination att det är svårt att konkurrera om kompetens ifall man signerar ett kollektivavtal.

Ponera att vi har en avdelning med 10st anställda elektriker med blandad erfarenhet.

Grundlönen för en elektriker ligger på 30 000kr som går dagskift, utöver grundlönen finns det en rörlig(individuell del) del som normalt ligger mellan 5-10% av grundlönen.

På våran avdelning finns det folk som stämplar in och ut och gör bare minimum, dom gör sitt jobb men sällan mer än så.

Sedan har vi Adam med 8 års erfarenhet, han är driven och ambitiös. Han tar stort ansvar för det löpande förbättringsarbetet och ställer alltid upp när nyanställda ska introduceras.

Jag som arbetsgivare är väldigt mån om att behålla Adam, men Adam slog i taket på sin rörliga del för 3 år sedan. Skulle jag höja Adams grundlön behöver jag höja grundlönen för hela yrkeskategorin enligt kollektivavtalet, alternativet som jag har för att få upp Adams lön för att behålla honom är att göra om honom till ingenjör eller chef.

Adam är en otroligt duktig elektriker och det är där han behövs, han är varken ingenjör eller har ambitioner att bli chef. Så vilka alternativ har jag för att lyckas behålla Adam eftersom han ständigt får erbjudande från andra håll?

Det är denna utmaningen som 99% av alla chefer brottas med som jobbar på företag ansluta mot kollektivavtal, arbetstagarna går besviket ifrån löneförhandlingen och cheferna ännu mer besvikna. För det är sällan en löneförhandling såvida inte arbetsgivaren gått med på att höja grundlönen för en hel yrkeskategori. Det är här facket kommer in och lyckas förhandla upp kollektivanställdas lön med några hundralappar per månad.

Ett annat exempel från byggbranschen för många år sedan, jag satt som personalchef för 15 anställda installatörer. Det kom ett krav från våra kunder att vi måste vara anslutna till kollektivavtal för att fortsätta få förfrågningar på jobb.
Sagt och gjort anslöt vi oss till byggnads, i samband med revision uppmärksammades att 4 av våra installatörer hade högre lön(av bra anledningar) än de övriga installatörerna. Vi fick ett par månader på oss att korrigera detta och fick såklart sänka lönen för dessa 4, företaget hade inte råd att höja lönen för resterande installatörer. Det blev såklart väldigt grinigt och två av dom lämnade företaget kort därpå.

Jag tror i grund och botten på kollektivavtal för det håller oseriösa företagare borta från marknaden, däremot behöver det finnas verktyg i kollektivavtalet för att företag ska kunna behålla attraktiv personal.
Det finns inget tak. Det är den lilla detaljen som arbetsgivarna hittar på för att ha något att gnälla om. I verkligheten får de stoppa in hur mycket pengar de vill i personalkostnader, men det vill de så klart inte, så de säger istället "ledsen, men du slog i taket".
Citera
2023-11-21, 11:47
Medlem
Citat:
Det finns inget tak. Det är den lilla detaljen som arbetsgivarna hittar på för att ha något att gnälla om. I verkligheten får de stoppa in hur mycket pengar de vill i personalkostnader, men det vill de så klart inte, så de säger istället "ledsen, men du slog i taket".

Det finns inget kollektivt tak nej, men ett individuellt.
Citera
2023-11-21, 11:49
Medlem
Citat:
Men det är även svårt att attrahera och behålla kompetent personal, det är framför allt denna anledningen till att företag som Spotify/Google mfl vägrar att teckna ett kollektivavtal.

Hur kan vi vända på steken och som svenskar visa att vi bojkottar facket?
Förutom att inte vara medlem i det såklart. Tänker blockader. Kan man som postanställd utanför facket sluta leverera post till div facks kontor?

Så får de smaka på sin egen medicin
Citera
2023-11-21, 11:50
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Sagt och gjort anslöt vi oss till byggnads, i samband med revision uppmärksammades att 4 av våra installatörer hade högre lön(av bra anledningar) än de övriga installatörerna. Vi fick ett par månader på oss att korrigera detta och fick såklart sänka lönen för dessa 4, företaget hade inte råd att höja lönen för resterande installatörer.
Mycket intressant.
Kan någon av trådens fackälskande skribenter ge en kommentar till detta?
Kan ett införande av kollektivavtal leda till att lönen för kompetent personal måste sänkas, enligt exemplet ovan?
Citera
2023-11-21, 11:50
Medlem
Citat:
Jo det har faktiskt en viss betydelse, även om det är olika frågor.

Vad jag menar är att arbetare generellt har övertidsersättning, medan tjänstemän har andra förmåner.
Att det är olika är en sak. Det tar man hand om i lönesättningen. Många tjänstemän måste ha samma tid och vara på plats som arbetare. Förlegad uppfattning på många arbetsplatser. I mitt exempel gick det sällan att jobba hemma pga krav att ha tillgång till datorstöd och annan utrustning som inte kunde föras ut utanför arbetsplatsen.

Tror inte du kan ha så olika förmåner eftersom skillnaden mellan arbetare och tjänstemän är minimal idag på många ställen. Frågan är om det ens är lagligt att enbart erbjuda till vissa grupper. Är du anställd är du anställd.
Citera
2023-11-21, 11:57
Medlem
Thyrells avatar
Citat:

Det här är givetvis bara trams. Ingen kund kan kräva att något företag skall ha kollektivavtal. Däremot kan de säga att vi gör bara affärer med företag som har kollektivavtal. Bland annat fackförbunden har detta som krav. Vilket ju är självklart.

Ansluten till kolektivavtal så blir det förhandlingar. Du hittar på.
Citera
2023-11-21, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Det här är givetvis bara trams. Ingen kund kan kräva att något företag skall ha kollektivavtal. Däremot kan de säga att vi gör bara affärer med företag som har kollektivavtal. Bland annat fackförbunden har detta som krav. Vilket ju är självklart.

Ansluten till kolektivavtal så blir det förhandlingar. Du hittar på.
Var det inte just det Scania skrev? Utan ka inga förfrågningar? Detta blir ju ett problem med stora kunder. Kunder finns ju inte i oändlighet. Sedan är ju ka ingen garanti för seriösa företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in