Citat:
Ursprungligen postat av
Scania2018
Det beror helt på hur man är organiserad, i vårat fall hade vi platschefer per bygge som skötte planeringen och samordnade det operativa. Det kan absolut användas som en morot för att höja prestationen hos sina anställda. Däremot är det inget verktyg för att bibehålla duktig personal utan en ersättning för utökat ansvar. Som chef ska man alltid utgå ifrån att gubbarna pratar lön/ersättning på rasterna, det gäller att ha det torrt på fötterna.
Jag kan exempelvis inte hitta på att en installatör jobbar med tidsplanering, samordning av logistik när han har precis samma arbetsuppgifter som övriga inom samma yrkeskategori. Att han har jobbat 10 år längre och är 50% mer effektiv i sina arbetsmoment bryr sig inte facket om.
Förstår du skillnaden?
Absolut
Det är ett dilemma
Det blir aldrig helt rättvist
Men KA är ett grundskydd , det svänger upp och ner så även i byggbranschen
Då är du även medveten om hur firmorna tar in utländska arbetare till den lägsta lönen och hur de utnyttjar dras ställning
Kan en seriös firma konkurrera med dessa
Inte en chans
Då blir även Adam lidande i förlängningen
Alla arbetare tjänar på högre priser och lönsamhet
Inte firmor och kunder
Vad vill vi ha framåt?
Det är det det handlar om
Har sett det länge och nu kommer även hela utländska firmor och tar jobben
Till och med inom el som är reglerad i lag
Man kan ställa sig frågan själv:
Tycker jag det skulle vara bra om service kostnaden blev 20% billigare på min tesla?
Svar Ja
Gör det något om mekanikern är duktig och kommer från Lettland och tjänar 140 kr/ timmen utan avtal
Svar nej
Kommer Adam tjäna bra pengar i framtiden?
Svar ja , om han tar in utländska mekaniker utan avtal
Tror du fattar min poäng