2023-11-09, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen

huvudsaken är att inte våra pensionspengar används som riskkapital

Dina och mina pensionspengar används dygnet om som just riskkapital i.o.m att börsen öppnar varje dag 09:00.

Vill du helt undvika att dina pensionspengar ska användas som riskkapital ska du givetvis satsa på obligations-, valuta- eller räntefonder men det är ingenting som "vi" eller några politiker beslutar om.

Valet är faktiskt helt ditt eget precis som vilken sorts korv du köper i din matvarubutik.
Citera
2023-11-10, 01:21
Medlem
wwrs avatar
Nästa attack mot svensk industri på gång?

Mix investerade. Scania gjordes beroende av obefintliga Northvolt-batterier och kan ha krossats.

Peter Carlsson var Sommarpratare i P1.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...nc4dg&usqp=CAU

Tydligen har Mix också varit Sommarpratare. Trots katastrofen med Northvolt kanske de även kommer att iscensätta attacken mot SSAB, genom H2 Green Steel. De agerar för EU och krossar svensk industri eftersom EU försöker centralisera makten I Europa och vill göra Frankrike starkare än perifert belägna länder, som Sverige.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...pBhCw&usqp=CAU
Senast redigerad av wwr 2023-11-10 kl. 01:29.
Citera
2023-11-11, 16:19
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhm..
Rapport släppt från policyinstitutet av författare David Sundén. Sammanfattar ganska bra det jag skrivit om H2GS svårigheter, en ordentligt hög risk för framtida lönsamhet.

https://policyinstitutet.se/wp-conte...ont-Final2.pdf

Det är ju bra att man granskar H2, jag är själv väldigt skeptisk till det. Med det sagt så bör man ju vara väldigt källkritisk när det kommer såna här rapporter, är det verkligen oberoende forskning?

Den här rapporten är beställd av Skandinaviska Policyinstitutet. Institutet är i sin tur startat av Sydsvenska Handelskammaren. Den jobbar för sydsvenska företags intressen. Dessa företag är alla beroende av elström som är en bristvara i södra Sverige redan idag. Om den ström som idag produceras i Norrland och skickas söderut istället förbrukas lokalt i dessa nya industrier så kommer ju rimligen priserna på el i deras intresseområde att skjuta i höjden. Alltså så är man motståndare till satsningarna.
Citera
2023-11-12, 21:27
Medlem
Elvis avatar
Citat:
H2GS om kritiken: ”Planeten brinner – har inte tid att vänta”

https://sverigesradio.se/artikel/h2g...-tid-att-vanta

Henrik Henriksson, vd på H2 Green Steel låter irriterad. Kritiska frågor borde förbjudas. Enbart hyllningar och massiva statliga stöd borde vara tillåtet.
Citera
2023-11-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Det är ju bra att man granskar H2, jag är själv väldigt skeptisk till det. Med det sagt så bör man ju vara väldigt källkritisk när det kommer såna här rapporter, är det verkligen oberoende forskning?

Den här rapporten är beställd av Skandinaviska Policyinstitutet. Institutet är i sin tur startat av Sydsvenska Handelskammaren. Den jobbar för sydsvenska företags intressen. Dessa företag är alla beroende av elström som är en bristvara i södra Sverige redan idag. Om den ström som idag produceras i Norrland och skickas söderut istället förbrukas lokalt i dessa nya industrier så kommer ju rimligen priserna på el i deras intresseområde att skjuta i höjden. Alltså så är man motståndare till satsningarna.

Ifall man har möjlighet att läsa DI så är det rätt tydligt att även media börjar hinna ifatt i sin granskning av H2GS. Antagligen följer lokal och nationell media på om ett tag.

Det finns många frågetecken kring H2GS som legat under radarn länge och fortsatt är det. Här är en lista med obesvarade frågor där media kan klösa lite djupare kring än de ytliga svar och påståenden som H2GS ”besvarat” hitintills:

* Hur är det tänkt att logistiken ska gå till Luleå hamn-Boden? På kort sikt, dvs. under byggnadsfasen, när halva kapaciteten (2,5 Mton/år) uppnås och slutligen full kapacitet (5 Mton/år)? Vad är alternativen ifall järnvägen bedöms full?

* Hur mycket naturgas ska köras från Torneå/Luleå/Piteå per år? Var ska den köpas ifrån? Till vilket pris?

* Hur länge/vilka volymer järnmalm är säkrade? Hur förändras lönsamheten för deras case ifall LKAB fortsatt håller dörren stängd?

* Vad ska göras med de ca 500-1000 MW spillvärme som genereras från elektrolys och stålverk? För skala: Det är Luleå och Bodens totala behov av fjärrvärme gånger 5.

* Vilka står som garanter för lånen som tecknats?

När det gäller elpriser: Även industrier i norra Sverige kommer att få höjda elpriser under alla timmar som ledningarna söderut belastas mindre än de kan. Om snittet SE2-SE3 inte överför i storleksordningen 5-7000 MW är elpriserna samma i mer eller mindre hela landet.
Citera
2023-11-21, 13:03
Medlem
Lite mer nytt.

"Från snack till verkstad, det är symboliken bakom den stålbalk som under måndagen restes på H2 Green Steels sajt. Snart ska den få sällskap av 299 till och under de kommande månaderna kommer ett stålverk ta form i Svartbyn. "För oss är det stort", säger Jeff Gehlhoff.
.
.
– De kommande tre-fyra månaderna kommer aktiviteten att öka markant. I början på nästa år kommer grunden för direktreduktionstornet vara lagd. Om sex månader kommer stålverket att ha tagit form, både norrut (den varma delen med smältverk) och söderut (den kalla delen av stålverket). Även grunden för vätgasanläggningen kommer att läggas, säger Jeff Gehlhoff som känner sig bekväm med den tidsplan och fart som bolaget har.

– I USA är det samma snabbhet som gäller för stålindustrin. Jag trivs med den här utmaningen.
.
.
Med rötterna i Wisconsin och amerikansk stålindustri säger Gehlhoff att det var en "no-brainer" att söka sig till H2 Green Steel.

– Jag jobbade i över tio år med att bygga stålverk i USA
.
– Mitt jobb är att se till att verket byggs i tid och enligt budget, säger han kort och gott.

https://nsd.se/framtidsfabriken/nyhe...liskt/rxvd088l
Citera
2023-11-21, 13:21
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Lite mer nytt.

"Från snack till verkstad, det är symboliken bakom den stålbalk som under måndagen restes på H2 Green Steels sajt. Snart ska den få sällskap av 299 till och under de kommande månaderna kommer ett stålverk ta form i Svartbyn. "För oss är det stort", säger Jeff Gehlhoff.
.
.
– De kommande tre-fyra månaderna kommer aktiviteten att öka markant. I början på nästa år kommer grunden för direktreduktionstornet vara lagd. Om sex månader kommer stålverket att ha tagit form, både norrut (den varma delen med smältverk) och söderut (den kalla delen av stålverket). Även grunden för vätgasanläggningen kommer att läggas, säger Jeff Gehlhoff som känner sig bekväm med den tidsplan och fart som bolaget har.

– I USA är det samma snabbhet som gäller för stålindustrin. Jag trivs med den här utmaningen.
.
.
Med rötterna i Wisconsin och amerikansk stålindustri säger Gehlhoff att det var en "no-brainer" att söka sig till H2 Green Steel.

.
– Mitt jobb är att se till att verket byggs i tid och enligt budget, säger han kort och gott.

Citat:
symboliken bakom den stålbalk som under måndagen restes
En symbolisk stålbalk. Det påminner om Northvolts symboliska batteri nyårsafton 2021/22.

https://image.nyteknik.se/1085907.jp...ebp&format=jpg

Northvolt tillverkade även ett symboliskt batteri till Volvo

https://twitter.com/northvolt/status...TefPAkROg&s=19

22 retweet, jag tror t.o.m. jag har haft fler 🤣🤣🤣
Senast redigerad av wwr 2023-11-21 kl. 13:30.
Citera
2023-11-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En symbolisk stålbalk. Det påminner om Northvolts symboliska batteri nyårsafton 2021/22.
Northvolt tillverkade även ett symboliskt batteri till Volvo 🤣🤣🤣

En stålbalk är en stålbalk om än symbolisk!
Citera
2023-11-22, 08:37
Medlem
Undrar om de använder gröna material. Ser ut att vara en hel del stål, betong och diesel.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Lite mer nytt.

.
.

.
.

.

Citera
2023-11-22, 09:31
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagharfel
Undrar om de använder gröna material. Ser ut att vara en hel del stål, betong och diesel.

Det kan man verkligen fråga sig. Hur grön är transporten av malmen de ska tänkas köpa in från Kanada och Brasilien?
Citera
2023-12-22, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Det kan man verkligen fråga sig. Hur grön är transporten av malmen de ska tänkas köpa in från Kanada och Brasilien?

Högkvalitativ malm finns redo i marken utanför Jokkmokk. Jokkmokk Iron kommer garanterat bli leverantör av malmen så snart bitarna faller på plats.

Självklart är malm från Brasilien en nödlösning i början.
Citera
2023-12-25, 08:08
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippesasfalt
Högkvalitativ malm finns redo i marken utanför Jokkmokk. Jokkmokk Iron kommer garanterat bli leverantör av malmen så snart bitarna faller på plats.

Självklart är malm från Brasilien en nödlösning i början.

HSGS har nog konkursat innan tillståndsprocessen för ny gruva där är klar.

Små pyttebolag som LKAB, Hybrit och H2GS går all in i en väldigt el-intensiv teknik men de faktiskt stora bolagen är fortsatt öppna för andra tekniker.

Pajasprojekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in