Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Nej men det lägger ändå lite vikt i att hon inte nämner Engström..
Nej, det anser inte jag. Av de skäl jag precis tog upp.
(Men att det självklart hade varit bra om hon fått frågan tidigt, eller själv redogjort för samtal)
Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
AH nämner inte heller Engström vid livräddning..
Söderström nämner inte heller Engström eller sett någon språngmarsch...
Jag tycker att kvar blir bara Engströms ord att han är varandes..
Nej, SE nämns inte alls som bekant. Eller åtminstone inte tydligt, men det är han inte ensam om.
Ersson som hjälper Glantz med framstupa sidoläge, nämns inte heller av andra vittnen. (Förutom sina kamrater som ger honom alibi)
Bengt P. som är framme och talar om att man ska akta så att Palme inte kvävs, nämns inte av någon.
AH registrerar enbart Glantz (inte så mycket kring vad Karin J. i övrigt gjorde) o.s.v.
Det som för mig blir det mest märkliga är SE's påstådda språngmarsch.
Det är väl i princip endast Liljedahl som omnämner en person som "sprang efter en bit".
Chauffören JN nämner en springande person, men där stämmer inte signalementet, samtidigt som hans tid för iakttagelsen är svår att få grepp om.
Här hade det som sagt varit bra om polisen i tidigt skede hade frågat vittnena om varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Sen kan man såklart tolka in vad hans ord betyder när han säger korrekta saker....Men det blir bara spekulativt..
Med tanke på att andra uppgifter ger det stöd det gör för SE's uppgifter så kan man spekulera i om han gissat och ljugit rätt eller har självupplevt dessa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Skulle det hjälpa om man samlat in alla vittnen från brottsplatsen idag och fråga om någon minns Engström ?
Jag tror dessvärre tillförlitligheten i de uppgifterna är för osäkra för att kunna ge något.
(Men jag hade ändå gärna sett att KP/HM hade förhört samtliga idag levande vittnen en gång till. Nu blev det körsbärsplockande av någon anledning. Var man rädd för att någon skulle göra hypotesen än mer osäker?)
Angående tillförlitlighet. Ta tex. JA som i Ströms PM 1987 omtalar SE (utöver JÅS) som en han såg på mordplatsen efter skotten. (Han reagerade på en bild samt gav en redogörelse)
Jag kan inte se att det med säkerhet är korrekt och att SE har alibi utifrån det.