2023-11-20, 19:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
När kom TV och radio dit, undrar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag svarade på ett inlägg där det skulle påvisas att brottsplatsen var tom på media och polis vid 23:50

Nej, brottsplatsen förefaller inte vara tom före midnatt ...

Peo Fallmo har gjort en sammanställning i stora MOP-tråden, om vilka som anlände vid vilken tidpunkt:

"912 och 951 lämnar strax före 23.29.00 [Ambulansen med OP är på väg 23:28:34, enligt LAC.]
23.30 kommer U. Karlsson [fotograf] som när han kör mot mordplatsen ser ambulans åka därifrån.
K. Melander [fotograf] och T. Schönstedt [journalist] ca 23.40
J. Schmidt [fotograf] och B. Michanek [journalist] några minuter efter Melander och Schönstedt
V. Klecka [fotograf] och Söderberg [vem är det?] strax efter det.
SVT 23:55, kommer tillbaka igen 00:55."

Den här korta snutten ska vara filmad av en S. Almqvist, och det ser ut att vara medan Schönstedt pratar med AH, alltså 23:40-23:45?

https://www.youtube.com/watch?v=H1k_eOphPfk&t=558s

P.S.

Enligt IT-demokrati börjar U. Karlsson fotografera cirka 23:32 ... Medan SE "är där".

Frågan är varför inte SE syns på några bilder av U. Karlsson.

Å andra sidan: Kan inte se JÅS heller, som enligt uppgift dröjde sig kvar länge.
Citera
2023-11-20, 19:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vilken menar du då, närmare bestämt? T-Hötorget har tre entréer, eller vilket ordval som nu är korrekt. Och till varje sådan finns flera nedgångar från gatan. Hela den entré med tillhörande nedgångar som ligger omkring Tunnelgatan stängde kl. 19.

HO har inget att göra med detta, då missförstår du. Relevant för saken är istället att det SE uppger om sin tänkta hemfärd stämmer i relation till avgångstider längs den resväg han berättar om. Åklagaren påstår att dessa inte stämde, men det är helt enkelt felaktigt. Det är den enkla poängen.

Tänkte på nedgången vid Rådmansgatan, 250 meter norrut. Var den stängd vid denna tidpunkt?

När SE än går ut under kvällen, före sista avgång, så kommer han passa bra in på en tid?

Detta eftersom det är så pass många avgångar.

Men du har rätt i att det är påfallande gått om tid om han går 23:20, att hinna med 23:32.

Han hinner rent av med lite varm korv-boogie innan, med senap, från den där kuren ...
Citera
2023-11-20, 19:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Peo Fallmo har gjort en sammanställning i stora MOP-tråden, om vilka som anlände vid vilken tidpunkt:

"912 och 951 lämnar strax före 23.29.00 [Ambulansen med OP är på väg 23:28:34, enligt LAC.]
23.30 kommer U. Karlsson [fotograf] som när han kör mot mordplatsen ser ambulans åka därifrån.
J. Schmidt [fotograf] och B. Michanek [journalist] några minuter efter Melander och Schönstedt

Den här korta snutten ska vara filmad av en S. Almqvist, och det ser ut att vara medan Schönstedt pratar med AH, alltså 23:40-23:45?

P.S.

Enligt IT-demokrati börjar U. Karlsson fotografera cirka 23:32 ... Medan SE "är där".

Å andra sidan: Kan inte se JÅS heller, som enligt uppgift dröjde sig kvar länge.

Det stämmer. UK anländer 23:30, men första bilden verkar vara tagen ca 2 min senare. Han hade problem med imma på linsen.
Några minuter sedan anländer expressen och aftonbladet.

AH + KJ blir intervjuade redan 23:37.
AD strax efter.
Citera
2023-11-20, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det stämmer. UK anländer 23:30, men första bilden verkar vara tagen ca 2 min senare. Han hade problem med imma på linsen.
Några minuter sedan anländer expressen och aftonbladet.

AH + KJ blir intervjuade redan 23:37.
AD strax efter.

Jag antar att tidningarna visste att det var Olof Palme innan dom beger sig mot brottsplatsen?
Citera
2023-11-20, 19:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nej men det lägger ändå lite vikt i att hon inte nämner Engström..
Nej, det anser inte jag. Av de skäl jag precis tog upp.
(Men att det självklart hade varit bra om hon fått frågan tidigt, eller själv redogjort för samtal)

Citat:
AH nämner inte heller Engström vid livräddning..

Söderström nämner inte heller Engström eller sett någon språngmarsch...

Jag tycker att kvar blir bara Engströms ord att han är varandes..
Nej, SE nämns inte alls som bekant. Eller åtminstone inte tydligt, men det är han inte ensam om.
Ersson som hjälper Glantz med framstupa sidoläge, nämns inte heller av andra vittnen. (Förutom sina kamrater som ger honom alibi)
Bengt P. som är framme och talar om att man ska akta så att Palme inte kvävs, nämns inte av någon.

AH registrerar enbart Glantz (inte så mycket kring vad Karin J. i övrigt gjorde) o.s.v.

Det som för mig blir det mest märkliga är SE's påstådda språngmarsch.
Det är väl i princip endast Liljedahl som omnämner en person som "sprang efter en bit".
Chauffören JN nämner en springande person, men där stämmer inte signalementet, samtidigt som hans tid för iakttagelsen är svår att få grepp om.

Här hade det som sagt varit bra om polisen i tidigt skede hade frågat vittnena om varandra.

Citat:
Sen kan man såklart tolka in vad hans ord betyder när han säger korrekta saker....Men det blir bara spekulativt..
Med tanke på att andra uppgifter ger det stöd det gör för SE's uppgifter så kan man spekulera i om han gissat och ljugit rätt eller har självupplevt dessa.

Citat:
Skulle det hjälpa om man samlat in alla vittnen från brottsplatsen idag och fråga om någon minns Engström ?

Jag tror dessvärre tillförlitligheten i de uppgifterna är för osäkra för att kunna ge något.
(Men jag hade ändå gärna sett att KP/HM hade förhört samtliga idag levande vittnen en gång till. Nu blev det körsbärsplockande av någon anledning. Var man rädd för att någon skulle göra hypotesen än mer osäker?)

Angående tillförlitlighet. Ta tex. JA som i Ströms PM 1987 omtalar SE (utöver JÅS) som en han såg på mordplatsen efter skotten. (Han reagerade på en bild samt gav en redogörelse)

Jag kan inte se att det med säkerhet är korrekt och att SE har alibi utifrån det.
Senast redigerad av MOPspanaren 2023-11-20 kl. 19:58.
Citera
2023-11-20, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, det anser inte jag. Av de skäl jag precis tog upp.
(Men att det självklart hade varit bra om hon fått frågan tidigt, eller själv redogjort för samtal)

Nej, SE nämns inte alls som bekant. Eller åtminstone inte tydligt, men det är han inte ensam om.
Ersson som hjälper Glantz med framstupa sidoläge, nämns inte heller av andra vittnen. (Förutom sina kamrater som ger honom alibi)
Bengt P. som är framme och talar om att man ska akta så att Palme inte kvävs, nämns inte av någon.

AH registrerar enbart Glantz (inte så mycket kring vad Karin J. i övrigt gjorde) o.s.v.

Det som för mig blir det mest märkliga är SE's påstådda språngmarsch.
Det är väl i princip endast Liljedahl som omnämner en person som "sprang efter en bit".
Chauffören JN nämner en springande person, men där stämmer inte signalementet, samtidigt som hans tid för iakttagelsen är svår att få grepp om.

Här hade det som sagt varit bra om polisen i tidigt skede hade frågat vittnena om varandra.

Med tanke på att andra uppgifter ger det stöd det gör för SE's uppgifter så kan man spekulera i om han gissat och ljugit rätt eller har självupplevt dessa.

Jag tror dessvärre tillförlitligheten i de uppgifterna är för osäkra för att kunna ge något.
(Men jag hade ändå gärna sett att KP/HM hade förhört samtliga idag levande vittnen en gång till. Nu blev det körsbärsplockande av någon anledning. Var man rädd för att någon skulle göra hypotesen än mer osäker?)

Angående tillförlitlighet. Ta tex. JA som i Ströms PM 1987 omtalar SE (utöver JÅS) som en han såg på mordplatsen efter skotten. (Han reagerade på en bild samt gav en redogörelse)

Jag kan inte se att det med säkerhet är korrekt och att SE har alibi utifrån det.

Läste någonstans att det finns en teknik för att testa vilka personer som befunnit sig i en lokal...Eller brottsplats

Man tar in alla vittnen en och en och lägger upp bilder på övriga och låter dom peka på dom som dom känner igen...

På en brottsplatsen på 6-10människor är detta väldigt effektivt..

Får man av 10 människor en träff på 5-8 är det 100% varandes.

2-4 träffar är 98% varandes..

1 träff är det svåraste för det kan vara 0-30% varandes...pga att någon misstar sig..

0 träff...0,2% varandes..
Citera
2023-11-20, 20:15
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag antar att tidningarna visste att det var Olof Palme innan dom beger sig mot brottsplatsen?

UK får larm om skottlossning runt 23:23, men är då (så klart) ovetande om att det är OP.
Han verkar på vägen dit få nys om att det är OP. Sådär runt 23:28. 2 min innan han anländer.

Aftonbladet och Expressen anländer ju lite senare (runt 23:35-36) så de visste säkert att det var OP.
Citera
2023-11-20, 20:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
UK får larm om skottlossning runt 23:23, men är då (så klart) ovetande om att det är OP.
Han verkar på vägen dit få nys om att det är OP. Sådär runt 23:28. 2 min innan han anländer.

Aftonbladet och Expressen anländer ju lite senare (runt 23:35-36) så de visste säkert att det var OP.

Var de så pass tidiga? Var har du hittat de uppgifterna?

Vet du vilket nyhetsinslag som Bild 24 kommer ifrån på IT-demokrati? Det återges ett replikskifte ...
Citera
2023-11-20, 21:39
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Var de så pass tidiga? Var har du hittat de uppgifterna?

Jag förlitade mig på mina egna anteckingar där källan verkar vara tunnelgatan.se
https://tunnelgatan.se/skyldig.htm -- scrolla ner till 23:36.

Jag har tydligen inte mer än så - så ta mig inte på orden gällande tiden.
Citat:
Vet du vilket nyhetsinslag som Bild 24 kommer ifrån på IT-demokrati? Det återges ett replikskifte ...

Tyvärr inte.
Det verkar vara någon tidig SVTsändning. Dock inte den första.

http://www.itdemokrati.nu/page22.html

Scrolla ner lite.

Blodet blåser och kulan går snett in på Tunnelgatan, mot T-bana nedgången.
Filmen ovan är en kopia från SVT, den är inspelad strax efter mordet.
Bilden avslöjar att avspärrnings bandet som Polisen har satt upp buktar mot höger och därmed blåser blodet åt det hållet.

Jag kan tänka mej att filmen är inspelad mellan 2-3 timmar efter mordet.
1. Enkel avspärrning, senare kom det upp kravaller-staket.
2. Det finns inga röda rosor.
3. Lite folk, det var inte känt av allmänheten.
Citera
2023-11-21, 05:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

P.S.

Bra sammanställning. Läser du den med normal läsförståelse märker du att både ambulans och press lämnat brottsplatsen vid midnatt.

Exakt när SE gick till nattbussen vet vi inte.

SE har själv berättat att han sprang till Kungsgatan för sina kollegor. SE var på tunnelbanestationen Hötorget 23.32 och var därför inte med på bilderna.

SE missade av allt att döma tåget och pustade ut lite på stationen innan han gick tillbaka till Skandia där han dök upp 23.40 - 23.45?

Att SE inte syns på bilderna är inget mysterium. Att SE inte såg pressen när han gick till nattbussen är inte ett mysterium.

Men det kanske är mer "spännande" att fantisera om den substanslösa och osannolika hypotesen att SE var GM för somliga. Vad vet jag?
Citera
2023-11-21, 06:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Bra sammanställning. Läser du den med normal läsförståelse märker du att både ambulans och press lämnat brottsplatsen vid midnatt.

Exakt när SE gick till nattbussen vet vi inte.

SE har själv berättat att han sprang till Kungsgatan för sina kollegor. SE var på tunnelbanestationen Hötorget 23.32 och var därför inte med på bilderna.

SE missade av allt att döma tåget och pustade ut lite på stationen innan han gick tillbaka till Skandia där han dök upp 23.40 - 23.45?

Att SE inte syns på bilderna är inget mysterium. Att SE inte såg pressen när han gick till nattbussen är inte ett mysterium.

Men det kanske är mer "spännande" att fantisera om den substanslösa och osannolika hypotesen att SE var GM för somliga. Vad vet jag?

Normal läsförståelse indikerar att SVT var där 23:55. Det lär ha tagit en stund att få ihop det material de ville ha. På ett av SVT-klippen från nattsändningen är det en hel del folk. Är detta taget vid midnatt?

SE skydde visst rampljuset just denna kväll. Han gjorde ingen "Madsen", fast med krut på fingret istället för blod.
Citera
2023-11-21, 10:39
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Svar nr 2.

Hittade denna också: https://www.youtube.com/watch?v=h9zPSQOpbYE

Kolla 0:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in