Citat:
Ursprungligen postat av
bcdefg
Scandinavisk cup är ett utmärkt tillfälle att visa att man duger internationellt.
Se även nedan
Eftersom jag inte tar ut laget så behöver jag inte fundera över nån exakt gräns.
Men spontant tycker jag Björn Sandström är ett bra exempel - jag tycker det är rätt att skicka honom till Ruka, och han lär ju få köra två helger i Sverige. Men om han då inte visar att han kan etablera sig som en stabil topp 30 åkare (dvs han måste visa att han tagit ett steg) tycker jag man skickar honom på scandinavisk cup snarare än en fjärde världscup helg. Vill han köra mer i världscupen måste han visa mer på mindre tävling (mindre än världscupen).
Att på nästan 50 starter ha en nittonde plats som bäst och mindre än en femtedel av loppen som topp 30 är inte tillräckligt bra för att få massor av chanser bara för att man är topp sex i Sverige. I dagsläget så är kanske inte en tom plats alternativet utan nu har vi ju flera yngre åkare som borde ges chansen/erfarenheten.
Jag håller delvis med, delvis håller jag inte med.
Man kan inte ta ut hur "dåliga åkare"* som helst men för mig går inte gränsen vid medelmåttiga åkare utan den går vid åkare som är betydligt sämre än medelmåttiga åkare.
Sedan tycker jag att Sverige, som en av de stora skidnationerna, har ett ansvar att ställa upp med ett fullt lag vid alla världscuptävlingar. Kan finnas något enstaka undantag men huvudregeln måste vara att Sverige ställer upp med fullt lag. För damerna i Davos förra säsongen var ett sådant undantag tycker jag, jag tycker inte det är meningsfullt att skicka unga åkare som inte har någon erfarenhet att tävla på höjd och som kanske just kommit tillbaka från sjukdom till en tävling på höjd utan någon form av höjdacklamatisering. Men om man bortser från sådana fall så tycker jag att om valet står mellan att inte skicka fullt lag på herrsidan eller att ta med Sandström, ja då tar jag med Sandström alla dar i veckan.
* dåliga åkare är kanske inte en riktigt bra ordval men nu använde jag det för enkelhetens skull. Det handlar ju om åkare som tidsmässigt är långt ifrån vår bästa åkare, det kan ju också handla om juniorer och de behöver ju inte vara dåliga åkare bara för att de är långt efter vår bästa senioråkare