2023-11-20, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Det hade varit mycket bättre om Anton Persson fått åka istället för Leo Johansson, som fick stryk av Burman både i Bruksvallarna och i Ruka. Säg bara att du inte tycker om Burman istället för att hitta på dåliga argument om att han får massa extra fördelar när han bevisligen inte får det.

Leo har ju framtidskriteriet att väga in också, det har ju inte Burman, så därför hade det enda rätta varit att Burman fått stå över. Att någon idrottare ska "sitta säkert" trots dålig form pga gamla meriter är så förlegat och blir bara kontraproduktivt både för den petade och den som kommer med trots dålig form.

Jag tycker Burman har en vidrigt arrogant attityd och fått orättvisa fördelar genom åren ja. Men bara för det betyder det ju inte att man inte kan se sakligt på vissa omständigheter eller glädjas om han presterar bra. Men en kombination av arrogans och orättvisa fördelar gör ju inte saken bättre om man säger så.

Det finns ju åkare som självmant avstår tävlingar vid dålig form eller banor som inte passar, och så finns det ju åkare som vill roffa åt sig allt bara för att man kan, vilket också är beklagligt.
Citera
2023-11-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Angående Burman så har jag lite svårt för honom. Jag tycker han alltid är negativ och gnällig i intervjuer, även om det gått OK eller bra för honom. Men när det gäller uttagningar tycker jag man alltid bör ta ut det bästa laget och då bör Burman komma med även om jag har svårt för honom. Men för en del andra härinne så verkar uttagningarna styras av vilka de gillar eller ogillar. Finns ju också en del som tycker att man hellre skall ta ut yngre åkare än att ta ut de som ha presterat bäst (om det finns personer de ogillar som presterat bra eller presterat för dåligt). Kalla i slutet av hennes karriär är ett sådant exempel. Dyvik har ju fått mycket kritik härinne utifrån hennes personliga val. Och förra året fick väl Ilar en hel del kritik (som var helt klart osaklig).
Jens sa själv i en intervju att han skulle tycka att det var orättvist mot de andra åkarna om han skulle ta en plats till Ruka med tanke på helgens resultat. Antingen så blev han inte uttagen, eller så tackade han alltså nej.och jag håller inte med om att han är arrogant?
Senast redigerad av Krebs 2023-11-20 kl. 13:33.
Citera
2023-11-20, 13:39
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Jens sa själv i en intervju att han skulle tycka att det var orättvist mot de andra åkarna om han skulle ta en plats till Ruka med tanke på helgens resultat. Antingen så blev han inte uttagen, eller så tackade han alltså nej.och jag håller inte med om att han är arrogant?

Jo, och det var väl två år sedan han blev uttagen men tackade nej i början av säsongen för att han tyckte att han inte var i tillräckligt bra form. Och antagligen det han har gjort nu också.

Men min kommentar rörde ju Burman rent allmänt och inte specifikt uttagningen till Ruka nu. Och jag tycker att han efter loppen alltid är väldigt negativ och det även om han har åkt OK eller bra. Jag ser inte detta som att han är arrogant utan mer butter.
Citera
2023-11-20, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Det tror jag inte. När han åkte skandinavisk cup mitt under säsongen var han som sagt klart före alla andra svenskar. Men låt oss jämföra Burman med några av de andra som fick många "oförtjänta chanser" förra säsongen.

Utövare: Antal distanslopp i VC - bästa placering - sämsta placering - snittplacering
Jens Burman: 10 - 13 - 30 - 23,7
Eric Rosjö: 15 - 8 - 53 - 29,6
Johan Häggström: 7 - 13 - 50 - 37,1
Edvin Anger: 7 - 17 - 57 - 38
Leo Johansson: 6 - 16 - 91 - 45,5
Viktor Brännmark: 4 - 21 - 62 - 43,5
Truls Gisselman: 3 - 16 - 42 - 30

Tror jag fick med de som åkte 3+ lopp förra året (Wille och Calle bortplockade då de uppenbart är bättre). Burman med bäst snitt och högst lägstanivå. Rosjö den enda som har bättre bästaresultat, och han åkte också mest av alla. Kanske borde Truls fått åka mer men han fick också åka de tre sista tävlingarna, rimligt att han inte fick chansen tidigare mtp att det krockade med U23VM och i början av säsongen var han t.o.m sämre än Burman premiärhelgen och fick också stryk av Burman när båda körde skandinavisk cup. Så min fråga är vilka alla dessa är som borde fått chansen, och vid vilka tillfällen?

och där får inga VM resultat plats? där Burman ändå presterade bra och även hade otur på något sätt finns det kapacitet när det gäller men inte varit bra under säsong på något år varför kan man fråga sig
Citera
2023-11-20, 14:30
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
och där får inga VM resultat plats? där Burman ändå presterade bra och även hade otur på något sätt finns det kapacitet när det gäller men inte varit bra under säsong på något år varför kan man fråga sig
Jag nämnde i mitt första inlägg som började hela diskussionen Burmans tre VM-resultat. Sen påstods det att Burman ofta oförtjänt får chansen i världscupen och därför skrev jag om de resultaten specifikt.

edit: Kanske läste ditt inlägg fel, tog det som en invändning men det kanske var en fråga. Nej, VM är inte medräknat i min genomgång.
Citera
2023-11-20, 14:58
Medlem
BraidsMammas avatar
Citat:
Till Jens Burmans försvar...
Väl uttryckt!
Citera
2023-11-20, 15:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Norges lag till Ruka:

Kvinner Sprint – fredag 24. november
Gulbrandsen, Ingrid Andréa, Bardufoss og Omegn IL, Team Elon Nord-Norge
Myhrvold, Mathilde, Vind IL
Skistad, Kristine Stavås, Konnerud IL
Stenseth, Ane Appelkvist, Grong IL
Svendsen, Anna, Tromsø SK, Team Elon Nord-Norge
Weng, Lotta Udnes, Nes Ski

Kvinner Distanse 10 km klassisk – lørdag 25. november
Bergane, Margrethe, Konnerud IL, Equinor Rekruttlandslag
Fosnæs, Kristin Austgulen, Fossum IF, Equinor Rekruttlandslag
Kalvå, Anne Kjersti, Lundamo IL
Slind, Astrid Øyre, Oppdal IL
Weng, Heidi, IL BUL

Kvinner Distanse 20 km fri teknikk – søndag 26. november
Weng, Heidi, IL BUL

Menn Sprint – fredag 24. november
Amundsen, Harald Østberg, Asker SK
Evensen, Ansgar, Vind IL, Team Elon Innlandet
Golberg, Pål, Gol IL
Jenssen, Matz William - Njård langrenn, Team Elon Oslofjord
Klæbo, Johannes Høsflot, Byåsen IL
Northug, Even, Strindheim IL
Taugbøl, Håvard Solås, Lillehammer SK
Valnes, Erik, Bardufoss og Omegn IL

Menn Distanse 10 km klassisk – lørdag 25. november
Golberg, Pål, Gol IL
Iversen, Emil, IL Varden Meråker
Krüger, Simen Hegstad, Lyn Ski
Nyenget, Martin Løwstrøm, Lillehammer IL
Tønseth, Didrik, Byåsen IL

Menn Distanse 20 km fri teknikk – søndag 26. november
Andersen, Iver Tildheim, Rustad IL, Equinor Rekruttlandslag
Golberg, Pål, Gol IL
Røthe, Sjur, Voss IL

Kläbo och Kalvå tillbaka men inte Tiril. Lite tveksam till Kalvå faktiskt, brukar ta lite längre tid att komma tillbaka från en förkylning. Tveksam uttagning av Stenseth också, kunde gett chansen till Melling eller Fosnäs. Bara Lotta Weng som åker alla tre loppen.
Citera
2023-11-20, 15:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Och så Finlands lag

Sprint
Jasmi Joensuu, Anne Kyllönen, Jasmin Kähärä, Katri Lylynperä, Johanna Matintalo, Kerttu Niskanen, Anni Alakoski, Hilla Niemelä (U23), Vilma Nissinen, Tiia Olkkonen, Amanda Saari, Eevi-Inkeri Tossavainen (U23)

Olli Ahonen, Ville Ahonen, Emil Liekari (U23), Niilo Moilanen (U23), Joni Mäki, Lauri Vuorinen, Juuso Haarala, Ristomatti Hakola, Lauri Mannila, Wiljam Mattila, Ike Melnits (U23), Eero Rantala (U23)

10km klassiskt intervallstart
Jasmi Joensuu, Anne Kyllönen, Johanna Matintalo, Kerttu Niskanen, Tiia Olkkonen, Krista Pärmäkoski, Anni Alakoski, Jasmin Kähärä, Katri Lylynperä, Hilla Niemelä (U23), Vilma Nissinen, Vilma Ryytty (U23)

Ville Ahonen, Ristomatti Hakola, Perttu Hyvärinen, Remi Lindholm, Iivo Niskanen, Markus Vuorela, Niko Anttola (U23), Juuso Haarala, Miro Karppanen, Lauri Lepistö, Emil Liekari (U23), Lauri Vuorinen

20km fristil masstart
Anne Kyllönen, Jasmin Kähärä, Kerttu Niskanen, Tiia Olkkonen, Krista Pärmäkoski, Vilma Ryytty (U23), Anni Alakoski, Rebecca Immonen, Fanny Kukonlehto (U23), Emmi Lämsä, Johanna Matintalo, Vilma Nissinen

Niko Anttola (U23), Perttu Hyvärinen, Oskari Hökkä, Remi Lindholm, Iivo Niskanen, Markus Vuorela, Miro Karppanen, Lauri Lepistö, Lauri Mannila, Joni Mäki, Miska Poikkimäki, Veeti Pyykkö (U23)

Ingen sprint för Pärmäkoski.
Citera
2023-11-20, 15:40
Medlem
Citat:
Norges lag till Ruka:

Kvinner Sprint – fredag 24. november
Gulbrandsen, Ingrid Andréa, Bardufoss og Omegn IL, Team Elon Nord-Norge
Myhrvold, Mathilde, Vind IL
Skistad, Kristine Stavås, Konnerud IL
Stenseth, Ane Appelkvist, Grong IL
Svendsen, Anna, Tromsø SK, Team Elon Nord-Norge

Kvinner Distanse 10 km klassisk – lørdag 25. november
Weng, Heidi, IL BUL

Kvinner Distanse 20 km fri teknikk – søndag 26. november
Weng, Heidi, IL BUL

Golberg, Pål, Gol IL

Menn Distanse 10 km klassisk – lørdag 25. november
Golberg, Pål, Gol IL
Iversen, Emil, IL Varden Meråker

Menn Distanse 20 km fri teknikk – søndag 26. november
Andersen, Iver Tildheim, Rustad IL, Equinor Rekruttlandslag
Golberg, Pål, Gol IL
Røthe, Sjur, Voss IL

Kläbo och Kalvå tillbaka men inte Tiril. Lite tveksam till Kalvå faktiskt, brukar ta lite längre tid att komma tillbaka från en förkylning. Tveksam uttagning av Stenseth också, kunde gett chansen till Melling eller Fosnäs. Bara Lotta Weng som åker alla tre loppen.

ah. trist att inte Tiril kommer på plats... Vill alltid ha med dom bästa åkarna oavsett nation.
Kul att Kläbo är tillbaka ändå! Oavsett om han är överlägsen eller inte så vill jag att alla dom bästa ska med.

Även om det tyvärr är Svenska/Norska cupen bland nationerna. Så hade det ju varit kul om någon mindre nation kom som en raket

PS: Heja Sverige såklart!
Citera
2023-11-20, 15:45
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Norges lag till Ruka:
Golberg, Pål, Gol IL

Varför får Norge starta med 8 pers?
Citera
2023-11-20, 15:50
Medlem
Citat:
Jag nämnde i mitt första inlägg som började hela diskussionen Burmans tre VM-resultat. Sen påstods det att Burman ofta oförtjänt får chansen i världscupen och därför skrev jag om de resultaten specifikt.

edit: Kanske läste ditt inlägg fel, tog det som en invändning men det kanske var en fråga. Nej, VM är inte medräknat i min genomgång.

håller helt med dig vad du skriver om Burman , ok tänkte mest att han VM resultat stärkt hans plats ännu mera
Citera
2023-11-20, 15:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Varför får Norge starta med 8 pers?

Friplatser för vinnarna av totala världscupen och Skandinaviska cupen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in