2023-11-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Vad gäller Burman - har inte han fått ta smällen för all frustration kring att vi inte har bättre herrar?
Dvs nån konstig förhoppning om att det skulle dyka upp nån bättre bara han försvann (och mycket av kritiken kommer som jag ser det från personer som har väldigt dålig koll på vem som är nr 4, 5, 6 … i Sverige) - när det verkliga problemet är att han faktiskt är vår tredje bästa distansåkare? Tidigare delade han denna roll med Calle, men Calle har ju börjat leverera, men kritiken mot honom var ju också stark och oftast felaktig för tre år sen. Önskemålen om Myhlback i världscupen är kanske samma fenomen, dvs en önskan om att han kommer prestera bara han får chansen?

Jag hör till dem som tycker att det kanske är bättre att lämna platser vakanta än att fylla ut med medelmåttor (gäller definitivt helger då det också körs scandinavisk cup då det ger fler internationella lopp) Dvs det ska finnas en lägstanivå man ska uppnå för att få köra världscup för Sverige.
Till viss del stämmer säkert detta då han väl knappt skulle gått in som sjätteåkare i ett världscuplag för 10 år sen, men sen är ju Jens även en lätt måltavla mycket på grund av bilden han ger av sig själv. Inför varje mästerskap så låter det "jag hoppas att vi ska kunna köra om medaljerna för allt känns bra" och så blir det 21:a plats istället för att loppet var för kort eller nån annan ursäkt. Lägg även till att han varit med i A-landslaget sen 2016 och fortfarande står och stampar på samma ställe med någon topp-10 placering om året och resten närmre topp-30 samtidigt som han säger sig vilja bli bäst i världen och gnäller över det mesta så blir det öppet mål att kritisera honom.

Hade han bara hållit lite lägre profil och inte presenterat sig själv som en toppåkare tror jag kritiken varit mycket mildare, jämför med Johan Häggström som bara gnuggade på för sig i massa år utan att göra vidare mycket väsen av sig. Han levererar väl också rätt medelmåttiga resultat för att vara en svensk A-lagsåkare men han hörs och syns inte så mycket så därför är det lättare att leva med det.
Citera
2023-11-20, 19:47
Medlem
FNLSs avatar
Citat:

Jag hör till dem som tycker att det kanske är bättre att lämna platser vakanta än att fylla ut med medelmåttor (gäller definitivt helger då det också körs scandinavisk cup då det ger fler internationella lopp) Dvs det ska finnas en lägstanivå man ska uppnå för att få köra världscup för Sverige.
Var ligger den nivån enligt dig?
Citera
2023-11-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Till viss del stämmer säkert detta då han väl knappt skulle gått in som sjätteåkare i ett världscuplag för 10 år sen, men sen är ju Jens även en lätt måltavla mycket på grund av bilden han ger av sig själv. Inför varje mästerskap så låter det "jag hoppas att vi ska kunna köra om medaljerna för allt känns bra" och så blir det 21:a plats istället för att loppet var för kort eller nån annan ursäkt. Lägg även till att han varit med i A-landslaget sen 2016 och fortfarande står och stampar på samma ställe med någon topp-10 placering om året och resten närmre topp-30 samtidigt som han säger sig vilja bli bäst i världen och gnäller över det mesta så blir det öppet mål att kritisera honom.

Hade han bara hållit lite lägre profil och inte presenterat sig själv som en toppåkare tror jag kritiken varit mycket mildare, jämför med Johan Häggström som bara gnuggade på för sig i massa år utan att göra vidare mycket väsen av sig. Han levererar väl också rätt medelmåttiga resultat för att vara en svensk A-lagsåkare men han hörs och syns inte så mycket så därför är det lättare att leva med det.

Häggström har aldrig vad jag hört sagt att han kämpar för medaljerna. Så klart Jan går för final osv men han känns ödmjuk. Hans bästa distans är sprint och han är i bästa dar top 6 i sprint ellet en av 4 som åker stafett (beroende på att vi inte har haft 4 bra åkare sen Hellner la av). När han fått åka stafett har han ändå överraskat och hållt hyfsat bra, genom smart och krigsam åkning, därför han är bättre man mot man jämfört mot intervallpass.

Problemet med Burman är att alla sträckor utom femmilen och kanske skiatlonen är för kort för honom (enligt egen utsago). Utöver detta lyckas han sällan i denna lopp heller eftersom de körs sällan samt alltid i masstart (vilket inte är till hans fördel). Burman tror jag skulle passa bättre i ett långloppslag. Dock måste man även här va rn god spurtare alternativ ha bättre motor än andra för att vinna. Man hadr också önskat få se femmilen med intervall igen.. där hade han gjort sig bättre. Tyvärr är modern skidåkning för modern för Burman.

Halfvarsson har tagit mkt skit genom åren, i bland väl förtjänt, men ibland inte. Ofta får han skit för impulsiva val som får stora konsekvenser. Just ögonblicks val tror jag är svårt att träna bort. De sker på impuls. Calle hade missflyt att förlora ett flertal stafettspurtar mot Northug. Ingen slog Northug, Calle är typ den som varit närmst, ändå har han fått oförtjänt mkt skit för detta. Hellner slog aldrig Northug i spurt, men ändå fick han inte kritik. Calle har ofta varit ensam svensk mot norrmän och ryssar. Finns ingen jag unnar framgång mer än honom. Wille blåste han på ett brons förra året, men ändå har Calle inget ont att säga om det. Jämfört med Burman är Calle en världsstjärna, han har fleta VC vinster, många pallplatser mot Burmans enda (?)... när Calle som är bland de bästa i världen när allt stämmer, då siktar på medalj känns det mer rimligt. Dock gjorde han ett jättebra VM förra året.. men fick ändå skit.

Våra bästa på distans tänker jag är Calle & Wille. Där bakom är det tajt o väldigt beroende på dagsform. Hoppas Anger och Myhlback kan fylla detta tomrum.
Citera
2023-11-20, 20:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Då kommer man aldrig få några som överraskar. Och om man måste vara bättre än medelmåtta för att bli uttagen men samtidigt så får man inte åka om man är medelmåtta hur skall man då kunna kvala in och få åka i världscupen?
Citera
2023-11-20, 20:16
Medlem
Citat:

tror faktiskt han haft chans för 10 år sedan att vara en bland dom 6 alltså 2013. hans topp nivå har ändå varit bra sista åren..

vad gäller VM så efter hans femte plats 2021 tycker jag inte det är helt konstigt att han hoppas på medalj en bra dag., senast i år på VM var han med väldigt länge och såg stark ut ända tills hans vurpa på sista varvet och ska komma ihåg att han haft ett fall strul vid ett skidbyte, troligen ingen medalj men hade med fram till sista backen då tycker jag inte det är helt konstigt om man har medalj han visar ändå att han kan vara med och nosa där uppe
Citera
2023-11-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Häggström har aldrig vad jag hört sagt att han kämpar för medaljerna. Så klart Jan går för final osv men han känns ödmjuk. Hans bästa distans är sprint och han är i bästa dar top 6 i sprint ellet en av 4 som åker stafett (beroende på att vi inte har haft 4 bra åkare sen Hellner la av). När han fått åka stafett har han ändå överraskat och hållt hyfsat bra, genom smart och krigsam åkning, därför han är bättre man mot man jämfört mot intervallpass.

Problemet med Burman är att alla sträckor utom femmilen och kanske skiatlonen är för kort för honom (enligt egen utsago). Utöver detta lyckas han sällan i denna lopp heller eftersom de körs sällan samt alltid i masstart (vilket inte är till hans fördel). Burman tror jag skulle passa bättre i ett långloppslag. Dock måste man även här va rn god spurtare alternativ ha bättre motor än andra för att vinna. Man hadr också önskat få se femmilen med intervall igen.. där hade han gjort sig bättre. Tyvärr är modern skidåkning för modern för Burman.

Halfvarsson har tagit mkt skit genom åren, i bland väl förtjänt, men ibland inte. Ofta får han skit för impulsiva val som får stora konsekvenser. Just ögonblicks val tror jag är svårt att träna bort. De sker på impuls. Calle hade missflyt att förlora ett flertal stafettspurtar mot Northug. Ingen slog Northug, Calle är typ den som varit närmst, ändå har han fått oförtjänt mkt skit för detta. Hellner slog aldrig Northug i spurt, men ändå fick han inte kritik. Calle har ofta varit ensam svensk mot norrmän och ryssar. Finns ingen jag unnar framgång mer än honom. Wille blåste han på ett brons förra året, men ändå har Calle inget ont att säga om det. Jämfört med Burman är Calle en världsstjärna, han har fleta VC vinster, många pallplatser mot Burmans enda (?)... när Calle som är bland de bästa i världen när allt stämmer, då siktar på medalj känns det mer rimligt. Dock gjorde han ett jättebra VM förra året.. men fick ändå skit.

Våra bästa på distans tänker jag är Calle & Wille. Där bakom är det tajt o väldigt beroende på dagsform. Hoppas Anger och Myhlback kan fylla detta tomrum.

Hägströms stafetter tål väl att diskuteras ska man vara hård har han åkt bort två medaljer
Citera
2023-11-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Då kommer man aldrig få några som överraskar. Och om man måste vara bättre än medelmåtta för att bli uttagen men samtidigt så får man inte åka om man är medelmåtta hur skall man då kunna kvala in och få åka i världscupen?
Jag tycker faktiskt det är rimligt att ha kvalitetskrav för att få åka världscupen. Däremot hur mycket vi än gnäller på de svenska herrarna så tycker jag vi nästan alltid har åkare som håller en tillräckligt hög nivå. Jämför exempelvis med backhoppning där vi haft kvotplatser men skickat hoppare till kontinentalcupen istället.
Citera
2023-11-20, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Hägströms stafetter tål väl att diskuteras ska man vara hård har han åkt bort två medaljer
2022 var det helt klart han och Oskar Svensson som var de svaga länkarna men svårt att säga vem av dem som var största sänket. 2021 gick han väl i princip jämnt med alla utom Chervotkin när han drog iväg och samma i år när ingen lyckades gå med Holund, skulle väl säga att han var den i årets stafettlag som höll ihop det bäst sätt till förväntningarna.
Citera
2023-11-20, 21:20
Medlem
Jag tycker förövrigt att Burman passar bättre i masstarter och Häggas egentligen i intervallstarter.

Burman är dålig i lätterräng men rätt bra uppför och i masstarter (speciellt längre där tempot i backarna är lägre) kan han hänga med klungan länge och behöver inte hålla farten själv i lätterräng.

Häggas å sin sida blir ofta avställd uppför (speciellt i stafetter där farten i backarna är högre) och även om han är bra på lätterräng får han inte den fördelen mot ” Burman-typer” som istället ligger i klungan.

Grundproblemet är ju att båda är för dåliga helt enkelt. Med bra spurt så hade Häggas kunnat nå framgångar i masstarter om han varit bättre i backarna och Burman hade kunnat nå större framgångar i intervallstarter där taktomslag är oväsentligt om han varit bättre i lätterräng.
Citera
2023-11-20, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa

Fel
Citera
2023-11-20, 21:35
Medlem
Citat:
2022 var det helt klart han och Oskar Svensson som var de svaga länkarna men svårt att säga vem av dem som var största sänket. 2021 gick han väl i princip jämnt med alla utom Chervotkin när han drog iväg och samma i år när ingen lyckades gå med Holund, skulle väl säga att han var den i årets stafettlag som höll ihop det bäst sätt till förväntningarna.

skulle säga att det var Hägström som var den svagaste Svensson chansade från start och gick med Iverssen väldigt länge men till slut kostade det lite mycket, men var ändå tre på andra sträckan, hade bara Hägström åkt ca 10 sek bättre hade det blivit en betydligt enklare start för Svensson rusa med Iverssen på den tiden var ingen lek men det var nog chansen

jag tycker ändå Hägström borde klart av att avsluta som Dobler Ritchie och Klee som släppte han 10 sek mot slutet på 2021

2022 var det helt klart Svensson som var mest svag även om Hägström inte glänste heller

men kan konstatera att Burman i dom nämnda stafetterna varit klart bättre än Hägström och att han varit topp 3 i dom tre sista mästerskaps stafetterna på sin stäcka vilket är rätt bra
Citera
2023-11-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Nä det tycker jag inte..han har gjort vad man kan begära.

jag hade nog begärt 2021 att han kunnat avsluta bättre som loppet blev men tappade onödiga 10 sek på några han inte ska i min bok hade underlättat mycket för Svensson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in