2023-11-20, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
jag hade nog begärt 2021 att han kunnat avsluta bättre som loppet blev men tappade onödiga 10 sek på några han inte ska i min bok hade underlättat mycket för Svensson

Är inte Häggas fel att där inte fanns 4 bättre åkare. Tycker han åkte på toppen av sin förmåga.
Citera
2023-11-20, 21:55
Medlem
Men vad beror det på att svenska herråkare inte är bättre? I alla nationella lopp är det väldigt många fler herrar än damer. Vi har säkert enormt många fler utövare än de flesta andra stora längdländer.Ändå har vi extremt få pallplatser i världscupen. Misstänker själv att det är någon gammal Wassberg mentalitet. Såhär tränar man och finns ingen anledning att ändra på det trots nya rön. Det är ju lite intressant att vårt stora hopp för framtiden Myhlback blev ungdomsstjärna i Norge. Var ju bara tur att han valde att tävla för Sverige i stället för Norge.
Citera
2023-11-20, 23:03
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Då kommer man aldrig få några som överraskar. Och om man måste vara bättre än medelmåtta för att bli uttagen men samtidigt så får man inte åka om man är medelmåtta hur skall man då kunna kvala in och få åka i världscupen?
Scandinavisk cup är ett utmärkt tillfälle att visa att man duger internationellt.
Se även nedan

Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Var ligger den nivån enligt dig?
Eftersom jag inte tar ut laget så behöver jag inte fundera över nån exakt gräns.
Men spontant tycker jag Björn Sandström är ett bra exempel - jag tycker det är rätt att skicka honom till Ruka, och han lär ju få köra två helger i Sverige. Men om han då inte visar att han kan etablera sig som en stabil topp 30 åkare (dvs han måste visa att han tagit ett steg) tycker jag man skickar honom på scandinavisk cup snarare än en fjärde världscup helg. Vill han köra mer i världscupen måste han visa mer på mindre tävling (mindre än världscupen).
Att på nästan 50 starter ha en nittonde plats som bäst och mindre än en femtedel av loppen som topp 30 är inte tillräckligt bra för att få massor av chanser bara för att man är topp sex i Sverige. I dagsläget så är kanske inte en tom plats alternativet utan nu har vi ju flera yngre åkare som borde ges chansen/erfarenheten.
Citera
2023-11-20, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RavenDraven
ah. trist att inte Tiril kommer på plats... Vill alltid ha med dom bästa åkarna oavsett nation.
Kul att Kläbo är tillbaka ändå! Oavsett om han är överlägsen eller inte så vill jag att alla dom bästa ska med.

Även om det tyvärr är Svenska/Norska cupen bland nationerna. Så hade det ju varit kul om någon mindre nation kom som en raket

PS: Heja Sverige såklart!
Gossen Fähndrich slår ju Sverige😄
Citera
2023-11-21, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rajan03
Men vad beror det på att svenska herråkare inte är bättre? I alla nationella lopp är det väldigt många fler herrar än damer. Vi har säkert enormt många fler utövare än de flesta andra stora längdländer.Ändå har vi extremt få pallplatser i världscupen. Misstänker själv att det är någon gammal Wassberg mentalitet. Såhär tränar man och finns ingen anledning att ändra på det trots nya rön. Det är ju lite intressant att vårt stora hopp för framtiden Myhlback blev ungdomsstjärna i Norge. Var ju bara tur att han valde att tävla för Sverige i stället för Norge.
Konkurrensen är betydligt hårdare på herrsidan och det finns många idrotter som lockar betydligt mer än längdskidor som ger 1500 kr till vinnaren. Det är ju sämre prispengar än min son får på sina golftävlingar. Visserligen elit men fortfarande junior och amatör och långt ifrån motsvarande nivå om man är topp 20 i Sverige.
Citera
2023-11-21, 01:56
Medlem
Skandal ändå att det är så lite pengar i sporten. Varför är det så? Nog är längdskidor mer populärt än många andra pengastinna sporter?
Citera
2023-11-21, 07:04
Medlem
Hur många platser har herrarna i sprint respektive distans ?

Synd att de inte ville chansa på att slänga in Alvar till sprinten. Ja han var dålig i prologen men han får pinna på lite. 😁

Men jag tar det för givet att han får tävla i de två kommande VC-tävlingarna i Sverige för topp 12 ( och 8) är han definitivt.
Citera
2023-11-21, 07:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Festis
Hur många platser har herrarna i sprint respektive distans ?

Sex platser i sprint respektive distans.
Citera
2023-11-21, 07:26
Medlem
Tack. Då var det snålt att inte ta med Alvar till sprinten.
Citera
2023-11-21, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Festis
Tack. Då var det snålt att inte ta med Alvar till sprinten.

Ja rent krasst va han ju 3 och slog 4 av de andra som får åka. Men å andra sidan tänker jag att plats nr 6 kunde ges till Wille om hsn vill satsa på totalen.
Citera
2023-11-21, 07:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Scandinavisk cup är ett utmärkt tillfälle att visa att man duger internationellt.
Se även nedan

Eftersom jag inte tar ut laget så behöver jag inte fundera över nån exakt gräns.
Men spontant tycker jag Björn Sandström är ett bra exempel - jag tycker det är rätt att skicka honom till Ruka, och han lär ju få köra två helger i Sverige. Men om han då inte visar att han kan etablera sig som en stabil topp 30 åkare (dvs han måste visa att han tagit ett steg) tycker jag man skickar honom på scandinavisk cup snarare än en fjärde världscup helg. Vill han köra mer i världscupen måste han visa mer på mindre tävling (mindre än världscupen).
Att på nästan 50 starter ha en nittonde plats som bäst och mindre än en femtedel av loppen som topp 30 är inte tillräckligt bra för att få massor av chanser bara för att man är topp sex i Sverige. I dagsläget så är kanske inte en tom plats alternativet utan nu har vi ju flera yngre åkare som borde ges chansen/erfarenheten.

Jag håller delvis med, delvis håller jag inte med.

Man kan inte ta ut hur "dåliga åkare"* som helst men för mig går inte gränsen vid medelmåttiga åkare utan den går vid åkare som är betydligt sämre än medelmåttiga åkare.

Sedan tycker jag att Sverige, som en av de stora skidnationerna, har ett ansvar att ställa upp med ett fullt lag vid alla världscuptävlingar. Kan finnas något enstaka undantag men huvudregeln måste vara att Sverige ställer upp med fullt lag. För damerna i Davos förra säsongen var ett sådant undantag tycker jag, jag tycker inte det är meningsfullt att skicka unga åkare som inte har någon erfarenhet att tävla på höjd och som kanske just kommit tillbaka från sjukdom till en tävling på höjd utan någon form av höjdacklamatisering. Men om man bortser från sådana fall så tycker jag att om valet står mellan att inte skicka fullt lag på herrsidan eller att ta med Sandström, ja då tar jag med Sandström alla dar i veckan.

* dåliga åkare är kanske inte en riktigt bra ordval men nu använde jag det för enkelhetens skull. Det handlar ju om åkare som tidsmässigt är långt ifrån vår bästa åkare, det kan ju också handla om juniorer och de behöver ju inte vara dåliga åkare bara för att de är långt efter vår bästa senioråkare
Citera
2023-11-21, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Ja rent krasst va han ju 3 och slog 4 av de andra som får åka. Men å andra sidan tänker jag att plats nr 6 kunde ges till Wille om hsn vill satsa på totalen.
Hans insats i prologen var alltför svag. Med motsvarande insats i Ruka hade han varit långt ifrån de trettio som går vidare. Jag tror det var det som gjorde att han inte blev uttagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in