2023-11-20, 15:00
Medlem
Skönt att det inte bara var jag som blev förvirrad. Jag läste första inlägget (inte spoilern) säkert 3-4 gånger.

Sen läser jag att TS chef har kört henne till psyket, och hon skriver sånt här:
Citat:
Ursprungligen postat av Fruttitutt
Puss och kläm. På stjärten.

2023-11-20, 17:28
Medlem
Citat:
Efter tips.

Bakgrund: Det föreligger missförhållanden i offentlig verksamhet. Anställda kan upprätta egna allmänna handlingar för att påvisa problem.

Problembeskrivning: Allmänheten vet inte vilka handlingar som är av allmänintresse.

Personlig bakgrund: Jobbar inom vården. Är sjuksköterska. Ser problem. Rapporterar. Blir släckt.

Hur styrker jag?: Har en lista på offentliga handlingar, inspelningar med chef, har testat system och dragit ut några av nämnda handlingar samt protokollför oegentligheter på arbetstid i ett mailsystem .. där allt registreras som allmänna handlingar. Och om dessa inte är allmänna handlingar, går de att dra ut själv. Offentlighets- och sekretessprövning avgör. Allt är legit.

Vilka lagar använder jag mig av? Grundlagen

Vad har jag gjort? Allt min legitimation säger att jag ska. På det sättet jag kunde.

Hur är rubriken relevant? Metoden kan använda sig av samtliga, oavsett i vilken offentlig verksamhet missförhållanden råder.

För den som är intresserad följer något mer svårläst text i spoiler. Tips är att ta pauser om det är jobbigt att ta sig igenom.

Nej du är inte sjuksköterska. Du kan omöjligen vara det med tanke på hur rörigt samt osammanhängande ditt sätt att skriva är.

Någonting står inte rätt till med dig när jag läser din text. Hur mår du? Egentligen?!?
2023-11-20, 18:57
Medlem
Alltså trådskaparen kan vara ssk, dels kan det ha gått en bra tid sedan ts gick sin utbildning och ts kan ha försämrats i sin kommunikativa förmåga pga sjukdom. Har själv stött på underliga ssk lite här och var i livet, en bodde med gångar i horderliknande hem och var en stortjuv av rang då den levde på någon form av ersättning och drygade ut inkomsterna med stöld till sig och även andra. Likt förbannat var den en utbildad ssk, måhända utan legitimation. En annan underlig ssk med legitimation visade glatt foton på sin hund med andra hundar runt ett bort där hundarna hade partyhattar på sig och firade voffsingens födelsedag. Så att ett sunt psyke skulle komma ihop med en titel man fått i sin ungdom är inget att ta för givet.

Sedan undrar jag om det stämmer det ts skriver, att de ej fått klara rutiner om kohortvården och om en covidpatient ej fått vård och dött och om chefer plockar bort avvikelserapporterna? Isf är det allvarligt. Synd att ts inte får fram det den vill säga på ett enklare sätt. Jag är numera öppen för all form av misstänkliggörande av det som sker inom det offentliga då Sverige verkligen inte är vad det har varit. Hoppas ts återkommer med lite mer info.
2023-11-20, 19:12
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Alltså, jag har en vän som höll på såhär, det började precis likadant. Betedde sig märkligt och var paranoid på arbetsplatsen. Han blev sedan sjukskriven och så småningom diagnostiserad med paranoid schizofreni. Sitter nu hemma och tror att han är övervakad via elnätet, bygger foliehjälmar mot 5g osv.
Jag jobbar halvtid kliniskt och halvtid inom forskning i vården. De allra flesta sjuksköterskor och läkare gör riktigt bra jobb utifrån förutsättningarna. Men som i alla yrken så lyckas det ändå ta sig igenom enstaka personer som är fullständigt olämpliga för yrket. Det som är gemensamt för dessa individer är att det allt som oftast haft bekymmer under sina praktikperioder och att de ådrar sig fortsatta bekymmer i sina anställningar.

TS kan ju inte ens beskriva ordentligt vad hon vill ha fram i sin trådstart, och om hon nu tillbringat sitt liv med tre års universitetsstudier så kan jag tycka det borde vara en baggis att lyckas starta en begriplig tråd på Flashback.

Genom alla år jag arbetat inom min profession så har jag träffat på ett mindre antal idioter som inte borde få verka inom yrket. En vanlig sak är att de "ser" missförhållanden i allt. Jag säger inte att det inte förekommer fullständiga galenskaper i vården, men det dessa individer "ser" är sina egna psykotiska drag. Dessa är allt som oftast rättshaverister.

Mail inom offentlig verksamhet är egentligen allmänna handlingar och kan begäras ut. Det är inget konstigt, skulle någon begära ut min mail så skulle det nog förstå en tiondel av innehållet med tanke på den specifika verksamhet jag är aktiv inom, det krävs specialkunskaper om det mesta just där. Sen finns ju helt vanliga mail där man kommunicerar mer alldagliga ting som om någon ska köpa blommor till en jubilar, eller var en fest för en lyckad avhandling skall hållas.
2023-11-20, 19:19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av little-dreams
Alltså trådskaparen kan vara ssk, dels kan det ha gått en bra tid sedan ts gick sin utbildning och ts kan ha försämrats i sin kommunikativa förmåga pga sjukdom. Har själv stött på underliga ssk lite här och var i livet, en bodde med gångar i horderliknande hem och var en stortjuv av rang då den levde på någon form av ersättning och drygade ut inkomsterna med stöld till sig och även andra. Likt förbannat var den en utbildad ssk, måhända utan legitimation. En annan underlig ssk med legitimation visade glatt foton på sin hund med andra hundar runt ett bort där hundarna hade partyhattar på sig och firade voffsingens födelsedag. Så att ett sunt psyke skulle komma ihop med en titel man fått i sin ungdom är inget att ta för givet.

Sedan undrar jag om det stämmer det ts skriver, att de ej fått klara rutiner om kohortvården och om en covidpatient ej fått vård och dött och om chefer plockar bort avvikelserapporterna? Isf är det allvarligt. Synd att ts inte får fram det den vill säga på ett enklare sätt. Jag är numera öppen för all form av misstänkliggörande av det som sker inom det offentliga då Sverige verkligen inte är vad det har varit. Hoppas ts återkommer med lite mer info.

Huruvida avvikelserapportering hanteras kan absolut diskuteras. Däremot så betyder det inte att alla som fått Covid och avlidit gjort det i huvudsak av Covid, utan det finns i princip de flesta sådana fall andra allvarliga sjukdomstillstånd som lett till deras död. Så Covidstatistiken ger jag inte så mycket för. Har själv en nära anhörig som enligt statistiken avled i Covid, men egentligen så var det hennes andra sjukdomar som ledde till insomnandet, att hon sen samtidigt hade Covid i samband med bortgången hade egentligen inte med saken att göra.
2023-11-20, 19:44
Medlem
Jag tror att du TS skulle behöva vila ett tag. Har du sovit något på sista tiden? Du låter psykiskt sjuk och manisk.
2023-11-20, 21:34
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
... Grundlagen...

Jag har läst hela trådstarten och sen hela tråden. Och det finns inget som gör mig så missbelåten som korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet. Men, den här trådstartaren skjuter sig själv i foten. Tråden är totalt obegriplig och ger ingen något, varken gott eller ur något avseende. TS får återkomma när denne formulerat och presenterat ett problem som är diskuterbart och inte abstrakt i skyarna politiskt.
2023-11-20, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av little-dreams

OT men haha träffa också en syrra som visa bilder på hundkalas har vi träffat samma el gillar syrror hundkalas? Denna hade bjudit in alla hundar den kände typ 10 hundar i partyhattar. Tokfior<3

Till ämnet. Texten innehåller mkt repetitioner o kunde ej klicka länkarna, var info om covid i länk? Utesluter ej heller det e sant även om texten e rörig.
2023-11-20, 22:57
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
För den som inte befinner sig inom verksamhetens väggar är detta mycket svårt att veta vilka mail som är befogade att begära ut

Detta är inget unikt för din arbetsplats. Hur kan utomstående ha en aning om korrespondens den inte vet existerar?

Föreslår du kommunikation över en Lunarstormvägg istället?
2023-11-20, 23:27
Medlem
En helt obegriplig trådstart.
2023-11-20, 23:45
Medlem
Saknar tydlig frågeställning. Du verkar mest vilja förmedla vilken förträfflig person du är.

Själva fenomenet visselblåsning är rätt dramatiserat. Hur mycket man behöver visselblåsa beror på graden av missförhållanden. Det kan råda vissa milda missförhållanden som man kan försöka rätta till genom att på ett emotionellt intelligent sätt lyfta frågan internt utan att komma i konflikt med allt och alla på en gång. Sen finns det strukturella missförhållanden som man inte kan få bort hur hårt man än blåser i visselpipan, som till exempel den demografiska situationen som sätter allt större press på vård och omsorg.
2023-11-21, 01:42
Medlem
RonaldReagans avatar
Läste ett av mailen angående bedömning av covidpositiv patient. Byta kläder och duscha efter att du träffat en patient med covid? Är du inte klok? Ta av dig ditt andningsskydd och desinficera dina händer och gå vidare till nästa uppgift. Andningsskydd och basala hygienrutiner gäller. Du verkar inte riktigt klok och det är mycket svårt att följa en röd tråd i dina texter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in