Citat:
Okej så journalisten skriver om varför åklagaren inte åtalat för våldtäkt:
Hon förklarade det tidigare idag. Dels vet de inte vem som gjort vad mot flickan eller i vilket syfte, så med tanke på garantansvaret så åtalade hon istället föräldrarna för grov misshandel i den punkten då båda borde varit medveten om skadorna och handlingarna.
Hon sa att det var av juridiktekniska skäl. Men mer än så vet jag inte.
Jag tycker fortfarande det är fel. Vadå vet inte vad som hänt? Flickan har ju vittnat om att mamman har skadat henne därnere. Hon hade allvarliga skador därnere. Vad mer kan krävas för att ens ta upp det i tingsrätten? I ett annat fall med en man som tog en flicka på könet så krävdes ju inte ens skador för att han skulle dömas för våldtäkt… Nä, det där borde utretts mer. Det utreds knappt. Syftet spelar heller inte någon roll.
Hon förklarade det tidigare idag. Dels vet de inte vem som gjort vad mot flickan eller i vilket syfte, så med tanke på garantansvaret så åtalade hon istället föräldrarna för grov misshandel i den punkten då båda borde varit medveten om skadorna och handlingarna.
Hon sa att det var av juridiktekniska skäl. Men mer än så vet jag inte.
Jag tycker fortfarande det är fel. Vadå vet inte vad som hänt? Flickan har ju vittnat om att mamman har skadat henne därnere. Hon hade allvarliga skador därnere. Vad mer kan krävas för att ens ta upp det i tingsrätten? I ett annat fall med en man som tog en flicka på könet så krävdes ju inte ens skador för att han skulle dömas för våldtäkt… Nä, det där borde utretts mer. Det utreds knappt. Syftet spelar heller inte någon roll.
Åklagaren sa så här;
Skadorna i underlivet visar på upprepade penetrationer. Det är färska skador.
Läkarna har haft möte gällande dem och hur de ska ses. Stenström kommer vittna, hon anser sig vara felciterad i intyget.
Informationen de har kommer till största del från läkarna, Z själv säger väldigt lite om det trots de har gjort flertalet försök att få henne att berätta.
Åklagaren har funderat mycket på om det ska rubriceras som våldtäkt eller ej.
Hon sa så här;
Våldtäkt är ett egenhändigt brott och kräver gärningsmannaskap.
Av juridisktekniska skäl är det då bättre att gå på föräldrarnas garantansvar och åtala för grov misshandel.
Sen, (jag böjer på nacken och skäms, då jag propagerat tvärtom) , sa hon även att det inte behöver vara sexuellt syfte med penetration för att det ska anses som våldtäkt.