Citat:
Ursprungligen postat av
Rullgardajna
Jag tycker bevisningen är oroväckande dålig i de flesta avseenden. Jag vet inte hur man ska lyckas styrka att Z inte drack ättikan själv. Vi får hoppas att rätten anser att det är uteslutet att hon drack själv och att det är J och D som orsakat alla skador med vilje.
Det är sant att åklagarens senfärdighet initialt gjorde att föräldrarna fick en helt oacceptabel möjlighet att städa upp. Givetvis borde de aldrig fått obevakat tillträde till hemmet innan man gjort en fullständig husrannsakan.
Det är som att även åklagaren (precis som skolan och BVC) lever i en naiv missuppfattning om att 100% av alla föräldrar vill sina barn väl och fantasin räcker inte till för att föreställa sig att föräldrar skulle kunna skada sina barn med avsikt. Polisen och läkarna levde tack och lov inte med den villfarelsen.
Jag tycker ändå att den stora mängder indicier och tekniska (medicinska) bevis ger en samstämmig bild av att det inte kan ha gått till så som föräldrarna påstår.
Jag tror att detta mål i slutänden kommer att avgöras på läkarnas vittnesmål och utlåtanden som styrker att barnet har utsatts för omfattande, systematisk och långvarig fysisk och psykisk misshandel som till slut blev livshotande.