2023-11-20, 10:27
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Inget fel att harva omkring runt platserna 20 eller 30 heller. Vafan. Alla kan inte vara bäst. Totalt omöjligt. Burman gör det bra och är oftast riktigt bra till mästerskap.

Om det är hans ambitionsnivå så, visst. Men det har jag svårt att tro. Framför allt inte när han trots allt (stundtals) tidigare hållit en högre nivå.
Citera
2023-11-20, 10:52
Medlem
FNLSs avatar
Kan tänka mig att anger inte kör 20 km
Citera
2023-11-20, 11:00
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Kan tänka mig att anger inte kör 20 km
Det kan du ha rätt i. Ger i så fall Sandström två lopp, men bara ett för Leo.
Citera
2023-11-20, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Till Jens Burmans försvar...

Jens får ju som vanligt väldigt mycket skit (och presterar också ursvagt denna helg) men ser man till förra säsongen var han trots allt tredje bäste svenska distansåkare. Han var aldrig utanför topp-30 i ett VC-lopp, var långt före övriga svenskar när han körde i skandinavisk cup och 11-21-8 på tre VM´-lopp. Nu ska ju såklart Burman ha högre förväntningar på sig än tex Rosjö då Burman tillhör A-landslaget, så det är väl rimligt att kritisera honom mer - men jag minns inte att Häggström tex fick i närheten av lika mycket kritik när han tillhörde A-landslaget och presterade svagt, eller Anton Persson (gränsfall på Grate, räddas väl av en finalplats). Inte ens Oskar Svensson upplever jag har fått lika mycket emot sig, även om han också hånas ibland. Alla dessa fyra är ju samma generation som Jens. Jag vill också påstå att den tredje bästa distansåkaren nog alltid kommer bli uttagen till A-landslaget, oavsett hur bra/dålig statusen är på svensk herrskidåkning. Är den tredje bäste för dålig är det mer ett systemfel än den enskilde löparens fel i min mening.

Jag gissar att det är Burmans självpåtagna offentlighet (med vloggen) och det faktum att han ändå har lite bra resultat i bagaget och nu är på väg neråt som gör honom till ett så stort föremål för kritik. Minns också att det fanns (kanske förvisso bara ett fåtal) skribenter som hånade Daniel Richardsson mot slutet av hans karriär, trots att han faktiskt var sjukt bra för att vara nära 40 år och i min bok snarare skulle ha respekt för dedikationen till idrottten. Även där systemfel naturligtvis att han fortfarande var bättre än så många yngre att han platsade i världscupen.

Det är väl inte så konstigt att han blir tredje bäste landslagsåkare när han gång på gång får oförtjänta chanser i världscupen, som borde gått till andra? Hade alla svenska åkare fått åka alla världscuplopp så hade han förmodligen varit utanför topp 4, med råge.

Sen att han har en extremt oskön personlighet ligger honom i fatet när resultaten inte går hand i hand med hans arroganta och självbelåtna attityd.
Citera
2023-11-20, 11:37
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det är väl inte så konstigt att han blir tredje bäste landslagsåkare när han gång på gång får oförtjänta chanser i världscupen, som borde gått till andra? Hade alla svenska åkare fått åka alla världscuplopp så hade han förmodligen varit utanför topp 4, med råge.

Sen att han har en extremt oskön personlighet ligger honom i fatet när resultaten inte går hand i hand med hans arroganta och självbelåtna attityd.
Det tror jag inte. När han åkte skandinavisk cup mitt under säsongen var han som sagt klart före alla andra svenskar. Men låt oss jämföra Burman med några av de andra som fick många "oförtjänta chanser" förra säsongen.

Utövare: Antal distanslopp i VC - bästa placering - sämsta placering - snittplacering
Jens Burman: 10 - 13 - 30 - 23,7
Eric Rosjö: 15 - 8 - 53 - 29,6
Johan Häggström: 7 - 13 - 50 - 37,1
Edvin Anger: 7 - 17 - 57 - 38
Leo Johansson: 6 - 16 - 91 - 45,5
Viktor Brännmark: 4 - 21 - 62 - 43,5
Truls Gisselman: 3 - 16 - 42 - 30

Tror jag fick med de som åkte 3+ lopp förra året (Wille och Calle bortplockade då de uppenbart är bättre). Burman med bäst snitt och högst lägstanivå. Rosjö den enda som har bättre bästaresultat, och han åkte också mest av alla. Kanske borde Truls fått åka mer men han fick också åka de tre sista tävlingarna, rimligt att han inte fick chansen tidigare mtp att det krockade med U23VM och i början av säsongen var han t.o.m sämre än Burman premiärhelgen och fick också stryk av Burman när båda körde skandinavisk cup. Så min fråga är vilka alla dessa är som borde fått chansen, och vid vilka tillfällen?
Citera
2023-11-20, 12:10
Avslutad
Citat:
Det tror jag inte. När han åkte skandinavisk cup mitt under säsongen var han som sagt klart före alla andra svenskar. Men låt oss jämföra Burman med några av de andra som fick många "oförtjänta chanser" förra säsongen.

Utövare: Antal distanslopp i VC - bästa placering - sämsta placering - snittplacering
Jens Burman: 10 - 13 - 30 - 23,7
Eric Rosjö: 15 - 8 - 53 - 29,6
Johan Häggström: 7 - 13 - 50 - 37,1
Edvin Anger: 7 - 17 - 57 - 38
Leo Johansson: 6 - 16 - 91 - 45,5
Viktor Brännmark: 4 - 21 - 62 - 43,5
Truls Gisselman: 3 - 16 - 42 - 30

Tror jag fick med de som åkte 3+ lopp förra året (Wille och Calle bortplockade då de uppenbart är bättre). Burman med bäst snitt och högst lägstanivå. Rosjö den enda som har bättre bästaresultat, och han åkte också mest av alla. Kanske borde Truls fått åka mer men han fick också åka de tre sista tävlingarna, rimligt att han inte fick chansen tidigare mtp att det krockade med U23VM och i början av säsongen var han t.o.m sämre än Burman premiärhelgen och fick också stryk av Burman när båda körde skandinavisk cup. Så min fråga är vilka alla dessa är som borde fått chansen, och vid vilka tillfällen?

Visst, om man räknar på ditt sätt, så har du ju rätt. Men det känns som att du valde den beräkningen för att det ska passa din åsikt. Jag ska göra en annan beräkning sen men innan dess så får du gärna svara på om du tycker det var rätt att Burman fick chansen före Anton Persson i Ruka förra året? Persson var uppenbart i bra form och kom tvåa i klassisk stil i Bruksvallarna inför Ruka och Burman kom femma. En sådan petning spelar självklart stor roll inför kommande säsong då man inte får chansen i bra form att plocka bra världscupplaceringar.

Sen ska man ju inte snöa in sig på enbart placeringar utan också tidsmarginalen fram till vinst/pall. Men det orkar jag inte räkna fram just nu.
Citera
2023-11-20, 12:24
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Visst, om man räknar på ditt sätt, så har du ju rätt. Men det känns som att du valde den beräkningen för att det ska passa din åsikt. Jag ska göra en annan beräkning sen men innan dess så får du gärna svara på om du tycker det var rätt att Burman fick chansen före Anton Persson i Ruka förra året? Persson var uppenbart i bra form och kom tvåa i klassisk stil i Bruksvallarna inför Ruka och Burman kom femma. En sådan petning spelar självklart stor roll inför kommande säsong då man inte får chansen i bra form att plocka bra världscupplaceringar.

Sen ska man ju inte snöa in sig på enbart placeringar utan också tidsmarginalen fram till vinst/pall. Men det orkar jag inte räkna fram just nu.
Nej, hade nog tagit Anton Persson före om det bara gällde det loppet (trots att jag har mycket låg tilltro till Anton Perssons distanskapacitet). Nu var det ju dock ett dubbellopp där man var tvungen att åka på lördagen för att få åka på söndagen, och Persson åkte inte ens fristilen i premiären (där förvisso Burman åkte uselt). Han har heller inga bra resultat från tidigare. Så sammantaget köper jag att Burman prioriterades.

Persson borde förresten varit med i min genomgång, han åkte 4 distanslopp ifjol med resultatraden: 52 - 31 - 60 - 62. Där är 31:a platsen ett jaktstartslopp som byggde på en sprint, 51:a åktid hade han i loppet.
Citera
2023-11-20, 12:25
Medlem
rainbowias avatar
Gå vidare till Ruka utan att passera gå.

De nominerade SUI är.

Alltså Gällivare(h)gänget är intakt.
Citera
2023-11-20, 12:36
Avslutad
Citat:
Nej, hade nog tagit Anton Persson före om det bara gällde det loppet (trots att jag har mycket låg tilltro till Anton Perssons distanskapacitet). Nu var det ju dock ett dubbellopp där man var tvungen att åka på lördagen för att få åka på söndagen, och Persson åkte inte ens fristilen i premiären (där förvisso Burman åkte uselt). Han har heller inga bra resultat från tidigare. Så sammantaget köper jag att Burman prioriterades.

Persson borde förresten varit med i min genomgång, han åkte 4 distanslopp ifjol med resultatraden: 52 - 31 - 60 - 62. Där är 31:a platsen ett jaktstartslopp som byggde på en sprint, 51:a åktid hade han i loppet.

Fast med tanke på Burmans form så hade väl det ändå varit bättre att Persson fått åka istället och förmodligen tagit en minst topp 15 placering och kanske "vaskat" fristilen dagen efter, vilket ändå får ses betydligt bättre än utfallet av Burmans 19:e och 27:e placering. Dessutom hade ju Persson fått prispengar vilket antagligen har stor inverkan på hans satsning. Burman har ju sin vlogg och triss-skrap att falla tillbaka på.
Citera
2023-11-20, 12:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Citat:
Fast med tanke på Burmans form så hade väl det ändå varit bättre att Persson fått åka istället och förmodligen tagit en minst topp 15 placering och kanske "vaskat" fristilen dagen efter, vilket ändå får ses betydligt bättre än utfallet av Burmans 19:e och 27:e placering. Dessutom hade ju Persson fått prispengar vilket antagligen har stor inverkan på hans satsning. Burman har ju sin vlogg och triss-skrap att falla tillbaka på.

Det här illustrerar ju ganska väl det jag skrev om Burman tidigare, dvs att vissa inte vill ta ut det bästa laget därför att då kommer en åkare de personligen ogillar med.

Burman borde alltså eller bör inte bli uttagen då han inte behöver prispengar ty han drar in så mycket på sitt vloggande. Själv tycker jag sådant helt saknar relevans för hur uttagningar skall gå till.
Citera
2023-11-20, 12:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det här illustrerar ju ganska väl det jag skrev om Burman tidigare, dvs att vissa inte vill ta ut det bästa laget därför att då kommer en åkare de personligen ogillar med.

Burman borde alltså eller bör inte bli uttagen då han inte behöver prispengar ty han drar in så mycket på sitt vloggande. Själv tycker jag sådant helt saknar relevans för hur uttagningar skall gå till.

Det med vlogg och triss var ett skämt, varför inte fokusera på det övriga jag skrev istället?

Men det bästa laget hade ju varit om Persson blivit uttagen med tanke på att han hade bättre form, eller hur?
Citera
2023-11-20, 13:01
Medlem
Citat:
Det med vlogg och triss var ett skämt, varför inte fokusera på det övriga jag skrev istället?

Men det bästa laget hade ju varit om Persson blivit uttagen med tanke på att han hade bättre form, eller hur?
Det hade varit mycket bättre om Anton Persson fått åka istället för Leo Johansson, som fick stryk av Burman både i Bruksvallarna och i Ruka. Säg bara att du inte tycker om Burman istället för att hitta på dåliga argument om att han får massa extra fördelar när han bevisligen inte får det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in