Citat:
Ursprungligen postat av
Thax21
Till Jens Burmans försvar...
Jens får ju som vanligt väldigt mycket skit (och presterar också ursvagt denna helg) men ser man till förra säsongen var han trots allt tredje bäste svenska distansåkare. Han var aldrig utanför topp-30 i ett VC-lopp, var långt före övriga svenskar när han körde i skandinavisk cup och 11-21-8 på tre VM´-lopp. Nu ska ju såklart Burman ha högre förväntningar på sig än tex Rosjö då Burman tillhör A-landslaget, så det är väl rimligt att kritisera honom mer - men jag minns inte att Häggström tex fick i närheten av lika mycket kritik när han tillhörde A-landslaget och presterade svagt, eller Anton Persson (gränsfall på Grate, räddas väl av en finalplats). Inte ens Oskar Svensson upplever jag har fått lika mycket emot sig, även om han också hånas ibland. Alla dessa fyra är ju samma generation som Jens. Jag vill också påstå att den tredje bästa distansåkaren nog alltid kommer bli uttagen till A-landslaget, oavsett hur bra/dålig statusen är på svensk herrskidåkning. Är den tredje bäste för dålig är det mer ett systemfel än den enskilde löparens fel i min mening.
Jag gissar att det är Burmans självpåtagna offentlighet (med vloggen) och det faktum att han ändå har lite bra resultat i bagaget och nu är på väg neråt som gör honom till ett så stort föremål för kritik. Minns också att det fanns (kanske förvisso bara ett fåtal) skribenter som hånade Daniel Richardsson mot slutet av hans karriär, trots att han faktiskt var sjukt bra för att vara nära 40 år och i min bok snarare skulle ha respekt för dedikationen till idrottten. Även där systemfel naturligtvis att han fortfarande var bättre än så många yngre att han platsade i världscupen.
Det sticker i ögonen på folk att han håller på med sin youtubekanal. Den nämns mer ofta än sällan i alla inlägg om honom, och då oftast i negativa ordalag. Som att några timmar varje vecka skulle påverka hans träning negativt. Inkomsterna från vloggen är nog en stor anledning till att han kunde investera i ett rullskidband för nåt år sen. Det om något är ju ett tecken på att han är ambitiös och vill mer.
Kläbo av alla människor har även han en aktiv youtubekanal. Han tycks kunna hantera den balansen mer än väl.