2023-11-20, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Lite trist att inte Myhlback tagit ytterligare ett steg. Kanske Wassberg får rätt, att han pekade för tidigt. Dags för Burman att lägga av för övrigt.

inte tagit steg??

Om förra årets premiärsprint hade vibbar av australiensisk shorttrack så var årets sprint mer av Northugkaraktär. Nu kan han placera sig bättre i långlopp!
Citera
2023-11-20, 08:42
Medlem
Thax21s avatar
Till Jens Burmans försvar...

Jens får ju som vanligt väldigt mycket skit (och presterar också ursvagt denna helg) men ser man till förra säsongen var han trots allt tredje bäste svenska distansåkare. Han var aldrig utanför topp-30 i ett VC-lopp, var långt före övriga svenskar när han körde i skandinavisk cup och 11-21-8 på tre VM´-lopp. Nu ska ju såklart Burman ha högre förväntningar på sig än tex Rosjö då Burman tillhör A-landslaget, så det är väl rimligt att kritisera honom mer - men jag minns inte att Häggström tex fick i närheten av lika mycket kritik när han tillhörde A-landslaget och presterade svagt, eller Anton Persson (gränsfall på Grate, räddas väl av en finalplats). Inte ens Oskar Svensson upplever jag har fått lika mycket emot sig, även om han också hånas ibland. Alla dessa fyra är ju samma generation som Jens. Jag vill också påstå att den tredje bästa distansåkaren nog alltid kommer bli uttagen till A-landslaget, oavsett hur bra/dålig statusen är på svensk herrskidåkning. Är den tredje bäste för dålig är det mer ett systemfel än den enskilde löparens fel i min mening.

Jag gissar att det är Burmans självpåtagna offentlighet (med vloggen) och det faktum att han ändå har lite bra resultat i bagaget och nu är på väg neråt som gör honom till ett så stort föremål för kritik. Minns också att det fanns (kanske förvisso bara ett fåtal) skribenter som hånade Daniel Richardsson mot slutet av hans karriär, trots att han faktiskt var sjukt bra för att vara nära 40 år och i min bok snarare skulle ha respekt för dedikationen till idrottten. Även där systemfel naturligtvis att han fortfarande var bättre än så många yngre att han platsade i världscupen.
Citera
2023-11-20, 09:32
Medlem
Alkibiadess avatar
Svenska laget till Ruka är överraskande redan släppt:

Damer
Ebba Andersson, Piteå Elit SK
Maja Dahlqvist, Falun Borlänge SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Ilar, Falun Borlänge SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Moa Lundgren, Åsarna IK
Emma Ribom, Piteå Elit SK
Linn Svahn, Östersunds SK
Jonna Sundling, Piteå Elit SK

HERRAR
Edvin Anger, Åsarna IK
Emil Danielsson, Högbo GIF
Truls Gisselman, Rehns BK
Marcus Grate, IFK Umeå SK
Calle Halfvarsson, IFK Mora SK
Johan Häggström, Piteå Elit SK
Leo Johansson, Falun Borlänge SK
William Poromaa, Åsarna IK
Björn Sandström, Piteå Elit SK

Inga stora överraskningar, kanske en liten överraskning att Sandström kom med och att Burman inte kom med. Visst att Sandström åkte bra i det klassiska loppet men kanske inte att det skulle räcka ända till Ruka. Ingen Myhlback men det var väl ganska förväntat efter helgens resultat.
Citera
2023-11-20, 09:32
Medlem
Bra skrivet thax. Är ju en slita hund sport detta. Ni kukungar som bara ska klaga på våra fina utövare kan ju testa att åka skidor själva för landet. Fast ni är väl för upptagna med att runka i era soffor.

Nu är laget uttaget. Burman kommer inte med. Den ständigt stabile Sandström tar platsen istället ser det ut som. Truls kör också. Kul.

Man undrar ju om dessa herrar har jobb och hur det funkar med att plötsligt ta ledigt osv.

I övrigt inga överraskningar.
Citera
2023-11-20, 09:36
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21

Jens får ju som vanligt väldigt mycket skit (och presterar också ursvagt denna helg) men ser man till förra säsongen var han trots allt tredje bäste svenska distansåkare. Han var aldrig utanför topp-30 i ett VC-lopp, var långt före övriga svenskar när han körde i skandinavisk cup och 11-21-8 på tre VM´-lopp. Nu ska ju såklart Burman ha högre förväntningar på sig än tex Rosjö då Burman tillhör A-landslaget, så det är väl rimligt att kritisera honom mer - men jag minns inte att Häggström tex fick i närheten av lika mycket kritik när han tillhörde A-landslaget och presterade svagt, eller Anton Persson (gränsfall på Grate, räddas väl av en finalplats). Inte ens Oskar Svensson upplever jag har fått lika mycket emot sig, även om han också hånas ibland. Alla dessa fyra är ju samma generation som Jens. Jag vill också påstå att den tredje bästa distansåkaren nog alltid kommer bli uttagen till A-landslaget, oavsett hur bra/dålig statusen är på svensk herrskidåkning. Är den tredje bäste för dålig är det mer ett systemfel än den enskilde löparens fel i min mening.

Jag gissar att det är Burmans självpåtagna offentlighet (med vloggen) och det faktum att han ändå har lite bra resultat i bagaget och nu är på väg neråt som gör honom till ett så stort föremål för kritik. Minns också att det fanns (kanske förvisso bara ett fåtal) skribenter som hånade Daniel Richardsson mot slutet av hans karriär, trots att han faktiskt var sjukt bra för att vara nära 40 år och i min bok snarare skulle ha respekt för dedikationen till idrottten. Även där systemfel naturligtvis att han fortfarande var bättre än så många yngre att han platsade i världscupen.

Det sticker i ögonen på folk att han håller på med sin youtubekanal. Den nämns mer ofta än sällan i alla inlägg om honom, och då oftast i negativa ordalag. Som att några timmar varje vecka skulle påverka hans träning negativt. Inkomsterna från vloggen är nog en stor anledning till att han kunde investera i ett rullskidband för nåt år sen. Det om något är ju ett tecken på att han är ambitiös och vill mer.

Kläbo av alla människor har även han en aktiv youtubekanal. Han tycks kunna hantera den balansen mer än väl.
Citera
2023-11-20, 09:40
Medlem
Citat:

Vettiga synpunkter. Charlotte Kalla är ytterligare ett exempel på en som fick ta emot mycket skit hennes sista år. Det verkar hos många finnas en bias till att hylla nya utövare och dissa de som varit med länge och kanske var ännu bättre i sina glansdagar. Men som du säger, så länge de är bättre än sina utmanare finns ingen anledning att inte ta med dem.
Citera
2023-11-20, 09:42
Medlem
Citat:

Som alltid!
Väl talat och bra analys thax!
Citera
2023-11-20, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Det sticker i ögonen på folk att han håller på med sin youtubekanal. Den nämns mer ofta än sällan i alla inlägg om honom, och då oftast i negativa ordalag. Som att några timmar varje vecka skulle påverka hans träning negativt. Inkomsterna från vloggen är nog en stor anledning till att han kunde investera i ett rullskidband för nåt år sen. Det om något är ju ett tecken på att han är ambitiös och vill mer.

Kläbo av alla människor har även han en aktiv youtubekanal. Han tycks kunna hantera den balansen mer än väl.

Jag följer vloggen ganska mycket och man tycker ju lätt att det är mass snack om att skruva på träningen hit och dit och nu är ryggen bra och bla bla och nästa säsong ska det bli bättre. MEN så gör väl alla? Alla på den nivån försöker göra allt för att bli bättre sen blir vissa som Burman och harvar runt plats 20 i VC och man tycker att det inte riktigt lossnar. Sen om man gör en vlogg i veckan påvkerar väl knappast ingenting öht.
Citera
2023-11-20, 09:54
Medlem
Inget fel att harva omkring runt platserna 20 eller 30 heller. Vafan. Alla kan inte vara bäst. Totalt omöjligt. Burman gör det bra och är oftast riktigt bra till mästerskap.
Citera
2023-11-20, 09:59
Medlem
Synd på Alvar men han behöver defenitivt mer träning samt mer träning på att lägga upp sina lopp.

Men det kommer väl, han har all tid på sig att träna och bygga mer kondition och styrka.
Citera
2023-11-20, 10:08
Medlem
Thax21s avatar
Allt som väntat med uttagningen, förutom att Björn Sandström är med då. Förstår faktiskt inte riktigt den uttagningen. Visst, han var före Leo och Truls på det klassiska loppet. Men ska Leo eller Truls (sannolikt Leo då han är efter Truls i båda loppen) bara åka masstarten då i Ruka? Eller har någon av Anger, Calle eller Häggas meddelat att de står över det klassiska loppet i Ruka? Har väldigt svårt att tro att Anger eller Calle gör det iaf, Anger var ju riktigt bra där ifjol och vann nu i Gällivare på 10 klassiskt. Calle är nästan alltid bra i Ruka. Förstår inte heller varför Häggas skulle göra det, var ju dessutom före Sandström i bägge distansloppen i helgen. Så alltså ska Leo med till Ruka för att bara åka fristil, och Sandström för att bara åka klassiskt?

Nog för att man kan behöva "toppa" laget även om den sista platsen men i och med att det skiljer så lite mellan Leo och Sandström i båda loppen i Gällivare (och till Leos fördel sett över två lopp) så hade jag tagit ut den med högst potential till båda loppen. För mig är det solklart Leo Johansson.
Senast redigerad av Thax21 2023-11-20 kl. 10:14.
Citera
2023-11-20, 10:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Angående Burman så har jag lite svårt för honom. Jag tycker han alltid är negativ och gnällig i intervjuer, även om det gått OK eller bra för honom. Men när det gäller uttagningar tycker jag man alltid bör ta ut det bästa laget och då bör Burman komma med även om jag har svårt för honom. Men för en del andra härinne så verkar uttagningarna styras av vilka de gillar eller ogillar. Finns ju också en del som tycker att man hellre skall ta ut yngre åkare än att ta ut de som ha presterat bäst (om det finns personer de ogillar som presterat bra eller presterat för dåligt). Kalla i slutet av hennes karriär är ett sådant exempel. Dyvik har ju fått mycket kritik härinne utifrån hennes personliga val. Och förra året fick väl Ilar en hel del kritik (som var helt klart osaklig).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in