Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Det är väl inte så konstigt att han blir tredje bäste landslagsåkare när han gång på gång får oförtjänta chanser i världscupen, som borde gått till andra? Hade alla svenska åkare fått åka alla världscuplopp så hade han förmodligen varit utanför topp 4, med råge.
Sen att han har en extremt oskön personlighet ligger honom i fatet när resultaten inte går hand i hand med hans arroganta och självbelåtna attityd.
Det tror jag inte. När han åkte skandinavisk cup mitt under säsongen var han som sagt klart före alla andra svenskar. Men låt oss jämföra Burman med några av de andra som fick många "oförtjänta chanser" förra säsongen.
Utövare: Antal distanslopp i VC - bästa placering - sämsta placering - snittplacering
Jens Burman: 10 - 13 - 30 - 23,7
Eric Rosjö: 15 - 8 - 53 - 29,6
Johan Häggström: 7 - 13 - 50 - 37,1
Edvin Anger: 7 - 17 - 57 - 38
Leo Johansson: 6 - 16 - 91 - 45,5
Viktor Brännmark: 4 - 21 - 62 - 43,5
Truls Gisselman: 3 - 16 - 42 - 30
Tror jag fick med de som åkte 3+ lopp förra året (Wille och Calle bortplockade då de uppenbart är bättre). Burman med bäst snitt och högst lägstanivå. Rosjö den enda som har bättre bästaresultat, och han åkte också mest av alla. Kanske borde Truls fått åka mer men han fick också åka de tre sista tävlingarna, rimligt att han inte fick chansen tidigare mtp att det krockade med U23VM och i början av säsongen var han t.o.m sämre än Burman premiärhelgen och fick också stryk av Burman när båda körde skandinavisk cup. Så min fråga är vilka alla dessa är som borde fått chansen, och vid vilka tillfällen?