2023-11-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ärligt talat jag tycker inte att ni ska döma alla kvinnor på hur vissa beter sig. Det gillar inte män när kvinnor gör det om män. Bara för att det finns kvinnor som beter sig illa eller är korkade, det behöver inte övergå i utbrett kvinnohat och generaliseringar.
Nej jag säger ju just det. Hade jag varit en normal kvinna skulle jag skämmas för hur kvinnor framställs och för vissa av deltagarna i programmet.
Citera
2023-11-19, 22:52
Medlem
Taufatts avatar
Jag tycker det var ett bra och intressant program. Även eftersnacket var bra med undantag för den unga kvinnan som skulle representera folket. Inget fel i att lyfta fram kvinnliga roller som völvor och inte bara krigare och kungar. Finns klart mycket att fördjupa sig i men de hade bara en timme på sig.
Citera
2023-11-19, 22:55
Medlem
Reimers avatar
Plågade mig även igenom med eftersnacket, arabtjejen var en katastrof som många redan påtalat, gav verkligen uttrycket "korkad bimbo" ett ansikte, hur dum i hela huvudet får man vara egentligen?

Däremot var Charlotte Hedenstierna-Jonson och min personliga favorit Kristina Ekero Eriksson mycket bra, inga vilda spekulationer där inte, speciellt bra var Charlotte Hedenstierna-Jonson snälla sågning av alla vilda teorier om den hypade krigarkvinnan som hittades i Birka, ett fynd gör inte alla kvinnor till vildsinta krigare i första stridslinjen.
Citera
2023-11-19, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Den här serien säger mer om dagens värdegrund och tiden vi lever i än om Sveriges historia.

Arkeologi och historieforskning handlar om tolkningar och eftersom de som tolkar lever i en kulturmarxistisk tid är det så man tolkar lämningar och texter.

Det var bara något år sedan eller om det var i år som man tolklade RÖKSTENEN till klimatförändringar.

SVT är ett barn av sin tid likaså arkeologerna och historikerna.
Den är faktiskt från den tiden när vi hade kalla år så det är kanske inte fel även om jag inte sett någon tolkning utan det jag alltid hört är att de inte kan tolka den.
Citera
2023-11-19, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Plågade mig även igenom med eftersnacket, arabtjejen var en katastrof som många redan påtalat, gav verkligen uttrycket "korkad bimbo" ett ansikte, hur dum i hela huvudet får man vara egentligen?

Däremot var Charlotte Hedenstierna-Jonson och min personliga favorit Kristina Ekero Eriksson mycket bra, inga vilda spekulationer där inte, speciellt bra var Charlotte Hedenstierna-Jonson snälla sågning av alla vilda teorier om den hypade krigarkvinnan som hittades i Birka, ett fynd gör inte alla kvinnor till vildsinta krigare i första stridslinjen.

Cecilia Düringer är ju allmänt fantastisk och bra på historia (P3 historia). Men varför ha nån där som i princip säger att Sverige tillhör invandrare mer än svenskar och att svenskar luktar äckligt. Hur kan man uttrycka sånt förakt så öppet? Sverige är liksom förändrat, vi fattar det. Men det betyder inte att man måste skriva om Sveriges historia. SVT klarar tyvärr inte av att inte vara politiska/aktivistiska.
Citera
2023-11-19, 23:14
Medlem
Vad snackar den där arabiska tjejen om? Kring minut 19. Arrangerade äktenskap osv... Sen nämner hon att det är bra att vi har nysvenskar som kan fortsätta den traditionen?? wtf??
Citera
2023-11-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammutballe
Vad snackar den där arabiska tjejen om? Kring minut 19. Arrangerade äktenskap osv... Sen nämner hon att det är bra att vi har nysvenskar som kan fortsätta den traditionen?? wtf??

Och precis innan det så säger hon ”vikingarna tog makt genom våldtäkter och plundring, så de afganska ensamkommande männen har ju assimilerats väl med tanke på vikingarnas gärningar”. Alltså??? Jag vet inte så mycket om henne. Svårt att bedöma om hon är ironisk eller ej. Hon sa ju rakt ut att afghaner begår våldtäkt, definitivt inte pk.
Citera
2023-11-19, 23:25
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammutballe

Ja det där gjorde ont. Ett uttalande som kommer att prägla hennes fortsatta karriär.
Citera
2023-11-19, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Fyra av fyra eftersnackare är kvinnor.

Programledaren. En arkeolog/ författare. En doktor i arkeologi. Och Elaf Ali.

Suck.

Och hennes mamma tycker tydligen att svenskar har dålig hygien. Där ser man.

Undrar allt mer hur det kommer bli i avsnitten om 1700-talet, 1800-talet....kommer Sverige utpekas som skyldigt till den transatlantiska slavhandeln tro? Eftersnack med Lovette Jallow? Det tycks tyvärr vara åt det hållet det går.

Tja både St Barthelemy Cabo Corso var ju drivna av slavhandel i första hand, så det lär nog bli åka av där. Även om Cabo Corso var på 1600-talet.
Citera
2023-11-19, 23:30
Medlem
Hon försöker nog framföra att titta, hederskultur, bortgifte, plundring osv har förekommit i Sverige också, det är svensk kultur. Nuförtiden är ju hederskultur mest förknippat med invandrade kulturer.

Men bara för att hon är obildad om svensk historia och inte visste detta, betyder ju inte att alla är det. Ja vikingarna var barbariska. Hederskultur fanns också. Men det börjar bli rätt så länge sen. Det kom upplysningstid och lite sånt emellan. Och Sveriges historia är knappast en ursäkt för eller gör det till något positivt, att kulturer idag beter sig på ett sätt som vi förknippar med medeltid eller vikingatid.
Citera
2023-11-19, 23:37
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Och precis innan det så säger hon ”vikingarna tog makt genom våldtäkter och plundring, så de afganska ensamkommande männen har ju assimilerats väl med tanke på vikingarnas gärningar”. Alltså??? Jag vet inte så mycket om henne. Svårt att bedöma om hon är ironisk eller ej. Hon sa ju rakt ut att afghaner begår våldtäkt, definitivt inte pk.

Ett visst ansvar har ju även svt. Väljer man en tittarrepresentant som är historisk okunnig, ogillar Sverige och dess historia och som sedan ska kommentera de senaste forskningen om Sveriges historia så har SVT ett visst ansvar för de reaktioner som sedan lär påverka denna så kallade representant som inte alls är representativ, utan är där för att provocera. Varför valde SVT ett sådant koncept?
Citera
2023-11-19, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Den här serien säger mer om dagens värdegrund och tiden vi lever i än om Sveriges historia.

Arkeologi och historieforskning handlar om tolkningar och eftersom de som tolkar lever i en kulturmarxistisk tid är det så man tolkar lämningar och texter.

Det var bara något år sedan eller om det var i år som man tolklade RÖKSTENEN till klimatförändringar.

SVT är ett barn av sin tid likaså arkeologerna och historikerna.

Röstenen tolkades år 2021 som att den avsåg de klimatförändringar som tros ligga bakom Fimbullvintern. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Röstenen . Att Fimbullvintern kan handla om de verkliga klimatförändringar 535-536 som orsakades av två vulkaner har lagts fram som hypotes av flera olika forskare sedan 2005. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Fimbulvinter . Länge har sagorna fullständigt ignorerats av forskare - tycker du det är fel att man nu har börjat läsa dem igen och tolka dem utifrån ny kunskap om verkliga händelser som överensstämmer med deras beskrivningar?

Naturkatastrofen kan även förklara att i Mellannorrland och Norra norrland upphör alla spår av permanent bebyggelse på slutet av 500-talet fram till nästan vikingatid. Kanske kan även Justinianska pesten i Asien och Romarriket, med start på år 541, ha nått våra breddgrader och orsaket detta. Innan dess var Mellannorrland ett rikt område med många storgravar, bland annat efter hövdingen/småkungen i Högom i Sundsvall på tidigt 500-tal, som kan ha regerat ett småkungarike i triangeln mellan Ö-vik (Ångermanland), Östersund (Jämtland) och Södra Hälsingland. Tidigare trodde man att det var för att järnbruket längs Ljungan (baserat på myrmalm, och som hade gjort Högomsmannen rik) konkurrerades ut då av bergsbruket i Bergslagen då, men 2016 framlades att kollapsen i Mellannorrland kan ha orsakats av ovan nämnda naturkatastrof, och kanske även av pest. Källa: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/mytisk-extremvinter-visade-sig-stamma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in