2023-11-19, 19:50
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja det har du alldeles rätt i. Däremot är andelen gener från J/S ganska liten i dagens etniska Svenskar.

Jag tror absolut inte att vi har mycket DNA från araber. Det närmsta jag kan tänka mig är att den lilla spillra av våra gener som kommer från trattbägarna skulle kunna innehålla sådana gener men det är en spekulation.

Som vi tidigare skrev antas trattbägarna komma från Anatolien och även om det kanske (eller kanske inte) räknas till mellanöstern är det ju en bra bit mellan Arabiska halvön och Anatolien. Och vi har alltså mycket litet av trattbägarnas gener i vårt nutida genom.

Om någon försöker göra det här till ett slagträ i dagens invandringsdebatt så är man helt fel ute hursomhelst. Det har ingen som helst bäring på det.

Trattbägarna: https://sv.wikipedia.org/wiki/Trattb%C3%A4garkulturen

De bilder jag sett på mängden arv handlar om 10 procent eller mer, vilket väl får anses som relativt mycket vilket också genetiker säger. I dagens samtalsprogram om 500-talet till slutet av vikingatiden säger dagens tittarrepresentant med arabisk bakgrund att hon och hennes folk var här först. Sånt irriterar jävligt mycket och kommer naturligtvis skapa debatt. Och som vanligt blir de framöver överbevisade om felaktigheten. Det tråkiga i kråksången blir att fokus handlar om något som egentligen är påhitt istället för andra viktiga resultat.

SVT är så usla på att förbise reaktioner. För 12 år sedan hävdade många migranter att araber grundat Birka eftersom man hittat arabiska mynt och andra föremål där. Aftonbladet följder efter. Bara för att forskare sedan såg sig tvingade att bevisade motsatsen. Jag känner till de forskare som är med i programmen och ser att flera är noga med att inte säga sånt som SVT kan använda det som sägs till en övertolkning. Det görs ändå vilket inte forskarna ska belastas för.
Citera
2023-11-19, 19:51
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
De har naturligtvis börjat med att lägga upp en politisk agenda och sedan tryckt in forskare som talar för deras propaganda, sedan presenterat det hela som "historia".
Genomskinligt till max.

Nämn en forskare med politisk agenda i avsnitten.
Citera
2023-11-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
De bilder jag sett på mängden arv handlar om 10 procent eller mer, vilket väl får anses som relativt mycket vilket också genetiker säger. I dagens samtalsprogram om 500-talet till slutet av vikingatiden säger dagens tittarrepresentant med arabisk bakgrund att hon och hennes folk var här först. Sånt irriterar jävligt mycket och kommer naturligtvis skapa debatt. Och som vanligt blir de framöver överbevisade om felaktigheten. Det tråkiga i kråksången blir att fokus handlar om något som egentligen är påhitt istället för andra viktiga resultat.

SVT är så usla på att förbise reaktioner. För 12 år sedan hävdade många migranter att araber grundat Birka eftersom man hittat arabiska mynt och andra föremål där. Aftonbladet följder efter. Bara för att forskare sedan såg sig tvingade att bevisade motsatsen. Jag känner till de forskare som är med i programmen och ser att flera är noga med att inte säga sånt som SVT kan använda det som sägs till en övertolkning. Det görs ändå vilket inte forskarna ska belastas för.
Ja det här är ju direkt stötande!

Dagens araber har inget med Sverige att skaffa. <- (PUNKT).

Att vi har en del DNA från J/S beror ju på att alla de folk som utgör våra förfäder har gener från J/S. Trattbägarna hade det, gropkeramikerna hade det och naturligtvis hade stridsyxorna en stor andel J/S-DNA i sig.

Våra, dagens etniska Svenskars, gener är i huvudsak de från stridsyxekulturen.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-11-19 kl. 20:20.
Citera
2023-11-19, 20:29
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ja det här är ju direkt stötande!

Dagens araber har inget med Sverige att skaffa. <- (PUNKT).

Att vi har en del DNA från J/S beror ju på att alla de folk som utgör våra förfäder har gener från J/S. Trattbägarna hade det, gropkeramikerna hade det och naturligtvis hade stridsyxorna en stor andel J/S-DNA i sig.

Våra, dagens etniska Svenskars, gener är i huvudsak de från stridsyxekulturen.
+1
Stridsyxorna kan ha plockat upp generna från jägare/samlare och tidiga bönder på kontinenten innan de kom hit och blev våra förfäder. Fortsatt forskning får avgöra saken.
Citera
2023-11-19, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
+1
Stridsyxorna kan ha plockat upp generna från jägare/samlare och tidiga bönder på kontinenten innan de kom hit och blev våra förfäder. Fortsatt forskning får avgöra saken.
Ja om man tittar på hur förhistorien i Skandinavien utvecklades är det mycket mer troligt att de J/S-gener man hittar i dagens Svenskar kommer via, i första hand, stridsyxor och i andra hand, genom trattbägare och i tredje hand, de här tidiga som uppträder i Skandinavien.

Visst, det är ett teoretiskt resonemang men jag tror inte att många skulle säga mot mig om de vore medvetna om Skandinaviens förhistoria.
Citera
2023-11-19, 20:56
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasaw15
Jovisst. Så här sades det:

Charlotte Hedenstierna-Jonsson:"Det finns uppgifter om att araber tycker att skandinaverna är smutsiga"

Elaf Ali: "Det kan min mamma skriva under på"

Undrar hur det hade tagits emot om en svensk sagt samma om någon invandrargrupp, t ex araber.
WTF liksom. Hur är det ens möjligt. Att ingen klippte henne. Men det är förstås vår nationalkaraktär att tiga men idiotförklara folk som uttrycker sig idiotiskt.
Citera
2023-11-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
WTF liksom. Hur är det ens möjligt. Att ingen klippte henne. Men det är förstås vår nationalkaraktär att tiga men idiotförklara folk som uttrycker sig idiotiskt.
Araberna har väl förläst sig på Fadlan: https://wadbring.com/historia/undersidor/ibnfadlan.htm
Citera
2023-11-19, 21:22
Medlem
Rollinghands avatar
I serien påstås att ordet "man" ska förstås som "människa" och att då kan det lika gärna röra sig om en kvinna. Intressant...
Citera
2023-11-19, 21:27
Medlem
Crapmagics avatar
Britiska arkeologen prater inte normalt

Det är nån kändis han imiterar med den där konstlade drama betoningen, han verkar tro att
han är en berättare
Senast redigerad av Crapmagic 2023-11-19 kl. 21:34.
Citera
2023-11-19, 21:36
Medlem
NoraKuzmas avatar
Den här serien säger mer om dagens värdegrund och tiden vi lever i än om Sveriges historia.

Arkeologi och historieforskning handlar om tolkningar och eftersom de som tolkar lever i en kulturmarxistisk tid är det så man tolkar lämningar och texter.

Det var bara något år sedan eller om det var i år som man tolklade RÖKSTENEN till klimatförändringar.

SVT är ett barn av sin tid likaså arkeologerna och historikerna.
Citera
2023-11-19, 21:40
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ja det har du alldeles rätt i. Däremot är andelen gener från J/S ganska liten i dagens etniska Svenskar.

Jag tror absolut inte att vi har mycket DNA från araber. Det närmsta jag kan tänka mig är att den lilla spillra av våra gener som kommer från trattbägarna skulle kunna innehålla sådana gener men det är en spekulation.

Som vi tidigare skrev antas trattbägarna komma från Anatolien och även om det kanske (eller kanske inte) räknas till mellanöstern är det ju en bra bit mellan Arabiska halvön och Anatolien. Och vi har alltså mycket litet av trattbägarnas gener i vårt nutida genom.

Om någon försöker göra det här till ett slagträ i dagens invandringsdebatt så är man helt fel ute hursomhelst. Det har ingen som helst bäring på det.

Trattbägarna: https://sv.wikipedia.org/wiki/Trattb%C3%A4garkulturen

Ställ en etnisk svensk man intill en man från Palestina.

Vad skiljer?

Längd, kroppsform, näsa, ögonfärg, hudfärg, kroppsbehåring, IQ osv.

Så om det skulle finnas någon form av gemensam DNA så är det utspätt sedan tusentals år.

De som vandrade in med jordbruket till Europa har inget med dagens mellanösternfolk att göra utom möjligtvis vissa minoritetsgrupper som är blåögda och lever kvar i mellanöstern.
Citera
2023-11-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollinghand
I serien påstås att ordet "man" ska förstås som "människa" och att då kan det lika gärna röra sig om en kvinna. Intressant...

När "man" gör något positivt eller har en ledarroll så måste det handla om en kvinna.

När "man" gör något dåligt eller misslyckas med något så handlar det nog ändå om en man.

Enligt de senaste rönen från genuscertifierad feministisk forskning har jag hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in