2023-11-18, 22:25
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
If metall verkar ju helt sjuka i huvudet.
Tvingar fram en strejk som ingen vill vara med på.

Va e det för fel i huvudet på dom styrande i if metall? Teslahatare?

De är nervösa för tappa medlemmar. Dä blir det mindre deg till S.

Och mindre ”konferenser” dvs fylleri på medlemmarnas bekostnad.
Citera
2023-11-19, 08:02
Medlem
Citat:

Vad får du det ifrån?
Citera
2023-11-19, 08:05
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Och för Tesla är Sverige som land jämförbar med en stad ute i europa. I Paris finns det fler fordon än i hela Sverige.
Hoppas att Tesla stänger ner försäljningen och bojkottar Sverige.
Hoppas jag med. Vi vill inte ha deras junk här.

Elon Musk är sjuk i huvudet och farlig och borde bojkottas.
Citera
2023-11-19, 09:01
Medlem
Om vi ska fortsätta med kollektivavtalens negativa sidor, varför det kostar svenska skattebetalare stora pengar helt i onödan.
Detta händer sällan i privat företag, men inom offentliga arbetsplatser är detta vardags mat med utköpning av personal, men visst det är lätt när man driver en verksamhet med skattemedel, när man driver med skattepengar behöver man inte vara en bra eller god chef, det kommer nya pengar varje år från skattebetalare att driva vidare.

Ta lärarvikarien som satt i system att sprida falska sexskandaler, han skrev dom själva och skolor kunde inte göra annat än att köpa ut han, han fick bra betalt för att kunna bli uppsagd.

Tar man Sveriges största arbetsgivare som lever på våra skattepengar, även vården har kollektivavtal.

I Sveriges samtliga regioner handlar det om 600miljoner man köpt ut personal för sista 5 åren, dvs även om vården har personalbrist, Tar man från GP:
Trots den stora personalbristen inom sjukvården betalar Västra Götalandsregionen mångmiljonbelopp för att bli av med vårdanställda, rapporterar P4 Väst.

Från 2019 fram till i somras hade regionen sammanlagt betalat nästan 40 miljoner kronor för att bli av med anställda. Totalt hade närmare 200 personer köpts ut, varav undersköterskor var den enskilt största personalgruppen.

Charlotta Cellbrot, förhandlingschef på Västra Götalandsregionen, säger att all vårdpersonal behövs – men att det ibland finns medarbetare som inte fungerar i organisationen.

Från läkartidningen:

Utköpt personal kostar regionerna 100 miljoner per år
De senaste fem åren har Sveriges regioner köpt ut personal för över 600 miljoner kronor. Det visar en sammanställning som Sveriges Radio gjort

Dvs detta är konsekvenser av kollektivavtal, stora skattefinansierade företag får säga upp folk på dagen, även om det finns kollektivavtal, visst det kosta pengar, samt chefen behöver inte ens ha ett ekonomiskt sinne, eller ens vara en bra chef, det kommer in nya pengar varje år, sedan att det kostar 100miljoner per år spelar ingen roll, Sveriges skattkista är ännu tung.
Senast redigerad av hjorten16 2023-11-19 kl. 09:18.
Citera
2023-11-19, 09:15
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Och för Tesla är Sverige som land jämförbar med en stad ute i europa. I Paris finns det fler fordon än i hela Sverige.
Hoppas att Tesla stänger ner försäljningen och bojkottar Sverige.

Tyvärr måste jag nog säga att jag hoppas på samma sak, givet hur konflikten utvecklats. Sverige med sin ”svenska modell” förtjänar inte Tesla.
Citera
2023-11-19, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasch
Tyvärr måste jag nog säga att jag hoppas på samma sak, givet hur konflikten utvecklats. Sverige med sin ”svenska modell” förtjänar inte Tesla.

Men om man tar sanningen av If metalls blockader, Teslabilarna rullar ännu in i Sverige, If metall sitter under sina vita depå tält och räknar lastbilar som anländer och lastar av nya tesla bilar.

Visst försäljningen får en tillfällig dip, men Teslas service ställen har ännu öppet, den vanliga servicen fungerar, blockader är bara gentemot privatpersoner som krockat eller behöver om lackering av sin bil, dvs det påverkar inte Teslas ekonomi, utan enbart den privata bilägaren. In direkt har detta inget med Tesla o göra, detta vet vi alla som kör en bil, kostnaden och problem ligger på kunden.

Tar man teslas försäljning i helhet utgör denna dip bara en bråkdel, samt vi har lågkonjunktur i världen, dippa lite i försäljning i Sverige påverkar inte tesla märkbart.

Lägger man ihop detta förstår dom flesta att blockader bara angriper privatpersoner som kör tesla, dvs redan sålda bilar som råkat ut för en skada, krock osv. inte en tesla ägare som behöver vanliga reparationer/service.
Citera
2023-11-19, 09:48
Medlem
Citat:

Arbetstagare på en gällande arbetsplats borde få ha vetorätt gentemot facket. En liten votering i den andan så hade de förmodligen bett Metall fara och flyga.

Sen undrar jag om inte att medlemmar i Metall känner att detta är något oerhört slöseri på deras inbetalda medlemsavgifter; det Metall sysslar ju med nu är i mångt och mycket till varför många nog skyr facket som pesten.
Citera
2023-11-19, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Om vi ska fortsätta med kollektivavtalens negativa sidor, varför det kostar svenska skattebetalare stora pengar helt i onödan.
Detta händer sällan i privat företag, men inom offentliga arbetsplatser är detta vardags mat med utköpning av personal, men visst det är lätt när man driver en verksamhet med skattemedel, när man driver med skattepengar behöver man inte vara en bra eller god chef, det kommer nya pengar varje år från skattebetalare att driva vidare.

Ta lärarvikarien som satt i system att sprida falska sexskandaler, han skrev dom själva och skolor kunde inte göra annat än att köpa ut han, han fick bra betalt för att kunna bli uppsagd.

Tar man Sveriges största arbetsgivare som lever på våra skattepengar, även vården har kollektivavtal.

I Sveriges samtliga regioner handlar det om 600miljoner man köpt ut personal för sista 5 åren, dvs även om vården har personalbrist, Tar man från GP:
Trots den stora personalbristen inom sjukvården betalar Västra Götalandsregionen mångmiljonbelopp för att bli av med vårdanställda, rapporterar P4 Väst.

Från 2019 fram till i somras hade regionen sammanlagt betalat nästan 40 miljoner kronor för att bli av med anställda. Totalt hade närmare 200 personer köpts ut, varav undersköterskor var den enskilt största personalgruppen.

Charlotta Cellbrot, förhandlingschef på Västra Götalandsregionen, säger att all vårdpersonal behövs – men att det ibland finns medarbetare som inte fungerar i organisationen.

Från läkartidningen:

Utköpt personal kostar regionerna 100 miljoner per år
De senaste fem åren har Sveriges regioner köpt ut personal för över 600 miljoner kronor. Det visar en sammanställning som Sveriges Radio gjort

Dvs detta är konsekvenser av kollektivavtal, stora skattefinansierade företag får säga upp folk på dagen, även om det finns kollektivavtal, visst det kosta pengar, samt chefen behöver inte ens ha ett ekonomiskt sinne, eller ens vara en bra chef, det kommer in nya pengar varje år, sedan att det kostar 100miljoner per år spelar ingen roll, Sveriges skattkista är ännu tung.

Då kan jag avslöja en nyhet för dig. MBL, LAS mm gäller även utan kollektivavtal. Skillnaden är att med kollektivavtal behöver arbetsgivaren bara förhandla med det fackförbund som har avtalet. Utan avtal måste arbetsgivaren fråga vilka fackförbund de berörda är med i och kalla samtliga dessa till förhandling.
Citera
2023-11-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Då kan jag avslöja en nyhet för dig. MBL, LAS mm gäller även utan kollektivavtal. Skillnaden är att med kollektivavtal behöver arbetsgivaren bara förhandla med det fackförbund som har avtalet. Utan avtal måste arbetsgivaren fråga vilka fackförbund de berörda är med i och kalla samtliga dessa till förhandling.

Tror du missuppfattar "den svenska modellen." Vården i Sverige är solidariskt skattefinansierad, dvs alla betalar skatt till staten som finansierar vården.
Vården kan använda skattebetalares pengar för att kringgå kollektivavtal, där man via skattemedel lätt kan betala ut anställda som är svåra att anpassa eller vart man bara anser att den anställde inte passar in, där man helt enkelt kan avskeda för personen har en egen uppfattning och vill kämpa för en förändring, då kan chefen gå in och sparka personen,samt svartlista personen att aldrig få jobba inom vården igen. egen uppfattning får man inte ha inom vården, vi kan ta exemplet GP tagit upp ang Inger:

Inger fick gå på dagen
Att bli utköpt kan upplevas på olika sätt och hur själva processen har gått till är en viktig faktor. För barnsköterskan Inger Ligander blev det väldigt dramatiskt och kom som en fullständig kalldusch när hon och en kollega utan förvarning meddelades att de skulle omplaceras.

Det här var 2017 och Inger hade efter 40 år på Drottning Silvias barnsjukhus endast fem månader kvar till pensionen.
– Jag blev kallad till chefen och upplyst om att jag skulle placeras på en annan avdelning. Jag skulle gå dit direkt och fick inte ens hämta mina saker på avdelningen, berättar hon för GP.

Något tydligt skäl till omplaceringen fick hon däremot inte, varken då eller senare i samtal med HR. Bara att det inte var något personligt.

– Chefen sa något svävande om olika grupperingar bland personalen som äventyrade patientsäkerheten, men jag fick aldrig reda på vad som var problemet eller om jag gjort något fel, berättar hon.

Så här i efterhand tror hon att det kanske hade att göra med att hon var en engagerad medarbetare och ibland haft synpunkter på hur arbetet organiserades, vilket möjligen inte togs så väl emot. Men hon vet inte.
Inger vägrade att börja på den anvisade avdelningen och lösningen blev att hon köptes ut. Summan hon erbjöds var dock i hennes tycke låg, särskilt med tanke på att hon därefter var förbjuden att arbeta inom hela SU.

– Planen var ju att fortsätta göra inhopp även efter pensioneringen. Det kunde jag inte nu.

Inger Ligander tycker att arbetsgivaren skötte saken riktigt dåligt och att på det här sättet göra sig av med högkompetent personal skadade både henne och avdelningen.
– Det var det stora stöd jag fick från personalen på min och andra avdelningar som räddade mig. Även facket gav ett bra stöd.

Hon kan förstå att man ibland kan behöva köpa ut eller omplacera personal, men hennes råd till arbetsgivaren är att vara tydlig med skälen och inte gömma sig bakom vaga och obegripliga förklaringar.

– I mitt fall fick jag inte ens en förvarning. Jag var chanslös.
Senast redigerad av hjorten16 2023-11-19 kl. 11:21.
Citera
2023-11-19, 11:26
Medlem
På Reddit var det en som gjorde en AMA idag (strejkande Tesla tekniker) och han berättade att alla anställdas löner på bolaget var högre än miniminivån på kollektivavtalet. De som var duktiga tekniker tjänade dessutom betydligt mer då det är individuella löner i dagsläget.

Bara lata sossar som vill ha låg lön med kollektivavtal och inte förhandla själv, TVI på er alla!
Citera
2023-11-19, 11:41
Medlem
Förstår inte IF Metall att det är 2023?

Om inte fackföreningsrörelsen snart inser att vi lever i en annan tid nu än under 1900-talet så kommer svensk arbetsmarknad att delas upp i två grupper med stora samarbetssvårigheter, en grupp med kollektivavtal och en utan. Går det så långt så kommer ny lagstiftning att krävas för att råda bot på svårigheterna, facken måste ges minder makt.

Den strejk- och blockadstrategi som nu IF Metall använder sig av för att tvinga till KA tillhör en svunnen tid och kommer aldrig att fungera i längden. Vi har en global arbetsmarknad med en annan typ av företag och en annan typ av löntagare nu än under förra seklet.

Tesla kommer att stanna i Sverige utan KA och kommer att vara en föregångare för andra företag som också vill verka i Sverige utan avtal. Tesla kommer att hitta lösningar som ”rundar facken” bland annat genom att främst samarbeta med andra företag som saknar KA.

Werksta och Hybrid är två bra exempel på företag som har råkat illa ut på grund av fackens stridsåtgärder. Hade båda dessa bolag saknat avtal så hade de inte tvingats in i blockaden. Det är dessa omständigheter som gör att stora, mellanstora och små företag, i framtiden, kommer att välja att tacka nej till KA.

Även löntagare inser lätt utsattheten när de tar anställning på ett KA-bundet företag, fackföreningar kan använda sina stridsåtgärder och löntagaren kan mista jobben på grund av det.

På så sätt delas arbetsmarknad upp i två grupper med stora samarbetssvårigheter.

Facket ta ert ansvar, sluta med stridsåtgärderna genast!.
Citera
2023-11-19, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tror du missuppfattar "den svenska modellen." Vården i Sverige är solidariskt skattefinansierad, dvs alla betalar skatt till staten som finansierar vården.
Vården kan använda skattebetalares pengar för att kringgå kollektivavtal, där man via skattemedel lätt kan betala ut anställda som är svåra att anpassa eller vart man bara anser att den anställde inte passar in, där man helt enkelt kan avskeda för personen har en egen uppfattning och vill kämpa för en förändring, då kan chefen gå in och sparka personen,samt svartlista personen att aldrig få jobba inom vården igen. egen uppfattning får man inte ha inom vården, vi kan ta exemplet GP tagit upp ang Inger:

Inger fick gå på dagen
Att bli utköpt kan upplevas på olika sätt och hur själva processen har gått till är en viktig faktor. För barnsköterskan Inger Ligander blev det väldigt dramatiskt och kom som en fullständig kalldusch när hon och en kollega utan förvarning meddelades att de skulle omplaceras.

Det här var 2017 och Inger hade efter 40 år på Drottning Silvias barnsjukhus endast fem månader kvar till pensionen.
– Jag blev kallad till chefen och upplyst om att jag skulle placeras på en annan avdelning. Jag skulle gå dit direkt och fick inte ens hämta mina saker på avdelningen, berättar hon för GP.

Något tydligt skäl till omplaceringen fick hon däremot inte, varken då eller senare i samtal med HR. Bara att det inte var något personligt.

– Chefen sa något svävande om olika grupperingar bland personalen som äventyrade patientsäkerheten, men jag fick aldrig reda på vad som var problemet eller om jag gjort något fel, berättar hon.

Så här i efterhand tror hon att det kanske hade att göra med att hon var en engagerad medarbetare och ibland haft synpunkter på hur arbetet organiserades, vilket möjligen inte togs så väl emot. Men hon vet inte.
Inger vägrade att börja på den anvisade avdelningen och lösningen blev att hon köptes ut. Summan hon erbjöds var dock i hennes tycke låg, särskilt med tanke på att hon därefter var förbjuden att arbeta inom hela SU.

– Planen var ju att fortsätta göra inhopp även efter pensioneringen. Det kunde jag inte nu.

Inger Ligander tycker att arbetsgivaren skötte saken riktigt dåligt och att på det här sättet göra sig av med högkompetent personal skadade både henne och avdelningen.
– Det var det stora stöd jag fick från personalen på min och andra avdelningar som räddade mig. Även facket gav ett bra stöd.

Hon kan förstå att man ibland kan behöva köpa ut eller omplacera personal, men hennes råd till arbetsgivaren är att vara tydlig med skälen och inte gömma sig bakom vaga och obegripliga förklaringar.

– I mitt fall fick jag inte ens en förvarning. Jag var chanslös.

Jag har inte missförstått ett skit. Hela din harang ovan hade kunnat hända på ett företag utan kollektivavtal.

Om det är avskaffande av LAS du vill diskutera så får du starta en egen tråd om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in