Citat:
Ursprungligen postat av
Africagonzo
Ett su27 med ukrainsk pilot ska tydligen deserterat idag och flög över till Ryssland.
Saker som detta gör mig att väst inte är så intresserade att dela ut F16 spm sedan flygs österut.
Ingen bra reklam.
Ukraina dementerar händelsen men om det nu har skett så borde Ryssland visa bildbevis.
Utan att göra någon som helst efterforskning så sätter jag detta i samma kategori av historier som den att den första HIMARS:en som levererades omedelbart kördes till fronten och såldes till Ryssland av några soldater på förbandet som skulle använda den. D.v.s skrattretande psyops i syfte att opinionsbilda mot en stor leverans av F16.
F16 är ett plan som började utvecklas för mer än 50 år sedan. Ukraina skulle inte få några av de som har senaste block-upgraderingarna (Viper exempelvis) utan de skulle få någonting upp till Block-50. Därmed är det ingen större risk att Ryssland eller Kina skulle kunna dra enorma tekniska fördelar om de mot alla odds skulle lyckas lägga vantarna på ett exemplar.
De plan som Ukraina får kommer antagligen att genomgå mod där känslig NATO-teknik till viss del tas ut för att ersättas med C&C som fungerar med resten av Ukrainas stridsledning.
EDIT:
Så, nu har jag hittat urprungsinformationen och känner mig trygg med analysen ovan. Historien om detta är så dålig så att det blir cringe med fakta som motsäger sig själv på en nivå som bara ryssar inte kan få skäms-känslor för pga deras sjuka inställning till lögnen.
En wingcommander som av ideologiska skäl valt sida redan dag ett på konflikten och sedan dess försett Ryssland med information ska ha tagit en SU-27 kärra och dragit till Ryssland.
Underrättelsevärdet som en ideologiskt motiverad senior officer i flygtjänst skulle kunna ge Ryssland över tid är ovärderlig. Det är Stig Wennström nivå där. Hur rimligt är det då om man har en sådan nyckelperson på plats hos "fienden" att man extraherar den individen för ett enda flygplan och en propagandaseger jämfört med att ha honom kvar så att han kan läcka var framtida F16 kommer stå parkerade?
Där har du svaret på dagens utvecklingsstörda påstående.