Citat:
Ursprungligen postat av
NisseD
De rensar lagren och försöker modernisera gamla tanks. Ukraina förstör rysk stridsförmåga enormt mycket snabbare än vad Ryssland kan ersätta den.
Hur många Bradley's har Ukraina fått från USA? 100? USA har 6000 fungerande i lager.
32 Abrams ska de ha fått också, även där är det tusentals i lager.
Vapen för väst tar inte slut. Just nu är det brist på artilleri ammunition, men det lär ju utökas efterhand. Ryssland är en ekonomisk dvärg i jämförelse, de kan aldrig vinna ett utnötningskrig.
YES!!! Det är EXAKT det här jag försöker få en förståelse för. Ukraina bad om 1000 moderna IFV för att utrusta de nya brigaderna. De fick ca 375st i en salig blandning bestående av 100 Bradleys, 51 CV90, ett okänt antal AMX (som går på vanliga hjul) och ett knippe Marders.
Jag är allså 100% för att tomten ska komma med allt på Ukrainas önskelista men samtidigt som jag är det så måste jag ändå undra varför de inte får mängden de specat på ett bräde. Bradleys ska till och med börja fasas ut i US army, för att inte tala om Stryker som är starkt ogillad på förbanden.
Ukraina borde fått mer. Mycket mer.
F16 fpl finns det 4600st byggda av och de är utfasningsdags för många av dem. Jag kan faktiskt inte se vad det är som sätter stopp för en F16 koalition som ger Ukraina 500st fpl i en megasatsning på utbildning av piloter och satsning på marktjänst för dessa plan. Varför får de ca 50st över 3 års tid?
Med det sagt: skitbra att de får 50st men de får aldrig mängden som är krigsvinnande. Varför inte?!?!
Jag skrev det någon post upp: Väst kommer inte få slut på saker att ge Ukraina men man måste ändå undra om det finns en medveten strategi där man vill se Ryssland kollapsa helt inifrån snarare än en fältseger för det som ges nu räcker inte till fältseger. USA kan ge 1000 Bradleys men om de ger dem i batchar om 100st per år så hålls kriget igång men utan seger på slagfältet.
Intressant nog är ju att där Ukraina lyckats bäst militärteknikskt är ju till stor del där de egenutvecklat nya förmågor snabbt. FPV-kriget och sjökriget på Svarta havet.
Svårt att skriva utan att göra en del upprörda här men även om väst gör bra så är det samtidigt tydligt att väst måste göra ännu bättre.