2023-11-18, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Ukraina kanske skulle tänka sig för en extra gång innan man tar på sig att kriga för någon annans räkning, t.ex. ivrigt söka efter fredliga lösningar. Västvärlden har stora egna problem och är måhända inte att lita på när det kommer till att Ukraina en dag ska återuppbyggas.

Lägg ner tramset, Vatnik, Ukraina slåss inte för väst, de slåss för sig själva. Vi åker bara snålskjuts. Väst lägger spottstyver av sin ekonomi för att stoppa ryssen, det duger inte.

Vi ska vara tacksamma och öppna plånboken och vapenförråden ytterligare.
Citera
2023-11-18, 22:55
Medlem
Citat:
Jag anser att Nato uppträtt provocerande när man tagit för givet att man skulle kliva in i Ukraina i tron att Ryssland bara skulle titta på. Militärer i alla läger är väldigt känsliga för provokationer.

Vatnik, det är inte Ryssland som bestämmer vilka allianser deras grannländer vill vara med i.

Det får Ryssland lära sig den hårda vägen nu, deras armé fullständigt utplånas nu med enorma förluster.
Citera
2023-11-18, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Det blir så här när eftersom vi inte har några riktiga ledare. Vi har ingen Rosevelt idag. Ingen Churchill.

Ist har vi Biden, Scholz, Macron, och en massa andra knätofsar / EU-muppar som kivas sinsemellan.

Att spöa den efterblivna ryssen borde inte vara något problem alls, men väst saknar ryggrad.

Tyskland började otroligt svagt och skämde ut sig med sina 5000 hjälmar.

De har dock tagit sig i kragen nu, och bidrar enormt.
Citera
2023-11-18, 22:56
Medlem
Tidigare ryske generalen Vladimir Sviridov och hans fru hittade döda

https://www.expressen.se/nyheter/tidigare-generalen-och-hans-fru-hittade-doda/

Tävling:
Första pris ryska traktor! Valfri färg.

1) GRU
2) FSB
3) Annat, som samtidig hjärtinfarkt mm
4) Annan rysk organisation.

Skynda! Först rätt svar vinner.
Citera
2023-11-18, 23:15
Medlem
Citat:
Jag är ändå av uppfattningen att Ukrainas öde bestäms över huvudet på dess folk. Ukraina är en bricka i ett cyniskt stormaktsspel.

jaha men såååå intressant att du har en åsikt och den i förlängningen av en slump råkar leda till att Ukraina kanske inte ska fösvara sitt land längre, för då minsann, då är dom inte längre nån bricka i ett stormaktsspel? Eller vad är din poäng din piss-vatnik.
Citera
2023-11-18, 23:28
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ett su27 med ukrainsk pilot ska tydligen deserterat idag och flög över till Ryssland.
Saker som detta gör mig att väst inte är så intresserade att dela ut F16 spm sedan flygs österut.
Ingen bra reklam.
Ukraina dementerar händelsen men om det nu har skett så borde Ryssland visa bildbevis.

Utan att göra någon som helst efterforskning så sätter jag detta i samma kategori av historier som den att den första HIMARS:en som levererades omedelbart kördes till fronten och såldes till Ryssland av några soldater på förbandet som skulle använda den. D.v.s skrattretande psyops i syfte att opinionsbilda mot en stor leverans av F16.

F16 är ett plan som började utvecklas för mer än 50 år sedan. Ukraina skulle inte få några av de som har senaste block-upgraderingarna (Viper exempelvis) utan de skulle få någonting upp till Block-50. Därmed är det ingen större risk att Ryssland eller Kina skulle kunna dra enorma tekniska fördelar om de mot alla odds skulle lyckas lägga vantarna på ett exemplar.

De plan som Ukraina får kommer antagligen att genomgå mod där känslig NATO-teknik till viss del tas ut för att ersättas med C&C som fungerar med resten av Ukrainas stridsledning.

EDIT:
Så, nu har jag hittat urprungsinformationen och känner mig trygg med analysen ovan. Historien om detta är så dålig så att det blir cringe med fakta som motsäger sig själv på en nivå som bara ryssar inte kan få skäms-känslor för pga deras sjuka inställning till lögnen.

En wingcommander som av ideologiska skäl valt sida redan dag ett på konflikten och sedan dess försett Ryssland med information ska ha tagit en SU-27 kärra och dragit till Ryssland.

Underrättelsevärdet som en ideologiskt motiverad senior officer i flygtjänst skulle kunna ge Ryssland över tid är ovärderlig. Det är Stig Wennström nivå där. Hur rimligt är det då om man har en sådan nyckelperson på plats hos "fienden" att man extraherar den individen för ett enda flygplan och en propagandaseger jämfört med att ha honom kvar så att han kan läcka var framtida F16 kommer stå parkerade?

Där har du svaret på dagens utvecklingsstörda påstående.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2023-11-18 kl. 23:52.
Citera
2023-11-18, 23:29
Medlem
Citat:
Jag är ändå av uppfattningen att Ukrainas öde bestäms över huvudet på dess folk. Ukraina är en bricka i ett cyniskt stormaktsspel.

Ukrainas folk vill inte leva som en vasall tyll Ryssland. De vill inte bli invaderade. Det är ingen idé att försöka sprida något annat slags narrativ.

Ingen köper det.
Citera
2023-11-18, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Såbra att Zelensky slåss för sig själv! Då var det utklarat.
Du får gärna öppna din egen plånbok men ge fan i min, tack!
Påminner om Reinfeldt och hans berömda "öppna era hjärtan" monolog

Sorry, som skattebetalare åker du med på tåget varesig du vill eller inte.
Citera
2023-11-18, 23:35
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Precis så. Väst måste göra mer. Samtidigt är det så att USA skickar Bradley's efterhand om jag har förstått det rätt. Ukraina måste också ha folk som behärskar vapnen. Ukraina hade folk på plats i Sverige som lärde sig CV-90.

Antingen måste man utbilda fler, eller så kan Sverige bara ersätta utslagna vagnar.

De måste ha ammunition också, kam ligga begränsningar där också. Men, Europa lär lägga rejält med beställningar för att fylla på sina egna lager också, så det är bara att rampa upp pråäoduktionen.

Vad gäller artillerigranater så är målet 1 miljon granet per år, som ska nås nästa år. USA ska må 100.000 per månad om ett par år.

Men, något som enkelt borde kunna startas upp är drönarproduktion. Bara att sätta fart, Väst behöver ju bygga upp egna lager av sådana också för det moderna kriget.

Ukrainarna dör, så att vi slipper. Bara att öppna den stora plånboken, utan att gnälla.

Drönarproduktion är väldigt bra utvecklad i Ukraina. Som sagt så är inte allt som sker i våra händer. Ukraina själva har en del att säga till om och komma med de med. Min gissing är att det här även utvecklas till ett teknik-krig. Nu då drönarna är en extremt effektiv resurs för båda sidor så kommer motmedel att utvecklas och satas på. Den sida som först får fram motmedel i mängd får en enorm fördel. Får en sida fram fullt fungerande motmedel så blir hela förmågan värdelös på motståndarsidan och då måste man rent tekniskt utvecka system som kan parera motmedlen för att göra dem värdelösa. Det här är en fråga om resurser och kunnande och där så har Ryssland extremt lite att komma med jämfört med oss i väst.

Men som jag skrev som upprörde några andra här: Ryssland är ändå inte helt kassa. Just nu har de ett bra flow på FPV/loitering-utvecklingen och det är illa och obra.
Citera
2023-11-18, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Sorry, som skattebetalare åker du med på tåget varesig du vill eller inte.
Ja men man kan ju fortfarande ogilla det . Vill ju inte heller betala för illegala migranter .
Sånt är läget i svensk politik.
Citera
2023-11-18, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Ja men man kan ju fortfarande ogilla det . Vill ju inte heller betala för illegala migranter .
Sånt är läget i svensk politik.

Det är så demokrati fungerar och en överväldigande majoritet svenskar stödjer Ukraina och att vi förser dem med vapen för att hjälpa dem skydda sitt land.
Senast redigerad av Video12 2023-11-19 kl. 00:34.
Citera
2023-11-18, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
jaha men såååå intressant att du har en åsikt och den i förlängningen av en slump råkar leda till att Ukraina kanske inte ska fösvara sitt land längre, för då minsann, då är dom inte längre nån bricka i ett stormaktsspel? Eller vad är din poäng din piss-vatnik.
Piss-vatnik kan du vara själv. Självklart ska varje land göra vad man kan för att försvara sig men det gäller samtidigt att landets ledning besitter förmåga till konsekvenstänk. Ingen vettig människa kan väl anse att det läge som Ukraina nu försatt sig i kan vara försvarbart.
Hade inte Nato & Co ställt garantier så skulle Ukraina istället tvingats välja en fredlig lösning, genom att släppa in Nato så öppnade man för Ryssland att starta Preemptive War.
Kan inte Nato/väst sedan leva upp till sina utfästelser så sitter man där med Svarte Petter.
Ukraina litade blint på Nato & Co’s förmåga vilket i mina ögon var naivt och kan visa sig vara ödesdigert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in