Citat:
Jag påstår alltså inte att Magdalena Andersson farit med medveten osanning i riksdagens talarstol. Men hon, hennes parti, övriga politiker, och framför allt Sveriges journalistkår har all anledning att följa upp den typen av påståenden som fälldes i partiledardebatten. Antingen har "Jamal Hamas" en sonhustru vars familj på 36 personer dödades härom dagen i kriget, eller också är uppgiften osann. Och i sådant fall bör det rimligen få tydliga politiska konsekvenser.
Min utmaning är alltså: Journalister i hela Sverige: Förenen eder! Utred detta hela vägen, och ge er inte förrän hela bilden av detta är helt klarlagd. De frågetecken som just nu står obesvarade är alltför stora för att lämnas ogranskade.
Min utmaning är alltså: Journalister i hela Sverige: Förenen eder! Utred detta hela vägen, och ge er inte förrän hela bilden av detta är helt klarlagd. De frågetecken som just nu står obesvarade är alltför stora för att lämnas ogranskade.
Påståendet kommer säkert att följas upp internt, men att S eller S-trogna nyhetskanaler skulle gå ut med en rättelse känns extremt osannolikt. Det skulle slå för hårt mot Magdalena Andersson, i och med att hon stod och grät till försvar för El-Haj i riksdagen. Dessutom kan det skada opinionen för det palestinska folket om det visar sig att deras främste representant i Sverige är mytoman.
Borgerliga journalister tvekar nog också. Att just nu ifrågasätta någon som säger sig ha drabbats av bombningarna i Gaza framstår som empatilöst. Ämnet är för känsligt.
Skrivs det ingenting mer under det närmaste dygnet är saken troligen överspelad. Men den kan tas upp igen om El-Haj blir inblandad i någon skandal längre fram, när det finns tillräcklig distans till Magdalena Andersson och humanitära katastrofer.