2023-11-18, 16:38
Medlem
Bergamotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Jag påstår alltså inte att Magdalena Andersson farit med medveten osanning i riksdagens talarstol. Men hon, hennes parti, övriga politiker, och framför allt Sveriges journalistkår har all anledning att följa upp den typen av påståenden som fälldes i partiledardebatten. Antingen har "Jamal Hamas" en sonhustru vars familj på 36 personer dödades härom dagen i kriget, eller också är uppgiften osann. Och i sådant fall bör det rimligen få tydliga politiska konsekvenser.

Min utmaning är alltså: Journalister i hela Sverige: Förenen eder! Utred detta hela vägen, och ge er inte förrän hela bilden av detta är helt klarlagd. De frågetecken som just nu står obesvarade är alltför stora för att lämnas ogranskade.

Påståendet kommer säkert att följas upp internt, men att S eller S-trogna nyhetskanaler skulle gå ut med en rättelse känns extremt osannolikt. Det skulle slå för hårt mot Magdalena Andersson, i och med att hon stod och grät till försvar för El-Haj i riksdagen. Dessutom kan det skada opinionen för det palestinska folket om det visar sig att deras främste representant i Sverige är mytoman.

Borgerliga journalister tvekar nog också. Att just nu ifrågasätta någon som säger sig ha drabbats av bombningarna i Gaza framstår som empatilöst. Ämnet är för känsligt.

Skrivs det ingenting mer under det närmaste dygnet är saken troligen överspelad. Men den kan tas upp igen om El-Haj blir inblandad i någon skandal längre fram, när det finns tillräcklig distans till Magdalena Andersson och humanitära katastrofer.
Citera
2023-11-18, 16:42
Medlem
arakas avatar
Det är normalt beteende för araber att överdriva och fara med osanningar.
Det värsta i den här historien är att Maggan inte vet det och åtminstone faktakollar El-Hamas påståenden innan hon basunerar ut det inför Sveriges riksdag och det svenska folket.
Summa summarum, hon är inte värdig att bli statsminister och socialdemokraterna är inte kapabla att bli ett trovärdigt regeringsparti.
Citera
2023-11-18, 16:45
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Ruba Juma, verkar vara skriven i Umeå, har nu i ett offentligt inlägg på Facebook gått ut med att hon är Jamals sonhustru och bifogat bröllopsbilder osv.
Hon har tidigare postat ett inlägg där hon namnger döda släktingar.
Sen hur mycket av detta som stämmer låter jag vara osagt.

Tillägg: Jag får inte länken till inlägget att fungera men den som söker på hennes namn på Facebook borde hitta henne.
Citera
2023-11-18, 16:45
Medlem
Här har vi nog förklaringen, från Chicago tidningen:

”“One persons grief is all of our grief," said Deanna Othman, a community member offering her support.”

Man säger liksom att familjen dog. Det är inte så noga vems familj, min, din, spela roll..
Tycker nästan Magdalena har gjort ett större misstag, ett gigantisk, jämfört med Jamal hamas som verkar använda en slags krigsretorik som han tror alla fattar?
Citera
2023-11-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Felpost

Sidan finns inte
Citera
2023-11-18, 16:51
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Sidan finns inte

https://www.bildtagg.se/bild/ym615flco4pmxk934vfins

Här finns en screenshot på inlägget.
Citera
2023-11-18, 16:54
Medlem
Citat:
https://www.bildtagg.se/bild/ym615flco4pmxk934vfins

Här finns en screenshot på inlägget.

Tre olika artiklar har jag läst från olika personer som hävdar 36 döda släktingar varav en är el haj.

Vi är ju alla släkt med varandra i någon mån så det kanske inte är en ren lögn utan alla dessa är släkt även om det är genom en ingift fjärdekusin typ.
Citera
2023-11-18, 17:02
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Tre olika artiklar har jag läst från olika personer som hävdar 36 döda släktingar varav en är el haj.

Vi är ju alla släkt med varandra i någon mån så det kanske inte är en ren lögn utan alla dessa är släkt även om det är genom en ingift fjärdekusin typ.
Ja hur mycket som stämmer låter jag vara osagt och om dom är gifta är det märkligt att det inte verkar ha registrerats.
Men vad jag kan se så verkar det ha varit någon form av bröllopsceremoni iaf även om hon inte är sonhustru officiellt.
Citera
2023-11-18, 17:04
Medlem
Citat:
Ruba Juma, verkar vara skriven i Umeå, har nu i ett offentligt inlägg på Facebook gått ut med att hon är Jamals sonhustru och bifogat bröllopsbilder osv.

Tillägg: Jag får inte länken till inlägget att fungera men den som söker på hennes namn på Facebook borde hitta henne.

Varför står det på ratsit att hon är ogift samt att hon bor en 25 kvm studentlägenhet? Något är fischy. Kan bilden vara gjord av AI?

Enligt hennes inlägg så verkar hon ju grinig över att hon blir granskad. Vad förväntar hon sig egentligen? Sverige tillämpar offentlighetsprincipen, då får hon ta att människor börjar ta reda på saker med tanke på att dessa anklagelser mot hennes sk "svärfar" är så pass allvarliga. Hon kan väl inte på riktigt tro att lagar endast gäller när det passar sig?
Senast redigerad av EricBana87 2023-11-18 kl. 17:10.
Citera
2023-11-18, 17:04
Medlem
Citat:

Intressant. Men om de gifte sig 8 juli i Malmö - varför är det inte registrerat. Men nu borde det kunna kontrolleras om:

a) de är gifta
b) Rubas släkt är utplånad
Citera
2023-11-18, 17:08
Medlem
Jag gissar att det rör sig om ett rituellt giftemål och inte ett juridiskt...
Det är således inte ett giltigt enligt svensk lag.
Där ser vi vådan med att inte ta seden dit man kommer - hon är alltså inte svärdotter till Jamal Hamas.
Det är ofattbart att någon född i Sverige inte begriper det.

Att gifta sig är i sverige numera en juridisk handling - inte en religiös.
Citera
2023-11-18, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Det är normalt beteende för araber att överdriva och fara med osanningar.
Det värsta i den här historien är att Maggan inte vet det och åtminstone faktakollar El-Hamas påståenden innan hon basunerar ut det inför Sveriges riksdag och det svenska folket.
Summa summarum, hon är inte värdig att bli statsminister och socialdemokraterna är inte kapabla att bli ett trovärdigt regeringsparti.

Försökte hitta ett kort reportage på DN från igår eller förrgår.
Där en man kom hem som svensk från Gaza.

Jag vill inte förminska vad som kan ha hänt hans släkt, men han berättade att hela hans familj dött, samtidigt som han nu var med sin fru och 2 döttrar(tror jag det var), så det blev en parantes, med (förutom sin fru och döttrar, reds. anm.), samtidigt som hans svåger mötte upp på flygplatsen..

Vissa formulerar sig helt klart annorlunda än vad vi är vana med..

(Jag tror inte de tagit bort artikeln, men jag lyckas inte hitta den)

Tycker fortfarande att det måste nystas mer i detta, och att Maggan gjorde bort sig. Hennes logik var åt helvete oavsett vad som skett!

edit: det var svt, inte dn
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/har-atervander-saed-och-hans-familj-efter-en-manads-vantan-i-gaza--dl6q7r

edit2: förlorat-dött, kanske där jag har lätt att misstolka, att förlora sin familj i krig verkar kunna betyda förlorat kontakten?
Senast redigerad av hodde 2023-11-18 kl. 17:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in