Tyvärr inte. Av vad jag minns, så var det en sida där KA och FJ kommer åkandes i KA's bil och är på väg till FA, och diskuterar hur trevligt det ska bli att besöka henne igen, varav FJ säger något i stil med "Hon är ju min syster". Detta dök upp som en bild på Kalle Ankas Facebooksida vid något tillfälle,
Mmmhmm. För att rota (ofrivillig humor ) vidare i detta. Jag antar kallt att du menar en sida tagen ur en längre serie och inte en "ensidare" med kort avslutad historia. Vilket gör att den mycket väl kan vara tagen ur "Mitt liv i ett äggskal". Skulle inte alls förvåna mig om de åker och hälsar på FA senare i albumet.
Så minns du om teckningarna var Marco Rota´s stil? Den är ju tämligen signifikativ och lätt att känna igen.
KAN ju också vara så enkelt att det är Rota som håller fast vid syskonskapet mellan FJ och FA,men i en annan serie.
Mmmhmm. För att rota (ofrivillig humor ) vidare i detta. Jag antar kallt att du menar en sida tagen ur en längre serie och inte en "ensidare" med kort avslutad historia. Vilket gör att den mycket väl kan vara tagen ur "Mitt liv i ett äggskal". Skulle inte alls förvåna mig om de åker och hälsar på FA senare i albumet.
Så minns du om teckningarna var Marco Rota´s stil? Den är ju tämligen signifikativ och lätt att känna igen.
KAN ju också vara så enkelt att det är Rota som håller fast vid syskonskapet mellan FJ och FA,men i en annan serie.
Lyckades hitta bilderna.
Beskrev det hela lite fel. Bilderna kom från att min kompis hade fotat av deras senaste Kalle Anka-tidning, där denna episod förekom. Avsnittet heter "Den förståndiga farmaren" och är skriven av en Gaute Moe. Publicerades först i Nederländerna 2018. Men vi tog debatten till Kalle Ankas Facebook i alla fall
Lyckades hitta bilderna.
Beskrev det hela lite fel. Bilderna kom från att min kompis hade fotat av deras senaste Kalle Anka-tidning, där denna episod förekom. Avsnittet heter "Den förståndiga farmaren" och är skriven av en Gaute Moe. Publicerades först i Nederländerna 2018. Men vi tog debatten till Kalle Ankas Facebook i alla fall
Aha, så låg det till. Lite lustigt, Moe https://snl.no/Gaute_Moe borde vara uppfödd med (iaf repriser av) Barks och definitivt med Rosa. Märkligt att han väljer linjen att FA och FJ är syskon. Nog för att han bör ha läst en hel del Rota också, men ändå. Undrar om syskonkonceptet är ännu äldre än Rotas version?
Ska vi kvacka (hö hö) lite mer om ämnet så var det väl så, om jag minns min ankism rätt att FJ från början var tänkt att vara samma engångsföreteelse som alla andra underliga onklar till invånarna i Ankeborg. Men fick förnyat förtroende och blev den kanske populäraste figuren efter Kalle och knattarna.
Det jag menar är att jag har för mig att författarna hade generell rätt att hitta på tokiga släktingar om det behövdes för en viss historia (som typexemplet "Jul på Björnberget") UTAN att förankra det hos ledningen på Disney! Men är det någon som vet om Barks var tvungen att fråga cheferna om lov när FJ blev ett stående inslag?
För apropå detta och FJ, så är det ju en intressant metamorfos han genomgår. Han börjar ju som "Uncle Scrooge" och är mest både en parodi på uttrycket i sig och en snygg litteraturhistorisk blinkning till Charles Dickens fantastiska julsaga. Det är ju först senare allt byggs upp med släktborgen i Skottland och hans första "krona" och att han är rikast i världen. För att inte tala om det jättejobb Rosa gjorde med att väva ihop alla ologiska trådändar!
Apropå Rosa, så samma fundering där hur mycket som förankrades hos staben på Disney eller om han bara hittade på och de inte hade några direkta invändningar när det väl var klart?
Så som sagt märkligt att Marco Rota tar en massa underliga initiativ angående Kalles bakgrund och släktskap. Han BORDE vara rätt inkörd på Barks version...
Sjukt släktträd de har. Finns många som man aldrig sett förut. Ok, Sir Smocko Anka har nog dött och är svår att få med i ett avsnitt. Men Kalles närmaste borde man ju ha sett till?
Nån som vet vad Kalle och syrran Della Anka har för relation. Varför bor hennes avkommor hemma hos Kalle?
(Och att Alexander Lukas är halvgås, det var som fan.)
Nån som vet vad Kalle och syrran Della Anka har för relation. Varför bor hennes avkommor hemma hos Kalle?
Hon har mig veterligen bara nämnts i serien, aldrig funnits med "på riktigt". Dessutom var det, när du nu nämner det, oerhört länge sedan de tog upp det i något sammanhang i serien.
Vilket kanske har något att göra med ANLEDNINGEN till att knattarna kom till Kalle från första början... De numera rätt väluppfostrade gröngölingarna var i den tidens anda rena odågor till busungar och systern hade fått ett nervöst sammanbrott av deras upptåg och behövde vila upp sig på sanatorium ett tag! Kanske inte riktigt PK och realistiskt i dagens serievärld.
Hon har mig veterligen bara nämnts i serien, aldrig funnits med "på riktigt". Dessutom var det, när du nu nämner det, oerhört länge sedan de tog upp det i något sammanhang i serien.
Vilket kanske har något att göra med ANLEDNINGEN till att knattarna kom till Kalle från första början... De numera rätt väluppfostrade gröngölingarna var i den tidens anda rena odågor till busungar och systern hade fått ett nervöst sammanbrott av deras upptåg och behövde vila upp sig på sanatorium ett tag! Kanske inte riktigt PK och realistiskt i dagens serievärld.
Fan det har du ju rätt i. I de gamla Kalle filmerna står fnattarna och smider onda planer i ring, sen blir de ocoola "scouter".
Hoppas hon inte föll dit i drogträsket, då kan vi räkna bort henne också.
Det jag menar är att jag har för mig att författarna hade generell rätt att hitta på tokiga släktingar om det behövdes för en viss historia (som typexemplet "Jul på Björnberget") UTAN att förankra det hos ledningen på Disney! Men är det någon som vet om Barks var tvungen att fråga cheferna om lov när FJ blev ett stående inslag?
För apropå detta och FJ, så är det ju en intressant metamorfos han genomgår. Han börjar ju som "Uncle Scrooge" och är mest både en parodi på uttrycket i sig och en snygg litteraturhistorisk blinkning till Charles Dickens fantastiska julsaga.
Disneystudion granskade formellt seriematerialet från Western Publishing men brydde sig nog aldrig särskilt mycket om innehållet i serietidningarna som ju var licensprodukter bland andra och inte kanoniska. Någon gång hade man invändningar mot att Barks verkade ha börjat teckna Kalle Anka med för lång näbb så att utseendet avvek från filmstudions modellark, men det löste man genom att ge grönt ljus till ett särskilt serietidningsutseende på figuren med ett separat modellark för "Magazine Comics Duck".
Det var ju huvudsakligen förlagen Western Publishing och Dell Comics i USA, och senare bl.a. Gutenberghus/Egmont i Danmark, som på licens stod för utvecklingen av de tecknade serierna med Disneyfigurer, och det var åt Western som Barks jobbade som serietecknare sedan han slutat sin anställning som story man till Disneystudions filmer. Hur stränga Western/Dell var är oklart. Å ena sidan sägs det ibland att man såg ned på sin serietidningsproduktion och bara såg den som en lukrativ inkomstkälla för att finansiera bokutgivningen av "riktig litteratur" (kanske något i stil med Bonnierförlagens inställning till Åhlén & Åkerlund i Sverige). Å andra sidan berättas det att chefredaktören på Western, Eleanor Packer, regelbundet hade domstolsliknande stormöten med förlagets serieskapare, där alla under högläsning tvingades granska och kritisera varandras material så att det skulle fungera för femåringar. Medarbetaren Roger Armstrong minns:
Citat:
In those days there was a ritual in the Beverly Hills office [---] – a ritual which I am convinced was nothing less than a refinement of the worst excesses of Torquemada at the height of the Spanish Inquisition! This ritual was called "The Showing" – a harmless enough title on the face of it, but fraught with such agonies for the victim that my mind boggles at the mere recollection of it.
Men Barks verkar ha klarat sig bra vid dessa Showings(mer här) och hade Packers och förlagets förtroende som den främste i deras stall. När Barks år 1943 skickade in bildmanus till sin första längre äventyrsserie med Kalle Anka, Donald Duck and the Mummy's Ring, skissade Packer upp en del omfattande krav på ändringar men när Barks levererat dessa avgjorde hon att hans egen första version var bättre och skulle användas. "So after that, I never had any trouble."
Så det torde ha varit på egen hand som Barks fortsatte att använda Joakim-figuren (som ju liksom övriga bifigurer ursprungligen tillkom bara för att de behövdes i en enskild serie). När farbror/morbror Joakim efter fyra år på Westerns initiativ fick en egen serietidningstitel, Uncle $crooge, måste han göras till mer av en sympatisk hjälte än den tidigare vresige och inte sällan elake gnidaren och Barks skapade ju då till första numret den långa berättelsen Only a Poor Old Man som fördjupar och balanserar Joakims giriga personlighet med dygder i form av strävsamhet och redbarhet (och Guld-Ivar Flinthjärta får sedermera ta över rollen som den omoraliske, hänsynslöse kapitalisten).
Disneystudion uppskattade figuren så mycket att det 1955 rentav fanns planer på att skapa en tecknad cartoon med Joakim, och därmed göra honom till en auktoriserad Disneyfigur, men det rann ut i sanden då studion vid denna tid upphörde med sin klassiska produktion av tecknad kortfilm. 1967 figurerade Joakim i den ganska torftiga filmen Scrooge McDuck and money men det var ju först sedan Disney gav sig in på tv-produktion med DuckTales 1987 som man verkligen erkände Barks Joakim-figur.
Barks hade ju skolats hos Disneystudion och visste i stort sett vad som kunde tillåtas att göra med deras figurer, men visst förekom det att Western reviderade hans serier redan inför originalpubliceringen: serietidningarna hade ju en genomgående yngre målgrupp än de tecknade biograffilmerna, och gav mer tid för föräldrar att granska vad deras barn utsattes för. Serietidningsserier hade ju liksom annan barn- och massmarknadslitteratur inte heller särskilt hög status vid denna tid, och förlaget kunde lyfta ut hela sidor ur en serie för att lämna plats för reklam. (Och i senare, mer sensitiva tider blev det förstås ännu vanligare med strykningar och omteckningar i repriser och återutgivningar av Barks serier). För Joakims vidkommande innebar det bl.a. att fem sidor ströks vid originalpubliceringen av Back to the Klondike. På 50-talet, då den samhälleliga kritiken mot serietidningarna och annan billig barnunderhållning började växa till en storm, fick även Barks strängare förhållningskrav från förlaget i form av regelboken Hints on Writing for Dell Comics. Barks hade dock vant sig vid en relativ frihet i sitt serieskapande, och när Dell-redaktören Alice Cobb 1956 sände honom ett kritiskt läsarbrev från en mamma gick Barks minst sagt i taket:
Seriously, I think that the woman who wrote this letter and sent the marked pages of the comics is a neurotic and so is her sniffling son. lf you wish to alienate the interest of 99% of your readers in order to pander to the narrow tastes of the 1% lunatic fringe, l'm with you 100%. lt will be so much easier to.
You might be alienating the interest of many of your normal readers if you insist on pleasing the narrow tastes of the 1/10 of one percent who compose the lunatic fringe. But that is none of my business. I only work here.
Down with child psychologists!
ln the past few years I have returned from time to time to the early duck plots that I used in the years when Disney comics was mushrooming in sales, thinking that the increased saJes of the magazine in those times proved that these story-types were sure-fire. And, as I didn't want to stray too far from the beaten track, I switched the plots on a few of them. The objectionable Ice Boat Taxi plot is a switch on a story in June 1944 Disney Comics caJied "Rival Boatmen". The Swimming Race theme coming up in next month's (July) Disney Comics is a switch of the skating race plot from March 1945.
In the "early" years when I worked in the Disney Studio's story department in the Duck unit the basic theme in a great number of the Donald Duck shorts was rivalry between the kids & Donald. Certainly the main body of the public didn't object to this theme, for during those years Donald and his nephews overtook and passed Mickey Mouse and his nephews in box office popularity.
After starting to work for Whitman I kept to the proven story lines as much as possible. The 10-page Donalds through the first several years were liberally sprinkled with rivalry plots and with no crime stories among the offerings. It's possible that the contests between Donald & the kids satisfied the reader's desire for triumphs of good over bad, the boastful over the meek, etc! At any rate, the magazine didn't seem to go broke.
Now comes a neurotic female with a cramped, fault-finding mind and a crybaby son, and proves that all those millions (well, dozens at least) of boys and girls who have bought and read Disney Comics over the years were and are sadists, masochists, murderers, lechers, and worse! I agree with her.
From now on you will see changed stories coming from this former breeding place of vice. You will see stories tbat will cause Ruth Downing to write another letter to say that she just loves the Donald Ducks. For every tirne she reads one to her little nose-picking crybaby, he goes to sleep in the middle of the second page.
Forward to better child psychology!
P.S. All of this letter except the first paragraph is so much jousting with windmills.
__________________
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2023-11-18 kl. 10:10.
Ja där ser man. Letade på nätet och hittar honom så sent som 2022. Han är alltså i högsta grad vid liv, trots sin tröghet. Undrar om den som återinfört honom hade koll på att han framställdes som rätt oduglig i de äldre upplagorna?
Han ser ut precis som en kriminaldetektiv gjorde för 100 år sedan. Om man kollar på bilder av de detektiver som arresterade den tyske seriemördaren Fritz Haarmann, så var de klädda precis som Klovén och hade samma kroppsspråk.
På tal om Magica de Hex; minns en rolig serie för många år sen där hon skulle lura av Joakim hans krona och klädde då ut sig till "prinsessan Gamica av Vesuviostan" och så hade hon en far som hette "kung Al-Heks". Humor när den är som bäst! Och von Anka anade så klart inget, trots att namnet borde klinga bekant.
För att återknyta till frågan; hunden Bolivar, är han fortfarande kvar?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Stöd Flashback
Swish: 123 536 99 96Bankgiro: 211-4106
Stöd Flashback
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!