2023-11-17, 23:34
Medlem
Är väl bara att polisanmäla även om dessa ärenden bara läggs på hög.
Citera
2023-11-17, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aggargott
Är väl bara att polisanmäla även om dessa ärenden bara läggs på hög.

Blocket var väldigt pådrivande, men tyvärr kan Blocket bara vidarebefordra info om profilen. Man kan inte göra något själva. Tråkigt när folk säger att det tar alldeles för lång tid för polis att lösa liknande bedrägeribrott. Det ska inte behöva ta flera år.
Citera
2023-11-18, 00:34
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kerre00
Jag har nyligen blivit bedragen på blocket av en verifierad användare. Användaren har skickat en swish till mig så jag borde ha fått tag på rätt person, d.v.s så länge kontot jag fick swishen av inte är kapat. Men namnet på swishen tillhör i alla fall kontot som jag skrivit med på blocket. Jag köpte varan dumt nog via swish. Finns det något man kan göra, går det sätta denna person på plats på något vis?

Det finns inget du kan göra, i Sverige får man inte ta lagen i egna händer. Bara att bita i det sura äpplet.
Citera
2023-11-18, 00:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Åh. Så jobbigt att bli tvingad att betala i Swish i förskott.
Jag fattar inte heller. Man gör upp om att träffas i stan bland folk o så prutar man ner 20% och swishar man efter att man fått se grejerna. Done.
Citera
2023-11-18, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Alla som säljer köper på blocket ska använda blockets egna tjänst att dom håller pengarna tills prylen har kommit fram

Aldrig ska man använda den tjänsten och stödja kommunisterna på shibstedt..

Det är bara ett sätt för kontrollorganet shibstedt,aftonbladet att suga ut mer pengar på sin skitiga monopoltjänst de har blivit.
(förövrigt är det bara att skicka en sten eller nåt skit i paketet och sen hävda att mottagaren bytt ut den)

Ska man köpa nåt så är det bara kontanter och inspektion på plats av varan som gäller.
Citera
2023-11-18, 01:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
Det finns inget du kan göra, i Sverige får man inte ta lagen i egna händer. Bara att bita i det sura äpplet.
Man kan göra som man inte får... Har man namn, personnummer, bild på person och leg så kan de aldrig komma undan om den inte flyttar utomlands. Några kompisar åker dit och bankar skiten ur honom utan att presentera sig, han har säkert blåst 10tals andra stackare så han vet inte vem som är förbannad så länge man inte presenterar sig eller hotat i förväg.
Citera
2023-11-18, 03:33
Moderator
Parongatans avatar
Jag köpte en cykel till en före detta flickvän 45 mil bort via Blocket. Och hade satt in pengarna på killens konto.

Jag vågade göra det, eftersom att han hade en mindre butikslokal och var hyfsat känd på nätet. Allt kändes okej.

Cykeln skulle skickas till mig och min flickvän via Schenker på lastbil. Jag fick en viss magkänsla att det var för bra för att vara sant. Bra pris och rätt modell.

Men istället för att cykeln skulle vara på väg till oss, kom diverse usla ursäkter att killen inte hade hunnit lämna iväg cykeln till lastbilsterminalen.

När fem dygn hade gått, och cykeln fortfarande inte blivit inlämnad - jag ringde speditören tre gånger om dagen - så frågade jag killen vad som händer.

Han började köra lite attityd, och skulle få det till att han var en mycket upptagen man och hade fullt med sin butik och yadayada.

När nästan två veckor hade gått och cykeln inte inlämnad/på väg till oss, så blev jag riktigt lack. Och ringde upp killen igen.

Och då körde han en historia att mitt tjat hade kostat honom massor med värdefull tid. Tid i butiken där kunder fått gå ut, och att han därför förlorat massor med pengar. Så han ansåg att "affären är avslutad".

"Du får hitta en annan cykel. Det här har redan kostat mig för mycket och ditt tjat har förstört mina affärer."

Jag trodde inte mina öron. Saken är att jag aldrig är aggressiv eller otrevlig, utan vill få saker och ting lösta, utan bråk.

Killen vägrade att prata och klickade mig så fort han hörde att det var jag som ringde.. Så istället för att losa 2500 kronor, frågade jag tre gymkompisar om de ville äta kebabpizza i Stockholm imorgon lördag.

Jag hämtar er, så åker vi raka vägen upp. Äter och tar det lugnt. Sedan åker vi hem. Som en kul utflykt. De hakade på direkt.

Så vi åkte raka vägen från Göteborg upp till Stockholm och var framme en kvart innan killen skulle öppna sin butik. Han hade aldrig sett någon av oss.

Detta var innan Swish, Facebook, Instagram och andra sociala medier för säkert 20 år sedan. Ingen av oss var vid tidpunkten småväxta.

Så när han precis hade låst upp butiken och ställt ut sina blomkrukor utanför, så kom ett litet led på fyra rejäla och mycket tystlåtna pojkar.

Vi gick rakt in i butiken utan att hälsa eller se vänliga ut. Vi var iklädda Adidasbyxor, bomberjackor, Belkermössor och hade mycket bistra miner.

Killen höll på att skita knäck av blotta åsynen av oss. Och han hade ingen aning om vilka vi var, än mindre vad vi gjorde i hans butik.

Vi var mycket noga med att inte gå över gränsen, eller ens antyda rån eller liknande. Men vi såg inte sköna ut, om man säger så.

Jag gick fram till disken och sa: "du har just förlorat 2500 kronor för en riktigt dålig cykelaffär till Göteborg". Och jag undrade "hur han skulle lösa det, nu när hans förmåga att ta telefonen och göra rätt för sig hade upphört".

Jag sade: "Vi hade blivit jättejätteledsna över att behöva åka tillbaka till Göteborg utan varken cykel eller de 2500 du trodde dig kunnat blåsa mig på.

Han svalde djupt och hårt. Flackade med blicken. Han förstod exakt vad vårt besök handlade om. Han plockade fram pengarna direkt.

Han fick vittja kassaapparaten, samt gå in på kontoret bakom, och öppna ett par kuvert med kontanter. Jag fick pengarna i handen och vi kunde sätta oss i bilen, sedan åka några kilometer, äta varsin underbar kebabpizza. Och sedan åka hem igen.

Visst. Jag förlorade väl en del pengar på både bränslet till och från Stockholm, plus mat för tre vänner. Säkert plus-minus-noll totalt sett.

Men det var det lätt värt för att få se killens kaxighet vända på en femöring.

Ingen av oss hade gått en millimeter längre. Än mindre använt något våld. Men det visste ju inte idioten som trodde sig ha kunnat lura en snäll kille på Blocket på 2500.

Känslan att få titta honom i ögonen och se hur han fattade att det inte var någon höjdare att blåsa folk och tro att man satt säker, bara för att den man skulle blåsa, bodde för långt bort. Lätt värt pengarna. Lätt!
Citera
2023-11-18, 04:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Aldrig ska man använda den tjänsten och stödja kommunisterna på shibstedt..

Det är bara ett sätt för kontrollorganet shibstedt,aftonbladet att suga ut mer pengar på sin skitiga monopoltjänst de har blivit.
(förövrigt är det bara att skicka en sten eller nåt skit i paketet och sen hävda att mottagaren bytt ut den)

Ska man köpa nåt så är det bara kontanter och inspektion på plats av varan som gäller.

isf ska man bära med sig vapen om det ska ske via kontant överföring på plats.
Citera
2023-11-18, 04:34
Medlem
Citat:
Alla som säljer köper på blocket ska använda blockets egna tjänst att dom håller pengarna tills prylen har kommit fram

Skulle aldrig, som säljare, använda blocketpaketet. Som upplagt för att bli blåst av köparen.

Vill man handla på distans så är det bara att förskottsbetala... annars får man hålla sig på hemmaplan och vårda sina neuroser.
Citera
2023-11-18, 04:53
Medlem
Polisen bryr sig inte om sånt här. Man får ta tag i saken själv som så många andra gånger förr.

Jag rekommenderar att du smyger dig på honom och hugger honom några gånger med en liten kniv i nacken.
Citera
2023-11-18, 06:13
Medlem
Citat:
isf ska man bära med sig vapen om det ska ske via kontant överföring på plats.

Vapen?

Ska du åka in till rinkeby mitt i natten???

Nä nåt sånt behövs inte.

Man behöver inte va överparanoid.

Är du rädd för sånt så väljer du lämplig person du ska köpa av och inte åka till nån värstingförort.
Citera
2023-11-18, 06:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Vapen?

Ska du åka in till rinkeby mitt i natten???

Nä nåt sånt behövs inte.

Man behöver inte va överparanoid.

Är du rädd för sånt så väljer du lämplig person du ska köpa av och inte åka till nån värstingförort.

Man vet aldrig vem som döljer sig bakom kontot.. ”Connysnus64” var i verkligheten herr abdullah med 8 kusiner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in