Citat:
Ursprungligen postat av
Vitis
Jag har bara blivit blåst på Blocket en gång, och jag har köpt nästan allt jag äger på Blocket.
Jag har både sålt och köpt.
Ofta har jag / säljaren inte varit hemma själv och varan läggs ut på trappen / ställer i farstun (naturligtvis beroende på vad det är) och köparen swishar när hen hämtar.
Och trots att jag blev djävligt illa blåst (eftersom det drabbade sonen när han var liten) finns en tillit som jag vill värna, så jag har swishat handpeng utan att ha sett varan.
De allra, allra flesta människor är reko.
Tänker som dig och det är min erfarenhet också förstår inte alls poängen med att vara så mallig över att aldrig ha blivit lurad och dumförklara alla som gått på en blåsning.
Att aldrig ha blivit lurad i affärer sker naturligtvis till priset av att man fått leva väldigt försiktigt, fått ta få eller inga som helst risker och betalat lite mer för att få maximala garantier och trygghet och det är väl inte så mycket att stå efter.
Citat:
Ursprungligen postat av
QuackyDuck
Klassiker. Att ni aldrig lär er. Man ska aldrig swisha pengar först... Aldrig. Se det som en lärdom.
Fast det beror ju helt på vad man har för målsättning med sitt liv, som sagt. Är känslan av att ha blivit lurad ett så stort personligt nederlag att det omöjligt går att kompensera med ekonomiska vinster på det stora hela totalt sett och mängder med övriga possitiva möten med människor i affärssammanhang som varit rakt motsatta ska man så klart agera som du.
Men alla tänker inte som du och det betyder inte med automatik att andra inte lärt sig det du upplever som smartast.