• 3
  • 4
2023-11-18, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidHallenius
Vilken ironisk liten sak. Du har uppenbarligen inte varit med om att du ser ett klipp, försöker ta tillfället i akt och bara låter den mänskliga faktorn ta överhanden.

Det är lätt och vara efterklok.

Nej. För jag är inte korkad.
Aldrig att jag någonsin gjort förskottsbetalning privat.
Man möts på plats och kontrollerar varan. Skyll inte din dumhet och girighet på mänskliga faktorn. Såvida du inte är ett barn eller är intelligensbefriad.
Citera
2023-11-18, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Skulle aldrig, som säljare, använda blocketpaketet. Som upplagt för att bli blåst av köparen.

Vill man handla på distans så är det bara att förskottsbetala... annars får man hålla sig på hemmaplan och vårda sina neuroser.
Värt att tillägga är att paketen endast är försäkrade upp till 5000kr. Det är säljaren som tar smällen om DHL slarvar bort paketet eller har sönder grejorna.

Tyvärr är det i princip omöjligt att sälja utan Blocketpaket numer.
Citera
2023-11-18, 07:58
Medlem
Blir man bedragen på blocket så har man ingen annan att skylla på än sig själv.
Citera
2023-11-18, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kerre00
Jag har nyligen blivit bedragen på blocket av en verifierad användare. Användaren har skickat en swish till mig så jag borde ha fått tag på rätt person, d.v.s så länge kontot jag fick swishen av inte är kapat. Men namnet på swishen tillhör i alla fall kontot som jag skrivit med på blocket. Jag köpte varan dumt nog via swish. Finns det något man kan göra, går det sätta denna person på plats på något vis?

Märkligaste inlägget jag läst på länge.
Du får en Swish av säljaren o sen swishar du säljaren för en vara o sen säger du att du blivit blåst?
Citera
2023-11-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Nej. För jag är inte korkad.
Aldrig att jag någonsin gjort förskottsbetalning privat.
Man möts på plats och kontrollerar varan. Skyll inte din dumhet och girighet på mänskliga faktorn. Såvida du inte är ett barn eller är intelligensbefriad.

Då har du ju också med automatik avsagt dig möjligheten till en stor mängd bra affärer.

Även om du tex blir lurad en av 20 ggr kan det i alla fall vara mer ekonomiskt lönsamt än att tillämpa dina säkerhetsrutiner så det är väl inte ett helt odiskutabelt mått på dumhet /iq att chansa lite när man gör affärer.

I mina ögon är det inte helt självklart att den som gått genom hela livet utan att vid något tillfälle ha blivit lurad levt på det smartaste sättet.
Citera
2023-11-18, 12:52
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Då har du ju också med automatik avsagt dig möjligheten till en stor mängd bra affärer.

Även om du tex blir lurad en av 20 ggr kan det i alla fall vara mer ekonomiskt lönsamt än att tillämpa dina säkerhetsrutiner så det är väl inte ett helt odiskutabelt mått på dumhet /iq att chansa lite när man gör affärer.

I mina ögon är det inte helt självklart att den som gått genom hela livet utan att vid något tillfälle ha blivit lurad levt på det smartaste sättet.

Jag har bara blivit blåst på Blocket en gång, och jag har köpt nästan allt jag äger på Blocket.
Jag har både sålt och köpt.
Ofta har jag / säljaren inte varit hemma själv och varan läggs ut på trappen / ställer i farstun (naturligtvis beroende på vad det är) och köparen swishar när hen hämtar.
Och trots att jag blev djävligt illa blåst (eftersom det drabbade sonen när han var liten) finns en tillit som jag vill värna, så jag har swishat handpeng utan att ha sett varan.
De allra, allra flesta människor är reko.
Citera
2023-11-18, 16:22
Medlem
QuackyDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kerre00
Jag har nyligen blivit bedragen på blocket av en verifierad användare. Användaren har skickat en swish till mig så jag borde ha fått tag på rätt person, d.v.s så länge kontot jag fick swishen av inte är kapat. Men namnet på swishen tillhör i alla fall kontot som jag skrivit med på blocket. Jag köpte varan dumt nog via swish. Finns det något man kan göra, går det sätta denna person på plats på något vis?
Klassiker. Att ni aldrig lär er. Man ska aldrig swisha pengar först... Aldrig. Se det som en lärdom.
Citera
2023-11-18, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag har bara blivit blåst på Blocket en gång, och jag har köpt nästan allt jag äger på Blocket.
Jag har både sålt och köpt.
Ofta har jag / säljaren inte varit hemma själv och varan läggs ut på trappen / ställer i farstun (naturligtvis beroende på vad det är) och köparen swishar när hen hämtar.
Och trots att jag blev djävligt illa blåst (eftersom det drabbade sonen när han var liten) finns en tillit som jag vill värna, så jag har swishat handpeng utan att ha sett varan.
De allra, allra flesta människor är reko.

Tänker som dig och det är min erfarenhet också förstår inte alls poängen med att vara så mallig över att aldrig ha blivit lurad och dumförklara alla som gått på en blåsning.

Att aldrig ha blivit lurad i affärer sker naturligtvis till priset av att man fått leva väldigt försiktigt, fått ta få eller inga som helst risker och betalat lite mer för att få maximala garantier och trygghet och det är väl inte så mycket att stå efter.

Citat:
Ursprungligen postat av QuackyDuck
Klassiker. Att ni aldrig lär er. Man ska aldrig swisha pengar först... Aldrig. Se det som en lärdom.

Fast det beror ju helt på vad man har för målsättning med sitt liv, som sagt. Är känslan av att ha blivit lurad ett så stort personligt nederlag att det omöjligt går att kompensera med ekonomiska vinster på det stora hela totalt sett och mängder med övriga possitiva möten med människor i affärssammanhang som varit rakt motsatta ska man så klart agera som du.

Men alla tänker inte som du och det betyder inte med automatik att andra inte lärt sig det du upplever som smartast.
Senast redigerad av rotebro-conny 2023-11-18 kl. 18:08.
Citera
2023-11-20, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Står på min 'Att göra innan jag dör'-lista.

Kan man ha skyddad identitet på swish??
Helt galet.
Det är inte helt galet. För de som behöver det är det bra men för de som använder det på fel sätt är det mindre bra. Uppger du telefonnummer på swish kan polisen se vem som äger det. Hade personen heter Johan Andersson hade det inte varit till någon hjälp helelr då det finns många som heter så.
Citera
2024-03-29, 13:49
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Skulle aldrig, som säljare, använda blocketpaketet. Som upplagt för att bli blåst av köparen ...
Kan nån utveckla det här. Hur blir man som säljare blåst om man använder den något säkrare metod som Blocket själva föreslår. Är inte den att invänta att betalningen är reserverad, och först då skicka. Inte alla som kan göra business på torget, byn kanske är för liten för det. Hur bör man som säljare annars göra? Eller ställde jag den frågan i fel tråd (var är allmänna frågor om Blocket?).
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in