• 1
  • 2
2023-11-17, 18:25
Medlem
Jag har nyligen blivit bedragen på blocket av en verifierad användare. Användaren har skickat en swish till mig så jag borde ha fått tag på rätt person, d.v.s så länge kontot jag fick swishen av inte är kapat. Men namnet på swishen tillhör i alla fall kontot som jag skrivit med på blocket. Jag köpte varan dumt nog via swish. Finns det något man kan göra, går det sätta denna person på plats på något vis?
Citera
2023-11-17, 18:26
Medlem
Personen förekommer även på lexbase, skulle det hjälpa polisen, ifall jag skulle vända mig till dem?
Citera
2023-11-17, 18:28
Berätta gärna mer om hur detta gått till, hur har han blåst dig om han swishat dig pengar?
Citera
2023-11-17, 18:29
Medlem
Har du polisanmält?
Citera
2023-11-17, 18:31
Du kan ju hänga ut personen, dock bor vi ju i Sverige så risken är stor att du blir dömd för förtal. Är det en större summa du blivit av med?
Citera
2023-11-17, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knaark
Berätta gärna mer om hur detta gått till, hur har han blåst dig om han swishat dig pengar?

Eftersom han ville ha pengarna i förhand så bad jag honom om id, han skickade en selfie där han höll i sitt id, jag bad honom skicka ännu en bild på id och inkludera dagens datum, vilket han gjorde. Sedan för att verifiera att det var han eller någon med full kontroll över hans bank-id, bad jag honom swisha 2 kr till mig, vilket jag sedan swishade tillbaka tillsammans med priset för varan.
Citera
2023-11-17, 18:35
Citat:
Ursprungligen postat av Kerre00
Eftersom han ville ha pengarna i förhand så bad jag honom om id, han skickade en selfie där han höll i sitt id, jag bad honom skicka ännu en bild på id och inkludera dagens datum, vilket han gjorde. Sedan för att verifiera att det var han eller någon med full kontroll över hans bank-id, bad jag honom swisha 2 kr till mig, vilket jag sedan swishade tillbaka tillsammans med priset för varan.

Då förstår jag.
Citera
2023-11-17, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerEricsson
Har du polisanmält?

Nej, inte än. Vet inte hur mycket det skadar ifall jag väntar med till imorgon. Grejen är, jag är inte hundra procent säker på att jag blivit bedragen ännu. Han drar ut på hela grejen med att hans polare skulle ringa mig (innan köpet lät det som det var honom jag köpte varan av, men efter så låter det mer som att det handlar om hans polare). Men han verkar bara ha ignorerat mig hela dagen. Allt verkar väldigt skumt. Man ser att han varit aktiv på blocket då och då utan att svara mig.
Citera
2023-11-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knaark
Du kan ju hänga ut personen, dock bor vi ju i Sverige så risken är stor att du blir dömd för förtal. Är det en större summa du blivit av med?

Inte värsta summan, 2,7k, men känns inte så bra när man är student.
Citera
2023-11-17, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kerre00
Jag har nyligen blivit bedragen på blocket av en verifierad användare. Användaren har skickat en swish till mig så jag borde ha fått tag på rätt person, d.v.s så länge kontot jag fick swishen av inte är kapat. Men namnet på swishen tillhör i alla fall kontot som jag skrivit med på blocket. Jag köpte varan dumt nog via swish. Finns det något man kan göra, går det sätta denna person på plats på något vis?

Finns massor med folk som använder nån pundares swish och bank-id på blocket eller själv är pundare och struntar i konsekvenser och lurar folk att swisha eller skicka pengar i förhand.

Villd du undvika att bli lurad så använder du kontanter när du inspekterat varan på plats.
Citera
2023-11-17, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Finns massor med folk som använder nån pundares swish och bank-id på blocket eller själv är pundare och struntar i konsekvenser och lurar folk att swisha eller skicka pengar i förhand.

Villd du undvika att bli lurad så använder du kontanter när du inspekterat varan på plats.

Alright. Vet du om det finns något man kan göra, är det någon idé att försöka med polisen?
Citera
2023-11-17, 18:50
Medlem
Har han ett vanligt namn så kommer du inte veta var han bor eftersom det ju bara står nummer och namn på swishen.

Har du tur har han registrerat sitt nummer så det bara är att googla på.
Stämmer namnet med swishen även på hitta.se eller nåt så är det bara åka dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in