2023-11-17, 14:17
Medlem
Sandalwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Väldigt många företag sätter mig i blockad om jag vägrar ingå avtal med dem. Alla faktiskt. Det finns flera exempel på partier som har försökt sig på att använda blockader och bojkotter som medel. Det är inte heller olagligt, då kallas det kundkraft i stället för facklig samverkan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLxEn2/sd-uppmanar-till-bojkott-mot-grand-hotel

Att företagen ogärna stöttar varandra med blockader beror helt enkelt på bristande solidaritet och att de i det här fallet inte ens tycker att Tesla har rätt.

Nämn några företag som skulle sätta dig i blockad och samtidigt försöka tvinga dig till ett avtal här i Sverige.
Citera
2023-11-17, 14:24
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Väldigt många företag sätter mig i blockad om jag vägrar ingå avtal med dem. Alla faktiskt. Det finns flera exempel på partier som har försökt sig på att använda blockader och bojkotter som medel. Det är inte heller olagligt, då kallas det kundkraft i stället för facklig samverkan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLxEn2/sd-uppmanar-till-bojkott-mot-grand-hotel

Att företagen ogärna stöttar varandra med blockader beror helt enkelt på bristande solidaritet och att de i det här fallet inte ens tycker att Tesla har rätt.

Nej, det är inga företag som sätter dig i blockad om du inte ingår avtal med dem. De kan välja att inte göra affärer med dig om ni inte kommer överens om avtal, men det är inte samma sak som en blockad. Om du inte kommer överens med Telia kan du försöka med Tele2 eller Telenor istället. Du blir inte blockerad från att använda mobiltelefoni över huvud taget, och Telia kan inte ringa sina kompisar och stänga av dig från andra tjänster.

Jag har inget problem med att arbetare på Tesla strejkar om de inte är nöjda med sina avtal. Men att andra fackförbund ansluter sig med "sympatiåtgärder" är ett maktmissbruk i mina ögon, som aldrig hade tolererats i andra sammanhang. Det finns en anledning till att sympatistrejker är olagliga i många länder.
Citera
2023-11-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Nej, det är inga företag som sätter dig i blockad om du inte ingår avtal med dem. De kan välja att inte göra affärer med dig om ni inte kommer överens om avtal, men det är inte samma sak som en blockad. Om du inte kommer överens med Telia kan du försöka med Tele2 eller Telenor istället. Du blir inte blockerad från att använda mobiltelefoni över huvud taget, och Telia kan inte ringa sina kompisar och stänga av dig från andra tjänster.

Jag har inget problem med att arbetare på Tesla strejkar om de inte är nöjda med sina avtal. Men att andra fackförbund ansluter sig med "sympatiåtgärder" är ett maktmissbruk i mina ögon, som aldrig hade tolererats i andra sammanhang. Det finns en anledning till att sympatistrejker är olagliga i många länder.

Nu är det ju inte arbetarna som strejker ens. Utan facket som vill ha i en mer pengar i slutändan. Sedan att andra sympati strejkar i just denna uppståda konflikten e helt sjukt. Något måste ändras i lagen så detta makt missbruk inte kan fortsätta.
Citera
2023-11-17, 15:35
Medlem
Nya spännande inslag. Tesla svarar på bilias vägran att byta däck på privata teslaägares bilar, vilka inte har nåt med bråket att göra:

Vi bjuder på däckbyte utan kostnad. I detta fall tydligen i Göteborg.

https://twitter.com/OscFor?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7 Ctwterm%5E1725452387253362793%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5E s1_&ref_url=

Sätter på popcornen och väntar in nästa händelse. Ser ut att gå åt mycket popcorn…..
Citera
2023-11-17, 15:38
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Du skriver ju det själv, Tesla väljer att inte teckna avtal. Det är deras beslut som orsakar följderna. De får givetvis välja fritt, men deras val får konsekvenser. Så är det med nästan alla val som både företag och människor tar. De konsekvenserna får man själv ta på sig.

Du kan inte välja att stå med en pistol mot grannens fru och säga att om den grannen inte betalar dig pengar kommer du skjuta grannens fru, och felet då är grannens.

För det är lite så IF metall hanterat denna fråga. Hade de istället säkerställt att tillräckligt många ville strejka hade tesla drabbats direkt. Ny står ju IF metall och skryter om att de gör de svårare för de som köpt elbilar att leva sina liv.

Jag är generellt sätt för kollektivavtal men irriterad på fackens oförmåga att jobba på ett bra sätt. Nu har de visar att de är villiga att skada Sverige för att få rätt. För vem vill flytta till ett område där man riskerar att bli skjuten av sina grannar om man inte gör som de vill.
Citera
2023-11-17, 16:29
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Om Tesla hade accepterat fackets ståndpunkt så hade detta heller aldrig hänt. De valde att inte göra det, för som vi säger så är det frivilligt. Men alla val får konsekvenser.

Precis så maffian brukar säga till ägarna när restaurangerna sprängts eller brunnit ner.
Citera
2023-11-17, 16:32
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Man ska medverka till den svenska modellen som företagare ja vilket tesla vägrar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
Finns ingen lag som säger att det bara finns en modell. Det är frivilligt vilket ni inte förstår.

Jo, på pappret finns den friheten, men i verkligheten är det fackpamparna (maffian) som bestämmer.

Det är det som är "den svenska modellen".

Man kunde lika gärna lagstifta om tvång på kollektivavtal. Friheten finns, i Sverige, inte i praktiken.
Citera
2023-11-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jo, på pappret finns den friheten, men i verkligheten är det fackpamparna (maffian) som bestämmer.

Det är det som är "den svenska modellen".

Man kunde lika gärna lagstifta om tvång på kollektivavtal. Friheten finns, i Sverige, inte i praktiken.

Det är ju egentligen inte "fackpamparna som bestämmer" utan de som normalt förhandlar är en arbetsgivarorganisation och en arbetstagarorganisation. Det är så modellen fungerar. När ett företag som Tesla väljer att stå utanför så fungerar det sämre.

Vill de knäppa if metall på näsan får de titta på Klarna. Där fanns en Unionen-klubb sedan 10år, de hade varslat om strejk för att få till ett avtal men då fick Klarna plötsligt med i Bankinstitutens Arbetsgivarorganisationer och hade genom det kollektivavtal med Finansförbundet. Med ens blev Unionenklubben obsolet och får avvecklas.
Citera
2023-11-17, 17:31
Medlem
I Sverige är det fritt att gå med i facket oavsett om företaget har kollektivavtal eller inte, det kallas organisationsfrihet. Skulle ett företag avskeda någon fö att de är medlem i fack så skulle det bli liv.

I Sverige är det frivilligt för ett företag att teckna kollektivavtal, men gör dom inte det så försöker man tvinga dem att göra det. Balanserat???

Om huvuddelen av de anställda på ett företag utan kollektivavtal vill att facket ska företräda dem så förstår jag att man tar strid för detta. Här är ju inte de anställda med i facket (om jag fattat rätt) utan facket strider för att de vill ÄGA rätten att förhandla med företaget för de anställdas räkning trots att de inte verkar önska detta. Undrar vad det kallas i andra kretsar??

Jag tror inte att facket strider för de som arbetar på Tesla utan för deras egen maktposition och fortsätta ta pengar för att stödja Socialdemokraterna. Hoppas Elon hjälper Moderaterna eller SD att skapa en facklig organisation som de tecknar avtal med!
Citera
2023-11-17, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Lika frivilligt som ett pistolrån. Du får ju självklart välja, pengarna eller livet. Båda val får konsekvenser.
Fast nu är ju fackombuden obeväpnade så det var en väldigt idiotisk jämförelse.
Citera
2023-11-17, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalwood
Nämn några företag som skulle sätta dig i blockad och samtidigt försöka tvinga dig till ett avtal här i Sverige.
Det finns inte ett enda företag som skulle leverera någonting till mig utan ett avtal.
Citera
2023-11-17, 18:10
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Fast nu är ju fackombuden obeväpnade så det var en väldigt idiotisk jämförelse.

Ja, för det är ju själva pistolen som är det viktiga i liknelse.
Har du någon bekräftad diagnos eller är du bara hårt sossifierad?

Det är skillnad på naturliga konsekvenser av val och verkställande av hot. Om jag säger åt dig att ta på dig en jacka för att det är kallt ute, så är en naturlig konsekvens att du fryser om du ignorerar det. Om jag däremot skjuter dig, för att du inte har på dig en jacka, så är inte det samma sak.

Om Tesla ignorerar avtal så är en naturlig konsekvens att de får problem att anställa personal eller att den personal de har strejkar. Att ett fackförbund med föt mycket pengar och makt försöker göra det omöjligt att driva företaget är verkställande av ett hot. Förstår du skillnaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in