Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Hypotesen är väl mer att han kanske inte hör skotten alls men hör knallen. Han går ju runt med freestylelurar, hade han dom på sig och med musik så kan man väl tänka sig att han inte hör dämpade smällar från mordplatsen. Men om knallen var mer norrifrån så kanske den var rätt nära och mer hörbar. PE som kanske hör en avgasknall är ju på andra sidan Sveavägen från NF, och hon hör inga smällar vad det verkar.
Det här är ju bara en hypotes såklart. Men jag tycker det är intressant med osannolika slumpar i brist på annat, kanske kan man komma fram till något konkret tillslut om man undersöker dom. Och här är ju slumpen att den smäll man hör på LAC-bandet sammanfaller med den tid då NF borde ha hört en smäll för att förklara de 43 sekunderna.
Vad gäller IM vet jag inte om jag tycker det är helt rätt att avfärda hans observation av gänget som nonsens bara sådär. Det kan det ju såklart vara, men det kan ingen veta med någon slags säkerhet. Det är ju inte ens säkert att det är ABs gäng det rör sig om. Det kan vara ett för oss okänt gäng som av oklara anledningar inte är kända av polisen. Polisarbetet här är ju såpass dåligt att grova missar inte är jätteförvånade längre.
Det här idéerna som du lägger in är intressanta, tycker jag. Det handlar ju om två stycken idéer, som i viss mån hänger samman.
Den ena idén handlar om förloppen längs östra sidan Sveavägen med Björkman och hans kamrater, Fauzzi och paret Palme. Idén är då göra det här till ett "sent förlopp" som alltså ligger nära mordet i tid och på så vis korta ner den tid som Björkman blir kvar utanför banken när kamraterna gått vidare norrut.
Det är naturligtvis inte helt problemfritt men samtidigt finns ju problem även med "tidigare" förlopp där man skickar iväg kamraterna från banken innan Palme dyker upp i kvarteret – eller rentav efter att Palme dykt upp och kamraterna av något skäl ändå inte sett honom.
Hur man än vänder och vrider på saken så finns det problem och invändningar, och då kommer analysfrågan att handla om vilka problem och invändningar som är acceptabla och vilka som inte är det. Man söker så att säga att minimera problemen, men även det är i sig inte oproblematiskt eftersom man då måste värdera problemens dignitet och väga dem mot varandra. Sådant kan man ha olika åsikter om, och då slutar det hela just i det.
Det man önskar är att man kunde hitta en öppning som gör att man kan undanröja alla, eller nästan alla, problemen med ett enda alexanderhugg. Men där är vi tyvärr inte idag. Kanske är det något vi inte ser, men som tids nog kommer att visa sig. Som läget är får vi bolla och hoppas tills vidare.
Den andra idén du har handlar då om den där höga knallen cirka 45 sekunder efter skotten. Den tycker jag är intressant, särskilt som den finns upptagen på band genom Ljungqvists larmsamtal (Samtal 1 på LAC-bandet). Det här är ju precis en sådan sak som en ljudforensisk kille borde kunna sätta tänderna i.
När Matte Oscarsson dök upp så kontaktade jag honom i förhoppningen att han skulle kunna hjälpa till med just sådana här saker. Men sedan tog det bara någon vecka innan jag insåg att där finns ingen hjälp att hämta, och som saken utvecklats sedan dess så är det lönlöst att ens fråga där. För oavsett vilket svar som kommer så finns det ju ingen trovärdighet i det.
Därför undrar man om det kan finnas någon annan ljudkille här på forumet som skulle kunna ta en närmare titt på den där smällen precis i början av Samtal 1. Det borde ju gå att avgöra ljudforensiskt om det rör sig om en äkta knall som kommer utifrån eller om det bara handlar om någon slags störning på linjen. Det är ju ganska mycket buller och brus på linjen också.
Det här problemet påminner en del om Dictabelt-problemet med Kennedymordet, där man ju hittade en inspelning av radiotrafik som analyserades ljudforensiskt av Bolt, Baranek & Newman (BBN) på kongressenkommitténs HSCA uppdrag. Den analysen visade att Dictabelt-inspelningen mycket riktigt innehöll sådana ljudsignaler som kunde filtreras fram ur bakgrundsbruset och sedan uttydas som gevärsskott.
Då blev det ett himla liv eftersom det fanns minst fyra och kanske fem skott på inspelningen, medan Warrenkommissionen som utrett mordet på 60-talet hade sagt tre skott. Fler än tre skott betyder fler än en skytte, vilket i sin tur betyder konspiration. Så där har vi ett exempel på hur en ljudforensisk analys kan göra en oerhörd skillnad i synsättet på en sådan här händelse.
Så det tycker jag vore rätt ände att börja i, om man nu ska företa en djupgrävning i den här extraknallen. Det är nu inget som jag själv tänker lägga ner någon större energi på, men däremot tyckte jag att jag kunde nämna det här ljudforensiska som ett förslag, och även hänvisa till Kennedymaterialet som jag ju också arbetat ganska mycket med jämte Palme.
Frågan om vad Fauzzi, Engström, Eriksson på Olofsgatan, med flera egentligen hört hör så att säga till nästa skede i analysen. Då handlar det om att kartlägga vilka som hört vad när det gäller smällar och knallar, och en sådan kartläggning kan ju vara värdefull i sig. Även på Kennedysidan har vi sådana kartläggningar av hur många skott olika vittnen hörde och var dessa vittnen då befann sig. På så vis kan man stämma av vittnenas position med ljuduppfattningen och i bästa fall dra slutsatser från det.
Vad Palmemordet beträffar så finns det uppenbarligen en hel del inbillning med i spelet, där vittnen i efterhand tycker sig ha hört skotten fastän de befunnit sig på ställen där de helt enkelt inte har hörts. Men sedan finns det även en hel del "tveksamma fall", där man i alla flal inte direkt kan avfärda saken.
En intressant sådan är Sigge Cedergren som i ett förhör säger sig ha hört smällar när han öppnade bildörren för att backa uppför Luntisbacken under den pågående "bilstångningen" med en vit Volvo. I det fallet har jag tänkt att "så katten han hört några skott" men om vi har en riktigt hög knall typ explosion som hörs över halva stan bara 45 sekunder efter skotten så kan det ju tänkas att han hört den.
Även om jag i grunden är skeptisk till det så tycker jag ändå att idén om att Fauzzi hört den här höga knallen istället för skotten ger en begriplig förklaring till de "43 sekunderna". Det som tidigare anförts om att han skulle ha sett fel på husnummer och sådant, det har för mig framstått som nödbedd rappakalja. Men om den här storknallen kan beläggas så tycker jag att det verkar rimligare.
Även Engström hör ju en knall, säger han, när han kommer ut från Skandia. Sedan flyttar han den knallen ner till Götabanken ungefär, men det kan man tvista om. Om han hört denna storknall så skulle det ju betyda att han kommer ut från Skandia i lagom tid för det, dvs att han är ute 45 sekunder efter skotten. I så fall kommer han ner till mordplatsen en dryg minut efter skotten, vilket stämmer fint med hur jag sett på saken efter åtskilligt tröskande av den.
De två idéerna finner sin mötespunkt eller gemensamma nämnare i Fauzzi, som ju blir involverad från bägge håll så att säga: både från förloppssidan och från knallsidan. Däremot noterar jag att Björkmans kamrater är frikopplade från knallsidan, och det tycker jag är synd – för om de hört knallen kunde man ju ha kopplat deras position till den, och på så sätt även reda ut skillnaden mellan bankomaternas tider. Men den gubben gick inte, utan vi får fortsätta med spejandet efter någon slags händelse som skulle kunna definitisera bankomateländet.