Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil2021
Okej, om räntan sänks då? Sänks även avgiften då eller blir den kvar?
Hur brukar föreningarna tänka här?
Du frågar föreningen?
Föreningen är boende i Brf:en, ibland kan man leja bort styrelsen, till ex förvaltaren.
Vad jag ser som ordförande är att många inte kan sitt uppdrag, dels det är helt vanliga personer, låga kunskaper inom ekonomi, förhandlingar osv. dvs dom saknar nästa alla faktiska kunskaper för att driva en förening.
Gick igenom vad tidigare ordföranden och styrelser gjort, och blev rent sagt ut förbannad, att folk inte kan eller ens bryr sig över ekonomin i en Brf, man tittar Brf har råd att betala, det får kosta vad det kosta vill, sedan kommer det som ett brev på posten, vi måste höja hyrorna.
Jag börja med att kolla över alla avtal, plocka bort allt onödigt, gjorde om fastighetsskötsel osv, dvs nya entreprenörer som gav mycket bättre priser, läste HSB avtal, dom får förhandla avtal, men det fanns inget som hindra att jag förhandla dessa själv, dels blev vissa avtal ca 100k billigare per år samt man behöver inte betala 12% påslag till HSB när man förhandlat själv, detta ger enorma besparingar och man kan fortsätta ha låga hyror, vi ligger centralt en trea kostar 4100 kr inkl värme, internet, kabeltv, el där föreningen står för abonnemang, vi betalar bara el pris som styrelsen bestämmer,(ingår i hyran) förbrukar man mer än schablonbelopp får man betala extra, detta via att alla hushåll har en egen mätare men utan abonnemang, den läses av varje dec.