2023-11-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är inte krigen som bestämmer inflation i Sverige, man kan säga finland ligger närmare ryssen och ukraina, dom har lägre inflation.

Men Usa meddela idag att inflation sjunker, börsen rusa upp direkt. dvs inte lite efter, man kan säga exakt kl 14:29 rusa börsen, dvs på sek/minuten.
Det kan vara. Men vad bestämmer då inflationen i Sverige? Jag pekar på självförsörjningsgraden som är högre i Finland, men jag spekulerar bara. Angående USA, budgeten går med 8% i underskott. De måste betalas tillbaka, kanske med nya T30. När de köps, så stiger räntan. Min spådom.
Citera
2023-11-14, 21:46
Medlem
Kalle81s avatar
vi höjer 35 %. A-läge, en del kändisar osv. Ingen har klagat än.
Citera
2023-11-14, 21:48
Medlem
bridgeblandnings avatar
10% är helt rimligt med tanke på inflationen. Många föreningar skulle dessutom behöva höja mer än vad de gör för att hålla sparandet på en bra nivå (gärna över 200 kr/kvm boyta).
Citera
2023-11-14, 21:53
Medlem
Okej, om räntan sänks då? Sänks även avgiften då eller blir den kvar?

Hur brukar föreningarna tänka här?
Citera
2023-11-14, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Det kan vara. Men vad bestämmer då inflationen i Sverige? Jag pekar på självförsörjningsgraden som är högre i Finland, men jag spekulerar bara. Angående USA, budgeten går med 8% i underskott. De måste betalas tillbaka, kanske med nya T30. När de köps, så stiger räntan. Min spådom.
Tar man riksbanken styr över räntan, anledning till räntehöjning är just för att vända inflation.

Det får folket att spendera mindre och aktiviteten i ekonomin förändras, även växelkurser.
Får vi låg inflation under 2% kan riksbanken sänka ränta ännu mer för att öka aktiviteten på ekonomin.

Anledningar till att vi har europas högste inflation just nu är för både riksbanken och tidigare sosse regering gjort lite fel, som ex stängde ner kärnkraft, skulle vi haft kvar den skulle vi haft intäkter ca 1000miljarder, höga elpriser påverka företag, bönder osv, alla var tvugna att höja priser, vi hade reduktionsplikt som även det ökade för bönderna, elpriser som skena för avvecklad kärnkraft.

Nu spår man att elpriset inte kommer sticka iväg på samma sätt, dels både sverige och Norge har fulla vattenmagasin samt finlad har fått igång europas största kärnkraftverk och deras import behov minskar, vi får behålla mer.
Citera
2023-11-14, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil2021

Skulle tro man ligger kvar för att skapa buffert eller får möjlighet att amortera, amortering går som kapitaltillskott enligt andelstal vid försäljning av lägenhet.
Senast redigerad av tjanska 2023-11-14 kl. 22:01.
Citera
2023-11-14, 22:20
Medlem
KJosefs avatar
10% är väldigt lite och du ska vara glad om de inte höjer ännu mer.

Det är fascinerande hur många personer som gjort sitt livs största affär (bostadsrätt) utan att ha någon koll på vilken typ av risk de har tagit. Jag är bättre informerad när jag lägger 1000 spänn i något mikrobolag på Stockholmsbörsen än vad folk är när de köper bostäder för miljonbelopp.
Citera
2023-11-14, 22:22
Medlem
Citat:

Du frågar föreningen?
Föreningen är boende i Brf:en, ibland kan man leja bort styrelsen, till ex förvaltaren.

Vad jag ser som ordförande är att många inte kan sitt uppdrag, dels det är helt vanliga personer, låga kunskaper inom ekonomi, förhandlingar osv. dvs dom saknar nästa alla faktiska kunskaper för att driva en förening.
Gick igenom vad tidigare ordföranden och styrelser gjort, och blev rent sagt ut förbannad, att folk inte kan eller ens bryr sig över ekonomin i en Brf, man tittar Brf har råd att betala, det får kosta vad det kosta vill, sedan kommer det som ett brev på posten, vi måste höja hyrorna.

Jag börja med att kolla över alla avtal, plocka bort allt onödigt, gjorde om fastighetsskötsel osv, dvs nya entreprenörer som gav mycket bättre priser, läste HSB avtal, dom får förhandla avtal, men det fanns inget som hindra att jag förhandla dessa själv, dels blev vissa avtal ca 100k billigare per år samt man behöver inte betala 12% påslag till HSB när man förhandlat själv, detta ger enorma besparingar och man kan fortsätta ha låga hyror, vi ligger centralt en trea kostar 4100 kr inkl värme, internet, kabeltv, el där föreningen står för abonnemang, vi betalar bara el pris som styrelsen bestämmer,(ingår i hyran) förbrukar man mer än schablonbelopp får man betala extra, detta via att alla hushåll har en egen mätare men utan abonnemang, den läses av varje dec.
Citera
2023-11-14, 22:35
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du frågar föreningen?
Föreningen är boende i Brf:en, ibland kan man leja bort styrelsen, till ex förvaltaren.

Vad jag ser som ordförande är att många inte kan sitt uppdrag, dels det är helt vanliga personer, låga kunskaper inom ekonomi, förhandlingar osv. dvs dom saknar nästa alla faktiska kunskaper för att driva en förening.
Gick igenom vad tidigare ordföranden och styrelser gjort, och blev rent sagt ut förbannad, att folk inte kan eller ens bryr sig över ekonomin i en Brf, man tittar Brf har råd att betala, det får kosta vad det kosta vill, sedan kommer det som ett brev på posten, vi måste höja hyrorna.

Jag börja med att kolla över alla avtal, plocka bort allt onödigt, gjorde om fastighetsskötsel osv, dvs nya entreprenörer som gav mycket bättre priser, läste HSB avtal, dom får förhandla avtal, men det fanns inget som hindra att jag förhandla dessa själv, dels blev vissa avtal ca 100k billigare per år samt man behöver inte betala 12% påslag till HSB när man förhandlat själv, detta ger enorma besparingar och man kan fortsätta ha låga hyror, vi ligger centralt en trea kostar 4100 kr inkl värme, internet, kabeltv, el där föreningen står för abonnemang, vi betalar bara el pris som styrelsen bestämmer,(ingår i hyran) förbrukar man mer än schablonbelopp får man betala extra, detta via att alla hushåll har en egen mätare men utan abonnemang, den läses av varje dec.

Hsb tar inga 12% för att förhandla avtal, iaf inte för oss, det ingår i förvaltningen.
Sen har HSB 100 ggr bättre koll på företag och avtal än du har som lekman.
Tar du det billigaste så kommer det inte sluta roligt kan jag lova.
Tvekar på att du kan hitta alla fulingar m.m. i avtalen, bara det är en konst och kräver erfarenhet, låter bara som en jävla massa som kan gå fel för dig.

Hsb har oftast listor med oseriösa entreprenörer och bra entreprenörer.
Senast redigerad av tram123 2023-11-14 kl. 22:40.
Citera
2023-11-14, 22:53
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Bostadsrättsföreningen har redan en hög avgift jämfört med grannföreningarna här i närheten. Man höjde med 100 kr för ett par månader sen pga omläggningslån och nu har man gått ut med att man kommer höja med ytterligare 10% vid årskiftet.

Hur ser det ut hos er? Är det normalt?

Inte nog med att man pippas av räntan så ska föreningen höja ännu mer i sånt läge.

2.8 % hos oss. Vi bor inte på Strandvägen.
Senast redigerad av flesh-flute 2023-11-14 kl. 22:55.
Citera
2023-11-14, 22:53
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Det är såklart en rejäl höjning, men i dagens situation är det inget man höjer på ögonbrynen för direkt. Vet folk som fick över 20% höjning det här året. 4 % höjning för mig nästa år.
Precis. Tycker inte det är konstigt alls med 10% ökning? Jobba hårdare och längre bara för fan. Sen nästa år kanske du också är glad nog att få 20%! Inget att höja ögonbrynen åt som sagt eller vänta
Citera
2023-11-14, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Hsb tar inga 12% för att förhandla avtal, iaf inte för oss, det ingår i förvaltningen.
Sen har HSN 100 ggr bättre koll på företag och avtal än du har som lekman.
Tar du det billigaste så kommer det inte sluta roligt kan jag lova.

Hsb har oftast listor med oseriösa entreprenörer och bra entreprenörer.

Läs lite noggrannare i avtalen, så står det så här: Tror inte ni har några andra avtal än HSB standard avtal.

Reglering av kontraktssumman för ändring eller tilläggsarbeten.

I första hand enligt ett i förväg överenskommet pris.
I andra hand efter löpande räkning varvid procentsats för entreprenör arvode skall vara:

12% på material
12% för underentreprenörer

Tar jag och redogör för dig, vad det betyder, om HSB förhandlat ett pris åt er, så brukar dom vilja lämna ett fast pris, det kostar 100-tusen kr visar HSB åt dig.

Förhandlar du själv får du helt plötsligt att det bara kostar 65 tusen kr, installerat o klart, HSB har då redan lagt på ett pris som heter duga, där man inkludera 12% samt en vinst på själva uppdraget, inget du får se.

Tar man 12% underentreprenör, det gäller om HSB förhandlat åt dig, som HSB berätta till mig vi har ramavtal på dessa entreprenörer, entreprenör fakturerar per timme, HSB lägger på sina 12% på hela fakturan som ni betalar.

Jag berätta vi behöver inte att ni förhandlar, ex bara snöskottning och sand kostade med HSB 380k innan jag förhandla själv, nu betalar vi 220k per år för exakt samma uppdrag.
Detta är bara en sak.

Du ska även tänka att HSB är ett vinstdrivande företag dom maximera gärna sin vinst om ingen förstår eller kan förhandla själva, dom gör inget gratis.
Senast redigerad av hjorten16 2023-11-14 kl. 23:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in