• 1
  • 2
2023-11-14, 20:07
Medlem
Bostadsrättsföreningen har redan en hög avgift jämfört med grannföreningarna här i närheten. Man höjde med 100 kr för ett par månader sen pga omläggningslån och nu har man gått ut med att man kommer höja med ytterligare 10% vid årskiftet.

Hur ser det ut hos er? Är det normalt?

Inte nog med att man pippas av räntan så ska föreningen höja ännu mer i sånt läge.
Citera
2023-11-14, 20:13
Medlem
10% är nog "lite" jämfört med många föreningar, grannar billigare, har dom underhållsskuld, har dom mindre lån, har dom affärslokaler som betalar stor del av kostnaderna?
Senast redigerad av tjanska 2023-11-14 kl. 20:18.
Citera
2023-11-14, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil2021
Bostadsrättsföreningen har redan en hög avgift jämfört med grannföreningarna här i närheten. Man höjde med 100 kr för ett par månader sen pga omläggningslån och nu har man gått ut med att man kommer höja med ytterligare 10% vid årskiftet.

Inte nog med att man pippas av räntan så ska föreningen höja ännu mer i sånt läge.
Du får engagera dig lite i styrelsen så förstår du varför.
Citera
2023-11-14, 20:18
Medlem
TUKs avatar
Det är såklart en rejäl höjning, men i dagens situation är det inget man höjer på ögonbrynen för direkt. Vet folk som fick över 20% höjning det här året. 4 % höjning för mig nästa år.
Citera
2023-11-14, 20:32
Medlem
I årsredovisningen så kan du förmodligen se varför man höjer. Gissar på en större mängd lån som nu fått höga räntor. Upp till 30% höjning är inte ovanligt för en del föreningar med stora lån där bindningstiden löpt ut.
Citera
2023-11-14, 20:34
Medlem
Några få hundringar, vem bryr sig?
Läget är som det är och de behöver lägga om lån?
Citera
2023-11-14, 20:41
Medlem
OtherBarrys avatar
Inflationen i Sverige mätt som KPI har ju legat på typ 10% senaste året. Låter rimligt.
Citera
2023-11-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil2021

Kan vara bra som någon berätta åt dig, att du sitter med i styrelsen och förstår varför.
Är själv ordförande, allt är inte enkelt i en BRF.

Men om man tar läget som det är nu, man får ett budgetförslag av ex HSB som är er förvaltare.
Dessa gör beräkningsunderlag för års avgifter, inkl avskrivningar och amortering. Man får ett underlag för höjningsbehov.

För att förstå hur ex HSB som i mitt fall räknat ut detta höjningsbehov bör man ha bra koll ekonomin, tar man i mitt fall såg jag direkt att HSB räknat fel, man hade bl.a dragit in ett stort belopp på avskrivningar, dessa hamnar som en kostnad post i budgeten. Ut över det räknar HSB på kostnader som varit året innan, ex el kostnader, skötsel osv.
Vad man som ordförande vet är att man just gjort om poster, som ex Drift/skötsel, lokalhyror, förråd osv.

Man får sätta sig ner och räkna själv, för detta gör inte HSB man utgår bara vad elen kostade förra året, vad skötsel osv kostade förra året. På så sätt har dom fått fram behovet av hyreshöjning.

Jag som kan räkna gör då om budgetförslaget och räknar på dom nya siffror jag har, kom fram till att det skilde 220- tusen när jag räknade på dom mer exakta om förhandlade priserna och kom fram till att vi behöver inte göra en extrem höjning av avgiften, sedan detta mad avskrivningen var hög, spelar ingen roll, det är inga pengar föreningen behöver betal, avskrivning är bara ett bokförings fenomen som uppstår.

Kan man detta så behöver det inte bli någon hög höjning, samt en förening får gå back, som nu med höga räntor, vi alla vet räntan kommer gå ner, ev slutet nästa år eller året därpå.
Senast redigerad av hjorten16 2023-11-14 kl. 20:51.
Citera
2023-11-14, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Kan man detta så behöver det inte bli någon hög höjning, samt en förening får gå back, som nu med höga räntor, vi alla vet räntan kommer gå ner, ev slutet nästa år eller året därpå.
Skönt att veta. Jag tror att vi har ett decennium med räntor mellan 5-7%. Nu är jag optimistisk. Snart, till vintern bombar Ryssland Eu:s energiförsörjning, storkrig i Mellanöstern, Suez kanalen stängs. Osv.
Citera
2023-11-14, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Skönt att veta. Jag tror att vi har ett decennium med räntor mellan 5-7%. Nu är jag optimistisk. Snart, till vintern bombar Ryssland Eu:s energiförsörjning, storkrig i Mellanöstern, Suez kanalen stängs. Osv.
Det är inte krigen som bestämmer inflation i Sverige, man kan säga finland ligger närmare ryssen och ukraina, dom har lägre inflation.

Men Usa meddela idag att inflation sjunker, börsen rusa upp direkt. dvs inte lite efter, man kan säga exakt kl 14:29 rusa börsen, dvs på sek/minuten.
Citera
2023-11-14, 21:06
Medlem
vi höjer med 11% och det är lågt jmf med andra enligt vår förvaltare
Citera
2023-11-14, 21:16
Vi höjer totalt ca 40% på ett år. Känns trots allt jättenormalt. Hade faktiskt räknat med ca 60%, så lite glädjechock
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in