Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil2021
Bostadsrättsföreningen har redan en hög avgift jämfört med grannföreningarna här i närheten. Man höjde med 100 kr för ett par månader sen pga omläggningslån och nu har man gått ut med att man kommer höja med ytterligare 10% vid årskiftet.
Hur ser det ut hos er? Är det normalt?
Inte nog med att man pippas av räntan så ska föreningen höja ännu mer i sånt läge.
Kan vara bra som någon berätta åt dig, att du sitter med i styrelsen och förstår varför.
Är själv ordförande, allt är inte enkelt i en BRF.
Men om man tar läget som det är nu, man får ett budgetförslag av ex HSB som är er förvaltare.
Dessa gör beräkningsunderlag för års avgifter, inkl avskrivningar och amortering. Man får ett underlag för höjningsbehov.
För att förstå hur ex HSB som i mitt fall räknat ut detta höjningsbehov bör man ha bra koll ekonomin, tar man i mitt fall såg jag direkt att HSB räknat fel, man hade bl.a dragit in ett stort belopp på avskrivningar, dessa hamnar som en kostnad post i budgeten. Ut över det räknar HSB på kostnader som varit året innan, ex el kostnader, skötsel osv.
Vad man som ordförande vet är att man just gjort om poster, som ex Drift/skötsel, lokalhyror, förråd osv.
Man får sätta sig ner och räkna själv, för detta gör inte HSB man utgår bara vad elen kostade förra året, vad skötsel osv kostade förra året. På så sätt har dom fått fram behovet av hyreshöjning.
Jag som kan räkna gör då om budgetförslaget och räknar på dom nya siffror jag har, kom fram till att det skilde 220- tusen när jag räknade på dom mer exakta om förhandlade priserna och kom fram till att vi behöver inte göra en extrem höjning av avgiften, sedan detta mad avskrivningen var hög, spelar ingen roll, det är inga pengar föreningen behöver betal, avskrivning är bara ett bokförings fenomen som uppstår.
Kan man detta så behöver det inte bli någon hög höjning, samt en förening får gå back, som nu med höga räntor, vi alla vet räntan kommer gå ner, ev slutet nästa år eller året därpå.