2023-11-14, 18:35
Medlem
svt2s avatar
Kan det vara att oväsendet från Iron Maiden mfl. tar bort knegarnas smärta från deras vanliga pissiga liv med Falconöl, blekfet ragata till kärring och dieselpriser som gör att man inte kan äta gott längre?

Finner det för övrigt intressant att arbetarklassgubbar i 50-årsåldern gillar just hårdrock, medan medelklassgubbar i regel gillar mer ”gubbrock” (Dire Straits, Eldkvarn, Stones osv).

/ svt2
Citera
2023-11-14, 19:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svt2
Kan det vara att oväsendet från Iron Maiden mfl. tar bort knegarnas smärta från deras vanliga pissiga liv med Falconöl, blekfet ragata till kärring och dieselpriser som gör att man inte kan äta gott längre?

Finner det för övrigt intressant att arbetarklassgubbar i 50-årsåldern gillar just hårdrock, medan medelklassgubbar i regel gillar mer ”gubbrock” (Dire Straits, Eldkvarn, Stones osv).

/ svt2

Det kan även vara ett fuck you till det fina folket som försöker vara överklass.

Alltså, Vivaldi och skit låter bra men somliga gör sig finare än vad de är
Citera
2023-11-14, 19:08
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:

Det är sant men denna musik kallades ju gubbrock redan på slutet av 90 talet. När jag var i slutet av 20 årsåldern kallades all rock gubbrock av de som var kring 20 och lyssnade på "elektronisk dansmusik".

Att sedan rock och hårdrock skulle vara "enkel" musik, som hävdas i trådstarten, framstår som mycket märkligt. Jämfört med vad? Klassisk musik? Modern konstmusik? Fusion? Bebop? Men i stort sett inga lyssnar ju på dessa nuförtiden, särskilt inte slöslyssnar under arbetstid.

Om trådstartaren tor att rock och hårrock är enklare musik än annan nutida populärmusik, så är han löjligt fel ute.
Citera
2023-11-14, 19:49
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seftuu
kanske inte enkelt att spela men enkelt att lyssna på

Det är ju mest en vanesak och jag håller inte med om att det är enklare att lyssna på än t.ex. nutida pop och hip hop.

Jag syftade heller inte bara på att spela. Jag syftade på låtstruktur, melodisk och harmonisk komplexitet, arrangemang och inspelning. Men kanske inte på produktion - där är nyare popmusik mer avancerad (fast det beror förstås på vilka element i produktionen man tar fasta på.)
Citera
2023-11-14, 20:33
Medlem
Det går knappt att säga vad som är rock,
den har hela tiden utvecklats i alla riktningar.
Iron Maiden spelar inte samma toner som
Elvis
Citera
2023-11-14, 20:55
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Tror de dras till musik där texterna handlar om saker de kan relatera till: glesbygd, hårt arbete, motorer, "vända på varje krona", öl på fredagen etc.

Då borde contry vara genren som man lyssnar på, inte rocken.
Citera
2023-11-14, 21:08
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seftuu
kanske inte enkelt att spela men enkelt att lyssna på

Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Pratt
Det är ju mest en vanesak och jag håller inte med om att det är enklare att lyssna på än t.ex. nutida pop och hip hop.

Jag syftade heller inte bara på att spela. Jag syftade på låtstruktur, melodisk och harmonisk komplexitet, arrangemang och inspelning. Men kanske inte på produktion - där är nyare popmusik mer avancerad (fast det beror förstås på vilka element i produktionen man tar fasta på.)

Jag behöver väl inte nämna Meshuggah
https://www.google.com/search?sca_esv=582374017&q=meshuggah&tbm=vid&sourc e=lnms&sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwjl6uHvpMSCAxVQExAIHT5 PDUMQ0pQJegQICxAB&biw=1280&bih=563&dpr=1.5#fpstate =ive&vld=cid:9c14382b,vid:-EpE8hTCyWM,st:0
Citera
2023-11-14, 21:25
Medlem
Anekdotisk bevisföring möjligen men de två personer jag känner av äkta öfre Östermalm-klass (ålder runt 50) med tillgångar på tresiffrigt antal miljoner lyssnar båda på Iron Maiden och Guns’n’roses.
Citera
2023-11-14, 21:37
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Texter är otroligt överskattade. Flera höjdarlåtar har ju nonsenstexter.
Exakt. Huvudet på spiken.
Folk sjunger med och diggar om det svänger, inte för texten.
Citera
2023-11-14, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Jag behöver väl inte nämna Meshuggah
https://www.google.com/search?sca_esv=582374017&q=meshuggah&tbm=vid&sourc e=lnms&sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwjl6uHvpMSCAxVQExAIHT5 PDUMQ0pQJegQICxAB&biw=1280&bih=563&dpr=1.5#fpstate =ive&vld=cid:9c14382b,vid:-EpE8hTCyWM,st:0
Verkligen inte. På den gamingchatten jag råkar vara aktiv i så nämner amerikanerna Meshuggah omgående om vi råkar hamna i en diskussion om metal. Nu är ju inte Meshuggah metal men du fattar poängen.
Citera
2023-11-14, 21:45
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag lyssnar inte på musik alls. Musik gör inget för mig så det blir liksom aldrig av.

Där blir ju lite ditt svar, du har dvs ingen aning om vad som är komplext och inte i musik. Jazz och fusion t ex är ganska avancerat, inget för gemene man. Likaså klassisk musik. Rock och metal är inte långt ifrån, säg en avancerad och utvecklad form av blues blandat med inslag från klassisk musik, från skalor. harmonier och struktur.

Nästan uteslutande all musik idag som går på radion, NRJ, RixFM är låtar som är 3 minuter långa innehållande 4st ackord. Samma uppbyggnad vers, brygga, refräng och stick. Kan du 4-5 ackord på ett piano eller gitarr kan du i princip spela till all modern musik som släpps idag.

Jag vet inte om det har betydelse i frågan gällande arbetarklass och rock men de tätaste snubbarna i min närhet som sitter på mångmiljonbelopp har t ex varit på konserter till Maiden och Metallica.
I arbetet t ex när man träffar flertalet VD`s är det aldrig RixFM, Frökens Snusk eller Taylor Swift som spelas, det kan jag garantera.
Citera
2023-11-14, 21:55
Medlem
Snack! De rullar lika mycket uppe hos ”di andra” med slips/whatever. Känner en råvarumäklare som är expert inom sitt område och tjänar som en kung typ och han lyssnar f-n bara på brittisk hårdrock. Samma folk! Det är bara det att musiken vrålar i ett par 8000-kronors Sennheiser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in