2023-10-02, 21:38
Medlem
Rekommenderar appen Lifesum för att hålla koll på kcal och även kunna föra lite statistik på kroppsmått osv. Finns säkert 100 liknande appar som är lika bra, men Lifesum är svensk och enkel att förstå.

Det gjorde det mycket lättare vid min egna viktnedgång att bara scanna streckkoden på allt man stoppade i sig, så fick man en mycket bättre översikt av kosten.
2023-10-08, 21:18
Medlem
Jag gick från över 100 kg ned till drygt 80. Det som krävdes för mig var att jag åt färre måltider och samlade på mig många timmar mellan måltiderna och att röra sig mer.
2023-11-14, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Har precis köpt ett gymkort då jag vill försöka gå ner i vikt, aldrig gymmat förut och kör mest cardio nu på gymmet för gå ner i vikt.

Söker gärna tips på hur man går ner i vikt?

Hur mycket kcal/kalorier behöver jag bränna på gymmet/per dag för att gå ner i vikt.

Är cirka
179 cm lång
94,4 kg

Kör mycket rodd maskin, Cross trainer och cykel på gymmet
Jag är. 180 lång och vägde 95,5 kg för tre månader sedan. Nu är jag på 87 ungefär.
Det är ganska enkelt. Jag äter runt 2000 kcal om dagen 7 dagar i veckan. Bara nyttig mat och givetvis inget socker, alkohol och vitt bröd.
Jag går till och från gymmet ca 5-6 km och brännet 500 kcal på crosstraiern. Det tar drygt en timme totalt för allt.
Maten är viktigast men träningen gör att det gå betydligt snabbare. Det är bra att även styrketräna eftersom muskler i sig är bra men även bränner energi dygnet runt. Jag brukar gymma men har lite skador som behöver läka.
Bör tillägga att jag är 50+. Är man 20-35 så är det betydligt lättare att gå ner.
2023-11-14, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag är. 180 lång och vägde 95,5 kg för tre månader sedan. Nu är jag på 87 ungefär.
Det är ganska enkelt. Jag äter runt 2000 kcal om dagen 7 dagar i veckan. Bara nyttig mat och givetvis inget socker, alkohol och vitt bröd.
Jag går till och från gymmet ca 5-6 km och brännet 500 kcal på crosstraiern. Det tar drygt en timme totalt för allt.
Maten är viktigast men träningen gör att det gå betydligt snabbare. Det är bra att även styrketräna eftersom muskler i sig är bra men även bränner energi dygnet runt. Jag brukar gymma men har lite skador som behöver läka.
Bör tillägga att jag är 50+. Är man 20-35 så är det betydligt lättare att gå ner.
Det där med att gymma och bygga muskler för att öka sin basala energiförbrukning är lite av en myt.
1kg muskler förbrukar ca 12kcal medans fett förbrukar 8kcal. Men att öka sin musselmassa så mycket att det gör någon reel skillnad är ganska svårt, tappar man då några kilo fett med så är det ännu mindre skillnad. Men vist tränar man stenhårt i några år och bygger 10 kg muskler så kan man äta en halv snicker extra om dagen.
2023-11-14, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Det där med att gymma och bygga muskler för att öka sin basala energiförbrukning är lite av en myt.
1kg muskler förbrukar ca 12kcal medans fett förbrukar 8kcal. Men att öka sin musselmassa så mycket att det gör någon reel skillnad är ganska svårt, tappar man då några kilo fett med så är det ännu mindre skillnad. Men vist tränar man stenhårt i några år och bygger 10 kg muskler så kan man äta en halv snicker extra om dagen.
Det kan ju omöjligt stämma. Det du säger är att en 100 kg man full med muskler bara behöver äta marginellt mer än en räka på 60 kg för att behålla sin muskelmassa/vikt?
2023-12-29, 12:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Har precis köpt ett gymkort då jag vill försöka gå ner i vikt, aldrig gymmat förut och kör mest cardio nu på gymmet för gå ner i vikt.

Söker gärna tips på hur man går ner i vikt?

Hur mycket kcal/kalorier behöver jag bränna på gymmet/per dag för att gå ner i vikt.

Är cirka
179 cm lång
94,4 kg

Kör mycket rodd maskin, Cross trainer och cykel på gymmet

Kör elvanse eller Medikinet du rasar i vikt
Plus behåller muskler
2023-12-29, 12:40
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdiskahoran
Kör elvanse eller Medikinet du rasar i vikt
Plus behåller muskler

Varför skulle man rasa i vikt av elvanse? För att man inte äter? klart du förlorar muskelmassa om du går ner för fort och inte tränar samtidigt.
2023-12-29, 12:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Varför skulle man rasa i vikt av elvanse? För att man inte äter? klart du förlorar muskelmassa om du går ner för fort och inte tränar samtidigt.

Du glömmer bort att äta
2023-12-29, 13:00
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdiskahoran
Du glömmer bort att äta

Absolut, men ditt påstående om att man behåller muskelmassa är missvisande.
2023-12-29, 13:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Absolut, men ditt påstående om att man behåller muskelmassa är missvisande.

Ok
2023-12-30, 14:15
Medlem
SvulloGrisarVidares avatar
Kaloriunderskott. Klart!
2024-01-02, 21:22
Medlem
Drillas avatar
Att gå 10000 steg om dagen är en superbra början och sköta dieten. 2000 kalorier om dagen så går du ner i vikt. 100g kycklingbröst innehåller 100 kcal så du behöver ändån inte gå hungrig och kan äta mycket om du bara räknar. Bara att söka upp saker och hur mycket kalorier så skaffa en köksvåg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in