Citat:
Ursprungligen postat av
Ördög
Russian authorities have not previously allowed travel from Russia to Finnish border crossings without the necessary travel documents. This signals a change by the Russian authorities, according to Finnish officials.
Jag undrar om den här delen av historien stämmer. Mig veterligen brukar ryska
myndigheter, dvs gränskontrollanter, bara kontrollera att resenären har rätt dokument för utresa ur Ryssland. Såvitt jag förstår har de varken skyldighet eller kompetens att avgöra om resenären har rätt dokument för att komma in i Finland. Det är snarare resebolagen som gör den kontrollen, efter bästa förmåga, för att slippa behöva transportera tillbaka passagerare som inte släpptes över den finska gränsen. Om något öht har ändrats, så är det nog snarare i så fall resebolag som blivit slappare i kontrollen. Alternativt kan det lika gärna vara så att fler asylsökande försöker trassla sig fram genom kontrollerna, eller att kontrollen eller regelverket på finska sidan blivit striktare, vilket leder till att fler fastnar där.
Hur som helst, Ördög påstår först att "Ryssland har låtit
mängder av asylsökande med bristfälliga handlingar ta sig ända fram till Finlands gräns", och ger oss sedan ett citat som visar att det handlar om 91 fall på "några månader". Med "mängder" avses här alltså i värsta fall 1 asylsökande om dagen. Inte mycket till "hybridoperation", i så fall.