2023-11-13, 20:08
Medlem
Reko45s avatar
Gud vilket lamt och tråkigt program hitills. Hade förväntat mig mkt mer. Förvånad att de inte pratade mer om mytologi och tro under bronsåldern och de där hjälmarna som har horn.
Eller om det fanns tecken på brons kollapsen 1200 fkr och Sverige.

Lite mer action a la dick harrisson eller tom Herman lindqvist tack.

Sveriges historia med dick å Martin var bra mkt mer underhållande och lärorikt.

Fast vi får väl se ... De är nu de skriftliga källorna kommer så vi äntligen får ett historisprogram å inte arkeologi program
Citera
2023-11-13, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
SVT får väl förstöra alla kopior de har på filmerna och ge ut dem igen
men då bara i svartvitt:
- Problem solved !!!

På stenåldern hade man nog ändå bara svartvit film. Så det blir mer autentiskt.
Citera
2023-11-13, 21:51
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Kopparmineraler fanns det gott om i Bergslagen. Bland annat vid Falu Koppargruva där malmen då på den tiden låg ytligt och lätt åtkomlig. Vet dock ej om det fanns tenn där också ?

Hela Bergslagen är ett smörgåsbord av ett större antal olika mineraler.
Källa på att koppar bröts i Bergslagen under bronsåldern?
Citera
2023-11-13, 21:54
Medlem
Nu är jag riktigt nyfiken att se hur nästa eftersnacksprogram kommer hantera en dagsfärsk nyhet från Norrbotten.

I gårdagens fick de kritik från en forskare att Norrland fick för lite plats i avsnitt 1 och att utbytet där inte kom söderifrån utan från öst.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/gjordes-stal-i-norr-samtidigt-som-romarriket-nu-vantas-historien-skrivas-om--0nnus6

Ståltillverkning för drygt 2000 år sedan av semibofasta jägare.
Citera
2023-11-13, 21:55
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Har du sett de avsnitt som har sänts?

Avsnitten lyfter ju fram de få kvinnofynd som gjorts och tolkningen av dessa fynd går ju helt i ett feministiskt narrativ, i det senaste avsnittet där Tierpskvinnan fick en helt oförtjänt framträdande roll trots att det nätt och jämt går att finna något om fynden på nätet.

Det framhölls helt ologiskt att hon kom med kunskap av något slag ovisst vad men tydligen enligt de feministiska programmakarna mycket betydande.

Olga Ruin från svenska dagbladet sammanfattar det väl i sin recension.

Woke och feminism så det står härliga till.

Men för tusan! Detta är inget feministiskt narrativ och SVT följer den nya forskningen som inte går i ett feministiskt ledband. Ge dig. Följer du forskningen kring ämnet? Har du läst rapporterna och därpå forskning?

Tierpskvinnan och graven har gett forskningen nya bevis hur giftermål skett under bronsåldern. Det handlar inte bara om denna kvinna utan även om de kvinnor som inte kom långväga. Tillsammans bilder det ett mönster som är viktigt för nästa steg i forskningen. Lägg ner att Gudrun Schyman regisserar varje avsnitt.
Citera
2023-11-13, 22:04
Medlem
Månsans avatar
Pallade inte att se kvällens avsnitt. Nåt nytt sensationellt avslöjande; typ Gustav Vasa var troligtvis pygmé, Birger Jarl var hottentott eller Bockstensmannen har visat sig vara en zigenarkvinna?
Citera
2023-11-13, 22:04
Medlem
pyroclasms avatar
Hur fan vet de att Tierpskvinnan identifierade sig som kvinna? Va va va?
Citera
2023-11-13, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
Gud vilket lamt och tråkigt program hitills. Hade förväntat mig mkt mer. Förvånad att de inte pratade mer om mytologi och tro under bronsåldern och de där hjälmarna som har horn.
Eller om det fanns tecken på brons kollapsen 1200 fkr och Sverige.

Lite mer action a la dick harrisson eller tom Herman lindqvist tack.

Sveriges historia med dick å Martin var bra mkt mer underhållande och lärorikt.

Fast vi får väl se ... De är nu de skriftliga källorna kommer så vi äntligen får ett historisprogram å inte arkeologi program
Otroligt mycket bättre. En historia om Sverige, inte en politisk indoktrinering.
Citera
2023-11-13, 22:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Men för tusan! Detta är inget feministiskt narrativ och SVT följer den nya forskningen som inte går i ett feministiskt ledband. Ge dig. Följer du forskningen kring ämnet? Har du läst rapporterna och därpå forskning?

Tierpskvinnan och graven har gett forskningen nya bevis hur giftermål skett under bronsåldern. Det handlar inte bara om denna kvinna utan även om de kvinnor som inte kom långväga. Tillsammans bilder det ett mönster som är viktigt för nästa steg i forskningen. Lägg ner att Gudrun Schyman regisserar varje avsnitt.

Haha, om du verkligen driver tesen att SVT skulle vara sakliga och opartiska i sitt sätt att presentera Sveriges historia tror jag att vi inte har så mycket mer att prata om, lev vidare du i din värld så lever jag i verkligheten.
Citera
2023-11-13, 22:25
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Haha, om du verkligen driver tesen att SVT skulle vara sakliga och opartiska i sitt sätt att presentera Sveriges historia tror jag att vi inte har så mycket mer att prata om, lev vidare du i din värld så lever jag i verkligheten.

Eller din värld.
Citera
2023-11-13, 22:25
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Jag lever vidare i en värld med arkeologin och du i en värld om hur SVT bör gestalta forntiden utefter ert eget synsätt utanför arkeologin. Bra så. Som svar: nä vi har inget mer så sett att säga varandra.
Senast redigerad av TheLucky 2023-11-13 kl. 22:28.
Citera
2023-11-13, 22:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag lever vidare i en värld med arkeologin och du i en värld om hur SVT bör gestalta forntiden utefter ert eget synsätt utanför arkeologin. Bra så. Som svar: nä vi har inget mer så sett att säga varandra.

Mycket bra, du ska få en länk till ett forum där serien diskuteras tämligen intensivt och den skepticism som jag känner för serien delas av många, läs om du vill annars är det bara att fortsätta att vandra i mörkret

https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=45&t=49419
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in