2023-11-17, 18:22
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
OK. Jag har läst på nu och Österödskvinnan hör inte till Fosna-Hensbacka utan till J/S som kom söderifrån.

Dessa slog sig inte ner här förrän efter Yngre Dryas, vilket iofs inte motsäger att hennes stam kunde ha varit mer förankrad i Skandinavien.

Yngre Dryas avslutades för c:a 11500 år sedan.

Men skelettet skall "bara" vara 10 000 år.

Jag förmodar att man har evidensen i olika isotoper, men vet inte.

Tack för infon, hur som helst
Citera
2023-11-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Har du en länk?

Hon kan mycket väl ha växt upp någon annanstans. Det här var också säsongsbostäder.

Vissa delar av året har de nog vistats längre in i landet och ätit annan föda.
Det borde i så fall finnas strontiumisotopanalyser som visar var de fick sin föda ifrån.
Citera
2023-11-17, 18:24
Medlem
Citat:
Men skelettet skall "bara" vara 10 000 år.

Jag förmodar att man har evidensen i olika isotoper, men vet inte.

Tack för infon, hur som helst
Jo precis men jag har redan pudlat för det där jag felaktigt hade fått för mig.
Citera
2023-11-17, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det finns inga vetenskapliga bevis som stöder SVTs historieförvrängning.

Det går säkert att medvetet misstolka DNA för att driva politiskt agenda, men inte heller det har med verkligheten att göra.
Sitter inte foliehatten för hårt på huvudet?
Citera
2023-11-17, 18:29
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Det borde i så fall finnas strontiumisotopanalyser som visar var de fick sin föda ifrån.

Ja, det är ju sådana saker jag tänker på.

Ah ja, jag vet ju inte hur det var, men det fanns en befolkning i Bohuslän.
Citera
2023-11-17, 18:32
Medlem
Citat:
Ja, det är ju sådana saker jag tänker på.

Ah ja, jag vet ju inte hur det var, men det fanns en befolkning i Bohuslän.
Absolut. Man tror ju att Fosna fanns här redan under istiden. Det kan ha varit så att en remsa läng Norges västkust var isfri långt innan människor kunde bo i resten av Skandinavien på grund av isen.
Citera
2023-11-17, 18:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Nja det står ju att klippet publicerades under 2022.

Ja det stämmer, 16 maj 2022. Det är ReedMe som behagar skoja med mig.

Fast det framgår också att produktionsår är 2019.
Citera
2023-11-17, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Ja och utvecklingen på det här området går ganska snabbt just nu, så det är inte konstigt att man får motsägelsefulla info i olika kanaler.

Förra året utdelades ju Nobelpriset för just kartläggning av gener, hämtade från mycket gammalt DNA till Svante Pääbo:

Citat:
Nobelpriset i fysiologi eller medicin år 2022 tilldelas Svante Pääbo för hans upptäckter rörande utdöda homininers arvsmassa och människans evolution.

Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet skriver i sin motivering att Svante Pääbo, genom banbrytande forskning, åstadkommit vad ingen trodde var möjligt: kartläggning av arvsmassan från Neandertalare, en utdöd släkting till nu levande människor. Han gjorde även den sensationella upptäckten av en tidigare okänd hominin, Denisova. Pääbo gjorde också det viktiga fyndet att korsningar mellan Homo sapiens och våra utdöda släktingar skett efter migrationen ut ur Afrika för omkring 70 000 år sedan. Genflödet från utdöda människoformer som lämnat spår hos nu levande människor utanför Afrika har visats ha fysiologisk betydelse, bland annat för människors försvar mot infektioner.

Pääbos banbrytande upptäckter har skapat ett helt nytt forskningsfält, paleogenomik. Hans kartläggning av arvsmassa från utdöda Neandertalare och Denisova har gett oss helt nya förutsättningar för att förstå den genetiska grunden för vad som gör oss alla unikt mänskliga.

https://nyheter.ki.se/svante-paabo-tilldelas-nobelpriset-i-fysiologi-eller-medicin-ar-2022
Citera
2023-11-17, 18:50
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Har du en länk?

Hon kan mycket väl ha växt upp någon annanstans. Det här var också säsongsbostäder.

Vissa delar av året har de nog vistats längre in i landet och ätit annan föda.
Man håller fortfarande på att analysera skelettet. Torbjörn Ahlström säger såhär:

Genom att analysera kolisotoperna i kvinnans tänder kan forskarna också konstatera att hon knappast var född och uppvuxen på den lilla ö som Österöd låg på under stenåldern.

– Hon har ätit mycket landbaserat protein under sin uppväxt, och måste ha hamnat på ön senare i livet. Något jag funderar över ibland är om hon levde där ute, eller var på genomresa.

https://www.dn.se/sverige/sveriges-aldsta-skelett-visas-upp-var-stark-reslig-och-hade-mork-hy/

Vi får se var dom hamnar till slut. Säsongsvis boende kan man nog inte utesluta än.
Citera
2023-11-17, 18:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Då är det ju en bra idé att du studerar studien jag länkar till. Man använder där data från en brittisk genetisk databas med moderna individer där de fått uppge sin hudfärg och man tittar på de 170 genetiska markörer som man vet kan påverka hudfärgen. Man viktar de olika markörernas bidrag till hudfärgen och jämför med forntidsmänniskornas motsvarande.

Resultatet var att Ötzi var mörkare än vad en sardinier idag kan vara men ljusare än några andra ungefär samtida individer med genetisk arv från de första bönderna (tabell S11 i artikeln). Vad det nu innebär. Sardinier uppges vara mörkast i Europa men om googlar "sardinians" får man klart för sig att de är påtagligt ljusa i hyn ändå. Det verkar inte finnas någon annan förklaring av vad mätetalen representerar i form av hudnyans.

Så man använder bara ett urval från nutiden då och inget från längre bak i tiden? Man bör väl även analysera och jämföra referensvärden från 100 år tillbaka, 500 år tillbaka, 1000 år tillbaka osv osv för att fånga upp eventuella variationer osv.

Sen är det ju skillnad på att ha anlag för något och hur man utvecklats. Kosten spelar också in, vad jag läst så har hon i perioder ätit föda som är rika på A-vitamin och D-vitamin, det gör ju huden mörkare, har de tagit hänsyn till det? För mig är det jag nämnde endast möjligt att få fram via väl bevarad hud, i Österödskvinnans fall så har de fått fram "tillförlitlig" data via skelettet, framgår det hur stor sannolikhet deras resultat har och eventuella felmarginaler? Jag skulle bli förvånad om sannolikheten ens överstiger 10%, men för vissa räcker ju det som vetenskap.
Citera
2023-11-17, 19:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Det är bara Svt's sedvanliga repeat. Sändes första gången i februari 2019. Det blev stor kalabalik då.
Citera
2023-11-17, 19:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ja och utvecklingen på det här området går ganska snabbt just nu, så det är inte konstigt att man får motsägelsefulla info i olika kanaler.

Förra året utdelades ju Nobelpriset för just kartläggning av gener, hämtade från mycket gammalt DNA till Svante Pääbo:

https://nyheter.ki.se/svante-paabo-tilldelas-nobelpriset-i-fysiologi-eller-medicin-ar-2022

Ja det är en mycket intressant utveckling – och tydligen dagsfärsk information som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in