Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-13, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Min egen mätning gav att det tog mig 3 minuter och 30 sekunder att gå från ABF-huset till mordplatsen. Normal promenadtakt som uträknat ger en snitthastighet på 5,48 km/h. /.../ Det här är bra att veta när man ska försöka bedöma när LOP faktiskt lämnar Grand. /.../
Troligen ligger det närmare min hastighet vilket ger mig att det rimligt, med stopp osv, tog dem ca 4 minuter att gå från Grand till mordplatsen. Dvs att de går ca 23.17.30.

Fint med ett lite köttigare inlägg från ditt håll. Det är ganska mycket jag håller med om, i alla fall om man arbetar under de förutsättningar du lägger in om en ensam gärningsman som inte på förhand kan ha vetat vart paret Palme skulle styra kosan efter bion, osv. Dessa förutsättningar är dock antaganden som kan vara oriktiga, men alternativet till det slags tillfällighetsscenario du tänker dig är i så fall ett mötesscenario där gärningsmannen redan på förhand vet att Palme ska komma till Dekorima.

Men istället för att ge mig i kast med den argumenttionen ville jag först titta lite på dina förloppstider, som ju blivit lite av en käpphäst för min del. Här håller jag med dig om promenadtakten, som låg lite under obehindrad rask promenadtakt därför att de hamnar bakom vittnena Enocksson & Blomkvist på sträckan längs kyrkogården.

E & B promenerar ganska långsamt och då blir det en propp vid korvkiosken där följetåget komprimeras i längsled. På så vis hamnar paret Palme ganska nära bakom E & B, vilket Najic som står i korvkiosken missuppfattar som att de hört till samma sällskap. I själva verket håller de normal distans för att inte komma dem hack i häl och störande nära.

Det är normalt men samtidigt indikerar det att de inte tänkt sig att plöja förbi E & B på västra trottoaren efter korsningen. Om man tänker sig en oplanerad promenad så kan ju E & B också ha bidragit till att de bytte trottoar till den folktomma östra sidan för att slippa kila förbi och få ha trottoaren för sig själva.

Själva promenadvägen hemåt är det egentligen inget konstigt med, annat än att de plötsligt byter trottoar där vid Adolf Fredriks Kyrkogata. Vi har ju andra liknande tecken på att Palme verkar föredra "bakvägen" hem när han är ute på vift utan livvakter. Ta Patricio Marquez Araya till exempel. När han ser Palme är denne på väg nedför Hamngatan (fast nere i gången) och det visar att han inte tänkt sig gå hem via Drottninggatan utan bakvägen via slottet eller rentav runtom det.

För mig verkar det som om de haft samma "färdplan" på vägen hem på mordnatten, och om jag själv skulle gå den biten skulle jag också kanske byta trottoar i god tid innan man kommer in i smeten vid Hötorgscity. Den östra sidan är helt enkelt en bättre väg. Med andra ord tycker jag inte att det egentligen finns något konstigt alls med deras val av promenadväg, inte ens med att de korsat Sveavägen.

Det där med "proppen" vid korvkiosken är också viktigt för förståelsen av Pia Engströms uppgifter om att hon inte såg någon följa efter paret Palme där. När Mårten ser mannen vid Sandins möbelaffär som verkar följa efter föräldrarna så har de hunnit gott och väl tio meter norrut från platsen där de stod och pratade, medan föräldrarna har hunnit lika långt åt sitt håll. Precis då vänder sig mannen om och börjar röra sig i föräldrarnas riktning. Han ligger alltså minst 20 och kanske 30 meter efter paret Palme.

Det är det förhållandevis stora avståndet, menar jag, som gör att Pia Engström inte alls uppfattar att någon går efter paret Palme. Sedan komprimeras tåget nere vid kiosken och då hamnar även den mannen betydligt närmare, men i och med att det är en naturlig process så tänker inte Pia Engström på att den mannen skulle ha något med paret Palme att göra – eller ens på att han överhuvudtaget finns där. Så tolkar jag det förloppet och tillhörande iakttagelser.

Därför menar jag också, att en obehindrad promenad från Bokcirkeln till Grand borde ha tagit omkring tre och en halv minuter. Men därtill får man lägga ett snabbstopp vid Sari på östra trottoaren och sedan har vi även de "43 sekunderna" i diskrepans mellan Fauzzis och makarna Palmes skattade gångtider. Lägger man ihop dessa två förseningar så hamnar man på fyra och en halv minuter totalt från Grand till mordplatsen – i meningen punkten i både tid och rum där Palme sköts.

Utgår man från den officiella mordtiden 23.21.30 så blir avgångstiden från Bokcirkeln då 23.17.00, vilket alltså är en halvminut tidigare än den tid du anger. Noga räknat har du väl gödslat promenadtiden med 15 oredovisade sekunder, men det är naturligtvis en bagatell.

Det problem jag har med den här avgångstiden, det är att den tid som förlöper vid biografen efter att filmen slutat blir för lång. Vi har ett antal vittnesuppgifter och andra data som gör att vi kan precisera när filmen slutade.

En biofilm med fullsatt salong slutar naturligtvis inte tvärt utan de som har bråttom börjar lämna salongen redan innan rollistan gått medan kulturproffsen lydigt sitter kvar tills allt är färdigt. Paret Palme hör då till kulturproffsen, fast kanske helt enkelt därför att Palme inte vill ha folk i ryggen utan tycker det är säkrare att gå ut nästan sist när det glesnat i salongen.

De tider jag vaskat fram för när filmen slutar ligger på 23.07 till 23.10, och då menar jag att filmen "börjar sluta" vid 23.07 så att de första besökarna börjar välla ut då, och sedan fortgår utvällningen till 23.10. Då först kommer paret Palme ut. Efter att de kommit ut går de ut på gatan och är ute vid 23.11. Sedan går de bort och ställer sig lite avsides för att prata, och samtalet inleds 23.12. Enligt Mårten Palme pratade de i 2-3 minuter innan de skildes åt. Då är vi framme vid 23.14 eller möjligen 23.15.

Vid den tidpunkten går de skilda vägar, och det är alltså 6-7 minuter före skotten om man utgår från den officiella mordtiden. Som du ser går det kort sagt inte ihop. Du säger själv i ditt inlägg att en promenadtid på 5-6 minuter vore onaturligt lång och här talar vi alltså om ytterligare en minut på det. Det här är då en av många, många orsaker till att jag menar att den officiella mordtiden ligger fel, för alla hålltiderna vid Grand bygger på andra tidskällor än LAC-bandets Fröken Ur-inspelning, och vad de visar är alltså att det förloppet inte går att få ihop med någon rim och reson.

Korrigerar man däremot mordtiden till 23.19.00 och använder den promenadtakt som du och jag är eniga om, men lägger till en extra minut för de två uppehållen längs vägen, så får man "skicka iväg" paret Palme från Bokcirkeln vid 23.14.30 och då är de alltså framme på mordpunkten precis vid 23.19.00.
Citera
2023-11-13, 14:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Om SE som GM vill placera sig som ”vittne” några meter bakom GM sker väl detta rimligen genom att samtalets längd överdrivs en smula. Jag förstår inte problemet med detta.

Och inte genom att stryka hela samtalet och sedan kompensera detta medelst att ta reda på och flytta fram stämplad tid. Vidare, pussla ihop dessa två åtgärder ner på nivån att han befinner sig exakt 5-6 sekunder från skottögonblicket. Vilket enligt tankegången ska innebära skydd från utpekanden genom att han därmed ”speglar” GM, samtidigt som han befinner sig på tillräckligt avstånd från mordplatsen för att ha "alibi".

För mig framstår det här som tämligen tillkrånglat, osannolikt och konstruerat.

Och utstämplingstiden (hela minuter) är lika inexakt som samtalets längd och medger inte placering på metern när på Sveavägen. Han lämnar för övrigt tiden 23.20 och 23.20.XX till PU.
Om man släpper de där funderingarna kring den lite känsliga skuldfrågan så blir det kanske lättare att förstå SE:s strategi. För det här blir ju exakt samma sak, oavsett om han nu är mördaren eller om han är en uppmärksamhetsstörstande stolle som vill göra sig märkvärdig genom att "placera sig närmare mordet än han egentligen var".

Han menar alltså att han skall ha befunnit sig vid Gotabanken 20 meter från mordplatsen när han hör att det smäller, och han lämnar en utstämplingstid (kl. 23:21) samt en tid för förflyttning från kortläsaren till Gotabanken (20-30 sek.). Han lämnar alltså uppgifter dels om var han skall ha befunnit sig när han hör skott, och dels om vilka tider som är aktuella. Och utstämplingstid och tid för förflyttning går alltså bra ihop med den iakttagelse han skall ha gjort av skotten, och vice versa.

Du tycker att han borde ha gjort på ett annat sätt. Fokuserat mer på samtalet med väktarna, och kanske försöka överdriva längden på det samtalet. Men då hade han ju för att få ihop det varit tvungen att justera någon av de andra parametrarna, dvs. antingen var han befann sig när han hör skott (vid Gotabanken), eller vilken tid han stämplade ut (kl. 23:21), eller hur lång tid han menar att det tog att förflytta sig från kortläsaren till Gotabanken (20-30 sek.).

T.ex. hade han ju kunnat säga att han stämplade ut 23:19, pratade med väktarna i två minuter, och att det sedan tog 20-30 sek. att gå från Skandiaentrén till Gotabanken. Eller också kunde han ha sagt att han stämplade ut 23:20, pratade i en minut med väktarna, och att det sedan tog 20-30 sekunder att förflytta sig till Gotabanken.

Men nu sade han alltså som han gjorde, och det är bara att acceptera. Den strategi han pusslade ihop blev ganska övertygande, och han höll sig utanför fängelse ända till sin död. Ingen vet hur det hade gått om han hade börjat blanda in väktarsamtalet i sin berättelse, men jag tror alltså inte att han hade klarat sig lika bra då. Det blir för mycket osäkerhet i en sådan version, och den lämnar utrymme för att han kan vara mördaren.
Senast redigerad av Draifos 2023-11-13 kl. 14:49.
Citera
2023-11-13, 20:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Gunnar Wall skriver i sin nya bok, sidan 106:

Krister Petersson säger på presskonferensen: "Enligt den teknik som Skandia hade så hade han ett inpasseringskort. Och vi har kunnat notera att det inpasseringskortet användes klockan 23.20 men eftersom stämpeluret gick fel så var den verkliga tiden 23.19 när han gick ut."
Jag har noga eftersökt information som skulle visa att den verkliga utstämplingstiden var 23.19. Men jag har inte hittat någon sådan information. Det enda som finns är ett uttalande från den nämnde Roland B. Och det finns av olika skäl anledning till att vara ytterst tveksam till riktigheten i det uttalandet.

På sidan 108 fortsätter Wall:

Ett tekniskt underlag för Stig Engströms uppgifter om sin utstämplingstid borde rimligtvis ha säkrats direkt av utredarna. Inte för att det fanns några misstankar mot Stig Engström, det fanns det definitivt inte i detta tidiga skede. Men för att de skulle bidra till kronologin kring mordet, en nog så viktig sak när det gällde att tolka olika vittnesmål. Men här slarvades det och inte bara när det gällde Stig Engströms utstämpling.

Av det här framgår att Gunnar Wall inte lyckats säkra något tekniskt underlag i form av datalistor på in- och utpasseringar eller liknande. Vidare framgår av Walls diskussion att Krister Petersson lömskt nog blandat samman utstämplingstiden med tiden för när Engström gick ut på gatan och alltså lämnade Skandiahuset.

När jag själv hörde KP tala om det här på presskonferensen så tänkte jag genast att det lät konstigt, men samtidigt tänkte jag att "det kan han väl för höge farao inte ha misstagit sig om var stämpelklockan satt" – och tänkte alltså att det fanns nog en till passerkortsmanick vid ytterdörren som han använt istället för stämpeluret innanför receptionen. Men icke, utan det där hade KP antingen fått om bakfoten eller helt enkelt förfalskat.

Man tycker kanske att någon Engström-fanatiker kunde ta och höra efter med Gunnar Wall om hur pass noggrann han varit med att försäkra sig om att inga datalistor finns hos polisen. Och dessutom dubbelkolla med polisen om de hämtat in några listor. För egen del är jag ganska övertygad om att det inte finns några listor, men samtidigt är jag kanske heller inte tillräckligt intresserad av frågan för att lägga ner en massa jobb på att reda ut den.

Jag ville i alla fall förmedla det här från Gunnar Walls bok, så att intresserade lätt kan slå upp det där. Det finns tyvärr inget register i boken och då kan direkta sidhänvisningar vara till nytta.

En bra poäng att det kan hjälpa till med att fastställa kronologin.

Förutsatt att SE talar sanning ...

Nej, det finns nog inga datalistor. Men den sammanställning som finns i PH:s PM torde vara en återgivning av dem, men korrigerade av RB, som höll koll på arbetstid, semester, sjukfrånvaro ...

I den artikel från 1983, där RB uttalar sig om det nya systemet, och som Roerlig nyss presenterade, framgår det att det fanns just en apparat motsvarande ett stämpelur, vid sidan av den apparatur som gjorde att man kunde öppna dörrar med samma kort.

Roerligs fynd! Länk från Skandiamannen-tråden:

https://imgur.com/a/0PXLxNb

Frågan är om det var samma ordning 1986:

Det finns ju en intervju med en medarbetare på Skandia som menar att stämpelklockan ersattes.

Men då menas säkert det gamla systemet, och inte denna nya apparat som artikeln demonstrerar.

Denna nya apparat satt innanför de inre dörrarna, enligt HO

Så det verkar, trots allt, som att det var där SE drog kortet 23:19, och tryckte på "ut".

Innan han kom ut i receptionen ...
Citera
2023-11-13, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
En bra poäng att det kan hjälpa till med att fastställa kronologin.

Förutsatt att SE talar sanning ...

Nej, det finns nog inga datalistor. Men den sammanställning som finns i PH:s PM torde vara en återgivning av dem, men korrigerade av RB, som höll koll på arbetstid, semester, sjukfrånvaro ...

I den artikel från 1983, där RB uttalar sig om det nya systemet, och som Roerlig nyss presenterade, framgår det att det fanns just en apparat motsvarande ett stämpelur, vid sidan av den apparatur som gjorde att man kunde öppna dörrar med samma kort.

Roerligs fynd! Länk från Skandiamannen-tråden:

https://imgur.com/a/0PXLxNb

Frågan är om det var samma ordning 1986:

Det finns ju en intervju med en medarbetare på Skandia som menar att stämpelklockan ersattes.

Men då menas säkert det gamla systemet, och inte denna nya apparat som artikeln demonstrerar.

Denna nya apparat satt innanför de inre dörrarna, enligt HO

Så det verkar, trots allt, som att det var där SE drog kortet 23:19, och tryckte på "ut".

Innan han kom ut i receptionen ...

Tack, jag läste artikeln om det nya systemet men tyckte inte att den gav något svar på frågan om dörröppnarmanickerna fanns på insidan vid ytterdörrarna i foajén. Det var ju det som Krister Petersson underförstod i sitt resonemang som Wall med flera kritiserat.

Eftersom jag tyckte det lät konstigt på presskonferensen så höll jag ett öga på det där, men ingen har visst kunnat prestera någon bevisning om att någon sådan kortmanick skulle finnas där. Kort sagt tror jag att KP hade fel om det, och då blir frågan om det handlar om ett ärligt misstag eller om han på flit manipulerat framställningen för att skapa ett falskt intryck.

I alla fall åvilar det dem som hävdar att Engström stämplade ut vid ytterdörren att påvisa att den manicken fanns där. Samma med datalistorna, om man vill försöka påvisa någon senare utstämplingstid än 23.19. Det råder ju ändå ingen oenighet om att han inte kan ha stämplat ut tidigare än 23.19 (eller kring 23.18.45 om man plockar in en "sekundvisare").

Från min synvinkel räcker det utmärkt med "tidigast 23.19" eftersom han även då har alibi. Det spelar alltså ingen roll för alibifrågan om han stämplat ut 23.19, 23.20 eller rentav 23.22, utan han har alibi i vilket fall. Det följer av mordtidskorrigeringen till 23.19.00.
Citera
2023-11-13, 20:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tack, jag läste artikeln om det nya systemet men tyckte inte att den gav något svar på frågan om dörröppnarmanickerna fanns på insidan vid ytterdörrarna i foajén. Det var ju det som Krister Petersson underförstod i sitt resonemang som Wall med flera kritiserat.

Eftersom jag tyckte det lät konstigt på presskonferensen så höll jag ett öga på det där, men ingen har visst kunnat prestera någon bevisning om att någon sådan kortmanick skulle finnas där. Kort sagt tror jag att KP hade fel om det, och då blir frågan om det handlar om ett ärligt misstag eller om han på flit manipulerat framställningen för att skapa ett falskt intryck.

I alla fall åvilar det dem som hävdar att Engström stämplade ut vid ytterdörren att påvisa att den manicken fanns där. Samma med datalistorna, om man vill försöka påvisa någon senare utstämplingstid än 23.19. Det råder ju ändå ingen oenighet om att han inte kan ha stämplat ut tidigare än 23.19 (eller kring 23.18.45 om man plockar in en "sekundvisare").

Från min synvinkel räcker det utmärkt med "tidigast 23.19" eftersom han även då har alibi. Det spelar alltså ingen roll för alibifrågan om han stämplat ut 23.19, 23.20 eller rentav 23.22, utan han har alibi i vilket fall. Det följer av mordtidskorrigeringen till 23.19.00.

Ja, dörröppnarmanickerna fanns sannolikt både vid utsidan av ytterdörren och på utsidan och insidan av de inre dörrarna. Varför skulle RB och PH annars ha reagerat på att väktarna släppte in SE både vid den yttre och vid den inre dörren, kl. 23:35-40 respektive vid 21-snåret.

Både AK och ALG minns att SE passerade förbi tidigare på kvällen, exakt när är dock alltjämt oklart.

Däremot verkar det bara ha funnits EN apparat där man stoppade in kortet och stämplade in eller ut, och den satt innanför de inre dörrarna, enligt HO. Det verkar vara den enda apparat SE använder.

I övrigt är det väktarna som släpper in honom, när han knackar på. Ut kommer han via rörelsesensor och vred.

Stämplingen skedde vid 23:20, enligt SE i ett muntligt förhör. Då nämner han inte den korrigerade tiden.

För egen del tror jag på tiden 23:21:30 vad gäller gärningen. Då har SE upp till 3 minuter på sig ...
Citera
2023-11-13, 21:06
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Vissa påstår att SE ska ha varit ute o druckit middag vid 20-21 tiden och att han återkommande skulle ha gjort så. Vare sig SE eller någon restaurang har vidimerat detta. Man tycker att SE skulle ha kunnat tala om vilken restaurang det i så fall var och/eller att ex en servitör/servitris eller bordsgrannar skulle ha klivit in som vittnen för händelsen.
Citera
2023-11-13, 21:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Vissa påstår att SE ska ha varit ute o druckit middag vid 20-21 tiden och att han återkommande skulle ha gjort så. Vare sig SE eller någon restaurang har vidimerat detta. Man tycker att SE skulle ha kunnat tala om vilken restaurang det i så fall var och/eller att ex en servitör/servitris eller bordsgrannar skulle ha klivit in som vittnen för händelsen.

Var hittar du den uppgiften?

Det verkar som om han kom in utifrån i alla fall, eftersom de två som var i receptionen minns det.

P.S. Ser att detta är Stora tråden. Vi kanske bör flytta diskussionen in i SE-tråden?

Fast SE är väl intressant för de som vill "återöppna fallet" ändå. Punkterar man SE-teorin så ...
Citera
2023-11-13, 21:26
Medlem
Citat:
Ja, dörröppnarmanickerna fanns sannolikt både vid utsidan av ytterdörren och på utsidan och insidan av de inre dörrarna. Varför skulle RB och PH annars ha reagerat på att väktarna släppte in SE både vid den yttre och vid den inre dörren, kl. 23:35-40 respektive vid 21-snåret.

Både AK och ALG minns att SE passerade förbi tidigare på kvällen, exakt när är dock alltjämt oklart.

Däremot verkar det bara ha funnits EN apparat där man stoppade in kortet och stämplade in eller ut, och den satt innanför de inre dörrarna, enligt HO. Det verkar vara den enda apparat SE använder.

I övrigt är det väktarna som släpper in honom, när han knackar på. Ut kommer han via rörelsesensor och vred.

Stämplingen skedde vid 23:20, enligt SE i ett muntligt förhör. Då nämner han inte den korrigerade tiden.

För egen del tror jag på tiden 23:21:30 vad gäller gärningen. Då har SE upp till 3 minuter på sig ...

Hur Engström förfor med utstämplingen tycker jag vi verkar eniga om, du och jag. Det hade jag aldrig ens ifrågasatt om det inte hade varit för att KP satte myror i huvudet på en vid presskonferensen.

Det första förhöret med Engström där stämpeltiden kommer upp är den 10/3 1986, och då inleds det så här:

Fredagen den 28/2 1986 klockan 23.19 stämplade Engström ut från sin arbetsplats på Skandia, Sveavägen 44. Vid senare kontroll med fröken Ur har det konstaterat att stämpeluret gick 1 minut för sakta. Rätt tid skall således vara 23.20.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMOWtJMXhCYTVONkU/view?resourcekey=0-6omo301JwzjXZLGyNZ4KQw

Både systemtiden och den korrigerade tiden omnämns alltså, men i omvänd ordning jämfört med förhöret den 9/6 med systemteknikern Roland Bergström. Det är ett dialogförhör och där framgår följande:

Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat stod på 23.20 men vår klocka gick xA en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför jag också sa 23.19 åt honom.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcUJCdmwtU1pqNmc/view?resourcekey=0-ptCNPswkpHtLrZmuqClwew

Det om det. Om tidpunkten för mordet så är det nog så, att du "tror" att mordet begicks vid 23.21.30 just därför att Engström då inte har något alibi utan har då "upp till 3 minuter på sig" att mörda Palme. Bakom tron på den officiella mordtiden ligger alltså tron på att Engström är skyldig.

Det är ju inget resonemang som skulle kunna leda till någon fällande dom vid en rättvis rättegång, utan det är en slags baklängeslogisk saltomortal, som visserligen har visst underhållningsvärde men som dessvärre saknar bevisvärde.

När jag började jobba på förloppen var jag ändå lite intresserad av en eventuell "exkursion" norrut, som antingen Engström eller Björkman kunde tänkas ha gjort – i alla fall rent teoretiskt. I Engströms fall blir en sådan exkursion en förutsättning för att han överhuvudtaget ska kunna tänkas fungera som ensam gärningsman.

Annars kan han ju inte veta att det är Palme som är ute och spankulerar och kommer gåendes där. I och med att en sådan exkursion behövs så skärper det alibisituationen ännu ytterligare, då han i praktiken inte kan ta sig från stämpeluret till mordplatsen på bara en minut, utan vi talar nu snarare om två minuter – om inte ännu mer.

Mot den bakgrunden blir det lite mer grannlaga med utstämplingstiden, för om han i verkligheten stämplade ut vid 23.20 i realtid så hinner han likväl inte ner till mordplatsen i tid för att skjuta Palme. Då har han alltså alibi alldeles oavsett om det är Engström eller Bergström som har rätt om vilken riktning den där enminuts justeringen ska gå i.

Vad jag säger här är alltså, att enda sättet att få Engström att fungera rent logistiskt som gärningsman skulle vara att låta honom ingå i en konspiration där någon medhjälpare signalerar till honom när paret Palme är på gång. Men det förutsätter i så fall att mordet begås tidigast 23.20, vilket det enligt mina tidsutredningar inte gör.

På det hela taget begriper jag kort sagt inte varför ni är så besatta med Engström som gärningsman. Han är visserligen en ganska "intressant" (i meningen egendomlig) personlighet men har överlag oerhört dålig passform för rollen som Palmes baneman. Signalementet stämmer inte, temperamentet stämmer inte, och så har han alibi. För mig framstår hela det här drevet mot honom som en slags otäck masspsykos.
Citera
2023-11-13, 21:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Hur Engström förfor med utstämplingen tycker jag vi verkar eniga om, du och jag. Det hade jag aldrig ens ifrågasatt om det inte hade varit för att KP satte myror i huvudet på en vid presskonferensen.

Det första förhöret med Engström där stämpeltiden kommer upp är den 10/3 1986, och då inleds det så här:

Fredagen den 28/2 1986 klockan 23.19 stämplade Engström ut från sin arbetsplats på Skandia, Sveavägen 44. Vid senare kontroll med fröken Ur har det konstaterat att stämpeluret gick 1 minut för sakta. Rätt tid skall således vara 23.20.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMOWtJMXhCYTVONkU/view?resourcekey=0-6omo301JwzjXZLGyNZ4KQw

Både systemtiden och den korrigerade tiden omnämns alltså, men i omvänd ordning jämfört med förhöret den 9/6 med systemteknikern Roland Bergström. Det är ett dialogförhör och där framgår följande:

Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat stod på 23.20 men vår klocka gick xA en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför jag också sa 23.19 åt honom.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcUJCdmwtU1pqNmc/view?resourcekey=0-ptCNPswkpHtLrZmuqClwew

Det om det. Om tidpunkten för mordet så är det nog så, att du "tror" att mordet begicks vid 23.21.30 just därför att Engström då inte har något alibi utan har då "upp till 3 minuter på sig" att mörda Palme. Bakom tron på den officiella mordtiden ligger alltså tron på att Engström är skyldig.

Det är ju inget resonemang som skulle kunna leda till någon fällande dom vid en rättvis rättegång, utan det är en slags baklängeslogisk saltomortal, som visserligen har visst underhållningsvärde men som dessvärre saknar bevisvärde.

När jag började jobba på förloppen var jag ändå lite intresserad av en eventuell "exkursion" norrut, som antingen Engström eller Björkman kunde tänkas ha gjort – i alla fall rent teoretiskt. I Engströms fall blir en sådan exkursion en förutsättning för att han överhuvudtaget ska kunna tänkas fungera som ensam gärningsman.

Annars kan han ju inte veta att det är Palme som är ute och spankulerar och kommer gåendes där. I och med att en sådan exkursion behövs så skärper det alibisituationen ännu ytterligare, då han i praktiken inte kan ta sig från stämpeluret till mordplatsen på bara en minut, utan vi talar nu snarare om två minuter – om inte ännu mer.

Mot den bakgrunden blir det lite mer grannlaga med utstämplingstiden, för om han i verkligheten stämplade ut vid 23.20 i realtid så hinner han likväl inte ner till mordplatsen i tid för att skjuta Palme. Då har han alltså alibi alldeles oavsett om det är Engström eller Bergström som har rätt om vilken riktning den där enminuts justeringen ska gå i.

Vad jag säger här är alltså, att enda sättet att få Engström att fungera rent logistiskt som gärningsman skulle vara att låta honom ingå i en konspiration där någon medhjälpare signalerar till honom när paret Palme är på gång. Men det förutsätter i så fall att mordet begås tidigast 23.20, vilket det enligt mina tidsutredningar inte gör.

På det hela taget begriper jag kort sagt inte varför ni är så besatta med Engström som gärningsman. Han är visserligen en ganska "intressant" (i meningen egendomlig) personlighet men har överlag oerhört dålig passform för rollen som Palmes baneman. Signalementet stämmer inte, temperamentet stämmer inte, och så har han alibi. För mig framstår hela det här drevet mot honom som en slags otäck masspsykos.

Fast utredningen med KP i spetsen försökte utreda om det fanns en regelrätt stämpelklocka, och inte bara apparatur för att dra kortet. Tack vare det senaste fyndet så kan vi konstatera att det fanns en, om än moderniserad.

Men SE förefaller ha struntat i att öppna dörrar med sitt kort, som man förväntades göra för säkerheten.

Han använde endast kortet till stämpelapparaten, för att trycka "in" och "ut"?

Med dörrarna hjälpte personalen honom ...

Tvärtom så om SE är ute på gatan 23:19:20 så hinner han upp till Sari och sen tillbaka till mordplatsen.

Det passar som hand i handske. Han hinner även med ett kort samtal på vägen ut ...

Men visst, att stämpelapparaten satt där den satt är förstås glädjande för de som förfäktar andra teorier.

Det som det hänger på är om HO minns rätt tre månader senare ...
Citera
2023-11-13, 21:52
Medlem
Citat:
Fast utredningen med KP i spetsen försökte utreda om det fanns en regelrätt stämpelklocka, och inte bara apparatur för att dra kortet. Tack vare det senaste fyndet så kan vi konstatera att det fanns en, om än moderniserad.

Men SE förefaller ha struntat i att öppna dörrar med sitt kort, som man förväntades göra för säkerheten.

Han använde endast kortet till stämpelapparaten, för att trycka "in" och "ut"?

Med dörrarna hjälpte personalen honom ...

Tvärtom så om SE är ute på gatan 23:19:20 så hinner han upp till Sari och sen tillbaka till mordplatsen.

Det passar som hand i handske. Han hinner även med ett kort samtal på vägen ut ...

Men visst, att stämpelapparaten satt där den satt är förstås glädjande för de som förfäktar andra teorier.

Det som det hänger på är om HO minns rätt tre månader senare ...

Du har alltså inte förstått förrän nu att det fanns en central stämpelklocka där innanför glasdörrarna bakom receptionen? Men det har vi ju vetat hela tiden! Frågan har aldrig handlat om det, utan om det funnits någon kortmanick på insidan vid ytterdörrarna där han kunnat dra kortet på vägen ut. Men det fanns det inte, utan bara ett vanligt mekaniskt låsvred på insidan.

Eftersom du anpassar och selekterar all bevisning för att passa dina på förhand bestämda slutsatser är det tyvärr ganska meningslöst att försöka föra en normal dialog om bevisningen. Korrigeringen av mordtiden ger honom alibi för samtliga aktuella utstämplingstider.

För att få ihop förloppet med exkursionen upp till Sari måste du dels senarelägga mordtiden och dessutom lägga utstämplingstiden så tidigt som det någonsin går. Det där scenariot finns inte i verkligheten och inte heller är det Stig Engström som är "Tensonmannen" som Nicola Fauzzi ser.

Till råga på det får man problem med att få ihop förloppen med Grandmannen som följer efter paret Palme. Honom måste man då skyffla undan på något sätt för annars har man två "Tensonmän" bakom paret Palme om man ska driva Engström.

Allt det här är kort sagt bara larv och totalt oseriöst. Krister Petersson har gjort narr både av sig själv, av Palmegruppen och av svenskt åklagarväsende i stort. När jag talade med Mikael Höglund om en trivial forensisk fråga så fick jag till slut ur honom att han inte kunde svara på någonting därför att KP försett dem med munkavle om allt. Då sa jag till Höglund att det inte kunde vara så roligt att sitta gisslan på det sättet i KP:s stora vaudevilleshow. "Hela landet skrattar", skrev jag, "utom Stig Engströms efterlevande".

Det är där vi befinner oss, och jag tycker kort sagt att skam går på torra land i den här frågan. Jag försöker hålla mig ifrån den, men när man tittar på all den här rappakaljan så måste jag erkänna att adrenalinet nästan rinner till lite. Tur att ni har egen tråd om det här. Den utgör då Engströmspåret på travbanan. CA-nekrofilerna har väl en annan tråd där de kan sitta och fiska revolver i tjärnar och allt vad de håller på med. Man bara skakar på huvudet.
Citera
2023-11-13, 21:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du har alltså inte förstått förrän nu att det fanns en central stämpelklocka där innanför glasdörrarna bakom receptionen? Men det har vi ju vetat hela tiden! Frågan har aldrig handlat om det, utan om det funnits någon kortmanick på insidan vid ytterdörrarna där han kunnat dra kortet på vägen ut. Men det fanns det inte, utan bara ett vanligt mekaniskt låsvred på insidan.

Eftersom du anpassar och selekterar all bevisning för att passa dina på förhand bestämda slutsatser är det tyvärr ganska meningslöst att försöka föra en normal dialog om bevisningen. Korrigeringen av mordtiden ger honom alibi för samtliga aktuella utstämplingstider.

För att få ihop förloppet med exkursionen upp till Sari måste du dels senarelägga mordtiden och dessutom lägga utstämplingstiden så tidigt som det någonsin går. Det där scenariot finns inte i verkligheten och inte heller är det Stig Engström som är "Tensonmannen" som Nicola Fauzzi ser.

Till råga på det får man problem med att få ihop förloppen med Grandmannen som följer efter paret Palme. Honom måste man då skyffla undan på något sätt för annars har man två "Tensonmän" bakom paret Palme om man ska driva Engström.

Allt det här är kort sagt bara larv och totalt oseriöst. Krister Petersson har gjort narr både av sig själv, av Palmegruppen och av svenskt åklagarväsende i stort. När jag talade med Mikael Höglund om en trivial forensisk fråga så fick jag till slut ur honom att han inte kunde svara på någonting därför att KP försett dem med munkavle om allt. Då sa jag till Höglund att det inte kunde vara så roligt att sitta gisslan på det sättet i KP:s stora vaudevilleshow. "Hela landet skrattar", skrev jag, "utom Stig Engströms efterlevande".

Det är där vi befinner oss, och jag tycker kort sagt att skam går på torra land i den här frågan. Jag försöker hålla mig ifrån den, men när man tittar på all den här rappakaljan så måste jag erkänna att adrenalinet nästan rinner till lite. Tur att ni har egen tråd om det här. Den utgör då Engströmspåret på travbanan. CA-nekrofilerna har väl en annan tråd där de kan sitta och fiska revolver i tjärnar och allt vad de håller på med. Man bara skakar på huvudet.

Korrekt! Insåg först idag att det fanns en regelrätt stämpelklocka innanför de inre dörrarna.

Detta tack vare den artikel som Roerlig hittade som beskriver apparaten i detalj.

Tidigare trodde jag alla apparater var likadana, för dragning av kort.

Utredningen försökte också ta reda på detta, men lyckades inte såvitt jag kan se.

Men det ändrar inte så mycket i SE-hypotesen. Han har fortfarande upp till 3 minuter på sig.

Irvell, Linder och Ström misstänkte att det var SE, eller en man lik honom, som sprang på åsen.

Kan du sammanfatta i typ två meningar varför mordtiden är 23:19, eller vad du nu hävdar.

Vilka källor bygger den offentliga mordtiden på? LL:s telefonsamtal torde vara en del ...

Om det var kortare än vad man beräknat, hade SE ännu mer tid ...
Citera
2023-11-13, 22:12
Medlem
Citat:
Korrekt! Insåg först idag att det fanns en regelrätt stämpelklocka innanför de inre dörrarna.

Detta tack vare den artikel som Roerlig hittade som beskriver apparaten i detalj.

Tidigare trodde jag alla apparater var likadana, för dragning av kort.

Utredningen försökte också ta reda på detta, men lyckades inte såvitt jag kan se.

Men det ändrar inte så mycket i SE-hypotesen. Han har fortfarande upp till 3 minuter på sig.

Irvell, Linder och Ström misstänkte att det var SE, eller en man lik honom, som sprang på åsen.

Kan du sammanfatta i typ två meningar varför mordtiden är 23:19, eller vad du nu hävdar.

Vilka källor bygger den offentliga mordtiden på? LL:s telefonsamtal torde vara en del ...

Om det var kortare än vad man beräknat, hade SE ännu mer tid ...

Då fattar jag i alla fall var skon klämmer om den där utstämplingsapparaten. Det har hela tiden handlat om ett enkelt missförstånd. Så kan det gå.

Att förklara mordtidskorrigeringen i två meningar är väl lite väl mycket begärt, utan du får läsa upp dig på mina tidigare inlägg i saken. Nu senast tog jag upp materialet om bankomattiderna som visar att mordet inte kan ha begåtts senare än 23.19.15.

Det stämmer utmärkt med mina tidigare redovisade resultat där jag använder samtliga för ändamålet användbara tidskällor i materialet för att konstruera ett sammanvägt genomsnitt som fungerar som central kronometer och som man kan kan stämma av den officiella mordtiden mot. Då visar det sig att den officiella tiden avviker från centralkronometern med två och en halv minuter.

Så sent som idag påpekade jag för PeoFallmo att det inte går att få ihop tiderna för paret Palmes samtal vid Bokcirkeln efter bion plus deras promenad till mordplatsen med mindre än att man tidigarelägger mordtiden med 2-3 minuter. Då inkluderade jag en minuts uppehåll längs vägen i det. Om man inte gör det så förvärras problemet ännu ytterligare.

Den officiella tiden bygger en enda källa, nämligen LAC-bandets inspelning av Fröken Ur som sedan korrigerats med Leif Ljungqvists egen skattning av den tid som förlöpte mellan skotten och det att Sonja Teir svarade inne på LAC. Det gjorde hon vid 23.22.15 enligt Fröken Ur på bandet, och Ljungqvist uppskattade att det gick cirka 45 sekunder mellan skotten och svaret. Då hamnar mordtiden vid 23.21.30.

Problemet med den här metoden är förstås, att den vilar på en enda källa. Om den källan visar sig vara felaktig (manipulerad) så blir naturligtvis själva mordtiden också felaktig i motsvarande mån. Det är just det här problemet som jag gjort en totalanalys av, och då har jag kommit fram till att den mycket riktigt blivit manipulerad och ligger två och en halv minuter före den mordtid som framkommer från alla andra och av LAC-bandet oberoende tidskällor.

Även LAC-bandet som sådant innehåller en självmotsägelse, i Samtal 6 där Claes Bystedt på LAC meddelar uttiden till Sabbatsbergsambulansen 912. Då säger han "23.24" över radion men när han gör det påstår Fröken Ur samtidigt att tiden skulle vara 23.26.50. Redan här framgår att Fröken Ur ligger två och en halv minuter före.

Att gå igenom hela apparaten med alla tidskällor blir naturligtvis för mycket, men jag är alltid redo att svara på frågor om saken – förutsatt att vi kan ta en sak i taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in