Citat:
Min egen mätning gav att det tog mig 3 minuter och 30 sekunder att gå från ABF-huset till mordplatsen. Normal promenadtakt som uträknat ger en snitthastighet på 5,48 km/h. /.../ Det här är bra att veta när man ska försöka bedöma när LOP faktiskt lämnar Grand. /.../
Troligen ligger det närmare min hastighet vilket ger mig att det rimligt, med stopp osv, tog dem ca 4 minuter att gå från Grand till mordplatsen. Dvs att de går ca 23.17.30.
Troligen ligger det närmare min hastighet vilket ger mig att det rimligt, med stopp osv, tog dem ca 4 minuter att gå från Grand till mordplatsen. Dvs att de går ca 23.17.30.
Fint med ett lite köttigare inlägg från ditt håll. Det är ganska mycket jag håller med om, i alla fall om man arbetar under de förutsättningar du lägger in om en ensam gärningsman som inte på förhand kan ha vetat vart paret Palme skulle styra kosan efter bion, osv. Dessa förutsättningar är dock antaganden som kan vara oriktiga, men alternativet till det slags tillfällighetsscenario du tänker dig är i så fall ett mötesscenario där gärningsmannen redan på förhand vet att Palme ska komma till Dekorima.
Men istället för att ge mig i kast med den argumenttionen ville jag först titta lite på dina förloppstider, som ju blivit lite av en käpphäst för min del. Här håller jag med dig om promenadtakten, som låg lite under obehindrad rask promenadtakt därför att de hamnar bakom vittnena Enocksson & Blomkvist på sträckan längs kyrkogården.
E & B promenerar ganska långsamt och då blir det en propp vid korvkiosken där följetåget komprimeras i längsled. På så vis hamnar paret Palme ganska nära bakom E & B, vilket Najic som står i korvkiosken missuppfattar som att de hört till samma sällskap. I själva verket håller de normal distans för att inte komma dem hack i häl och störande nära.
Det är normalt men samtidigt indikerar det att de inte tänkt sig att plöja förbi E & B på västra trottoaren efter korsningen. Om man tänker sig en oplanerad promenad så kan ju E & B också ha bidragit till att de bytte trottoar till den folktomma östra sidan för att slippa kila förbi och få ha trottoaren för sig själva.
Själva promenadvägen hemåt är det egentligen inget konstigt med, annat än att de plötsligt byter trottoar där vid Adolf Fredriks Kyrkogata. Vi har ju andra liknande tecken på att Palme verkar föredra "bakvägen" hem när han är ute på vift utan livvakter. Ta Patricio Marquez Araya till exempel. När han ser Palme är denne på väg nedför Hamngatan (fast nere i gången) och det visar att han inte tänkt sig gå hem via Drottninggatan utan bakvägen via slottet eller rentav runtom det.
För mig verkar det som om de haft samma "färdplan" på vägen hem på mordnatten, och om jag själv skulle gå den biten skulle jag också kanske byta trottoar i god tid innan man kommer in i smeten vid Hötorgscity. Den östra sidan är helt enkelt en bättre väg. Med andra ord tycker jag inte att det egentligen finns något konstigt alls med deras val av promenadväg, inte ens med att de korsat Sveavägen.
Det där med "proppen" vid korvkiosken är också viktigt för förståelsen av Pia Engströms uppgifter om att hon inte såg någon följa efter paret Palme där. När Mårten ser mannen vid Sandins möbelaffär som verkar följa efter föräldrarna så har de hunnit gott och väl tio meter norrut från platsen där de stod och pratade, medan föräldrarna har hunnit lika långt åt sitt håll. Precis då vänder sig mannen om och börjar röra sig i föräldrarnas riktning. Han ligger alltså minst 20 och kanske 30 meter efter paret Palme.
Det är det förhållandevis stora avståndet, menar jag, som gör att Pia Engström inte alls uppfattar att någon går efter paret Palme. Sedan komprimeras tåget nere vid kiosken och då hamnar även den mannen betydligt närmare, men i och med att det är en naturlig process så tänker inte Pia Engström på att den mannen skulle ha något med paret Palme att göra – eller ens på att han överhuvudtaget finns där. Så tolkar jag det förloppet och tillhörande iakttagelser.
Därför menar jag också, att en obehindrad promenad från Bokcirkeln till Grand borde ha tagit omkring tre och en halv minuter. Men därtill får man lägga ett snabbstopp vid Sari på östra trottoaren och sedan har vi även de "43 sekunderna" i diskrepans mellan Fauzzis och makarna Palmes skattade gångtider. Lägger man ihop dessa två förseningar så hamnar man på fyra och en halv minuter totalt från Grand till mordplatsen – i meningen punkten i både tid och rum där Palme sköts.
Utgår man från den officiella mordtiden 23.21.30 så blir avgångstiden från Bokcirkeln då 23.17.00, vilket alltså är en halvminut tidigare än den tid du anger. Noga räknat har du väl gödslat promenadtiden med 15 oredovisade sekunder, men det är naturligtvis en bagatell.
Det problem jag har med den här avgångstiden, det är att den tid som förlöper vid biografen efter att filmen slutat blir för lång. Vi har ett antal vittnesuppgifter och andra data som gör att vi kan precisera när filmen slutade.
En biofilm med fullsatt salong slutar naturligtvis inte tvärt utan de som har bråttom börjar lämna salongen redan innan rollistan gått medan kulturproffsen lydigt sitter kvar tills allt är färdigt. Paret Palme hör då till kulturproffsen, fast kanske helt enkelt därför att Palme inte vill ha folk i ryggen utan tycker det är säkrare att gå ut nästan sist när det glesnat i salongen.
De tider jag vaskat fram för när filmen slutar ligger på 23.07 till 23.10, och då menar jag att filmen "börjar sluta" vid 23.07 så att de första besökarna börjar välla ut då, och sedan fortgår utvällningen till 23.10. Då först kommer paret Palme ut. Efter att de kommit ut går de ut på gatan och är ute vid 23.11. Sedan går de bort och ställer sig lite avsides för att prata, och samtalet inleds 23.12. Enligt Mårten Palme pratade de i 2-3 minuter innan de skildes åt. Då är vi framme vid 23.14 eller möjligen 23.15.
Vid den tidpunkten går de skilda vägar, och det är alltså 6-7 minuter före skotten om man utgår från den officiella mordtiden. Som du ser går det kort sagt inte ihop. Du säger själv i ditt inlägg att en promenadtid på 5-6 minuter vore onaturligt lång och här talar vi alltså om ytterligare en minut på det. Det här är då en av många, många orsaker till att jag menar att den officiella mordtiden ligger fel, för alla hålltiderna vid Grand bygger på andra tidskällor än LAC-bandets Fröken Ur-inspelning, och vad de visar är alltså att det förloppet inte går att få ihop med någon rim och reson.
Korrigerar man däremot mordtiden till 23.19.00 och använder den promenadtakt som du och jag är eniga om, men lägger till en extra minut för de två uppehållen längs vägen, så får man "skicka iväg" paret Palme från Bokcirkeln vid 23.14.30 och då är de alltså framme på mordpunkten precis vid 23.19.00.