Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-13, 17:47
Haha jag gör samma till min unge. Men han ska inte nödvändigtvis få det när han är 18. Kanske 20. Kanske 25. Beror på hur han är som person och hur mogen han är.

Men sen får han göra vad han vill med pengarna. Insatts till lägenhet eller resa jorden runt ett år, ba att köra, pengarna är hans.

Obs ej knarka då kommer jag slå honom med en toffla.
Citera
2023-11-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Mitt barnbidrag gick iaf till familjekassan som det ska vara.
Sjukt att rika mäniskor får bidrag men ser man på det så är det de rikaste som får mest bidrag av alla i denna sjuka värld vi lever i.
Alla tycker vi olika. De som har mycket pengar har sannolikt också bidragit i högre utsträckning till stadskassan än de som har mindre. De betalar alltså mer i skatt och ska enligt dig inte ha rätt till samma bidrag som de som betalar mindre. Det finns ingen rättvisa i att dessa personer ska finansiera andras barn.

Jag tycker att ju mer skatt man betalar desto mer bidrag borde man ha rätt till. Alternativt så kan vi ta bort barnbidraget helt och hållet och istället sänka skatten, vore enklare och mer rättvist.
Senast redigerad av cluecit 2023-11-13 kl. 18:00.
Citera
2023-11-13, 17:58
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cluecit
Alla tycker vi olika. De som har mycket pengar har sannolikt också bidragit i högre utsträckning till stadskassan än de som har mindre. De betalar alltså (troligtvis) mer i skatt och ska enligt dig inte ha rätt till samma bidrag som de som betalar mindre. Det finns ingen rättvisa i att dessa personer ska finansiera andras barn.

Jag tycker att ju mer skatt man betalar desto mer bidrag borde man ha rätt till. Alternativt så kan vi ta bort barnbidraget helt och hållet och istället sänka skatten, vore enklare och mer rättvist.
Då tycker vi olika. Varför ska de rika få bidrag de inte behöver?
Citera
2023-11-13, 17:58
Bannlyst
Jag tycker att föräldrar som tjänar under 40tkr var är de enda som borde få barnbidrag för sina barn.
Citera
2023-11-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Nej, det jag menar är att alla ljuger på flashback,

Ja det ligger nog något i det 👍
Citera
2023-11-13, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Då tycker vi olika. Varför ska de rika få bidrag de inte behöver?
Varför ska de som har mindre pengar ha rätt till pengar från de som har mer?
Alla borde betala samma procentuella skatt (eller ännu bättre, samma belopp i kronor), och alla borde ha tillgång till exakt samma (eller inga) ekonomiska bidrag, utan hänsyn till inkomstnivå. Då är det rättvist på riktigt, vilket barnbidraget är i dagsläget.

Tycker du att gränserna för maten i skolan ska begränsas efter storlek på barnet och ekonomisk bakgrund också? Kalle får 10 köttbullar eftersom att han väger 50 kilo, men Lisa får inga köttbullar eftersom att hon väger 75 och hennes föräldrar har råd att ge henne mat hemma. I praktiken är det samma sak, men är det rättvist?
Senast redigerad av cluecit 2023-11-13 kl. 18:09.
Citera
2023-11-13, 18:19
Medlem
WatchItNows avatar
Min ensamstående mamma gjorde det till oss. Jag tror jag hade 30k när jag fyllde 18, det är länge sedan, och köpte familjens första bil med de pengarna en Ford Granada. Klart man ska spara de pengarna och lära barnen vad pengar är genom att tala om dem ibland.

Jag ger mina barn en liten lägenhet när de börjar plugga, så jag har steppat upp nivån lite. Vi äldre som tjänat på bostadsbubblan bör dela med oss. Ni som bott i HR hela tiden kan väl ge en BigMac-meny.
Citera
2023-11-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Borde behovsprövas ju... Nått är fel om bidrag som staten betalar ut kan sparas.
Jag håller med. De som inte behöver bidrag borde inte få något.
Citera
2023-11-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaum
Jag håller med. De som inte behöver bidrag borde inte få något.
Jag var pojk på 70 talet å vi var 5 barn... barnbidraget var viktigt för oss så man kunde få tex en ny jacka mm. Nu är det ett lyxbidrag för tillåmed de rika.. otroligt ju.
Citera
2023-11-13, 18:26
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Den som har råd och inte sparar till sina barn är otroligt korkad.
Citera
2023-11-13, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Ett närstående par blev nyligen föräldrar. De berättar att de sätter in barnbidraget i en fond, så att barnet sen ska ha pengar till att köpa lägenhet vid fyllda 18.

Är det verkligen klokt? Ungen kan ju bli hur galen som helst och knarka upp alla pengarna.

Håller faktiskt med dig. Föräldrarna kan spara men inte ge allt till en 18 åring! Lägg det till
Bil, studier, kontant insatts till lgh.
Citera
2023-11-13, 18:31
Medlem
Gojiiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekofett
Barnbidraget går till snus, Gucci och cava. Blir inget sparat här.
Eller öl, horor och knark. Eller så används pengarna till körkort t. Ex. Vad vet vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in