2023-11-13, 16:10
Medlem
Det låter klokt.
Citera
2023-11-13, 16:13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Ett närstående par blev nyligen föräldrar. De berättar att de sätter in barnbidraget i en fond, så att barnet sen ska ha pengar till att köpa lägenhet vid fyllda 18.

Är det verkligen klokt? Ungen kan ju bli hur galen som helst och knarka upp alla pengarna.
Så länge som ingen av föräldrarna har problem med Kronofogden är det naturliga valet att sätta in pengarna på en fond som är i föräldrarnas namn men öronmärkt åt barnet.

Detta beror på två skäl:
1. Risken att ungen blir en idiot som 18-åring som slösar bort pengarna direkt.
2. Risken att hela familjen åker på någon form av katastrofläge där pengarna behövs till familjens överlevnad. Då är det jävligt jobbigt att de är låsta på en underårigs konto (speciellt om det blivit mycket).
Citera
2023-11-13, 16:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Med andra ord ser man att barnbidragen har spelat ut sin roll hos många familjer idag… då dessa inte behöver använda dom som ordet har som betydelse.. ”barnbidrag” det skall väl vara så att det skall var ett bidrag till familjer för att stötta upp deras försörjningsbörda .. om man du kan spara detta ”bidraget” 12 månader om året i 18 år… då kan jag tycka att dessa familjer kan klara sig utan bidraget… Då verkar dom ju ha det så gott ställt ändå… Nää det skulle vara behovsprövat åtminstone… Bidrag hit Bidrag dit…🤔🤔
Ja, så ligger det till. Medelklassen behöver inte dessa pengar, utan kan sätta av dem på sparande istället.
Det skulle dock vara impopulärt att göra det enda vettiga, att ta bort barnbidraget för familjer som inte är fattiga.
Citera
2023-11-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ett närstående par blev nyligen föräldrar. De berättar att de sätter in barnbidraget i en fond, så att barnet sen ska ha pengar till att köpa lägenhet vid fyllda 18.

Är det verkligen klokt? Ungen kan ju bli hur galen som helst och knarka upp alla pengarna.

Mina föräldrar gjorde samma sak.
Citera
2023-11-13, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Den slutsatsen tar du efter en anekdot på flashback? Där alla är pokermillionärer, drar minst 100k i månaden, äger minst 2 bostäder, en fru som är oskuld samtidigt som de knullat 100+ med sin FB dase?

Om jag skall förstå dig rätt… så tycker du oxå att barnbidraget då kanske skall vara behovsprövat eller…är det så jag skall tolka ditt inlägg.. 😳🤔🤔
Citera
2023-11-13, 16:45
Medlem
Att spara ihop ett sparkonto under barnets uppväxt är i min mening väldigt klokt. En betydande summa pengar ger barnet goda förutsättningar då vuxenlivet drar igång. Majoriteten av mina bekanta i samma ålder fick en större summa pengar i samband med att dom fyllde arton år, något som föräldrarna hade sparat ihop under deras uppväxt. Så gott som alla använde det som kontantinsats för att direkt få ett stabilt boende utan att behöva hoppa mellan hyreslägenheter. Jag som inte hade denna möjlighet önskar att mina föräldrar hade gjort detsamma för mig. Sedan hade jag nog sparat pengarna i en förälders namn och fört över när det väl var dags, alla är inte mogna nog vid arton års ålder.
Citera
2023-11-13, 16:55
Medlem
Citat:

Det är väl bästa gåvan du kan ge ditt barn.
Vi har sparat ungens barnbidrag och nu efter drygt 15bår har hon 250papp.
Och då låg pengarna onödigt länge på att vanligt sparkonto, vilket var dumt så här i efterrhand
Citera
2023-11-13, 16:58
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Om jag skall förstå dig rätt… så tycker du oxå att barnbidraget då kanske skall vara behovsprövat eller…är det så jag skall tolka ditt inlägg.. 😳🤔🤔
Nej, det jag menar är att alla ljuger på flashback,
Citera
2023-11-13, 17:22
Medlem
Ekofetts avatar
Barnbidraget går till snus, Gucci och cava. Blir inget sparat här.
Citera
2023-11-13, 17:27
Medlem
Rastapunxs avatar
Mitt barnbidrag gick iaf till familjekassan som det ska vara.
Sjukt att rika mäniskor får bidrag men ser man på det så är det de rikaste som får mest bidrag av alla i denna sjuka värld vi lever i.
Citera
2023-11-13, 17:36
Medlem
Pillar43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Borde behovsprövas ju... Nått är fel om bidrag som staten betalar ut kan sparas.
Då kan man ju säga samma sak om CSN. Det är hur många som helst som både får bidraget och tar lånet när de egentligen bor hemma gratis, för att det är ett av de billigaste sätten att kunna investera i en bostad efter utbildningen.
Citera
2023-11-13, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillar43
Då kan man ju säga samma sak om CSN. Det är hur många som helst som både får bidraget och tar lånet när de egentligen bor hemma gratis, för att det är ett av de billigaste sätten att kunna investera i en bostad efter utbildningen.
Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in