2023-11-13, 12:12
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Gissar på en trend där nyblivna pensionärer i storstad säljer villan/Brf och flyttar ut till landsortskommuner med jämförelsevis billiga bostäder.
Inte omöjligt. Min far har skaffat inneboende, något han var lagom road över att ha behövt göra, för att få ekonomin att se bättre ut. Tror han har en belåningsgrad på ca 30%? Kan vara lägre, absolut inte högre.
Citera
2023-11-13, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Och de som bor stort har nästan utan undantag köpt de sista åren och blir därför rätt borrade av räntorna.
Det här kan vara bland det dummaste jag läst här. De flesta som bor i hus har bott länge i sina hus och påverkas inte alls så som du tror.
Många har köpt när räntan var högre än den är idag och har haft 10 fantastiska år där de kunnat amortera ner sina lån rejält p.g.a överskottet man har haft.
Citera
2023-11-13, 12:28
Medlem
Hur länge till har säljare råd att vänta?

Finns det inte en risk att alla säljare plötsligt ska börja sälja samtidigt när räntan ökat ytterligare kombinerat med högre elpriser?

Är det inte bättre att sälja till ett lite sämre pris nu än att riskera att paniksälja i framtiden till ett mycket lägre pris?
Senast redigerad av en.liten.lort 2023-11-13 kl. 12:30.
Citera
2023-11-13, 12:39
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Oavsett så har möjligheterna till att skaffa bostad som ung försämrats trots den nätta prisnedgången. Inte förbättrats.

Köpte man innan våren 2022 kunde man binda på 7 år till lite över 1%. Tror knappast de som gjorde det nu sitter och ångrar sig och tänker att de borde stannat i morsans källare. Tror du?
Jag tror att väldigt få unga med första bostaden är beredda på att binda räntan i sju år. Flyttar du innan de sju åren har gått måste du betala ränteskillnadsersättning.
Citera
2023-11-13, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det här kan vara bland det dummaste jag läst här. De flesta som bor i hus har bott länge i sina hus och påverkas inte alls så som du tror.
Många har köpt när räntan var högre än den är idag och har haft 10 fantastiska år där de kunnat amortera ner sina lån rejält p.g.a överskottet man har haft.

Det var otroligt oärligt citat du gjorde. Hen skrev först

Citat:
Jag vet inte vad du åsyftar med ”folk”. Men i Stockholm så lider väldigt många mellan 30-40 av det nya kostnadsläget. ....

De flesta som är 30-40 år i Stockholm som bor i hus eller större lägenhet har inte gjort det länge. Hur många 25 åring tror du har råd att köpa hus i Stockholm.
Citera
2023-11-13, 12:50
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en.liten.lort
Hur länge till har säljare råd att vänta?

Finns det inte en risk att alla säljare plötsligt ska börja sälja samtidigt när räntan ökat ytterligare kombinerat med högre elpriser?

Är det inte bättre att sälja till ett lite sämre pris nu än att riskera att paniksälja i framtiden till ett mycket lägre pris?
Nej det är ingen risk. De som behöver sälja nu säljer redan. Elpriserna är ganska låga nu också.
Citera
2023-11-13, 12:53
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Jag tror att väldigt få unga med första bostaden är beredda på att binda räntan i sju år. Flyttar du innan de sju åren har gått måste du betala ränteskillnadsersättning.
Bara om räntan sänks ytterligare. Bankerna är givetvis glada om dom kan slippa ett lån som är bundet till 1% i 7 år.
Citera
2023-11-13, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr

För det första får man ta med sig ett bundet bolån till en ny bostad.

För det andra blir det inte någon ränteskillnadsersättning när den bundna nivån är lägre än den rörliga räntan. Om något borde banken bli glada att slippa ett bundet lån på den nivån, ellrr hur?
Citera
2023-11-13, 13:02
Medlem
Vandalstroms avatar
Hur mycket har priserna rasat det senaste två åren om man får fråga? Nån som har koll? Bostadsrätter först och främst.
Citera
2023-11-13, 13:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vandalstrom
Hur mycket har priserna rasat det senaste två åren om man får fråga? Nån som har koll? Bostadsrätter först och främst.

Ner runt -10% sedan toppen enligt mäklarstatistik villor runt -13-14%
Citera
2023-11-13, 13:39
Medlem
Vandalstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ner runt -10% sedan toppen enligt mäklarstatistik villor runt -13-14%
Nånting inom mig vill de rasar typ 100% men de händer nog inte. Samtidigt vill man egentligen de ska gå bra för Sverige men ofta det gör det… total kaos ju.
Citera
2023-11-13, 14:03
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
RB hade aldrig höjt mer än vad som gjort nu oavsett. Dom trodde liksom räntan skulle toppa på 2.5 eller vad det var.drog till med dubbla. Inget händer. Allt pga okunskap. Dom förstår helt enkelt inte bättre.bara en sån sak som att dom inte fattar att minusränta leder till enorm Inflation, ibgves var ju helt chockad och trodde inflationen kom över en natt tillexempel. Svenska ekonomer saknar adekvat utbildning helt enkelt.

Ge upp för fan! Ingves visste mycket väl vad han höll på med. Han är en förtroendekriminell, det vill säga en svindlare, inte inkompetent. Men eftersom Ingves är Fint Folk I Kostym så kan han aldrig göra fel i en svenne bonnläpps tankar. En svenne bonnläpps största dröm är ju att själv bli Fint Folk. Fint Folk har därför alltid rätt, eller hur?

Hela den här tråden är fylld med inlägg från människor som inte förstår hur penning och banksystemet fungerar. Det som händer nu är en planerad händelse, inte något som bara händer av sig självt. Det är först efter den Stora Implosionen som alla miljoner bankrutta evighetsskuldsatta svenska skitsnackare äntligen kommer att hålla käft och lyssna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in