2023-09-19, 14:14
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Eller sätta upp en tydligare skylt. Antar att de vaskade din macka?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Bra att du står upp för Amex
Absolut.
Det ska inte vara en självklar grej med visa/mastercard, då blir det monopol.
Citera
2023-09-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Absolut.
Det ska inte vara en självklar grej med visa/mastercard, då blir det monopol.

Så länge Amex har högre inlösenkostnad än visa och mastercard kommer butiker avstå.
Citera
2023-09-19, 14:22
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Så länge Amex har högre inlösenkostnad än visa och mastercard kommer butiker avstå.

Nej, det stämmer inte hela tiden, förut var det så ja.
Ibland ingår amex i totala kostnaden men handlarna/restauranger glömmer eller vet inte hur man aktiverar amex.
Citera
2023-11-11, 01:16
Medlem
Funderar på att Platinum-kort. Kommer spendera kanske 30 000 per månad, så blir nog svårt räkna hem men det får vara så. Är barnsligt förtjust i fast tack och lounger.

” Betala direkt eller skjut på betalningen räntefritt i upp till 55 dagar från köptillfället.”

Vad innebär det i praktiken? Om jag exempelvis idag, den 11 november, skulle köpa något, när ska det då betalas? Knappast 55 dagar från nu, dvs. typ 5 jan? Räkningar brukar behöva betalas i slutet av månaden. Så slutet av december? Eller slutet av januari?
Citera
2023-11-11, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamBjoern
Funderar på att Platinum-kort. Kommer spendera kanske 30 000 per månad, så blir nog svårt räkna hem men det får vara så. Är barnsligt förtjust i fast tack och lounger.

” Betala direkt eller skjut på betalningen räntefritt i upp till 55 dagar från köptillfället.”

Vad innebär det i praktiken? Om jag exempelvis idag, den 11 november, skulle köpa något, när ska det då betalas? Knappast 55 dagar från nu, dvs. typ 5 jan? Räkningar brukar behöva betalas i slutet av månaden. Så slutet av december? Eller slutet av januari?
Cutoff brukar vara 2a eller 3e varje månad, sedan ska fakturan betalas kring 27e.
Så köper du något mellan 3 november till 2 december så ska det betalas 27 december. För att optimera och få de 55 räntefria dagarna ska man alltså köpa något den 3e en månad, för då ska det betalas den 27e månaden efter.

Så tex det du köper 3e dec ska betalas 27e januari.
Citera
2023-11-11, 15:33
Medlem
NickeNicknames avatar
Har Amex begränsningar för uttag i Thailand, vill minnas föregående år att så inte var fallet
Anlände i går och skulle ta ut 20000B ,men nekades, 10000 Gick bra, och gjorde ett försök till på 10000B men gick inte, kontot finns pengar,med Kredit så det absolut räcker till men se det gick inte, någon som kan ha koll på vad som fallerar ?
Citera
2023-11-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Har Amex begränsningar för uttag i Thailand, vill minnas föregående år att så inte var fallet
Anlände i går och skulle ta ut 20000B ,men nekades, 10000 Gick bra, och gjorde ett försök till på 10000B men gick inte, kontot finns pengar,med Kredit så det absolut räcker till men se det gick inte, någon som kan ha koll på vad som fallerar ?

Cash withdrawals brukar ju ha extremt låg maxgräns jämfört med när man handlar saker på kredit. Kanske där skon klämmer?
Citera
2023-11-11, 15:48
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Cash withdrawals brukar ju ha extremt låg maxgräns jämfört med när man handlar saker på kredit. Kanske där skon klämmer?
Möjligt, blev bara förvånad, brukade inte vara problem,och dom gör ju lite penningar med deras Avgifter
Citera
2023-11-13, 09:30
Medlem
Jag har gjort en liten tabbe. Jag har ansökt om SAS Amex Classic dvs Sas Euro bonus igår och fick till mig en vän att den är rätt "klen". Han föreslog att jag skulle ta SAS Amex Premium.

Jag var ju främst ute efter 2 för 1-resan vilket jag kommer komma upp till rätt snabbt. Kag åker utomlands inom 2 veckor och jag hinner nog få kortet innan dess.

Nu min fråga, kan man flytta över poängen till ett Sas Amex Premium kort utan att några poäng försvinner eller att mina villkor blir sämre på ngt sätt inom 1-2 månader?

Vad är egentligen skillnaden när det kommer till 2 för 1 resan mellan Sas Eruo blå (de blåa kortet) och SAS Amex Premium.

Tacksam för svar.
Citera
2023-11-13, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Jag har gjort en liten tabbe. Jag har ansökt om SAS Amex Classic dvs Sas Euro bonus igår och fick till mig en vän att den är rätt "klen". Han föreslog att jag skulle ta SAS Amex Premium.

Jag var ju främst ute efter 2 för 1-resan vilket jag kommer komma upp till rätt snabbt. Kag åker utomlands inom 2 veckor och jag hinner nog få kortet innan dess.

Nu min fråga, kan man flytta över poängen till ett Sas Amex Premium kort utan att några poäng försvinner eller att mina villkor blir sämre på ngt sätt inom 1-2 månader?

Vad är egentligen skillnaden när det kommer till 2 för 1 resan mellan Sas Eruo blå (de blåa kortet) och SAS Amex Premium.

Tacksam för svar.

Dom brukar ha kampanjer att man får extra eurobonus poäng om man uppgraderar sitt kort, så det är nice. Nej, du tappar inte poäng om du byter kort.

Det blåa är bara 2 för 1 resa i europa, dom andra korten är det för hela världen.
Citera
2023-11-13, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa

Tacksam för svar.

Ja givetvis ska du ha ett SAS Amex Premium. Alla poängen du tjänar hamnar hos SAS, även om du skulle säga upp kortet så har du poängen kvar.

Det skulle ju varit bättre att ha skaffat ett SAS Amex Premium från början då du får en bättre signup-bonus där när du blev inbjuden. Bonusen för SAS Amex Classic är betydligt lägre. Man kan bara få signup-bonus om du inte haft ett Amex senaste 6 månaderna..

Och som tidigare kommenterats, med SAS Amex Classic får du bara en 2-4-1 inom Europa medan SAS Amex Premium så får du en 2-4-1 som gäller i hela världen.
Citera
2023-11-14, 11:04
Medlem
Tack för era svar, uppskattas.

Jag kommer få Sas Amex Classic kortet om några dagar sedan åker jag på semester och är tillbaka strax innan jul. Under resan så kommer jag köpa lite saker och passerar nog rätt stora summor dvs rätt mycket poäng kommer samlas in 1 månad.

Vad jag har förstått så räknas poängen per kalendermånad dvs om jag har förstått rätt så nollställs detta vid årsskiftet. Kan det stämma?

Jag skulle gärna också vilja kontakta de om några veckor för att byta kort till Amex Classic, den gråa, så fort jag har mottagit den blåa kortet. Så jag har ett nytt kort när jag i alla fall kommer hem, dock blir jag orolig att mitt befintliga kommer sluta funka under resans gång samt att all poäng nollställs inom 1,5 månad.

Någon som har erfarenhet av detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in