2023-11-12, 23:43
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mexs
Började precis titta. 06.30 in: "man hade handtecken för att signalera till varandra"... 6500 år senare. Har han en tidsmaskin måntro?

Nej, men rikligt med antropologiskt material om hur jägarfolk i regel jagar.
Citera
2023-11-13, 00:02
Medlem
TodoLixos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja alltså, i hennes svammel märks en del politisk vinkling. Något som Helena plockar av henne.

I programmet fick en arkeolog från Norrland kommentera att han saknar bilden av Norrländska perspektiv. Det har han rätt i. Jag kan hålla med honom. Men då serien kokats ned till att framföra de senaste forskningsresultaten så blir det detta som tas med i avsnitten. Inget sades om Tacitus som brukligt är. Inte heller om Goternas koppling till Skandinavien med mera. Sånt är gammal skåpmat. Nästa avsnitt börjar med en liten istid under 500-talet och som troligtvis formar berättelsen om Fimbulavintern. Sannolikt får vi se Rökstenen som tros berätta om detta. Tippar att Bo Gräslund är med denna gång.
Jag saknade Tacitus i programmet. Varför tycker du det är brukligt att hans verk inte tas upp i programmet?
Citera
2023-11-13, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
De viktigaste vetenskapliga resultaten tas med i programmen och forskarna tillåts ge sin syn på detta. SVT återger således vad forskarna säger. Har svårt att se vad som förstörs. De experter som uttalar sig är också de mest kunniga inom varsitt område. Men nej, ett jävla gnäll är det. Ungefär som om man själv kan bättre än den samlade vetskapskåren tillsammans.
Ja. Serien verkar vara mycket bra.

Det positiva är väl kanske att historia och arkeologi engagerar men visst det finns en del bra illustrationer av Dunning-Kruger i tråden . . . .
Citera
2023-11-13, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Men södra Sverige är väl ändå viktigare? SVT har inte så obegränsade resurser så att dom kan nämna allt. Dessutom skedde en del av den invandringen från Ryssland ..

Med tanke på att vi har samerna som har benämning urbefolkning i norr, samt vi har ännu en grupp som kallar sig Kväner.

Svt gjorde ett medvetet val att utesluta norr i historien om Sverige.
Citera
2023-11-13, 08:29
Medlem
Nu har jag också tittat, vet inte om jag gillade upplägget särskilt mycket. Mycket teorier som används som fakta utan att det nämns, och om de vill göra det lite mer spelfilms-spännande så, varför ska den där programledaren komma in och smila hela tiden? -Åh, han vandrar genom historien?

Nja, inte för mig detta.

Jag menar, en högt uppsatt kvinna kommer till en ny by klädd i dyra tyger och full med smycken, tror ni hela gruppen går fram och dreglar och tafsar på allt? Och hon gillar det??
Nja..
Ungefär så kändes allt i 2 avsnitt..
Citera
2023-11-13, 08:36
Bannlyst
Jag stängde av skiten när jag såg negrer och araber det första jag såg när jag satte på serien. Det är falskt. Folket var Europeiska långt innan vår stam drog upp till norden. Men nu ska jag kolla på resten, det är säkert mycket bättre. Jag kollade på andra avsnittet. Mycket bättre. Jättebra satsning SVT så länge ni håller PK-agenda borta och bara berättar den riktiga historien om vårt folk . Som är det bästa folket i världen.
Citera
2023-11-13, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Så då var det inte bara jag! Avsnittet var svintråkigt. Trodde bronsåldern skulle vara mer intressant. Kanske är den det också om man får något annat än SVT:s version av den?

Bronsåldern är extremt fascinerande. Nya rön tyder på att mycket av de inslag som vi brukat förknippa med vikingatiden fanns på plats redan då.

https://sciencenorway.no/archaeology-bronze-age-ships/was-there-a-viking-age-in-norway-2000-years-before-the-vikings/1698522

Hade velat se mer om detta.

Konungagraven i Kivik är extremt intressant och det var snyggt filmat av drönaren när man såg den ovanifrån. Men annars var det inga nya rön om den. Och jag hade velat se lite mer om hur man tolkar hällristningarna i den.

Samma sak med att nya rön tyder på att bronsåldern var våldsammare än vikingatiden, i motsats till vad man tidigare trott. Men även detta har man ju hört förut.

Så även mitt intryck var att avsnitt 2 var något av en besvikelse och tidvis lite tråkigt. Men som 12-åring hade jag säkert älskat det, och kanske är det de som är målgruppen. De, för vilka allt detta är nytt.
Citera
2023-11-13, 09:02
Medlem
Det som förvånar mig är att alla var så vackra förr. Ser nästan ut som nysminkade fotomodeller...
Citera
2023-11-13, 09:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Med tanke på att vi har samerna som har benämning urbefolkning i norr, samt vi har ännu en grupp som kallar sig Kväner.

Svt gjorde ett medvetet val att utesluta norr i historien om Sverige.

Ja det hade kunnat ställt till det för samerna. Då är det ju absolut mycket bättre att utesluta halva Sverige ur historiebeskrivningen. Och som TheLucky mycket riktigt påpekar är ju sådana petitesser bara ”gammal skåpmat” … En klok prioritering av SVT med tanke på en så gedigen och påkostad produktion.
Citera
2023-11-13, 09:12
Medlem
Jag vet inte vad det är med alla som försvarar kläderna och sminkningen och frisyrerna med att "åh det hade blivit så dyrt" eller "jo de var väldigt modemedvetna och intresserade av bra kvalitet även på den tiden"

Om människorna nu bar kläder enligt vad som visades i serien så får man väl förklara hur de lyckades. Hur syr man i läder med nål och tråd när man bara har flinta och benbitar att använda som verktyg. Eller är det billigare att använda sydda kläder än typ skinnfällar eller vad man nu hade annars?

Eller om de nu hade kunskap, så hur klippte de sig och rakade sig? Sådant vill man ju veta hellre än att de säger att de använde kroppssignaler och tecken när de jagade.

https://ibb.co/fXNhRY5
Citera
2023-11-13, 09:24
Medlem
2a avsnittet tämligen ok.

Men återigen varför denna Simon som ciceron och varför överhuvudtaget behöva se berättaren räcker ju med en röst.

På tok för ytligt. Att skynda sig igenom hela bronsåldern plus en del av järnåldern vad ska det vara bra för.

Nu hade jag volymen på väldigt låg nivå så om musiken var lika störande som i 1a avsnittet vet jag inte.

Det största felet SVT gör är dock att de storsatsar på en arkeologi-/historia-serie. Istället borde de tänka långsiktigt och avsätta betydligt mer tid och resurser och alltid visa något som knyter an till svensk forntid och historia varje vecka året om.
Typ veckans arkeologidokumentär, veckans arkeologinyheter, veckans arkeologgäst, veckans dramatiserade historiska film osv osv.
Citera
2023-11-13, 10:56
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Avsnitt nummer två (episod 2/10) lyfte några indie videoella starka karaktärer, som vi tog till oss och inte lär glömma i första taget.

Tivedskvinnan, en dating-import från Hamburgertrakten, syntes oss helrätt castad. Hennes svenske make var fotomodellsmaterial grande, men det här är ju en saga för vuxxna, så varför inte.

Joredsmannen, var också en highlight char gestalt. Framställd som fåfäng som få, i nyfriserad, kortklippt, henna-röd frilla och iförd matchande röd kappa och med markerade handgester (riktade till en passerande hunk), när gjorde exit ut ifrån sitt pampiga långhus. Joredsmannen, syntes en kille med klöver och inte nödvändigtvis konservativt traditionella dating-preffar. Vilken alla-livsstilar-tidsbild, ifrån 300-talet, att inspirera historieintresset med i stugorna.

Greppet med berättare som titt & tätt kliver in i bild: Kommer skådespelare hr Sinom J. Berg r i sinom tid kunna fylla Sir David Attenberry's kortärmade skjorta? Ögonkontakt med oss tittare och viskande röst, för inte störa vilddjuren är en nyckel. Simon kisar, Sir David var storögt eyes wide-fascinerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in